Kat zit onder de teken. Wat nu?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Kikka

Re: Kat zit onder de teken. Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 22:54

Voor de volgende keer zo'n ding halen: http://www.otom.com/otom-tick-twister-haak
Werkt super goed, je pakt een teek goed vast en draait(!) hem er dan in één keer uit. Geen gezeur met tekentangen die van de teek afglijden of in het achterlijf knijpen. Ik trek met het dingetje hierboven de teken er zo in hun geheel uit, zonder dat de kat lang stil moet zitten (kan 'ie niet) of er stukjes achterblijven. Super ding, echt waar!

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 22:57

Maandag meteen een tekentang halen, kost niets, ik heb er overal 1 liggen (auto's, tassen en thuis) kost niets en erg handig...Als jouw kat er vaak onder zit zou ik een bandje halen (escalibur ofzo?) werk echt geweldig, onze hond zat dagelijks onder de teken....sinds die band geen enkele meer gehad

ariegorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 23:00

goed gedaan, maar ff vraag hoor: voor andere onder ons.
Mijn broer is laatst bij d-arts geweest met kat, omdat ie teek had. D-arts heeft deze eruit gehaald en daarbij zeggend: eigenlijk is het niet erg, wanneer een teek blijft zitten. Dit omdat een kat er niet ziek van wordt? hmmm appart niet?

Sascho

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 23:01

die groene dingen eerder vermeld zijn echt super! we hebben ok zo'n lomp ijzeren ding dat vor geen meter werkt maar die groene wel! kost iets vn 4 euro ofzo!
ik zou als je kat buiten loopt geen bandje omdoen maar een pipetje! aan een bandje kunnen ze blijven hangen

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 23:05

Ik ga ook kijken voor zo'n tang!!

Weet eigenlijk niet of katten er wel of niet ziek van kunnen worden??? Op mijn vorige stal had onze kat echt héél vaak teken en hij is er inderdaad nog nooit ziek van geweest. (maar of dat nu komt doordat de teken niet besmet waren, of omdat een kat er geen last van heeft?!?)

horzlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 23:11

Kentaro schreef:
+:)+ Kat goed in de gaten blijven houden! Zou de datum opschrijven dat je ze hebt gevonden. Mocht ie lusteloos worden/slechter eten e.d., dan even naar de dierenarts voor antibiotica!

hoeft ook niet altijd zo te zijn hoor !!! mijn hond heeft ook regelmatig last van teken en wij schrijven het nooit op omdat als je hem een ding er tegen geeft de teken er zo uit vallen dat is misschien ook een idee voor je kat weet alleen niet welk merk

AnnaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 01:39

Grace schreef:
Dat het kopje blijft zitten en er een nieuw lichaam aan groeit is echt een fabeltje!
Vroeger heb ik ook een keer een teek in mijn nek gehad.. nou ik moet wel zeggen dat het uren heeft geduurd voordat mijn moeder die er uit kreeg (alle soorten pincetten etc. gebruikt. En toen was het kopje dus blijven zitten. Wij naar dokter geweest en toen heeft de dokter duidelijk gemaakt dat dat een fabeltje was. Ik heb er ook nooit meer last van gehad. Dit kopje gaat vanzelf weg (doet de natuur voor je) Onze kat heeft ook wel eens teek en die draai ik nooit hoor. goed achter het lijfje pakken en 1 harde ruk en klaar!... Nog nooit gekke dingen aan over gehouden! Alleen ze kunnen die vervelende ziekte van lyme bij zich dragen.. dat is juist de boosdoener van het hele teken gebeuren!

Dat verhaal heb ik echt nog nooit gehoord.
Het punt van het kopje dat blijft zitten is, als je alleen het lichaam eraf trekt, is de teek zijn laatste reactie, maaginhoud eruit.
In die maaginhoud zitten de meeste ziektes.
Ik kan aan iedereen aanraden een anti tekenmiddel te gebruiken bijv. Frontline of Advantage.
Wel even kijken hoe hond/kat reageert, krabben/likken is normaal, maar als dat langer dan een dag blijft, is hij/zij waarschijnlijk allergisch voor het middel, en dan zou ik even overstappen naar een ander merk.
Bij katten zou ik een bandje niet aanraden, vanwege het blijven haken.
Zou wel altijd zorgen dat er een tekentang in huis is, want het laten zitten van een teek kan behoorlijk slecht uitpakken.
Laatst bijgewerkt door AnnaR op 25-07-11 02:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 02:01

sheela schreef:
Liever geen pincet gebruiken omdat je dan de teek plet en hij zijn gif in de kat/hond spuit (uitspuugt).

Een teek is niet giftig. Wat er gebeurt wanneer je 'm plet (of verdooft met alcohol, of gewoon verkeerd aanpakt) is zijn maaginhoud legen. En daar huizen mogelijk parasieten die Lyme of Babesiosis oid over kunnen brengen. En daar wordt de hond ziek van. Overigens dragen lang niet alle teken deze parasieten bij zich, maar het risico wil je gewoon niet lopen natuurlijk, dat spreekt voor zich :)

Overigens is de kans op besmetting bij vlotte verwijdering niet zo heel groot. Maar het is altijd goed om de gebeten hond (oef, leuke woordkeuze :P ) of kat even goed in de gaten te houden wanneer je teken gespot hebt :)

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 02:27

Kentaro schreef:
Ik ga ook kijken voor zo'n tang!!

Weet eigenlijk niet of katten er wel of niet ziek van kunnen worden??? Op mijn vorige stal had onze kat echt héél vaak teken en hij is er inderdaad nog nooit ziek van geweest. (maar of dat nu komt doordat de teken niet besmet waren, of omdat een kat er geen last van heeft?!?)

Ze kunnen er wel ziek van worden. Ik heb 1 katbgehad die ziek is geworden van een teken beet. Wanneer je er op tijd bij bent dan kan een antibioticakuurtje uitkomst bieden.

Heeft je kat een teek, dan draai je hem er gewoon uit met je vingers wanneer je geen tekentang bij de hamd hebt. Als alle 8 de pootjes bewegen dan heb je hem in zijn geheel eruit. Geen pincet heb je ervoor nodig.Je trekt hem er gewoon in zijn geheel uit.

marielle231

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 02:44

Mijn vriendin wrijft altijd over de teek in cirkeltjes en daarna haalt ze hem eruit met haar nagels meestal.
Dit heeft de dierenarts eens gezegt, dan laten ze makkelijker los ofzoiets.

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 16:33

Het is belangrijk niet in de teek te knijpen (met byv je nagels) dan spuugt de teek namelijk bloed uit en daar zitten dan de gifstoffen van n besmette teek ook bij. Let op: niet iedere teek is besmet met lyme. Als je de teek eruit wilt halen op een zo veilig mogelijke manier dan moet je een tekentang gebruiken, hiermee pak je de teek vast en draai je 3 slagen tegen de klok in!een teek draait zich namelijk in de huid en houd zich dan vast. Het laten zitten van teken is gevaarlijk omdat de hond/kat deze stuk kan krabben en de teek dus wederom zyn gif kan 'uitspugen'

Xxhar.
Ps: onze hond heeft helaas lyme...

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 13:13

AnnaR schreef:
Grace schreef:
Dat het kopje blijft zitten en er een nieuw lichaam aan groeit is echt een fabeltje!
Vroeger heb ik ook een keer een teek in mijn nek gehad.. nou ik moet wel zeggen dat het uren heeft geduurd voordat mijn moeder die er uit kreeg (alle soorten pincetten etc. gebruikt. En toen was het kopje dus blijven zitten. Wij naar dokter geweest en toen heeft de dokter duidelijk gemaakt dat dat een fabeltje was. Ik heb er ook nooit meer last van gehad. Dit kopje gaat vanzelf weg (doet de natuur voor je) Onze kat heeft ook wel eens teek en die draai ik nooit hoor. goed achter het lijfje pakken en 1 harde ruk en klaar!... Nog nooit gekke dingen aan over gehouden! Alleen ze kunnen die vervelende ziekte van lyme bij zich dragen.. dat is juist de boosdoener van het hele teken gebeuren!

Dat verhaal heb ik echt nog nooit gehoord.
Het punt van het kopje dat blijft zitten is, als je alleen het lichaam eraf trekt, is de teek zijn laatste reactie, maaginhoud eruit.
In die maaginhoud zitten de meeste ziektes.
Ik kan aan iedereen aanraden een anti tekenmiddel te gebruiken bijv. Frontline of Advantage.
Wel even kijken hoe hond/kat reageert, krabben/likken is normaal, maar als dat langer dan een dag blijft, is hij/zij waarschijnlijk allergisch voor het middel, en dan zou ik even overstappen naar een ander merk.
Bij katten zou ik een bandje niet aanraden, vanwege het blijven haken.
Zou wel altijd zorgen dat er een tekentang in huis is, want het laten zitten van een teek kan behoorlijk slecht uitpakken.

nouja dan mag ik denk ik blij zijn dat ik er normaal van af ben gekomen.
Want de dokter verzekerde toen echt dat dat geen kwaad kon... nouja dat is inmiddels ook alweer 10 jaar beschaving terug :+