Gevaarlijke en potentieel gevaarlijke honden niet op straat.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-11 23:18

Dinges11 schreef:
Je kan de problemen wel leggen bij eigenaren van minder sociale honden maar ik kan mijn hond nog zo goed aanlijnen als andere hun hond gewoon los laten en hem niet onder controle hebben, want dat hoeft niet want hij doet toch niks.... wat moet ik dan?

Thuis blijven???of wil je beweren dat die hond die wel vertrouwd is niet buiten mag spelen om dat jij daar toevallig bent???

X_Linz_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 23:20

papagroom schreef:
Dinges11 schreef:
Je kan de problemen wel leggen bij eigenaren van minder sociale honden maar ik kan mijn hond nog zo goed aanlijnen als andere hun hond gewoon los laten en hem niet onder controle hebben, want dat hoeft niet want hij doet toch niks.... wat moet ik dan?

Thuis blijven???of wil je beweren dat die hond die wel vertrouwd is niet buiten mag spelen om dat jij daar toevallig bent???

pardon?

die hond is dus niet vertrouwd,
anders zou hij naar zijn baas luisteren.

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 23:22

papagroom schreef:
Dinges11 schreef:

Sorry? Wat een onzin.
Er is toch nog zoiets als fatsoen?

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 23:23

Vaak kun je trouwens aan de eigenaar al zien, als de hond zal uitvallen aan de riem.
Dan zie je de mensen de hond al kort nemen, zich schrap zetten en soms proberen ze de hond te laten zitten.
Op het moment dat je dan langskomt, valt de hond inderdaad uit.
Het lijkt mij echt geen pretje als je zo met een hond moet wandelen.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 23:25

Ik vind dat mensen hun hond op straat aangelijnd moeten hebben!
Bij mijn moeder in de buurt krijg je ook een bekeuring als je hond losloopt op straat!

Daarnaast vind ik het gewoon heel onverantwoordelijk als jij je hond los laat lopen terwijl anderen netjes hun hond aan de lijn hebben ... Is het in een park waar honden mogen rennen en spelen ok maar op straat nee hoor ....

X_Linz_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 23:25

nee. dat is voor die baas dan ook al vervelend genoeg.
maar deze wakende honden (ja ik noem het bewust wakend)
liggen s'avonds vaak wel languit samen met baas op de bank,
zijn superlief met kinderen.

alleen buiten moet de baas beschermd worden.

dus wat dan?
je hond wegdoen? geen optie
je hond binnenhouden? ook geen optie. dat zou oneerlijk zijn.

Dinges11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 23:27

ik kan mijn hond los meenemen, geen enkel probleem ze zal elke hond negeren. Alleen zodra er z'n lompe labrador komt die wel eens even zal komen spelen en er vol overheen dendert dan gaat het mis. Mijn hond corrigeert dan.

Honden mogen alleen los in speciaal daarvoor aangeween losloop gebieden, dat is dus niet op straat.

X_Linz_X

Re: Gevaarlijke en potentieel gevaarlijke honden niet op straat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 23:29

@ dinges precies..

zeg nou zelf..
wij vinden het toch ook niet fijn dat er een vreemde ineens om ons heen komt springen en zingen en gek doen en weet ik veel wat.

dat "corrigeren" wij toch ook? ik wel in ieder geval.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 23:30

Thats_Me schreef:
In een losloop gebied hoor je, je hond onder appél te hebben staan. Heb je dat niet dan heb je hem aan de lijn en je hoort gewoon je hond bij je te roepen als je een hond gaat passeren die aan de riem zit. Niets meer dan gewoon fatsoen!

Wat is de meerwaarde van met je hond die aan de lijn moet in een losloopgebied gaan wandelen?

Gevaarlijke honden horen inderdaad niet op straat, m.i. En uiteraard dienen ze ook uitgelaten te worden, maar dan zal de eigenaar álles moeten doen om ook ongelukken in kleine hoekjes te voorkomen. Dus bijvoorbeeld muilkorven van bijtgevaarlijke honden, ook al loopt de andere hond los en ligt 'de fout' dan bij de eigenaar van de brave, loslopende hond. Je kunt als verantwoordelijke eigenaar de onverantwoordelijke eigenaar (of de hond daarvan) toch ook tegen zichzelf beschermen?

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 23:33

X_Linz_X schreef:

dus wat dan?
je hond wegdoen? geen optie
je hond binnenhouden? ook geen optie. dat zou oneerlijk zijn.

Ja, daar kan ik inkomen. Die hond moet ook naar buiten en zijn beweging hebben.
Ik heb hier het geluk dat het op het platteland is, dan heb je wat wandelen betreft genoeg ruimte.
Maar in woonwijken en in de stad, is dat gewoon heel anders. Daar loopt iedereen op dezelfde plekken met z'n hond.

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 23:34

X_Linz_X schreef:

.

Juist zo'n hond heb ik, voor eigen mensen die liefste die je je kan bedenken maar vreemde mot ze gewoon niet.
Met andere honden is ze prima en ja ze kan ook los in het park als er mensen lopen maar ze wil gewoon niet aangehaald worden, ze zal vreemde mensen dan ook echt niet uit zichzelf opzoeken.

Dinges11

@ X_Linz_X ja en de een zegt laat me alsjeblieft met rust en de ander geeft hem een klap voor z'n harses.

Het gros van de minder sociale honden bijten niet zomaar die zeggen ook altijd eerst laat me met rust. Helaas wordt hier niet altijd naar geluisterd.

marielle231

Nou dan mag mijn hond dus ook niet meer op straat, want door een leek is hij niet handelbaar,zelfs niet door mijn vriendin die hem al JAREN kent.

Kom op zeg zo kan geen enkele hond meer buiten lopen want elke hond is een potentieel gevaarlijke hond :=

Ik vind de stelling dus onzin!.
Als jou hond gevaarlijk is neem je daar je verantwoordelijkheid voor, dus alleen aan de lijn + muilkorf.

Verder loopt mijn hond veel los maar zodra ik iemand zie aanlopen met een hond aan de lijn gaat die van mij ook eventjes aan de lijn, ook al loop ik in een losloopgebied, vind ik de normaalse gang van zaken.
Merk vanzelf wel hoe de hond is die aan de lijn loopt, als ik erlangheen ga en de ene keer kunnen ze alsnog snuffelen en soms ook niet.

Daarnaast moeten mensen zelf ook eens gaan nadenken, je blijft gewoon met je tengels van andermans dieren af! of je vraagt het netjes.
Kinderen bespringen je hond soms zonder pardon, dan denk ik voed je kind eens op :n
Mijn eigen kinderen hebben dit met de paplepel ingegoten gekregen hoor, en die halen het niet in hun hoofd naar een vreemde hond toe te stappen....

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 23:35

Dinges11 schreef:
@ X_Linz_X ja en de een zegt laat me alsjeblieft met rust en de ander geeft hem een klap voor z'n harses.

Het gros van de minder sociale honden bijten niet zomaar die zeggen ook altijd eerst laat me met rust. Helaas wordt hier niet altijd naar geluisterd.

Juist en dat laatste is echt zo vaak een enorm probleem.
Veel mensen vinden zichzelf een Cesar Milan en denken alle honden wel te kunnen handelen zelfs na duidelijke waarschuwingen van zowel baas als hond.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 23:36

Beter een gevaarlijke hond op straat in kundige handen als een onkundig persoon die niet weet wat diegene aan het touw heeft want dat gaat verder mis.

Maar wat is in jou ogen een gevaarlijke hond?

Veel dingen gebeuren nou eenmaal door eigenaren die geen hondenkennis hebben, signalen missen, verkeerd hondenras uitzoeken enz.

Limonade

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 23:37

mika11 schreef:
Vaak kun je trouwens aan de eigenaar al zien, als de hond zal uitvallen aan de riem.
Dan zie je de mensen de hond al kort nemen, zich schrap zetten en soms proberen ze de hond te laten zitten.
Op het moment dat je dan langskomt, valt de hond inderdaad uit.
Het lijkt mij echt geen pretje als je zo met een hond moet wandelen.

Lang niet altijd. Onze hond taalt niet naar andere honden ( behalve zijn speel kameraadjes ), gaat niet trekken en blijft naast me lopen. Maar als er een vreemde hond ( en dan ook nog eens een flinke intacte reu ) op hem komt af gestormd, dan denkt hij niet 'Jottum, laten wij gezellig spelen' .
Helaas 1 keer gebeurd met een Benner Sennen reu, en het baasje maar roepen ' Hij doet niets hoor, echte niet!!' en maar op zijn knieën slaan 'Kom Diesel, kom nou' .
HAP zei Diesel, en Ollie zei nog harder HAP. Thank God voor die dikke vacht, gelukkig geen schade. Wél had ik zin om die eigenaar een flinke schop te verkopen.

Maar goed, moraal van het verhaal: Honden reageren op elke hond weer anders. Sommige honden zenden signalen uit die een andere hond totaal niet aanstaan. En ja, dan kunnen de liefste fikkies HAP zeggen.
Dus daarom is het niet haalbaar om potentieel gevaarlijke honden van straat af te houden, want ELKE hond is een potentieel gevaar.
Het zijn en blijven dieren die op de situatie reageren. En deze situatie kan elke keer weer anders zijn. Al is het maar omdat jij, als eigenaar, op dat moment niet lekker in je vel zit.
Elke hond maar muilkorven?

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 23:38

Chubby schreef:
Thats_Me schreef:
In een losloop gebied hoor je, je hond onder appél te hebben staan. Heb je dat niet dan heb je hem aan de lijn en je hoort gewoon je hond bij je te roepen als je een hond gaat passeren die aan de riem zit. Niets meer dan gewoon fatsoen!

Wat is de meerwaarde van met je hond die aan de lijn moet in een losloopgebied gaan wandelen?

Gevaarlijke honden horen inderdaad niet op straat, m.i. En uiteraard dienen ze ook uitgelaten te worden, maar dan zal de eigenaar álles moeten doen om ook ongelukken in kleine hoekjes te voorkomen. Dus bijvoorbeeld muilkorven van bijtgevaarlijke honden, ook al loopt de andere hond los en ligt 'de fout' dan bij de eigenaar van de brave, loslopende hond. Je kunt als verantwoordelijke eigenaar de onverantwoordelijke eigenaar (of de hond daarvan) toch ook tegen zichzelf beschermen?

Helemaal met Chubby eens :j

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-11 23:46

Wilawander schreef:
Beter een gevaarlijke hond op straat in kundige handen als een onkundig persoon die niet weet wat diegene aan het touw heeft want dat gaat verder mis.

Veel dingen gebeuren nou eenmaal door eigenaren die geen hondenkennis hebben, signalen missen, verkeerd hondenras uitzoeken enz.

Een gevaarlijke hond is een hond die aleens uitgehaald heeft of dit doet als hij de kans krijgt......
Voorbeeldje:onze tweeling van 6,looptmet hun hondje (de goeig heid zelve) in een losloop gebied....ze zijn dus niet beter gewend dan een hond is een vriend....en worden vervolgens gegrepen door een of andere mastief oid...ras doet niet terzake...en dat wordt vervolgens af gedaan met de woorden.....zehebben de signalen van mijn hond niet goed begrepen.....bull oliebol toch???
dit voorbeeld is overigens fiktief ik heb ook niets tegen bepaalde rassen maar probeer gewoon een discussie op gang te brengen.

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 23:46

Een hond is pas potentieel gevaarlijk als hij een baas heeft die hem niet onder controle heeft. En jammer maar helaas zijn dat vaak de baasjes die rassen uitzoeken die al moeilijk onder controle te houden zijn.

Een vriendin werkt met mensen die altijd balanceren op het randje van de wet, overigens vaak door eigen onwetendheid en(vaak) een IQ die grenst aan zwakbegaafd (of lager). Als deze groep een hond aanschaft is het in negen van de tien gevallen een pitbul/stafford/dog achtige hond. De vriendin in kwestie noemt deze groep honden dan ook gek scherend "clientenhonden". Ook zie je dergelijke honden vaak in het criminele circuit bij mensen die kicken op agressie en status.

Deze honden moeten beschermd worden tegen zulke baasjes, en indirect worden "wij" dan ook beschermd tegen zulke potentieel gevaarlijke honden.

Dat de groep die simpelweg échte liefhebbers zijn en goed doordacht met deze honden fokken en weten waar ze meee bezig zijn hier ook slachtoffer van worden is in mijn ogen simpelweg jammer. Ieder minder gebeten kind/mens/ander dier is er één.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-11 23:57

PussInBoots schreef:
Een hond is pas potentieel gevaarlijk als hij een baas heeft die hem niet onder controle heeft. En jammer maar helaas zijn dat vaak de baasjes die rassen uitzoeken die al moeilijk onder controle te houden zijn.

Een vriendin werkt met mensen die altijd balanceren op het randje van de wet, overigens vaak door eigen onwetendheid en(vaak) een IQ die grenst aan zwakbegaafd (of lager). Als deze groep een hond aanschaft is het in negen van de tien gevallen een pitbul/stafford/dog achtige hond. De vriendin in kwestie noemt deze groep honden dan ook gek scherend "clientenhonden". Ook zie je dergelijke honden vaak in het criminele circuit bij mensen die kicken op agressie en status.

Deze honden moeten beschermd worden tegen zulke baasjes, en indirect worden "wij" dan ook beschermd tegen zulke potentieel gevaarlijke honden.

Dat de groep die simpelweg échte liefhebbers zijn en goed doordacht met deze honden fokken en weten waar ze meee bezig zijn hier ook slachtoffer van worden is in mijn ogen simpelweg jammer. Ieder minder gebeten kind/mens/ander dier is er één.

Helemaalmeeeens een pistool hoort thuis op de schiet baan .....een race auto op t circuit.....en een gevaarlijke hond zul je dus zelf een goede omgeving voor moeten creeeren.......maar op straat hoort ie zeker niet.
Overigens zie ik een muilkorf in het kader van dieren welzijn niet als alternatief

marielle231

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 23:59

papagroom schreef:
Wilawander schreef:

Een gevaarlijke hond is een hond die aleens uitgehaald heeft of dit doet als hij de kans krijgt......
Voorbeeldje:onze tweeling van 6,looptmet hun hondje (de goeig heid zelve) in een losloop gebied....ze zijn dus niet beter gewend dan een hond is een vriend....en worden vervolgens gegrepen door een of andere mastief oid...ras doet niet terzake...en dat wordt vervolgens af gedaan met de woorden.....zehebben de signalen van mijn hond niet goed begrepen.....bull oliebol toch???
dit voorbeeld is overigens fiktief ik heb ook niets tegen bepaalde rassen maar probeer gewoon een discussie op gang te brengen.

Vind het geen goed voorbeeld, 6 jarige horen niet alleen te lopen met een hond, ook al is het een goedzak.

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 00:00

papagroom schreef:
Wilawander schreef:

Het is fictief en je hebt niets tegen bepaalde rassen maar je noemt wel een ras als voorbeeld!!!

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 00:02

PussInBoots schreef:

En hoe zie jij dat "in bescherming nemen" dan voor je?

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 00:03

Een muilkorf is geen alternatief maar wel een welkome aanvulling als een baas (laten we er van uitgaan dat het een goede is;))een situatie MOET opzoeken (denk aan bv. dierenartsbezoek) waarbij een potentieel gevaarlijke hond extra getriggerd zal worden.

Voor de rest, idd, een omgeving waar de hond hond kan zijn zonder een gevaar te vormen voor zijn omgeving, en dat is geen flatje op drie hoog. Maar helaas zie ik deze honden daar regelmatig een groot deel van hun leven slijten.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 00:03

marielle231 schreef:
Nou dan mag mijn hond dus ook niet meer op straat, want door een leek is hij niet handelbaar,zelfs niet door mijn vriendin die hem al JAREN kent.

Kom op zeg zo kan geen enkele hond meer buiten lopen want elke hond is een potentieel gevaarlijke hond :=

Ik vind de stelling dus onzin!.
Als jou hond gevaarlijk is neem je daar je verantwoordelijkheid voor, dus alleen aan de lijn + muilkorf.

Verder loopt mijn hond veel los maar zodra ik iemand zie aanlopen met een hond aan de lijn gaat die van mij ook eventjes aan de lijn, ook al loop ik in een losloopgebied, vind ik de normaalse gang van zaken.
Merk vanzelf wel hoe de hond is die aan de lijn loopt, als ik erlangheen ga en de ene keer kunnen ze alsnog snuffelen en soms ook niet.

Daarnaast moeten mensen zelf ook eens gaan nadenken, je blijft gewoon met je tengels van andermans dieren af! of je vraagt het netjes.
Kinderen bespringen je hond soms zonder pardon, dan denk ik voed je kind eens op :n
Mijn eigen kinderen hebben dit met de paplepel ingegoten gekregen hoor, en die halen het niet in hun hoofd naar een vreemde hond toe te stappen....

Ik weet niet hoor, maar daar zijn het misschien kinderen voor? En wel eens over nagedacht dat kinderen soms heel impulsief reageren dat als je langs komt lopen met een hond en hun hond uitsteken om te aaien terwijl dat goedbedoeld is? Dan ga jij de rollen omdraaien omdat jij met een gevaarlijke hond loopt en een kind notabene ´opgevoed´ moet worden? Ja, dat is lekker makkeljk afschuiven en je achter iets verschuilen. Daar heb ik een hekel aan, serieus! Mijn buurhond is geen lekkertje, springt over het hek heen en wil mijn kind pakken. Heb de buren plechtig beloofd dat als hij dat weer doet hij dood gaat. Vind ik ook niet meer dan normaal. Maarja, zijn ook weer mensen die een bepaald soort hond willen en absoluut geen verstand van zaken hebben, toch jammer dat er zoveel onwetenden zijn die juist zo´n hond willen hebben en niet weten waar ze het over hebben. Neem dan gewoon geen hond.