extreem klein kitten van 5 weken!! HELP

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

pandour4evuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 20:54

ik reageer hier omdat wij zo een kitten hebben gehad

We merkten na 5 dagen al dat er iets niet goed was, ze bleef kleiner en zijn toen in het weekend naar de da gegaan. Die gaf ons meteen melkpoeder dat we iedere 2 uur moesten geven. Dit kitten heet 8 maanden geleefd maar is altijd zo klein gebleven. Bij ons kitten wist niemand wat er aan de hand was. Is ze heel aanhankelijk, wil ze niet drinken uit de hand en stinkt ze heel erg? Dan zijn dit tekenen dat er iets erg mis is. Het is wss iets in de genen. Ik zou vanavond al naar de DA gaan, geen moment wachten.

Stephanie

PS pb staat open

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 21:30

Grace schreef:
dierenfan schreef:
lijkt me eerder dwerggroei dan latere dekking. Maar kan ook andere afwijking zijn. Alleen enorm apart dat de moeder het dan niet verstoten heeft want katten zijn daar eigenlijk heel direct in bij kittens die wat mankeren.
wat ik trouwens vreemd vind zijn de gewichten van allebei. Kittens ide altijd goed drinken bij moeder en met 5 weken ook al goed brokjes eten horen met 5 weken echt wel 500 gram te wegen minimaal. Wij hebben 100 gram per week aankomen voor gemiddelde bij het asiel.

Weet je zeker dat moeder en de kater geen aids hadden ofzo? Aids of kattenziekte kan namelijk ook de groei remmen. Vaak krijgen ze zdan ook een dikke vocht buik met een voelbare ruggegraad. Let op dat dit niet altijd met een test aan te tonen is. Als bijv. aids aangeboren is dan is het geen lichaamsvreemde stof en zal de snaptest geen aids uit wijzen.
Hopelijk is dit het niet!!!!

Nee dat is het niet, kittens en moeder zijn ook al onderzocht.
De moeder is een erg kleine kat, weegt ong. 2,5 kilo dus is sowieso normaal dat ze kleiner en lichter zijn dan dat ze gemiddeld horen te zijn.
Ze begonnen pas goed te eten toen ze 4/5 weken waren, maar die kleine eet pas sinds een paar dagen heel goed mee.
De andere grote is echt bijna te dik... dus genoeg krijgen ze iig qua moedermelk en eten wel binnen ;)

Dat vind ik ook al niet normaal eigenlijk dat moeder zo heel klein is. Waar is moeder op getest dan? Stel dat zij aids mee draagt dan hoeft dat ook bij haar niet aangetoont te kunenn worden. En aids katten kunnen best een paar jaar gewoon gezond leven maar op ten duur gaat het fout en worden ze ziek en dan weer zo ziek en dan weer die ziekte enz.
Bedoel maar: je kan dat niet altijd onderzoeken dus.

Verder zou ik niet weten wat ik doe met zo'n kleintje. Zou het sowieso niet ergens plaatsen o.i.d. maar zelf houden of in laten slapen. Is het kitten vrolijk en actief dan zou ik het zelf houden. Is het zelf al niet erg gelukkig dan zou ik het in laten slapen.

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-11 12:40

Ragdollcat schreef:
1 ding is zeker, het is niet helemaal goed met deze kitten.

Meestal overleven deze soort dieren het niet waardoor je nooit in de natuur dit soort dieren tegenkomen.

Ben benieuwd hoe het wordt over een paar maanden.

klopt, in het begin was het kitten ook veel zwakker dan de ander.
Zo'n zwak geluidje kwam er uit, terwijl die ander al luidkeels zat te brullen.
Nu zijn de rollen om gedraait. Uit de kleine kan toch een geluid van 2 olifanten bijelkaar uitkomen.
Terwijl de ander nu zelden miauwt :')

Rosebud

Re: extreem klein kitten van 5 weken!! HELP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-11 12:46

@ dierenfan De moeder is een raszuivere pers. Dit soort type pers is en blijven erg klein. Dus dat is vrij normaal ;) En zoals ik al had vermeld is het kitten zeer actief en een vrolijk beestje, dus inslapen dat sowieso niet, mocht ze inderdaad echt zo gaan afzwakken dat het voor het beestje ook geen lol meer aan is, dan is dat natuurlijk een optie, maar dat geld voor al mijn dieren. Ik en mijn vader willen het katje reuze graag houden, maar aangezien we al 4 katten hebben en mijn moeder is principe maar 1 wilde, word dat moeilijk :+ Maar dan gaat ze sowieso naar mijn zus, die het ene kitten al sowieso neemt. ze blijven iig bij ons in de familie. Dat sowieso ;)

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 12:55

Persen staan bekend om de afwijkingen die ze genetisch kunnen doorgeven.
Dus ook ik denk aan een genetische afwijking.
Ik heb een soort zelfde kitten gehad, werd geboren met een waterhoofdje.
Was erg zwak, maar een echte vechter, is een flinke kater geworden, maar wel met een vorm van wobbler-ataxi, als ie rent, dan zwalkt ie wat, en hij springt heel hoog, en onhandig, en daardoor gooit ie nog wel eens wat van tafel. Maar hij is enorm lief en speels.
Dus het komt zeer zeker vaker voor. Alleen in de natuur overleefd zo´n kitten doorgaans niet.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 13:01

Ik heb ook zo'n klein dametje hier lopen.
Ze was gehandicapt toen ze geboren werd, 4 kromme poten. Nu is er nog 1 niet goed, die staat naar binnen gedraaid, maar daar heeft ze geen last van, ze is hardstikke vrolijk, rent heel hard op 3 poten. Maar ze is wel altijd heel klein gebleven.
Ze weegt misschien net 2 kilo, als ze dat al haalt.
Afbeelding
Hier ligt ze tegen mijn andere kat aan. Kan je wel zien dat het maar een klein wurm is.

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 13:08

Ik ben heel benieuwd naar de evolutie van de kitten.
Mijn vorige kat was heel erg ziek in het aziel en zijn zusje is ook gestorven. Hijzelf paste op 3maanden nog in een hand en was duidelijk een beetje "mismaakt". Op 2-jarige leeftijd had hij enkel nog hoektanden, maar verder was hij een vrolijke kat. Hij is uiteindelijk vergiftigd door een van de buren die duiven heeft, hij beschuldigde hem zijn duiven te vangen...
Zolang het dier niet moet afzien, moet het een kans krijgen! veel succes!

AustriaTrick

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 13:15

Hier ook een kat van 2 kg, levendig en geweldiggg in karakter.
Ik hoop dat het niet iets afwijkends is voor je kittikat , goodluck ermee en hopenlijk komt alles goed :D

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-11 13:21

CM_ schreef:
Persen staan bekend om de afwijkingen die ze genetisch kunnen doorgeven.
Dus ook ik denk aan een genetische afwijking.

Ik heb een soort zelfde kitten gehad, werd geboren met een waterhoofdje.
Was erg zwak, maar een echte vechter, is een flinke kater geworden, maar wel met een vorm van wobbler-ataxi, als ie rent, dan zwalkt ie wat, en hij springt heel hoog, en onhandig, en daardoor gooit ie nog wel eens wat van tafel. Maar hij is enorm lief en speels.
Dus het komt zeer zeker vaker voor. Alleen in de natuur overleefd zo´n kitten doorgaans niet.

klopt dat is wel waar, wij hebben ook een jong van haar gehad die een krul aan het einde van de middenrib had.
dat voelde je en zag je als hij op zijn rug lag. Wij zijn toen ook naar de DA gegaan en hij zij dat dit idd vaker voor kwam bij perzen

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-11 13:25

webster543 schreef:
Ik ben heel benieuwd naar de evolutie van de kitten.
Mijn vorige kat was heel erg ziek in het aziel en zijn zusje is ook gestorven. Hijzelf paste op 3maanden nog in een hand en was duidelijk een beetje "mismaakt". Op 2-jarige leeftijd had hij enkel nog hoektanden, maar verder was hij een vrolijke kat. Hij is uiteindelijk vergiftigd door een van de buren die duiven heeft, hij beschuldigde hem zijn duiven te vangen...
Zolang het dier niet moet afzien, moet het een kans krijgen! veel succes!

Zo dat is ook wel een hele apart geval dan.
Oeh dat laatste stukje haalt me het bloed onder de nagels weg...

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 13:29

Ik heb eens in de stal ook een nestje gehad en dar zat er ook eentje bij die zeg er met 3 maanden nog uit als een kitten die net begon met lopen. Ook had die een erg kort krul staartje , , en met 3 maanden begon die diarree te krijgen terwijl de andere echt al groot waren was ddie nog zo klein en werd zieker, heb uiteindelijk de kleine laten inslapen, de DA dacht ook aan een genetische afwijking

Ben benieuwd hoe het met die van jou afloopt en wat de DA ervan zal zeggen als die hem ziet

xDirkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 13:32

Zo een kitten heb ik ook gehad, net zo scheel.
De dierenarts (nou ja verschillende artsen) zei dat ze niet ouder als 1 jaar zou worden.
Nou ik kan zeggen...

Lotje is net 1 kilo maar wordt in oktober 7 jaar!!!!!

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 13:42

Ik heb hier thuis een vrij kleine kitten. Zou dinsdag 10 weken oud moeten zijn maar het beestje weegt amper een halve kilo. En is dus ook te klein voor de kittenenting.

Toen hij 2 weken geleden hier in huis kwam, kon ik hem echt op 1 hand houden, het enige wat uitstak waren een paar pootjes en een rattig klein staartje. Maar de kitten eet zeer goed en hoewel die nog niet echt groot te noemen is, ontwikkelt hij zich helemaal als een normale kitten.

Bij mijn kitten denk ik dat of de geboortedatum niet correct is (en het beestje nu dus nog maar een week of 7 is) of hij heeft het gewoon moeilijk gehad in zijn eerste weken. Maar voor nu: het gaat helemaal goedkomen!

Ik hoop dat het met de kitten van TS ook helemaal in orde komt!

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-11 14:03

oOoKellyoOo schreef:
Ik heb eens in de stal ook een nestje gehad en dar zat er ook eentje bij die zeg er met 3 maanden nog uit als een kitten die net begon met lopen. Ook had die een erg kort krul staartje , , en met 3 maanden begon die diarree te krijgen terwijl de andere echt al groot waren was ddie nog zo klein en werd zieker, heb uiteindelijk de kleine laten inslapen, de DA dacht ook aan een genetische afwijking

Ben benieuwd hoe het met die van jou afloopt en wat de DA ervan zal zeggen als die hem ziet

In het topic word nog steeds gezegt, wat zou de DA zeggen, ik zou naar de DA gaan etc. etc.
Dus opzich even het topic doorlezen, zou fijn zijn ;)
Ik ben vorige week maandag meteen naar de DA gegaan (de dag naardat ik dit topic starte)
De DA wist niet wat het was en had dit nog nooit eerder gezien. Kitten is helemaal onderzocht en was verder helemaal gezond (tot zover ze dat dan kon zeggen) De DA was wel een vakantie inval, voor mijn gewoon DA en vond het wel wat raar dat ze dit nog nooit eerder had gezien etc. etc.
Ik ben er eigenlijk ook voor pietjansnot heen geweest, want ze wist niet wat het was en ik moet verder maar aankijken hoe ze ontwikkeld, word ze echt zwak dan moest ik wel weer even bellen...
Verder wel goed ontwormen, ontvlooien en goed eten geven (naja dat doe ik sowieso altijd al)
Dus heb ook niet echt nieuw advies gekregen, wat ik wel jammer vind.

Ik heb tot nu toe meer aan jullie verhalen (van soort gelijke kittens gehad) dan aan het DA bezoekje wat me 50,00 gekost heeft.

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 18:15

sorry heb net dat ene bericht over het hoofd gezien wellicht te snel gescrollt

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-11 19:02

oOoKellyoOo schreef:
sorry heb net dat ene bericht over het hoofd gezien wellicht te snel gescrollt

maakt niet zo heel veel uit hoor, maar aangezien veel meer dat steeds zeiden.
Dacht ik, dan reageer ik maar even :)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 21:39

Heel fijn dat je het houdt, dat is het fijnste naar het dier toe, echt lief van je.

Ja waarom zou het niet mogen leven als ze verder vrolijk is he.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 22:43

Fijn dat ze in elk geval in de Fam blijft. Zou zo'n kitten zelf namelijk niet snel verkopen. Het kan zijn dat het niet oud wordt kan zijn van wel maar je weet al dat het niet in orde is en ik ken zelf al mensen die expres zielige katten nemen omdat ze anders ingeslapen wordt en dat vind ik zo triest.
Kijk als een kat een goed leven kan hebben dan hoor je me niet. Maar katten die bij hun moeder al in de baarmoeder besmet zijn geweest met kattenziekte en geen coordinatie meer hebben vind ik dat ingeslapen moeten worden. Echter er zijn mensen die erop "kicken" dat soort katten te nemen omdat ze zo zielig zijn. Ik vind het zielig dat een kat die niet normaal kan lopen of ergens op kan springen toch moet blijven leven.

Kijk dat een kat heel klein is maar verder oke dan zou ik het ook niet in laten slapen. Echter is het heel klein en nog diverse andere problemen dan wel en zou niet graag hebben (voor mijn eigen gevoel) dat zo'n kitten dan toch op moet groeien en zelf moet overlijden.

Ik lees echter al wel dat jij in elk geval het welzijn van het kitten heel goed in de gaten houd.

Wel leuk overigens die verhalen te lezen van al die kleine gezonde katten. Heb dat nog nooit gezien in al de jaren dat ik al in dierenopvang werk. Wel katten van 2.5 á 3 kg en heel gezond maar kleiner die wel volwassen zijn en gezond zijn echt niet.
En ja, waarom zou dat eigenlijk ook niet kunnen he? Je hebt ook honden van 80 kg en van 1 kg al is dat weer helemaal anders maar bij katten eigenlijk ook wel logisch dat je grote heb en kleinere. Zo hebben mijn collega en beiden een kat die familie van elkaar zijn. HEb een tante van haar kat. Echter de mijne (poes) is 3.5 kg en die van haar is ruim 10 kg (kater) en beiden zeker niet te mager of te dik. Maine coon x ragdoll en dan bij haar meer maine coon erin dan bij die van mij. 1 generatie verschil

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-11 22:09

@ dierenfan ik snap jou ook helemaal hoor, daar kan ik absoluut ook niet hebben.
Ik vind het belangrijkst een dier zo kan leven als dat het normaal ook hoort te leven, een dier in leven houden alleen maar omdat jij zo graag nog wilt genieten van het beestje, maar het beestje dat zelf duidelijk niet meer doet, vind ik ook niet normaal. De mama van deze kitten heeft toen ze jong was een auto ongeluk gehad, pootje gebroken die er helaas af moest worden gehaald, nou ze leeft nog prima, kan sneller rennen dan onze katten en is zo gelukkig alst maar kan. Al klimt ze niet meer op hoge schuttingen etc. Ze heeft dat blijkbaar ook niet nodig, want vermaakt zich prima in onze ruime achter tuin. (komt sinds het ongeluk niet meer verder dan onze steeg)

nog even ontopic: ik heb de kitten vandaag weer gewogen en ze hebben wel degelijk een duidelijke vooruit sprong. Het kleine kitten weegt nu 205 gram! terwijl het vorige week nog 160gr was! en het andere kitten weeg nu 450 gr. En dan was vorige week nog 360 gr. Dus er zit gelukkig verbetering in!
Ik kan miss morgen wel weer even een paar foto's plaatsen om te zien of jullie ook verschil zien.
Omdat ik dat zelf nooit zo goed kan zien, aangezien ik ze elke dag zie.