Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Citaat:Positieve kanten:
-Het kleine risico (waarschijnlijk minder dan 1%) op teelbalkanker uitsluiten
-Het risico op goedaardige prostaatproblemen verkleinen
-Het risico op fistels verkleinen
-Het misschien verkleinen van het risico op diabetes (geen gegevens bekend)
De negatieve kanten:
-Wanneer gedaan onder het jaar, neemt het risico op botkanker significant toe. Botkanker heeft een zeer slechte prognose.
-Het risico op het hartprobleem hemangiosarcoma (een kankervariant) neemt toe met een factor van 1.6.
-Het risico op vertraagde schildklier verdrievoudigt
-Verdrievoudigt het risico op overgewicht
-Verviervoudigt het (kleine) risico (minder dan 0,6%) op prostaatkanker.
-Verdubbelt het (kleine) risico (minder dan 1%) op blaaskanker.
-Verergert het risico op botproblemen
-Verergert het risico op ent-reacties.
Citaat:Positieve kanten:
-Wanneer voor de 2,5 jaar gecastreerd wordt, wordt het risico op mammatumoren aanzienlijk verkleind.
-Het risico op baarmoederontsteking wordt vrijwel nul.
-Het risico op fistels wordt kleiner.
-Het (zeer kleine, namelijk minder dan 0,5%) risico op blaas- baarmoeder- en eierstokkanker, verdwijnt.
Negatieve kanten:
-Castratie voor het eerste levensjaar vergroot de kans op botkanker aanzienlijk. Botkanker heeft een zeer slechte prognose.
-Vergroot het risico op miltproblemen met een factor van 2.2 en hartproblemen met een factor van 5 of meer. Het betreft hier hemangiosarcoma. Deze vrij veel voorkomende kankersoorten zijn in meerdere rassen een van de grootste doodsoorzaken.
-Verdrievoudigt het risico op vertraagde schildklierwerking.
-Vergroot het risico op overgewicht met een factor 1.6 – 2.
-Veroorzaakt ‘castratie-incontinentie’ bij 4-20% van de teven.
-Verergert het risico op chronische blaasproblemen en –ontstekingen met een factor 3-4.
-Vergroot het risico op vulva-problemen als infecties, met name bij teven die voor de eerste loopsheid zijn gecastreerd.
-Verdubbelt het (kleine, namelijk kleiner dan 1%) risico op tumoren in de urinewegen.
-Vergroot het risico op botproblemen.
-Vergroot het risico op ent-reacties.
Citaat:Conclusie: de gezondheidsvoordelen van castratie zijn voornamelijk denkbeeldig, en er zijn aanzienlijke negatieve effecten, met name wanneer dieren worden gecastreerd voor zij volwassen zijn. Het idee dat gecastreerde dieren gezonder of gelukkig zouden zijn of langer zouden leven, is grotendeels incorrect.
Hhilde schreef:Castratie bij reuen:
-Wanneer gedaan onder het jaar, neemt het risico op botkanker significant toe. Botkanker heeft een zeer slechte prognose.
-Het risico op het hartprobleem hemangiosarcoma (een kankervariant) neemt toe met een factor van 1.6.
-Het risico op vertraagde schildklier verdrievoudigt
-Verdrievoudigt het risico op overgewicht
-Verviervoudigt het (kleine) risico (minder dan 0,6%) op prostaatkanker.
-Verdubbelt het (kleine) risico (minder dan 1%) op blaaskanker.
-Verergert het risico op botproblemen
-Verergert het risico op ent-reacties.
Teven:
-Castratie voor het eerste levensjaar vergroot de kans op botkanker aanzienlijk. Botkanker heeft een zeer slechte prognose.
-Vergroot het risico op miltproblemen met een factor van 2.2 en hartproblemen met een factor van 5 of meer. Het betreft hier hemangiosarcoma. Deze vrij veel voorkomende kankersoorten zijn in meerdere rassen een van de grootste doodsoorzaken.
-Verdrievoudigt het risico op vertraagde schildklierwerking.
-Vergroot het risico op overgewicht met een factor 1.6 – 2.
-Veroorzaakt ‘castratie-incontinentie’ bij 4-20% van de teven.
-Verergert het risico op chronische blaasproblemen en –ontstekingen met een factor 3-4.
-Vergroot het risico op vulva-problemen als infecties, met name bij teven die voor de eerste loopsheid zijn gecastreerd.
-Verdubbelt het (kleine, namelijk kleiner dan 1%) risico op tumoren in de urinewegen.
-Vergroot het risico op botproblemen.
-Vergroot het risico op ent-reacties.
Knavia schreef:Waar komt deze wijsheid vandaan? Graag bronvermelding. Want dit is nieuw voor mij, terwijl ik toch wel wat meer dan gemiddelde veterinaire kennis bezit. Vooral van de osteosarcomen en haemangiosarcomen vind ik reuze interessant.
Sancha schreef:Tuurlijk raden dierenartsen het aan. Goed voor hun portemonnee.
Dit is zo. Daarom is het belangrijk om niet onnodig te gaan snijden in een gezond dier.

Nemurin schreef:Dierenartsen raden het om meerdere redenen aan:
- Ongecontroleerd fokken voorkomen we liever. De asiels zitten vol, en vooral als je de hond als diersoort specifiek bekijkt zitten er zo veel afwijkingen in (door vroegere fok) dat we liever hebben dat er eerst getest wordt op afwijkingen voor er besloten wordt over te gaan tot fokken. Een copulatie is zo klaar bij honden dus "per ongeluk" dekken kan wel degelijk gebeuren. Zie die beesten maar eens uit elkaar te krijgen als ze eenmaal besluiten te dekken/gedekt te worden.
Citaat:Diabetes als gevolg van het oestrogeen/progesteron in het lichaam van de teef is zo gebeurd. Honden ontwikkelen eigenlijk haast alleen n.a.v. dat soort dingen diabetes (overgewicht/weinig beweging zoals men vaak denkt is meer een katten-ding), tenminste als ze niet de erfelijke vorm of de door medicijnen veroorzaakte vorm krijgen.
Citaat:- De cyclus van een niet geholpen hond kan er, net als bij vrouwen, voor zorgen dat er dingen als borstkliertumoren (borstkanker bij mensen) of baarmoedertumoren ontwikkelen. Dit omdat dit weefsel elke keer weer aangespoord wordt snel te groeien wanneer de hond loops wordt. (Net als dat bij menselijke vrouwen het melkklierpakket flink gaat zwellen wanneer ze ongesteld is/moet worden.) Nu heb ik zelf nog niet echt een mening over de angst/het stigma hiervan, want als we zo angstig gaan doen over onze teven en konijntjes met de kans op baarmoederkanker, moeten we dan ook niet naar onszelf kijken? Maar toch, het kan een reden zijn voor de eigenaar om te beslissen de hond te laten helpen.
Citaat:- Sommige eigenaren worden bloednerveus van dat loops zijn elke keer. Je moet zo'n onderbroekje om doen in huis de hele tijd, en buiten moet je ontzettend goed opletten dat je teef niet te veel benaderd wordt door andere honden (er zijn nog steeds veel mensen die hun reu niet laten castreren, volgens mij zie ik er zelfs steeds meer) en bovendien trekt ze behoorlijk de aandacht. Ook dit kan voor de eigenaar een reden zijn te beslissen tot sterilisatie van de teef.
Citaat:- Schijnzwangerschappen zijn niet alleen voor de eigenaar maar ook voor de hond ontzettend irritant en als de teef hier neiging toe heeft kan overwogen worden haar te laten helpen.
Citaat:- Ja, het overgrote deel van de handelingen die dierenartsen uitvoeren zijn castraties en sterilisaties, dus het brengt wel degelijk geld op. Maar een beetje dierenarts laat zich daar niet door afleiden wanneer hij of zij naar de gezondheid van een dier kijkt. Vermoed je dat jouw dierenarts het puur om het geld doet (welke gek doet dat? het is een laag tot onder modaal inkomen!), raad ik je aan onmiddellijk een andere te zoeken.
[/quote]Dominante teven bestáán niet. Dominante reuen niet. En dominante honden óók niet. Ze vertonen hoogstens in meer of mindere mate dominant gedrag. Dat maakt ze nog geen dominante hond, alleen een hond die veel dominant gedrag vertoont. We praten over een dominante hond als er alleen maar dominant gedrag vertoont wordt. Aangezien honden die alleen maar dominant gedrag vertonen niet bestaan, bestaan dominante honden niet.Citaat:Ja, door het gebrek aan oestrogeen en progesteron omdat er geen cyclus meer is zullen toch al dominante teven wat dominanter worden. Als je denkt dat niet aan te kunnen, had je misschien geen hond moeten nemen, maar nu je haar eenmaal hebt is dit toch ook wel een overweging.

Nemurin schreef:Dominante honden bestaan helaas wel, omdat te veel mensen besluiten hun honden net als hun kinderen op te voeden. Dit leidt tot verwende honden die te veel mogen en te weinig grenzen kennen. Het is maar zelden dat ik iemand echt zijn hond zie uitlaten: meestal zie ik de hond lekker aan de riem hangen en trekken en als ie één goede ruk geeft MOET de eigenaar er achteraan.
Het ergste is nog dat veel mensen wel degelijk denken de baas over hun hond te zijn. Maar als je het die honden zou kunnen vragen, denk ik dat ze toch echt dachten zelf de baas over hun mens te zijn.
Hhilde schreef:Waarom heeft iedereen hier altijd problemen mee en houd ik met gemak 3 loopse teven weg van 2 volle reuen? Als je een loopse teef hebt houdt je die gewoon aan de lijn en je volle reu houdt je bij je als er een loopse teef in de omgeving is. Of zijn we daar te lui voor met z'n allen?
Hhilde schreef:Nemurin schreef:Dominante honden bestaan helaas wel, omdat te veel mensen besluiten hun honden net als hun kinderen op te voeden. Dit leidt tot verwende honden die te veel mogen en te weinig grenzen kennen. Het is maar zelden dat ik iemand echt zijn hond zie uitlaten: meestal zie ik de hond lekker aan de riem hangen en trekken en als ie één goede ruk geeft MOET de eigenaar er achteraan.
Het ergste is nog dat veel mensen wel degelijk denken de baas over hun hond te zijn. Maar als je het die honden zou kunnen vragen, denk ik dat ze toch echt dachten zelf de baas over hun mens te zijn.
.....
Wil je nog één keer heel aandachtig mijn uitleg over dominant/onderdanig gedrag versus dominante/onderdanige honden lezen? Honden die alleen maar dominant gedrag vertonen bestaan niet.