Konijn met voedernijd, wat nu?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Erpel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 14:03

Ik snap eerlijk gezegd ook niet helemaal waarom Maikeltje zo wordt aangesproken. Zij komt met een oplossing die echt nog helemaal niet zo verkeerd is mits je de ruimte en spullen ervoor hebt.
Konijnen eten niet continu het voer op als er ook nog genoeg andere dingen te doen zijn en te eten.
Het voedernijd is zeker nu een gedragsprobleem aan het worden bij jou konijn. Hoe reageert ze als je met haar traint?

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 14:04

.
Laatst bijgewerkt door Liannevh op 18-11-22 14:26, in het totaal 1 keer bewerkt

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-11 14:07

Goed kan haar gewoon met platte hand voeren :) maarja als mensen alleen maar zulke adviezen geven dan doe ik wat Faniek zegt en wacht wel voor de echte oplossing aangezien ik nu toch met de konijnenopleiding van Tinley bezig ben en net certificaat het ontvangen voor Herkennen en begrijpen van normaal konijnengedrag van de opleiding gedragstherapie voor konijnen. Dus kan nu doorstromen naar de volgende module :)

Erpel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 14:17

En wat als je eens even stopt met belonen met voer? Sindsdien is ze het pas gaan doen zeg je zelf. Oplossingen zijn altijd heel leuk, ook die van Faniek. En is ook zeker een mogelijkheid, maar daarbij kun je beter de oorzaak proberen aan te pakken dan de symptomen te omzeilen.

Daarbij hebben ze nu wel onbeperkt hooi ofniet? Je had geschreven dat je 2x per dag hooi geeft. Is dit dan op als je dan gaat voeren? Of hoe moet ik dit zien?

Daarbij vind ik dat je best wat netter mag reageren. Iedereen doet zijn best om met adviezen te komen, daarvoor open je ook het topic. Dan hoef je zelf niet zo hooghartig te reageren. Laat toch iedereen in zijn waarde. :)

saskiakefie

Re: Konijn met voedernijd, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-11 14:21

Jamaar ik weet waarom Maikeltje dit doet en daar kan ik niet zo goed tegen vooral omdat ze nu doet of ze nergens van weet :n

Ja onbeperkt hooi, het is meestal bijna op als nieuwe geef. Vandaag bij het voeren m'n voet in het hok gezet toen was ze ineens rustiger?? Ja het is een gevalletje apart haha.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 14:23

saskiakefie schreef:
Goed kan haar gewoon met platte hand voeren :) maarja als mensen alleen maar zulke adviezen geven dan doe ik wat Faniek zegt en wacht wel voor de echte oplossing aangezien ik nu toch met de konijnenopleiding van Tinley bezig ben en net certificaat het ontvangen voor Herkennen en begrijpen van normaal konijnengedrag van de opleiding gedragstherapie voor konijnen. Dus kan nu doorstromen naar de volgende module :)

Als je het zelf dan zo goed weet vanwege die opleiding, waarom vraag je hier dan om advies? Wacht dan die volgende module af.

Je hoeft advies niet aan te nemen en je kan het als slecht advies zien, maar je mag ook wel normaal reageren en niet zo uit de hoogte.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-11 14:24

Nee ik weet het nog niet :') Anders zou ik het topic niet openen, volgende module duurt nog even..
Wat is vanuit de hoogte?

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 15:43

Het punt waar over te struikelen is bij Maikeltje is het feit dat niet elk konijn hetzelfde is. Dat het hartstikke goed gaat met het konijn van Maikeltje met gemengd voer is natuurlijk leuk, maar gemengd voer is niet handig.. Je hebt konijnen die alleen de lekkere stukjes eruit halen en zeker als er onbeperkt staat is dit niet de bedoeling. Gemengde voeding is pas compleet als ze alles eruit opeten in de juiste verhouding. En eigenlijk is alle brok en gemengd voer ontwikkeld voor slachtkonijnen en in feite kunnen ze zonder vermits ze enorm veel juiste groentes, kruiden etc. krijgen. Een klein beetje biks op een dag is als aanvulling niet verkeerd. Er zullen ook ongetwijfeld konijnen zijn die onbeperkt voer kunnen krijgen en zich niet vol vreten, maar ik ken ook konijnen die ondanks hun supergrote ren met allerlei dingen die zich zeker weten vet zullen eten.. tevens hebben heel veel mensen niet eens door dat hun konijn te dik is. Zo heb je ook katten die onbeperkt brok hebben waarvan ook weer 1 veel te veel kan eten bijv. en de ander zich keurig aanpast.. elk dier is anders daarom beter afgewogen voederen zodat je zeker bent dat die de juiste verhoudingen binnen krijgt.
Daarom dachten ik en meerdere hier dat het een grapje was.

En betreft het clickeren met konijnen, konijnen zijn enorm leergierige dieren dus waarom niet als ze het zelf willen? Honden zijn ook niet "gemaakt" om alles klakkeloos te doen alleen worden die nog wel is streng afgestraft als ze niet luisteren.. dat zal bij een konijn niet het geval zijn niks gaat onder dwang.
Het belangrijkste voor een konijn is ruimte en een maatje, want alleen zitten horen konijnen niet.

Ik hoop dat je een oplossing vind Saskiaefie.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 17:47

saskiakefie schreef:
Jamaar ik weet waarom Maikeltje dit doet en daar kan ik niet zo goed tegen vooral omdat ze nu doet of ze nergens van weet :n Ja onbeperkt hooi, het is meestal bijna op als nieuwe geef. Vandaag bij het voeren m'n voet in het hok gezet toen was ze ineens rustiger?? Ja het is een gevalletje apart haha.

Mag ik weten wat je daar mee bedoelt?

Je kunt beter iets anders gebruiken om je konijn mee te belonen dan het reguliere voer als je dan toch perse ermee wil " trainen".
Dan nog een vraag die misschien wel van belang kan zijn: geef je de beloning ook op het moment dat ze niet begrijpt wat jij wil dat ze doet? Een konijn is een prooidier en voelt zich snel in het nauw gedreven, zeker door de mens. Vandaar ook dat ik vind dat je een konijn niet koste wat kost kunstjes moet gaan leren. En als je konijn alleen daarvoor uit zijn hok wordt gehaald dan is dat dier misschien gefrustreerd daardoor. Er wordt iedere keer iets van het diertje verwacht.
Honden zijn er al eeuwen op gefokt om niet bang te zijn voor mensen. Konijnen zijn altijd voornamelijk gefokt geweest om het vlees, de vacht en uiterlijke kenmerken. Dat betekent dat als je een konijn neemt, je een lief huisdier, maar met het hart en de geest van een wild dier neemt. Het is een grote uitdaging om het vertrouwen van dit gevoelige, intelligente diertje te winnen. Groter dan het vertrouwen te winnen van een hondje, dat al eeuwen gefokt is om jou vanaf zijn geboorte te vertrouwen!
Door je konijn dingen te willen laten doen in ruil voor zijn eigen eten loop je de kans dat je konijn boos wordt. Grommen en voedernijd als gevolg van clickertraining is een teken aan de wand dat je konijn iets niet leuk vindt.
Konijnen zijn van nature intelligente dieren maar kwa kunstjes leren niet te vergelijken met een hond vanwege de achtergrond van het konijn in het algemeen.

Het ligt niet aan de manier van fokken als je een konijn hebt dat aanvalt en bijt. Je hebt geen 'verkeerd' konijn, maar het konijn vertrouwt de mens niet. Als een konijn dit gedrag vertoont, wordt het verkeerd benaderd. Het dier wordt bang van de mens en van mensenhanden. Een konijn uit zijn angst door in de aanval te gaan. Een konijn dat de mens vertrouwt zal nooit grommen, aanvallen of bijten.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 19:02

Maikeltje heb jij ooit wel eens de topics van de TS bekeken? Want dat zou ik dan is heel hard gaan doen.. als iemand goed met konijnen omgaat en ze begrijpt is het de TS wel!
Iemand die ook nog aan de belangrijkste basisbehoefte vaan een konijn voldoet TWEE konijnen samen en niet 1 konijn alleen.
Niks gebeurd onder dwang, nergens is angst te bekennen.. Ze doet niks onder dwang.. ik vind het erg jammer hoe je nou op de TS loopt te kafferen alsof ze dingen doet die een konijn niet leuk vind. Zij heeft tenminste haar konijnen samen en heeft niet simpel een hokje maar een mooie ruime ren. Konijnen zijn gek op nieuwe dingen ontdekken.
En het is onzin dat een konijn dat de mens vertrouwt nooit zal grommen, aanvallen of bijten.. ook een konijn kan proberen dominant te worden over een mens net als elk ander dier. Ze valt tenslotte ook het andere konijn aan.

Ik heb nu mijn hele leven konijnen en vang konijnen op, herplaats ze alleen als koppel (basisbehoefte 1!) met de nodige ruimte (basisbehoefte 2!) en heb het nodige op konijnengedrag meegemaakt, maar ik kan met volle zekerheid zeggen dat de konijnen van de TS alle plezier bij haar beleven en plezier hebben in wat ze mogen doen.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 19:07

maikeltje schreef:
En daarbij hoop ik dat er ook niet teveel advies wordt gegeven over clickertraining bij konijnen. Daar zijn die dieren niet voor gemaakt. Neem dan een hond als je dat graag wil. Een hond vindt het hartstikke leuk om voor zijn baas te werken, een konijn niet.

Ik nodig je persoonlijk uit om gezellig een dagje hier te komen zodat je kunt zien dat mijn konijn het ge-wel-dig vind om te trainen. Wanneer kun je? :D Ik heb volgende week nog niks staan!

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-11 20:15

Ik heb net een filmpje gemaakt van een training met Wieweet. :)
IK zal zo antwoorden op je vragen. Ik ga trouwens eens kijken met voeren als ik haar alleen voer op dezelfde manier als normaal maar dat ik Fire dan buiten zicht houd, kijken of ze dan hetzelfde gedrag vertoond!

Edit: Duurt even want hij moet uploaden en ga ondertussen HGT kijken

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 22:08

Moderatoropmerking:
Een tweetal berichten zijn verwijderd uit dit topic. Wat er ook eerder voorgevallen is, dat hoeft niet eventjes herhaald te worden in dit topic. Daarom het simpele verzoek om het ontopic en op de bal te houden. De rest kunnen jullie via pb doen, hier hebben andere bokkers geheel niets mee te maken. En mocht dat niet lukken, negeer je elkaar maar compleet. Mijn dank ;)

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-11 22:09

Het filmpje.

Even mijn mening erover
De konijnen gaan alleen in de ren als ik met ze train.
Ik zie géén agressie wel soms over enthousiasme, maar we zijn nog niet zo lang bezig en doe aaien ondertussen voor wat rust.

Ik ben het er trouwens helemaal niet mee eens dat het vertrouwen van een konijn moeilijker te winnen is van een hond, wat wel zo is is dat aan puppy's vaak veel meer aandacht wordt gegeven dan jonge konijnen en veel fokkers/onwetenden ze ook nog verkeerd behandelen en ja dan is het logisch dat het dan moeilijker wordt.

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 22:28

.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-11 22:32

Dankje Lianne! Ik heb geen idee, misschien is het zo, ik ga eerst toch eens proberen hoe ze doet als Fire er niet bij is bij het eten, aangezien ze bij het trainen ook niet knort of als ik uit mn hand laat eten m'n hand bijt.

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 22:40

Ik zie nu in het filmpje wel een stukje wat voor agressie komt. Ze is erg fel naar de stok, dat kun je zien doordat ze haar oren naar achter doet als ze vlakbij de stok is. Dat is een teken voordat ze 'aanvallen' alleen gebeurt dat niet omdat je de stok dan weer beweegt.
Misschien heb ik het fout, maar dat is wat ik er uit kan halen.

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 22:50

.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-11 22:51

Oké Ik vond dat ze ook wel wat fel was af en toe soms nog steeds iets teveel spanning maar als ik de stok stil houd dan duwt ze er alleen met haar neus tegen aan :)
ik zet zo een filmpje neer hoe het eerst ging

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-11 23:01

Zo was het in begin, toen ik nog niet aan het trainen was ik had haar niet nog niet lang.
Ik wist ook niet waarom ze dit gedrag vertoonde, nu weet ik wel beter. Klopt dat ik daar wat aanvallende houding had, maar het is nu wás, dat toen dat het vooral haar hormonen waren.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 02:24

saskiakefie schreef:
Het filmpje.

Even mijn mening erover
De konijnen gaan alleen in de ren als ik met ze train.
Ik zie géén agressie wel soms over enthousiasme, maar we zijn nog niet zo lang bezig en doe aaien ondertussen voor wat rust.

Ik ben het er trouwens helemaal niet mee eens dat het vertrouwen van een konijn moeilijker te winnen is van een hond, wat wel zo is is dat aan puppy's vaak veel meer aandacht wordt gegeven dan jonge konijnen en veel fokkers/onwetenden ze ook nog verkeerd behandelen en ja dan is het logisch dat het dan moeilijker wordt.

Waarom mogen de konijnen niet in de ren voor hun eigen vertier? Ze komen dus alleen in de ren wanneer ze iets moeten doen. Ik ben van mening dat konijnen ookgewoon lekker hun eigen ding moeten kunnen doen. In hun eigen verblijf hebben ze niet de ruimte om een keer een sprintje te trekken wat ze juist zo leuk vinden. Sprintjes trekken, in de lucht springen en hun poten opzij gooien, dat soort dingen. Verder zie ik een konijn die inderdaad alleen gericht is op eten. In een gefrustreerde vorm ook nog eens. Dat konijn krijgt de tijd en de ruimte niet van jou om zijn eten op het gemakje op te eten zoals een konijn wel nodig heeft. Je zou die konijnen eens gewoon wat meer ruimte moeten geven/los gooien en er dan gewoon op je gemak bij gaan zitten zonder iets van ze te vragen. Gewoon erbij zitten/liggen en verder niets. En wanneer je ze voert laat ze ook op hun gemak eten zonder dat je daar bij blijft. Zorg dat je laag blijft. Je torent hoog boven dat konijn uit, dat komt erg bedreigend over.

Wat betreft het verschil tussen pups en konijnen en hun reacties op de mens: dat is wetenschappelijk vastgesteld.
Lees anders onderstaande link eens, daar kun je de oorzaak van de voedernijd terugvinden evenals eventuele oplossingen.
http://dier-en-natuur.infonu.nl/huisdie ... rnijd.html

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-11 09:02

Dat ging om een andere ren die loopt helemaal achter het hok door. En ja ze mogen vooral in de winter en herfst regelmatig los in de tuin lopen en dan kan ik er inderdaad gewoon lekker naar kijken. Ik ga ook weleens in het hok zitten zonder wat van ze te vragen gewoon een beetje aaien enzo.

Met dat laag blijven ja dat had ik op het tweede filmpje moeten doen maar toen wist ik niet waarom ze zo deed, op het eerste filmpje is dat niet meer nodig. Nu is ze niet meer bang.

Ik heb het gelezen, ben er helemaal mee eens maar wat heeft dat te maken met deze situatie??

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-11 10:51

Ik heb haar net eten gegeven toen Fire los liep buiten zicht, ze knorde nog 1 keer toen ik het bakje pakte maar daarna niet meer dus was wel stukje rustiger, bijten enzo of oren plat was ook niet aan de orde. Vanavond of morgen nog maar eens proberen op deze manier :)

Misschien komt het wel doordat ik Fire altijd eerst z'n voerbak geef....