Kosten sterilisatie hond

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

VillaNeusjes

Re: Kosten sterilisatie hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-11 13:53

Ik heb sterilisatie niet verzekerd nee, dat pakket heb ik niet genomen omdat ik verwachtte dat het rond de 200 tot 250 zou kosten ( wat bij de meeste DA's dus zo is maar niet bij mijn huidige blijkbaar)

gaby12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 15:48

Sancha schreef:
Nee dat is niet waar...Snijden in een gezond lijf is nooit goed.

En mag ik vragen hoe je daar bij komt??

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 15:50

gaby12 schreef:
Sancha schreef:
Nee dat is niet waar...Snijden in een gezond lijf is nooit goed.

En mag ik vragen hoe je daar bij komt??

Da's gewoon wetenschappelijk bewezen.

gaby12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 16:00

VOORDELEN VAN STERILISATIE
Sterilisatie van een teef heeft de volgende voordelen:
- De hond wordt niet meer loops en kan dus ook niet per ongeluk gedekt worden. - De hond kan op latere leeftijd geen baarmoederontsteking meer ontwikkelen, een kwaal die vrij vaak voorkomt. Als een hond baarmoederontsteking krijgt is de enige afdoende behandeling sterilisatie, maar dan onder veel minder gunstige omstandigheden. - Zoals onder het kopje "leeftijd van de hond"omschreven is bij vroege sterilisatie de kans op borstkanker veel kleiner. - Suikerziekte komt vrijwel alleen voor bij niet-gesteriliseerde teven. De kans op deze ziekte wordt dus vele malen kleiner door sterilisatie. - Een wat onzekere hond kan wat zekerder worden.

terug

NADELEN VAN STERILISATIE
Nadelen van sterilisatie bij een teef zijn: - Elke operatie heeft risico's zoals u in de voorgaande tekst kunt lezen. - Bij sommige honden is een verandering in vacht te zien. - Na een sterilisatie hebben honden minder energie nodig. Wij adviseren de hond direct na de operatie 30% minder voer te geven. Het is makkelijker om een hond na verloop van tijd wat meer voer te geven dan om haar af te laten vallen. - In een klein percentage van de honden treedt na verloop van tijd urine-incontinentie op na de sterilisatie. Dit zou met name gelden voor grotere rassen. Over het algemeen is dit met medicijnen goed te ondervangen. - Een dominante teef kan na sterilisatie dominanter worden. Als u dit probleem heeft met uw teef is het verstandig overleg met ons te voeren voordat u besluit tot sterilisatie.
terug

ONS STANDPUNT
Wij adviseren een teef waar u niet mee wilt fokken te laten steriliseren. Ons inziens zijn de voordelen groter dan de mogelijke nadelen. Hoewel sterilisatie een grote ingreep is, is onze ervaring dat de meeste honden 1 á 2 dagen na de operatie weer helemaal zichzelf zijn. Uw taak is het dan om de hond zeker een week rustig te houden en dus niet te laten springen of met een bal of vriendjes te laten spelen. Indien u meer informatie behoeft staan wij altijd klaar om u te adviseren,
Dierenartsen en assistenten van DAP Hof

Dit is tekst van een dierenkliniek ook hun raden het aan!! waar heb jij gelezen dat het wetenschapenlijk bewezen is dat het slecht is??

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 16:00

Tuurlijk raden dierenartsen het aan. Goed voor hun portemonnee.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 16:28

Castratie bij reuen:

Citaat:
Positieve kanten:

-Het kleine risico (waarschijnlijk minder dan 1%) op teelbalkanker uitsluiten
-Het risico op goedaardige prostaatproblemen verkleinen
-Het risico op fistels verkleinen
-Het misschien verkleinen van het risico op diabetes (geen gegevens bekend)

De negatieve kanten:
-Wanneer gedaan onder het jaar, neemt het risico op botkanker significant toe. Botkanker heeft een zeer slechte prognose.
-Het risico op het hartprobleem hemangiosarcoma (een kankervariant) neemt toe met een factor van 1.6.
-Het risico op vertraagde schildklier verdrievoudigt
-Verdrievoudigt het risico op overgewicht
-Verviervoudigt het (kleine) risico (minder dan 0,6%) op prostaatkanker.
-Verdubbelt het (kleine) risico (minder dan 1%) op blaaskanker.
-Verergert het risico op botproblemen
-Verergert het risico op ent-reacties.

Sterilisatie bij teven:

Citaat:
Positieve kanten:
-Wanneer voor de 2,5 jaar gecastreerd wordt, wordt het risico op mammatumoren aanzienlijk verkleind.
-Het risico op baarmoederontsteking wordt vrijwel nul.
-Het risico op fistels wordt kleiner.
-Het (zeer kleine, namelijk minder dan 0,5%) risico op blaas- baarmoeder- en eierstokkanker, verdwijnt.

Negatieve kanten:
-Castratie voor het eerste levensjaar vergroot de kans op botkanker aanzienlijk. Botkanker heeft een zeer slechte prognose.
-Vergroot het risico op miltproblemen met een factor van 2.2 en hartproblemen met een factor van 5 of meer. Het betreft hier hemangiosarcoma. Deze vrij veel voorkomende kankersoorten zijn in meerdere rassen een van de grootste doodsoorzaken.
-Verdrievoudigt het risico op vertraagde schildklierwerking.
-Vergroot het risico op overgewicht met een factor 1.6 – 2.
-Veroorzaakt ‘castratie-incontinentie’ bij 4-20% van de teven.
-Verergert het risico op chronische blaasproblemen en –ontstekingen met een factor 3-4.
-Vergroot het risico op vulva-problemen als infecties, met name bij teven die voor de eerste loopsheid zijn gecastreerd.
-Verdubbelt het (kleine, namelijk kleiner dan 1%) risico op tumoren in de urinewegen.
-Vergroot het risico op botproblemen.
-Vergroot het risico op ent-reacties.

Citaat:
Conclusie: de gezondheidsvoordelen van castratie zijn voornamelijk denkbeeldig, en er zijn aanzienlijke negatieve effecten, met name wanneer dieren worden gecastreerd voor zij volwassen zijn. Het idee dat gecastreerde dieren gezonder of gelukkig zouden zijn of langer zouden leven, is grotendeels incorrect.

Alsjeblieft. Maargoed, als je om gedrag castreert schiet je tekort in je opvoeding. Ik heb een volle reu en ik heb hem gewoon af kunnen leren te rijden, simpelweg door hem op te voeden. Als je niet wil dat je hond tevengedrag vertoont, neem geen teef. Als je niet wil dat je hond reuengedrag vertoont, neem geen reu. Wil je geen tevengedrag en geen reuengedrag, neem geen hond.

Sietara

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 16:31

Vriend van me heeft zijn hond ergens in friesland laten steriliseren, een teef.
was 75,- kwijt, was een erg grote hond(groter dan een herder)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 16:36

Dit topic gaat niet over de voor- of nadelen van castratie, maar over de kosten daarvan.
Als jullie willen discussiëren over de zin en onzin van castratie kun je daar beter een ander topic over openen.

Ik heb ook ongeveer 350 euro betaald (zeer goede DA, uitstekend narcosebeleid) maar helaas had mijn hond baarmoederontsteking en kwam er 150 euro extra bij.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 16:38

Inderdaad. Castreren is (over het algemeen) niet nodig, dus je hebt er ook geen kosten aan ;)

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 17:20

Hhilde schreef:
Castratie bij reuen:
-Wanneer gedaan onder het jaar, neemt het risico op botkanker significant toe. Botkanker heeft een zeer slechte prognose.
-Het risico op het hartprobleem hemangiosarcoma (een kankervariant) neemt toe met een factor van 1.6.
-Het risico op vertraagde schildklier verdrievoudigt
-Verdrievoudigt het risico op overgewicht
-Verviervoudigt het (kleine) risico (minder dan 0,6%) op prostaatkanker.
-Verdubbelt het (kleine) risico (minder dan 1%) op blaaskanker.
-Verergert het risico op botproblemen
-Verergert het risico op ent-reacties.
Teven:
-Castratie voor het eerste levensjaar vergroot de kans op botkanker aanzienlijk. Botkanker heeft een zeer slechte prognose.
-Vergroot het risico op miltproblemen met een factor van 2.2 en hartproblemen met een factor van 5 of meer. Het betreft hier hemangiosarcoma. Deze vrij veel voorkomende kankersoorten zijn in meerdere rassen een van de grootste doodsoorzaken.
-Verdrievoudigt het risico op vertraagde schildklierwerking.
-Vergroot het risico op overgewicht met een factor 1.6 – 2.
-Veroorzaakt ‘castratie-incontinentie’ bij 4-20% van de teven.
-Verergert het risico op chronische blaasproblemen en –ontstekingen met een factor 3-4.
-Vergroot het risico op vulva-problemen als infecties, met name bij teven die voor de eerste loopsheid zijn gecastreerd.
-Verdubbelt het (kleine, namelijk kleiner dan 1%) risico op tumoren in de urinewegen.
-Vergroot het risico op botproblemen.
-Vergroot het risico op ent-reacties.

Waar komt deze wijsheid vandaan? Graag bronvermelding. Want dit is nieuw voor mij, terwijl ik toch wel wat meer dan gemiddelde veterinaire kennis bezit. Vooral van de osteosarcomen en haemangiosarcomen vind ik reuze interessant.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 17:22

Knavia schreef:
Waar komt deze wijsheid vandaan? Graag bronvermelding. Want dit is nieuw voor mij, terwijl ik toch wel wat meer dan gemiddelde veterinaire kennis bezit. Vooral van de osteosarcomen en haemangiosarcomen vind ik reuze interessant.

http://www.naiaonline.org/pdfs/LongTerm ... InDogs.pdf
Alsjeblieft en sterkte :P

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 17:25

Prevalence of and intrinsic risk factors for appendicular osteosarcoma in dogs: 179 cases (1996-2005).
Rosenberger JA, Pablo NV, Crawford PC.
Source

Department of Small Animal Clinical Sciences, College of Veterinary Medicine, University of Florida, Gainesville, FL 32610, USA.
Abstract
OBJECTIVE:

To determine the prevalence of appendicular osteosarcoma (OSA) in Greyhounds compared with other breeds and identify potential intrinsic risk factors associated with development of OSA.
DESIGN:

Retrospective case series.
ANIMALS:

179 dogs with primary appendicular OSA.
PROCEDURES:

Medical records of dogs in which primary appendicular OSA had been diagnosed between 1996 and 2005 were reviewed. Prevalence and crude odds ratios for OSA were calculated for various breeds by comparison with a reference population of mixed-breed dogs. Age and sex were examined as potential risk factors for the 3 breeds with highest prevalence.
RESULTS:

Breed period prevalence of OSA was highest for Greyhounds (21/339 [6.2%]), followed by Rottweilers (51/969 [5.3%]) and Great Danes (13/297 [4.4%]); all 21 Greyhounds with OSA were identified as having retired from racing. Sex was not identified as a risk factor for OSA in these breeds, but in all 3 breeds, risk of OSA increased with age. Greyhounds were significantly older at the time of OSA diagnosis (mean, 9.9 years) than were Rottweilers (8.3 years) and Great Danes (7.8 years). Rottweilers and Great Danes were more likely to have OSA involving the forelimbs than the hind limbs. The most frequent lesion sites for all 3 breeds were the proximal end of the humerus and distal end of the radius. The proximal end of the femur was also a common site for the Greyhounds.
CONCLUSIONS AND CLINICAL RELEVANCE:

Results of the present study suggested that Greyhounds, Rottweilers, and Great Danes had an increased risk of developing OSA, compared with mixed-breed dogs.

PMID:
17916033
[PubMed - indexed for MEDLINE]

Hier staat er niets over in....

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 17:28

Endogenous gonadal hormone exposure and bone sarcoma risk.
Cooley DM, Beranek BC, Schlittler DL, Glickman NW, Glickman LT, Waters DJ.
Source

Department of Veterinary Clinical Sciences, Purdue University, West Lafayette, Indiana 47907, USA.
Abstract

Although experimental and clinical evidence suggest that endogenous sex hormones influence bone sarcoma genesis, the hypothesis has not been adequately tested in an appropriate animal model. We conducted a historical cohort study of Rottweiler dogs because they frequently undergo elective gonadectomy and spontaneously develop appendicular bone sarcomas, which mimic the biological behavior of the osteosarcomas that affect children and adolescents. Data were collected by questionnaire from owners of 683 Rottweiler dogs living in North America. To determine whether there was an association between endogenous sex hormones and risk of bone sarcoma, relative risk (RR) of incidence rates and hazard ratios for bone sarcoma were calculated for dogs subdivided on the basis of lifetime gonadal hormone exposure. Bone sarcoma was diagnosed in 12.6% of dogs in this cohort during 71,004 dog-months follow-up. Risk for bone sarcoma was significantly influenced by age at gonadectomy. Male and female dogs that underwent gonadectomy before 1 year of age had an approximate one in four lifetime risk for bone sarcoma and were significantly more likely to develop bone sarcoma than dogs that were sexually intact [RR +/-95% CI = 3.8 (1.5-9.2) for males; RR +/-95% CI = 3.1 (1.1-8.3) for females]. Chi(2) test for trend showed a highly significant inverse dose-response relationship between duration of lifetime gonadal exposure and incidence rate of bone sarcoma (P = 0.008 for males, P = 0.006 for females). This association was independent of adult height or body weight. We conclude that the subset of Rottweiler dogs that undergo early gonadectomy represent a unique, highly accessible target population to further study the gene:environment interactions that determine bone sarcoma risk and to test whether interventions can inhibit the spontaneous development of bone sarcoma.

PMID:
12433723
[PubMed - indexed for MEDLINE]

En hier weer wel... eerlijk is eerlijk...

Horsefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 20:59

Verschil in prijs, zal toch idd ook neer komen op verschil in kwaliteit. En ook een gezond dier heeft altijd een anesthesierisico. Je eigen dierenarts lijkt wel alles goed geregeld te hebben met gasanesthesie en bewaking. Het hoeft niet zo te zijn dat een ander DA die goedkoper is ook slechter is, maar die zal de operatie misschien met andere, goedkopere middelen uitvoeren.

En over castreren/steriliseren van de teef. Ik weet dat de kans op mammatumoren zeer hoog is (volgens mij meer dan 50%) en die zaaien snel uit. (en is wetenschappelijk bewezen, zoek eens op schaeffer-okkens als auteur). Er zitten ook nadelen aan, dat teefjes incontinent kunnen worden is idd een nadeel en risico op overgewicht wordt ook groter, aangezien ze minder energie meer nodig hebben. Maar als jij als eigenaar dit opvangt en je dier gelijk veel minder gaat voeren, kun je ze prima op gewicht houden.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 11:18

Mijn hondje wordt aanstaande donderdag geholpen :(:)
Laat dat doen bij een dierenarts hier vlakbij en ben dan rond de € 245,00 kwijt. De prijs was afhankelijk van het gewicht. Gaat hier om een jack russel die pas 5.3 kilo woog maar ondertussen denk ik iets meer. Toen ze gewogen werd was ze flink schijnzwanger en had ze al 1.5 week bijna niets gegeten en gaf ze melk. Dat is ook de reden dat ik het nu laat doen. Ze is na de loopsheid en daarop volgende schijnzwangerschap zoveel afgevallen dat je haar ribben zag. Daarom doe ik nu maar na de 1e loopsheid laten helpen, wou eerst langer wachten tot ze ouder was. Ze word 12 augustus een jaar.

Ook zit ik niet te wachten op een oepsnestje. Mijn jr is wel een aantal keren ontsnapt (deur opengewaaid of achter de kat aan oid). Hier in de straat heeft niemand een hek om zijn terrein (buitengebied) en er lopen hier regelmatig andere honden in de tuin. Tot voor kort ook een ongecastreerde chihuaha kruising die wel erg verliefd was op mijn teefje en daarom ook iedere dag kwam spelen. Op zich wel leuk voor haar maar moet dat niet hebben met een loopse teef.
Een nestje zou op zich niet erg zijn zij het dat het bastaards zijn dan en er zijn al zoveel honden in nederland. Lijkt mij ook zo moeilijk om ze weer weg te moeten doen.

Vind het wel super eng dat laten helpen is toch een fikse ingreep. Heb deze ingreep een paar keer gezien en mee geholpen assisteren tijdens een stage. De hele buik gaat open. Is toch wat anders als de balletjes eraf bij een kat.

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 11:29

Ik heb er ooit ook eens naar geinformeerd en bij onze DA moest het voor ons teefje van 12 kilo zo'n 300 euro kosten. Mwah, dat vind ik nogal een bedrag dus wij hebben er voor gekozen om het voor eerst niet te laten doen.
Onze reu is gecastreerd dus een nestje hoeven we sowieso niet te verwachten. Al denkt onze reu daar af en toe nog wel anders over hihi.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 11:36

Sancha schreef:
Tuurlijk raden dierenartsen het aan. Goed voor hun portemonnee.

Om even hierop in te haken...

Ja, snijden in een gezond lichaam is in principe gewoon het toebrengen van een wond, dan kan men het wel opereren noemen maar het blijft wel een verwonding. ;) Dit is zo. Daarom is het belangrijk om niet onnodig te gaan snijden in een gezond dier.

Onnodig snijden in een gezond dier kan echter, zoals in Gaby's stukje over de voor- en nadelen van het steriliseren/castreren van je teef, ook nuttig zijn en een heleboel problemen voorkomen.

Dierenartsen raden het om meerdere redenen aan:
- Ongecontroleerd fokken voorkomen we liever. De asiels zitten vol, en vooral als je de hond als diersoort specifiek bekijkt zitten er zo veel afwijkingen in (door vroegere fok) dat we liever hebben dat er eerst getest wordt op afwijkingen voor er besloten wordt over te gaan tot fokken. Een copulatie is zo klaar bij honden dus "per ongeluk" dekken kan wel degelijk gebeuren. Zie die beesten maar eens uit elkaar te krijgen als ze eenmaal besluiten te dekken/gedekt te worden. ;)
- Diabetes als gevolg van het oestrogeen/progesteron in het lichaam van de teef is zo gebeurd. Honden ontwikkelen eigenlijk haast alleen n.a.v. dat soort dingen diabetes (overgewicht/weinig beweging zoals men vaak denkt is meer een katten-ding), tenminste als ze niet de erfelijke vorm of de door medicijnen veroorzaakte vorm krijgen.
- De cyclus van een niet geholpen hond kan er, net als bij vrouwen, voor zorgen dat er dingen als borstkliertumoren (borstkanker bij mensen) of baarmoedertumoren ontwikkelen. Dit omdat dit weefsel elke keer weer aangespoord wordt snel te groeien wanneer de hond loops wordt. (Net als dat bij menselijke vrouwen het melkklierpakket flink gaat zwellen wanneer ze ongesteld is/moet worden.) Nu heb ik zelf nog niet echt een mening over de angst/het stigma hiervan, want als we zo angstig gaan doen over onze teven en konijntjes met de kans op baarmoederkanker, moeten we dan ook niet naar onszelf kijken? Maar toch, het kan een reden zijn voor de eigenaar om te beslissen de hond te laten helpen.
- Sommige eigenaren worden bloednerveus van dat loops zijn elke keer. Je moet zo'n onderbroekje om doen in huis de hele tijd, en buiten moet je ontzettend goed opletten dat je teef niet te veel benaderd wordt door andere honden (er zijn nog steeds veel mensen die hun reu niet laten castreren, volgens mij zie ik er zelfs steeds meer) en bovendien trekt ze behoorlijk de aandacht. Ook dit kan voor de eigenaar een reden zijn te beslissen tot sterilisatie van de teef.
- Schijnzwangerschappen zijn niet alleen voor de eigenaar maar ook voor de hond ontzettend irritant en als de teef hier neiging toe heeft kan overwogen worden haar te laten helpen.
- Ja, het overgrote deel van de handelingen die dierenartsen uitvoeren zijn castraties en sterilisaties, dus het brengt wel degelijk geld op. Maar een beetje dierenarts laat zich daar niet door afleiden wanneer hij of zij naar de gezondheid van een dier kijkt. Vermoed je dat jouw dierenarts het puur om het geld doet (welke gek doet dat? het is een laag tot onder modaal inkomen!), raad ik je aan onmiddellijk een andere te zoeken.

Daarnaast zijn de nadelen die Gaby noemt ook zeker relevant. Incontinentie komt vooral bij de middelmaat tot grotere honden voor, dus zou hier bij de chihuahua geen incontinentie verwachten.
Ja, door het gebrek aan oestrogeen en progesteron omdat er geen cyclus meer is zullen toch al dominante teven wat dominanter worden. Als een eigenaar denkt dat niet aan te kunnen, had hij/zij misschien geen hond moeten nemen, maar als ze haar eenmaal hebben is dit toch ook wel een overweging.

Het gaat er vooral om dat de eigenaar zich bewust is van alle voor- en nadelen NAAST de kosten ervan, voor een beslissing gemaakt wordt.
De dierenarts mag je niet dwingen je hond tegen jouw wensen in te komen laten helpen, dus het gaat er puur om wat de eigenaar wil en welke punten voor hem of haar zwaarder wegen.

Jill, ik zou gewoon naar de andere dierenarts gaan. Als de jouwe al zo loopt te miepen voor een simpele operatie die bijna routine hoort te zijn (een operatie is natuurlijk nooit helemaal routine) en zijn of haar eigen assistentie niet capabel genoeg is om hierbij te assisteren, zou ik sowieso mijn twijfels hebben... :')
Je mag verwachten dat gasnarcose iets meer kost (maskertjes op alle maten zijn duur maar moeten wel goed over de snuit kunnen sluiten en ja isoflurane is ook niet gratis) maar om daar de hele operatie 2x zo veel van te laten kosten begrijp ik ook niet.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 11:49

Nemurin schreef:
Dierenartsen raden het om meerdere redenen aan:
- Ongecontroleerd fokken voorkomen we liever. De asiels zitten vol, en vooral als je de hond als diersoort specifiek bekijkt zitten er zo veel afwijkingen in (door vroegere fok) dat we liever hebben dat er eerst getest wordt op afwijkingen voor er besloten wordt over te gaan tot fokken. Een copulatie is zo klaar bij honden dus "per ongeluk" dekken kan wel degelijk gebeuren. Zie die beesten maar eens uit elkaar te krijgen als ze eenmaal besluiten te dekken/gedekt te worden. ;)

Waarom heeft iedereen hier altijd problemen mee en houd ik met gemak 3 loopse teven weg van 2 volle reuen? Als je een loopse teef hebt houdt je die gewoon aan de lijn en je volle reu houdt je bij je als er een loopse teef in de omgeving is. Of zijn we daar te lui voor met z'n allen?
Citaat:
Diabetes als gevolg van het oestrogeen/progesteron in het lichaam van de teef is zo gebeurd. Honden ontwikkelen eigenlijk haast alleen n.a.v. dat soort dingen diabetes (overgewicht/weinig beweging zoals men vaak denkt is meer een katten-ding), tenminste als ze niet de erfelijke vorm of de door medicijnen veroorzaakte vorm krijgen.

Ja, en dan? Een hond met diabetes is prima te houden hoor. We praten over een kans op diabetes van hoeveel procent? Volgens mij nog geen 5 procent.
Citaat:
- De cyclus van een niet geholpen hond kan er, net als bij vrouwen, voor zorgen dat er dingen als borstkliertumoren (borstkanker bij mensen) of baarmoedertumoren ontwikkelen. Dit omdat dit weefsel elke keer weer aangespoord wordt snel te groeien wanneer de hond loops wordt. (Net als dat bij menselijke vrouwen het melkklierpakket flink gaat zwellen wanneer ze ongesteld is/moet worden.) Nu heb ik zelf nog niet echt een mening over de angst/het stigma hiervan, want als we zo angstig gaan doen over onze teven en konijntjes met de kans op baarmoederkanker, moeten we dan ook niet naar onszelf kijken? Maar toch, het kan een reden zijn voor de eigenaar om te beslissen de hond te laten helpen.

Ja, kán, kán. Ook hier praten we weer over een hele kleine kans.
Citaat:
- Sommige eigenaren worden bloednerveus van dat loops zijn elke keer. Je moet zo'n onderbroekje om doen in huis de hele tijd, en buiten moet je ontzettend goed opletten dat je teef niet te veel benaderd wordt door andere honden (er zijn nog steeds veel mensen die hun reu niet laten castreren, volgens mij zie ik er zelfs steeds meer) en bovendien trekt ze behoorlijk de aandacht. Ook dit kan voor de eigenaar een reden zijn te beslissen tot sterilisatie van de teef.

Dit is nog wel de domste reden die ik ooit heb gehoord. Als je geen teef (= loopsheid) wilt, neem dan een reu of beslis geen hond te houden. Hoe egoïstisch is het je teef te laten helpen omdat je zelf te lui bent d'r als een teef te behandelen? Zwak hoor. Sneu ook.
Citaat:
- Schijnzwangerschappen zijn niet alleen voor de eigenaar maar ook voor de hond ontzettend irritant en als de teef hier neiging toe heeft kan overwogen worden haar te laten helpen.

Schijnzwangerschappen zijn vaak helemaal niet zo ernstig als beweerd wordt. De meeste zijn prima te handelen en sommige zie je niet eens of amper. We praten weer over misschien 10% van de teven die zo veel last heeft van de schijnzwangerschap dat het een goede reden tot sterilisatie is.
Citaat:
- Ja, het overgrote deel van de handelingen die dierenartsen uitvoeren zijn castraties en sterilisaties, dus het brengt wel degelijk geld op. Maar een beetje dierenarts laat zich daar niet door afleiden wanneer hij of zij naar de gezondheid van een dier kijkt. Vermoed je dat jouw dierenarts het puur om het geld doet (welke gek doet dat? het is een laag tot onder modaal inkomen!), raad ik je aan onmiddellijk een andere te zoeken.

Helaas hebben we niet zo veel 'een beetje dierenarts' in Nederland. De meeste gekken doen het gewoon om het geld/om er maar vanaf te zijn. Als ze echt keken naar de gezondheid van het dier, waren er veel minder gecastreerde/gesteriliseerde teven/reuen.
Citaat:
Ja, door het gebrek aan oestrogeen en progesteron omdat er geen cyclus meer is zullen toch al dominante teven wat dominanter worden. Als je denkt dat niet aan te kunnen, had je misschien geen hond moeten nemen, maar nu je haar eenmaal hebt is dit toch ook wel een overweging.
[/quote]Dominante teven bestáán niet. Dominante reuen niet. En dominante honden óók niet. Ze vertonen hoogstens in meer of mindere mate dominant gedrag. Dat maakt ze nog geen dominante hond, alleen een hond die veel dominant gedrag vertoont. We praten over een dominante hond als er alleen maar dominant gedrag vertoont wordt. Aangezien honden die alleen maar dominant gedrag vertonen niet bestaan, bestaan dominante honden niet.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 12:03

Hhilde... :')

Ik som alleen de kansen op inderdaad, zoals ik zei, ik ben niet overtuigd van dat kanker gebeuren. Mijn konijntjes zijn ook niet geholpen, zijn bijna 8 jaar oud en hebben nog nooit iets gehad.
Wanneer ik een hond neem zal ik ook zeker een reu nemen maar dat is omdat ik dat gezanik met die onderbroekjes niet honds-waardig vind. _O-
Maar goed ik geef de kansen gewoon zoals deze je door een dierenarts opgesomd zouden kunnen worden en, vind ik, ook moeten worden. Nu is het haast meer gewoonte dat er wordt gecastreerd en gesteriliseerd.
Dat terwijl ik ook wel medische gronden ken: ik heb eens een viszla gezien van 7 die niet gecastreerd was en toch constant ontstekingen daar bleef houden door een te veel aan smegma. De oplossing, volgens mijn dierenarts destijds (ik liep gewoon mee om te kijken) was hem te castreren, dat zou in ieder geval de boel weer tot rust brengen.
De vrouw was echter dolblij want het mocht van haar man niet maar nu kon ze een medische reden geven. Ze kon het beest gewoon niet aan op straat... tja, maar wiens schuld is dat?

Dominante honden bestaan helaas wel, omdat te veel mensen besluiten hun honden net als hun kinderen op te voeden. Dit leidt tot verwende honden die te veel mogen en te weinig grenzen kennen. Het is maar zelden dat ik iemand echt zijn hond zie uitlaten: meestal zie ik de hond lekker aan de riem hangen en trekken en als ie één goede ruk geeft MOET de eigenaar er achteraan.
Het ergste is nog dat veel mensen wel degelijk denken de baas over hun hond te zijn. Maar als je het die honden zou kunnen vragen, denk ik dat ze toch echt dachten zelf de baas over hun mens te zijn. :')

Dat soort dingen zou ik zelf niet tolereren van een hond. Dat pik je ook niet van een paard, maar omdat de hond kleiner is dan jij zou het wel mogen? Echt niet.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 12:24

Nemurin schreef:
Dominante honden bestaan helaas wel, omdat te veel mensen besluiten hun honden net als hun kinderen op te voeden. Dit leidt tot verwende honden die te veel mogen en te weinig grenzen kennen. Het is maar zelden dat ik iemand echt zijn hond zie uitlaten: meestal zie ik de hond lekker aan de riem hangen en trekken en als ie één goede ruk geeft MOET de eigenaar er achteraan.
Het ergste is nog dat veel mensen wel degelijk denken de baas over hun hond te zijn. Maar als je het die honden zou kunnen vragen, denk ik dat ze toch echt dachten zelf de baas over hun mens te zijn. :')

.....
Wil je nog één keer heel aandachtig mijn uitleg over dominant/onderdanig gedrag versus dominante/onderdanige honden lezen? Honden die alleen maar dominant gedrag vertonen bestaan niet.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 13:24

Hhilde schreef:
Waarom heeft iedereen hier altijd problemen mee en houd ik met gemak 3 loopse teven weg van 2 volle reuen? Als je een loopse teef hebt houdt je die gewoon aan de lijn en je volle reu houdt je bij je als er een loopse teef in de omgeving is. Of zijn we daar te lui voor met z'n allen?

Dat kan jij wel willen maar niet iedere hondeneigenaar werkt zo lekker mee.
Ik heb een (inmiddels gecastreerde) reu die er niet naar omkeek.

Vroeger een reu gehad die als hij de kans kreeg de loopse buurvrouw een bezoekje zou brengen en gerust dagen niet at en jankend voor de deur zat als ze loops was.
Zoiets zou dus reden kunnen zijn om je hond te castreren.

kan niet elke hond vergelijken met de jouwe. Gelukkig hebben ze allemaal een ander karakter.

Jill, je laat het bij jouw moeders DA doen?
Succes!

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-11 13:29

waarschijnlijk wel IMJ :)

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 13:36

Hhilde schreef:
Nemurin schreef:

.....
Wil je nog één keer heel aandachtig mijn uitleg over dominant/onderdanig gedrag versus dominante/onderdanige honden lezen? Honden die alleen maar dominant gedrag vertonen bestaan niet.

Goed, dominant DOENDE honden bestaan wel. Zo beter?
Ik heb je stukje wel gelezen maar toevallig heb ik een andere mening, jammer dat mensen dat altijd zo moeilijk te begrijpen vinden...

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 13:43

Een dominant dier is een dier met een leidende sociale positie binnen een familiegroep. Dus imo bestaan ze zeker wel.
Het is gedrag wat niet constant aanwezig is maar wel naar boven komt als het dier het nodig vindt. Dus ja, ik denk ook dat er dominante honden bestaan.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 13:44

Zeker wanneer er ineens kinderen bij komen. :j