Jagen.. met katten heel gewoon en voor honden verboden?!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 11:27

Goof schreef:
Ik wil wel eens zien hoe je een kat afleert vogels te vangen als hij uren van huis is en een flink eind uit de buurt. Dier zal dan echt niet bij zichzelf denken:"Goh, ik mag geen vogel vangen, nah, dan laat ik 'm maar lekker zitten...." :')

Dat zeg je zo hé. Die van mij heb ik afgeleerd ze te vangen hier daar ik vogels bij voer. Nu vangt hij ze bij de buren :')[/quote]

Hahaha, ja dat geloof ik dus wel. Juist omdat het in eigen gebeid gebeurt, kan je ze meteen corrigeren en ik geloof zeker dat je het dan je kat kunt afleren.
Maar een kat die grote afstanden aflegt en die uren van huis is, zal echt dat vogeltje niet laten gaan omdat baasje een pedagogisch praatje heeft gehouden met poeslief.

En quera, je kan het ook omdraaien. Een kat die van 8 tot 17 van huis is..... wie zegt dat die niet met enige regelmaat vogeltjes vangt en oppeuzelt. Dat eigenaresse het niet gezien heeft, wil niet zeggen dat het niet zo is ;)[/quote]

Ik zeg ook niet dat hij het helemaal niet doet. Maar aangezien mijn schoonzus thuis zit en hij met regelmaat eventjes komt kijken. kan ik met 80% zeggen dat hij niks vangt. Wij hebben nog nooit een vogeltje oid voor de deur gezien en van bloed oid op zn vacht ook niet.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 11:28

F_Orumster schreef:
Katten een belletje omhangen, zijn ze never nooit stil genoeg / op tijd.
Dat werkt ook maar beperkt. Als je niet het risico wilt lopen dat ie zichzelf ophangt moet je al zo'n veiligheidsriempje nemen, dat losschiet als ie ergens achter blijft haken. Vervolgens loopt poeslief dus weer in stealth-mode in de rondte en kan naar hartelust zijn gang gaan, totdat je een nieuw riempje gehaald hebt.

F_Orumster

Re: Jagen.. met katten heel gewoon en voor honden verboden?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 11:29

O, daar had ik niet bij stilgestaan, heb geen katten haha.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 11:29

De hele reden dat katten los mogen lopen in Nederland is juist omdat ze ongedierte vangen. Daar houd je ook al eeuwen katten voor, omdat ze muizen en ratten grijpen. Honden worden van oudsher niet alleen gebruikt om te jagen, maar ook als gezelschaps, als waakdier en om je te waarschuwen als er mensen op je erf komen.

Het belletje aan de halsband van de kat werkt trouwens ook voor geen meter, hier vangen ze ook muizen, vogels en zelfs mollen, terwijl ze toch echt een belletje dragen.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-11 11:34

Maar als ik met mijn hond in het losloopgebied in het bos loop (in de toekomst dan) en hij zou een konijn vangen, dan kan ik daar in principe een boete voor krijgen.. Terwijl als mijn kat een (zeldzame) vogel vangt niet.. Dat vind ik krom..
Het ene is normaal, het andere strafbaar.
En nee, je kunt nooit en te nimmer een windhond zo trainen dat hij nooit meer achter wild aan gaat.. lukt je niet..

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 11:38

Oh hier helpt het belletje prima hoor :j Maar goed ik denk dat onze kat vooral jonge en zwakke dieren pakte want het is nogal een sulletje :+ Heb wel een veiligheidsbandje om en heb er altijd 1 op reserve liggen ;)

Ik denk ook niet dat het te vergelijken is in dit geval hoor. Een hond hoort namelijk altijd onder apel van de eigenaar te staan, dit is bij een kat niet het geval en dat komt vooral omdat honden ook een gevaar voor de mens kunnen zijn als ze agressief zijn en niet onder apel staan, dit is bij een kat veel minder het geval ;)

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-11 11:42

Een windhond gaat niet achter kinderen of volwassenen aan.. maar achter kleine snelle dingen (zoals een konijn). Naar mensen zijn het de heerlijkste honden die er zijn.. lekkere knuffels, en naar vreemden eerder gereserveerd dan aggresief. Dus dat kan het argument niet zijn..

Een windhond onder appel houden is als een paard 100% betrouwbaar hebben... lukt je niet, instinct is veel sterker dan training (kijk bijv. naar de politiepaarden).

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 11:46

Ja, maar de hondenwereld bestaat niet alleen uit windhonden ;) Het is natuurlijk onmogelijk om voor elk hondenras aparte wetten te maken..........
En er zijn heel veel mensen die denken dat hun hond een grote knuffel was met mensen, maar er zijn ook genoeg van die honden die toch op een gegeven moment aanvielen.......
Een hond is ook nooit 100% te vertrouwen en kun je nooit alleen laten met (kleine) kinderen. Of wil jij beweren dat jij dat wel aandurfd?

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-11 11:53

Ohh dat zeg ik niet.. Maar ik zeg dat het jagen van een windhond niets te maken heeft met fel worden/zij naar mensen toe. (dat argument werd net gegeven namelijk).

Stelling is: Waarom zijn jagende katten heel normaal, en jagende windhonden strafbaar?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 11:54

Mariska_28 schreef:
Ohh dat zeg ik niet.. Maar ik zeg dat het jagen van een windhond niets te maken heeft met fel worden/zij naar mensen toe. (dat argument werd net gegeven namelijk).

Stelling is: Waarom zijn jagende katten heel normaal, en jagende honden strafbaar?

En die stelling heb k beantwoord, waarom het wettelijk zo is, en jij blijft erop hameren dat het voor windhonden heel anders is dan voor andere honden.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 11:58

mijn windhond jaagt niet, maar luistert gewoon hoor.
Enige waar hij gek op is, zijn egels. Dat krijg ik er echt niet uit. Maar dat is geen jagen te noemen, die beesten zitten stil en hij pakt ze dan heel voorzichtig op en komt er mee aanwandelen. Weet niet of hij het doet om te doden, of om er mee te spelen. Heb hem zelf nog nooit horen piepen, dus hard bijten zal ie niet doen lijkt mij?

In het bos komt hij gewoon terug als ik hem roep en krijgt dan dus niet de kans om te jagen.
Loslopende katten zit ie ook niet achteraan.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-11 12:01

Vjestagirl schreef:
Mariska_28 schreef:

Stelling is: Waarom zijn jagende katten heel normaal, en jagende honden strafbaar?

En die stelling heb k beantwoord, waarom het wettelijk zo is, en jij blijft erop hameren dat het voor windhonden heel anders is dan voor andere honden.

Dat geef je niet...Je zegt zelf dat ook bepaalde hondenrassen gebruikt werden voor de jacht, net als de kat.
De katten mogen het nog steeds, de honden niet meer.

En het gaat mij niet eens zo zeer over het wettelijke deel, maar meer hoe de maatschappij er in staat.
Iemand maakt een topic over een kat die met alle soorten dieren thuiskomt die in een tuin lopen/vliegen, en dat wordt grappig gevonden..
Als ik zo`n topic zou openen van mijn hond kwam weer met een konijn terug, zullen de reacties vast anders zijn..

@ opisop_shop : Even in je profiel gespiekt, maar zie daar geen windhonden hoor... Hooguit "halve" maar dat is echt niet te vergelijken met "echte" windhonden..
Laatst bijgewerkt door Mariska_28 op 23-07-11 12:04, in het totaal 2 keer bewerkt

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 12:02

Ik snap wel wat je bedoelt, Mariska_28. Het is ook heel krom. :).

Voor honden moet je van alles betalen, zelfs als deze het terrein niet verlaat. En een kat kan je overal gratis laten hupsen. Ik ben sowieso heel erg voorstander van kat in eigen tuin houden. Katten die in mijn tuin komen krijgen dan ook standaard de waterstraal. :). Ik heb een gruwelijke hekel aan andermans katten die mijn spullen komen vernielen.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 12:07

het is een halve, heb ik ook gezegd. Maar jij hebt het zelf ook over volle EN halve windhonden.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 12:10

Windhond, jachthond enz. maakt niks uit. Als jij ze van pup af aan leert dat jagen niet mag dan is dat geen probleem. En anders nogmaals gewoon aangelijnd houden, snap het probleem niet zo.

Wilde katten heb je ook, wilde honden niet dus is appels met peren vergelijken. Daarbij kan een wilderende hond veel meer schade aanrichten, denkend aan herten opdrijven over de straat enz.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-11 12:11

Oh sorry misschien had ik dat moeten uitleggen.
Citaat:
De Podenco Ibicenco, Podenco Canario, Pharaohond, Podengo Português en Cirneco dell’Etna horen volgens de FCI standaard niet bij de rasgroep windhonden maar bij de Spitsen en Oertypes.
Toch worden deze rassen wel vaak in verband gebracht met windhonden, en worden ze vaker ‘half-windhonden’ genoemd.
Windhonden jagen met hun ogen, de zogenaamde ‘half-windhonden’ jagen met neus, oren en ogen. Half-windhonden hebben meestal staande oren en missen de gebogen rug. Ook apporteren ‘half-windhonden’, wat windhonden niet doen tijdens de jacht.
Vroeger hebben deze honden wel bij rasgroep 10 (windhonden) gehoord

http://www.windhonden.net/site/?page_id=241

@Wilawander : Ik heb het niet over wilde katten en honden, maar over "huis"katten en honden...
Dat over de weg jagen is idd wel een gevaar. Een windhond aan de lijn houden, dat is dus ook wat veel windenhondeneigenaren doen...
Maar nogmaals het gaat meer over hoe de mensen staan tegenover jagende katten v.s. jagende honden.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 12:16

Volgens mij gaat men nu een beetje voorbij aan het punt. Waarom mag een kat wel jagen en een hond niet.

Ik vind dat ook raar. Een kat kan men net zo goed bij zich houden, net als een hond. Een hond mag ook niet loslopen zonder toezicht. Een kat wel. Waarom? Ik heb meer last van katten dan van honden. Juist omdat die laatste niet los mogen lopen zonder toezicht (overigens terecht).

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 12:19

Yep weet er alles van heb nog een boete liggen a 300 euro omdat mijn honden op een weilandje aan het spelen waren waar een haas van geschrokken zou zijn. Dan heb ik het dus niet eens over jagen.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 12:25

Mijn poes heeft helaas ook heel wat eendjes gevangen in haar leven, maar ook sinds ze haar rugbeschadeging heeft ze er 2 of 3 gevangen. In mijn ogen is een eendje dan al zwak als die word gepakt door een kat die scheef loopt dat ze dronken lijkt :+ Als ik haar kon afleren dat ze stopte met jagen had ik het gedaan, maar een kat staat naar mijn weten dichter bij de natuur, is veel zelfsstandiger en meer op zichzelf waardoor het moeilijk is ze het af te leren. Mijn poes zit nu ook eigenlijk 24-7 binnen omdat ze aan het revalideren is van wéér een gescheurd kruisbandje (De derde alweer) dus zij kan nu geen diertjes vangen. Onze andere kat is een lui beest dat ooit in zijn leven 1 eendje heeft gevangen en daar hield het bij op gelukkig.

Het verschil zit er ook in dat op het moment dat jij je hond uit laat verantwoordelijk bent voor zijn gedrag. Natuurlijk is het krom, want idd, zijn zat katten die vogels uit voliere's halen, kippen pakken etc, maar een kat leren niet te jagen is als een paard leren niet te galoperen. Het zit er echt in. Je kan het voorkomen door je kat binnen te houden, maar denk even eerlijk na, niet alle katten vinden dat fijn, de meeste worden zelfs gek. Jij kan je hond tenminste nog aan de lijn buiten uitlaten zonder dat die jaagd, dat kun je met een kat niet :n Toen de kater zijn kruisband had gescheurd wou ik hem ook uitlaten aan een lijn zodat die nog even buiten kon zijn, maar hij werd er gewoon agressief van... dus nee, dat kan gewoon niet :n

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 12:28

Ik vind beide niet prettig, en zou mijn kat niet verder laten komen dan mn tuin.
Helaas sluit bij mijn huidig huisje de tuin niet aan op het huisje, en dus blijft de kat binnen. Zielig? Ja, sneu. Maar aangezien mevrouw is opgeroeid in een klein flatje op 18 hoog denk ik niet dat ze het mist.

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 12:31

Ik snap je dilemma, maar een hond die jaagt, hoort niet los. Loslopen moeten ze verdienen en is niet zomaar recht, ze hebben wel het recht om voldoende beweging te krijgen, maar dat kan ook aan de lijn.

En toch zijn er mensen met echte windhonden, die de hond erg goed onder appel hebben, dus of het echt niet te trainen valt, ben ik niet met je eens.

En het verschil met katten, dat is een lastige kwestie, want veelal vangen ze muizen en dat valt onder ongedierte, dus is dat toegestaan. En een hond die een konijn vangt, dat vind ik persoonlijk niet kunnen.

Maar als je perse wilt dat je hond los moet lopen, waarom kies je dan voor een podenco als ik vragen mag? Want buiten het vangen, blijven ze vaak ook niet heel erg in de buurt van de baas.

Ik wil namelijk perse dat mijn honden loslopen, maar daar heb ik ook de honden voor. Mijn collie loopt bijna altijd los, behalve in de wijk, want ze gaat achter katten aan en dat vind ik not done. Die terrier van mij loopt altijd los in het bos en voor de rest komt hij niet los, want dat verdient hij niet, hij gaat lopen struinen naar eten, vogels etc en dat mag niet van mij, dus heeft hij pech en blijft hij aan de lijn.

En dan heb ik eigenlijk nog een vraagje, vind jij dat honden mogen jagen, want dat is me eigenlijk niet duidelijk?

Ik vind Podenco`s trouwens wel leuke honden.

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 12:31

Letsdunit schreef:
Yep weet er alles van heb nog een boete liggen a 300 euro omdat mijn honden op een weilandje aan het spelen waren waar een haas van geschrokken zou zijn. Dan heb ik het dus niet eens over jagen.

woww kan je dit even verder uitleggen, hoe kom je aan 300 euro boete!!!
wat heb jij of je hond gedaan dan?

ontopic: mijn kat vangt regelmatig een muis of mol. (gisteren nog een mol voor de deur)
ik heb er geen problemen mee, als het maar dood is, en niet half en lijd.

en honden die jagen, ach waarom niet? onze berner sennen heeft 3 weken terug een bunsing (zelfde als een fret)
gevangen. ik schrok wel even, ik hoorde 1 keer een piep en hij was meteen dood.
zijn mooie beesten om te zien, het gebeurde op de boerderij toen ik ze ging uitlaten, ze had hem bij de sloot gevangen.
ik ben eigenlijk nog blij ook dat hij dood is, een dag daarvoor zat de bunsing aan het hok van mijn kuikens te graven.
de boer heeft hem overigens netjes begraven.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-11 12:50

nowornever schreef:
Maar als je perse wilt dat je hond los moet lopen, waarom kies je dan voor een podenco als ik vragen mag? Want buiten het vangen, blijven ze vaak ook niet heel erg in de buurt van de baas.

En dan heb ik eigenlijk nog een vraagje, vind jij dat honden mogen jagen, want dat is me eigenlijk niet duidelijk?

Het verschil met Podenco`s is dat ze wel in de buurt van je blijven, en (okey soms moet je even wachtten) weer terug komen. Echte windhondrassen willen nog wel eens weg blijven idd, maar volgens mij komn zelfs die weer terug als je even geduld hebt..

En natuurlijk vangen katten muizen enzo, maar denk dat de gemiddelde jagende huiskat meer vogels dan muizen vangt (helemaal nu met jonge merels enzo).

En wat ik vind... Ik vind dat ik niet mijn hond het hele jaar aan de riem wil hebben omdat ze misschien 1x per jaar wat vangt. Want zo makkelijk zijn konijnen niet te vangen hoor, onderschat dat niet..
Ik vind wel dat bijv. een rottweiler die die kudde schapen doodbijt, niet meer los kan, maar dat is geen jagen maar slachten want die schapen kunnen geen kant op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 13:11

Ik geloof persoonlijk dat het verschil hem ligt in de achterliggende gedachte. Jij kunt er natuurlijk niets aan doen als jouw hond eens per ongeluk een duif of een konijn valt, net zoals een katteneigenaar er niks aan kan doen dat een kat wel eens thuis komt met een muis of een merel.

Maar honden zijn trainbaar, en jagen is verboden. Als iemand de intentie heeft om te jagen, zal deze altijd een hond aanschaffen en nooit een kat (veel te eigenzinnig, nauwelijks te trainen). En dát is wat verboden is: JAGEN. Een dier gebruiken voor de jacht, om zelf dat lekkere konijntje in de pan te kunnen gooien, of simpelweg voor het eigen vermaak van de baas.

En DAAROM is het wél verboden als honden een dier vangen, en NIET als katten een dier vangen. Omdat de INTENTIE VAN DE BAAS vaak anders is.

Zo lang jij je hond niet gebruikt voor de JACHT, ben je niet aan het JAGEN.

mellen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 13:11

Ik denk dat het verschil ligt in het feit dat een kat niet veel schade aan de mens kan toebrengen.
Een hond daarin tegen kan een mens doden.
En een jagende hond wordt door veel mensen(ik niet) als de eerste stap gezien voor ze mensen gaan aanvallen.
Mijn kat vangt alles muizen, vogels, konijnen en mollen. En ik ben er blij mee.
Als we met de hond buiten lopen hij en hij ruikt een spoor, dan leiden we hem meteen af.
Nu kan er van alles over het pad lopen hij kijkt niet op of om, en het enigste waar hij achteraan gaat is onze kat( en vice versa)