Castratie hond

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Mama_Rianne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-11 22:36

De laatste x dat hij gewogen is(3 weken terug) woog hij 16,8 kilo.

Hier is hij absoluut niet druk in huis, tuurlijk wil hij wel graag spelen, maar dit is vaak als mijn dochter (2 jaar) wakker is. Die spelen graag samen!
Hij krijgt veel beweging, er word 3x op een dag met hem gefietst, wonen tegen het bos en zandverstuiving aan dus hij komt niks te kort, waardoor hij vaak lekker ligt te slapen in huis.

Hij kreeg idd hier ook eerst zijn brokken 's ochtends en 's avonds. Eerst gaan wij eten en dan mag hij eten, maar dit intresseert hem niet. Hij laat het gewoon staan, of neemt 1 hapje. Dus hadden wij zoiets van laat maar staan, hij eet wel als hij honger krijgt. Al moet ik zeggen dat hij tussendoor nog wel eens een broodje of koekje van mijn dochter wil pikken die ze heeft laten liggen als ik even niet oplet. :+

Wel loopt hij constant te rijden tegen zijn kleedjes/kussens aan. Hier wordt hij elke x voor bestraft, maar volgens my dringt dat niet echt tot hem door.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 22:49

Mama_Rianne schreef:
De laatste x dat hij gewogen is(3 weken terug) woog hij 16,8 kilo.

Hier is hij absoluut niet druk in huis, tuurlijk wil hij wel graag spelen, maar dit is vaak als mijn dochter (2 jaar) wakker is. Die spelen graag samen!
Hij krijgt veel beweging, er word 3x op een dag met hem gefietst, wonen tegen het bos en zandverstuiving aan dus hij komt niks te kort, waardoor hij vaak lekker ligt te slapen in huis.

Hij kreeg idd hier ook eerst zijn brokken 's ochtends en 's avonds. Eerst gaan wij eten en dan mag hij eten, maar dit intresseert hem niet. Hij laat het gewoon staan, of neemt 1 hapje. Dus hadden wij zoiets van laat maar staan, hij eet wel als hij honger krijgt. Al moet ik zeggen dat hij tussendoor nog wel eens een broodje of koekje van mijn dochter wil pikken die ze heeft laten liggen als ik even niet oplet. :+

Wel loopt hij constant te rijden tegen zijn kleedjes/kussens aan. Hier wordt hij elke x voor bestraft, maar volgens my dringt dat niet echt tot hem door.

Dat rijden is zijn manier van spanning weghalen :j Het is gezien zijn BC-deel hoogstwaarschijnlijk een gevoelig hondje. Ik zou het niet bestraffen maar hem iets anders geven, zoals een trekspeeltje oid, even afleiden. Of anders hem (zonder boze stem!) naar zijn plek (een mand, ander kleed?) sturen en hem dan negeren. Afstraffen heeft waarschijnlijk weinig zin (zoals je al schrijft) omdat het nog meer spanning creeërt, met afstraffen bereik je alleen maar dat hij het blijft doen of nog vaker gaat doen.

Ik denk dat hij ook deels kieskeurig wordt met eten omdat hij toch de hele dag beschikking heeft tot eten. Houdt het eens twee weken vol, dat alleen 's ochtends en 's avonds eten geven. Eet hij niet? Dan niet. Volgende keer weer een kans. Eten is een basisbehoefte en na flink in hongerstaking te gaan hebben ze meestal snel door dat dat helemaal niet helpt en dat ze beter hun brokken binnen zo'n uur op kunnen eten. Honden kunnen prima een paar dagen zonder brokken, dus als hij niet wil eten, gewoon doorzetten en hem alleen op de gezette tijden eten geven. Als hij echt honger krijgt gaat hij wel eten hoor, geloof me, is écht niet zielig om het zo te doen, hoewel ik dat in het begin ook dacht hoor :j Heb nu een aantal keren slechte eters weer zien gaan eten door deze methode.

Als hij smuldier lekker vindt, kan dat natuurlijk ook een oplossing zijn. 2 x 200 gram (is één pakje per dag) lijkt me voldoende, alleen het kan zijn dat je iets meer moet voeren (2 x 250 of 2 x 300) omdat hij zo te lezen best veel beweging krijgt.

Wat een heerlijkheid hè, kinderen en honden! Nog even over de castratie, voor je helemaal zijn ballen eraf haalt kun je misschien beter eerst een chemische castratie doen. Dan zie je (ongeveer, is niet helemaal hetzelfde, soms zelfs compleet afwijkend) hoe hij zou zijn als hij gecastreerd zou worden. Dat duurt dan 3 maand en als het bevalt kan je natuurlijk overgaan op complete castratie. Maar, zoals ik eerder al aangaf, zou ik hem eerst nog wat meer tijd geven :j

Doe je qua geestelijke 'beweging' ook nog wat met hem? BC's zijn vaak slimme honden die ook mentaal uitdaging moeten hebben, anders creeëren ze spanning e.d.

Mama_Rianne

Re: Castratie hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-11 22:55

Ja ik clicker elke dag met hem. Toen hij kwam kende hij nog helemaal niks, maar onder tussen kan die al wat trucjes. Hij wil erg graag werken en leren. Zijn voerbal vind die ook helemaal geweldig, hier is die altijd erg druk mee bezig.

Ja net hoe je het zegt, het lijkt zielig als hij niet gegeten heeft, maar idd als hij echt honger heeft dan zal die ook wel gaan eten. Zou hij ook bv 's ochtends brokken kunnen krijgen en 's avonds vlees?

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 23:05

Mama_Rianne schreef:
Ja ik clicker elke dag met hem. Toen hij kwam kende hij nog helemaal niks, maar onder tussen kan die al wat trucjes. Hij wil erg graag werken en leren. Zijn voerbal vind die ook helemaal geweldig, hier is die altijd erg druk mee bezig.

Ja net hoe je het zegt, het lijkt zielig als hij niet gegeten heeft, maar idd als hij echt honger heeft dan zal die ook wel gaan eten. Zou hij ook bv 's ochtends brokken kunnen krijgen en 's avonds vlees?

Mmz.. Daar weet ik het antwoord eigenlijk niet op, maar het lijkt me als je beide geeft je misschien een overschot of tekort aan bepaalde stoffen krijgt. Geen idee eigenlijk, zou je aan iemand moeten vragen die meer verstand heeft van dat soort zaken. En zijn voerbal vindt hij geweldig? Ook als je er voer in hebt dus? Is het geen idee om gewoon zijn complete maaltijd in de voerbal te stoppen (in delen)? Dan krijgt hij het toch binnen en blijkbaar vindt hij het leuk. Zo te lezen vindt hij het dus leuk om te werken (voor zijn eten).. Is een voerdummy misschien een idee? Ik roep maar wat hoor! Heb je daar ooit van gehoord, de voerdummy? Ik weet er niet alles van maar ik ken wel iemand die er veel van weet eventueel kan ik je in contact brengen met hem. Volgens mij is het principe dat je samen eten verdient dmv de dummy, vaak eten honden dan beter omdat ze er voor moeten hebben werken. Maargoed, daar weet ik dus niet precies alles van omdat mijn hond een erg makkelijke eter is (meer dan makkelijk zelfs :+). Voerdummy wordt vaak ook aangeraden als je hond beter moet opletten buiten en zo, da's bij jou niet nodig.

Clickeren is leuk! Ben er een erg groot voorstander van :j Heb je het boek 'Hondenspelletjes' van Mary Ray en Justine Harding wel eens gelezen/gezien? Heerlijk boek met erg duidelijk uitgelegde trucjes. Ik en mijn Beau hebben er erg veel uit geleerd en geoefend!

Mama_Rianne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-11 23:11

Ja dit doen we nu ook 1x op een dag, gedeelte voer in de bal zodat hij toch wat binnen krijgt. De kong wil ik binnenkort aanschaffen, hier hoor ook veel positieve verhalen over. Voerdummy heb ik nog nooit van gehoord, zal zo eens googlen.

Clickeren doe ik al jaren. Eerder had ik 'uitlaathonden'.. groenendaelers. Van die eigenaar heb ik veel geleerd, is inmiddels ook instructrice en heb paar jaar met haar honden behendigheid gelopen. Toen ben ik via mijn school cursussen gaan doen bij martin gaus, heb mijn certificaat honden trainen, instructeur en gedragstherapheut.. dus het trainen komt wel goed. :D Daarna heb ik bij eigenaar van die groenendaelers gaan trainen met mijn Jack Russel maar die heeft angstagressie dus dat was een ramp met behendigheid..

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 23:17

Mama_Rianne schreef:
Ja dit doen we nu ook 1x op een dag, gedeelte voer in de bal zodat hij toch wat binnen krijgt. De kong wil ik binnenkort aanschaffen, hier hoor ook veel positieve verhalen over. Voerdummy heb ik nog nooit van gehoord, zal zo eens googlen.

Clickeren doe ik al jaren. Eerder had ik 'uitlaathonden'.. groenendaelers. Van die eigenaar heb ik veel geleerd, is inmiddels ook instructrice en heb paar jaar met haar honden behendigheid gelopen. Toen ben ik via mijn school cursussen gaan doen bij martin gaus, heb mijn certificaat honden trainen, instructeur en gedragstherapheut.. dus het trainen komt wel goed. :D Daarna heb ik bij eigenaar van die groenendaelers gaan trainen met mijn Jack Russel maar die heeft angstagressie dus dat was een ramp met behendigheid..

De kong is hier ook een veelgebruikt iets, in de zomer kunnen er lekker ijsjes in gemaakt worden, alles kan er in! Er staan veel recepten op internet, moet je maar eens googlen :j Klinkt alsof je nu een hond hebt waar je lekker mee kunt gaan doen wat je wilt, clickeren en behendigheid en zo!

Mama_Rianne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-11 23:20

Ja hij is opzich best makkelijk en voelde zich eigenlijk al best snel thuis. Meteen de eerste dag hadden we hem los met wandelen en luisterde super. Hij is pas een weekend naar vrienden gegaan toen wij weekendje weg gingen en ook hun hadden hem los en ook daar luisterde hij naar, terwijl hij ze geen eens kende.

Ik snap ook niet waarom ze hem weg gedaan hebben, het is zon schat van een beest.

Heeft iemand trouwens ook nog tips voor het aan voeten likken en aan de kruis ruiken van mensen? Haha.. dit doet hij ook constant.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 08:15

Aan het kruis ruiken is voor ons best gênant, maar voor honden doodnormaal. Daar zitten namelijk de meeste geuren en hij ruikt dus aan een kruis om informatie over een mens te verkrijgen :j Eigenlijk doodnormaal, het enige wat je kunt doen is hem dan ook ergens af leggen of hem nog even vasthouden. Afstraffen oid gaat niet werken omdat natuurlijk gedrag toch vaak sterker is. Voeten likken kan inderdaad ook irritant zijn. Ook bij dit gedrag is het beste hem gewoon op een neutrale toon weg te sturen.

Mama_Rianne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-11 08:18

Ja hij doet het bij iedereen, best lastig. Wij houden hem dan idd even vast als die dat gaat doen.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 08:19

Ja, is het verstandigste. Echt afleren lukt meestal niet, of je moet hem consequent naar zijn plek sturen als hij dit doet.

Mama_Rianne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-11 11:28

Nou voor een hele week Smuldier gehaald. Kijken hoe die het daar op gaat doen!

We hebben besloten om hem voorlopig nog niet te laten castereren. Ik twijfel teveel, straks krijg ik er spijt van.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 11:46

+:)+ Top! Hopelijk gaat Smuldier hem goed smaken en komt hij wat meer op gewicht en wat lekkerder in z'n vel!

Margje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 13:49

Ik heb niet alle bovenstaande berichtjes meer gelezen, vind het wel een heel goede beslissing om te wachten met castratie. Uit voorzorg, voor de zekerheid, castreren, vind ik zo zonde.

Wat betreft eten: onze hond is ook een moeilijke eter en het helpt heel goed om zijn eten weg te halen. Ik liet het eerst ook altijd staan, met het idee 'dan eet hij tenminste iets', maar sinds we het weghalen eet hij veel beter. Wij geven ook zowel brokken als Smuldier, dat doet de fokker ook en dat gaat super. Hoe wij het doen: 's ochtends krijgt hij zijn brokken (sinds kort met een lepel smeerworst, zo'n bolletje van 22 cent, er door). Ik roep hem dan bij de bak, eerst moest ik een brokje aangeven of hem er met zijn neus boven zetten, inmiddels gaat hij zelf eten. Als ik er bij ben eet hij meestal door, als ik wegloop blijft hij ook steeds beter eten, dat bouw ik nu uit, maar sinds hij de smeerworst door zijn brokken krijgt eet hij het bijna elke dag meteen op. Als hij wegloopt bij de brokken haal ik het weg en dan krijgt hij het 's avonds door zijn Smuldier. Hij krijgt pens, dat vinden ze echt heerlijk (ik niet...) en we moeten hem nog wel bij zijn bak roepen, hij gaat niet uit zichzelf eten, maar dat gaat echt wel in één keer op hoor.
Mij is trouwens verteld dat Smuldier Compleet (bijv. Vlees Compleet/Pens Compleet) wel alles bevat wat ze nodig hebben, maar dat bij de andere soorten wat extra mineralen enz wel goed zijn. Ons hondje krijgt volgens mij alles binnen met 's ochtends brokken en s avonds een pakje Smuldier (hij is wel 2x zo groot als jullie hond).

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 14:23

In plaats van castreren zou je hierboven genoemde inplantaat wel kunnen proberen. Die heb je in een jaar of half jaar uitvoering.
Dat slechte eten kom ik wel meer tegen bij ongecastreerde reuen. Ze kunnen ook gewoon slecht eten door alle luchtjes die ze ruiken ( met name loopse teven enzo). Heb goede resultaten gezien met dat inplantaat. Werkt ook gewoon weer uit dus dan kan je zien wat voor effect een castratie heeft op hem. :)

Overigens zag ik hierboven iets staan over narcoses. Bordercollie's ( alle collie's eigenlijk) zijn gevoeliger voor epilepsie en dus ook voor narcoses. Als je een goede dierenarts hebt zullen ze de narcose daarop aanpassen en idd gasnarcose geven.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 14:29

Ik heb het om exact dezelfde redenen laten doen met mijn Schotse Collie.

Qua karakter is hij niet veranderd, hij plast wel minder maar vooral: hij eet goed en is eindelijk op gewicht!
Nadeel: hij maakt veel haar aan en verliest ook heel veel haar.

Ik wilde niet gaan klunzen met implantaten vanwege de hormonenpiek die ze krijgen.