Cavia verkouden?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

LoeOrange

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-11 12:23

Mizora schreef:
Welk merk brok krijgt je cavia? En zonodig, welk type? Want het verschilt heel erg per merk hoeveel vitamine C er in het voer zit.

Ik heb deze brok:
Afbeelding

Bron: http://www.agradi.nl/dierbenodigdheden/ ... 200528/556
Bij die bron staat ook nog uitleg over dat voer.

LoeOrange

Re: Cavia verkouden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-11 12:24

Iedereen alvast heel erg bedankt voor de tips!
Nog meer tips geven mag!

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 13:37

Weet niet of je hier echt wat aan hebt, maar dit is het voerschema wat ik laatst met de dierenarts heb afgesproken. Verder heb ik thuis een lijstje hangen met wat ze wel en niet mogen, zal eens kijken of ik het voor je kan scannen :) .

Het zijn 3 cavia's, van iets minder dan 1KG, volgens de DA een prima gewicht. Ze krijgen iedere dag 4 eetlepels hardvoer (soort bix, maar wel speciaal voor cavia's en met druppels eroverheen), alleen 's morgens. Verder een plukje hooi en tweemaal daags een handvol andijvie. Dat is standaard iedere dag, af en toe krijgen ze dan nog een stuk peen (heb ik genoeg van de paarden :D ) of appel. Verder kijk ik gewoon wat we eten en, aan de hand van het lijstje, krijgen ze dus ook wat.

Gouden tip.. geef ze NOOIT, maar dan ook NOOIT, groenten die al een keer gekookt zijn. Ook al zit er geen zout of kruiden op en is alles nog zo afgekoeld.. ze gaan eraan dood. Jammer genoeg heb ik in mijn onwetendheid zo een keer een caafje verloren' ;( .

Edit; hier is zo'n soort lijst.. maar dan uitgebreider: http://www.degrotecavia.nl/groenvoer.html.
Laatst bijgewerkt door Paardenmeis1 op 21-07-11 13:41, in het totaal 1 keer bewerkt

LoeOrange

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-11 13:40

Miseria schreef:
Weet niet of je hier echt wat aan hebt, maar dit is het voerschema wat ik laatst met de dierenarts heb afgesproken. Verder heb ik thuis een lijstje hangen met wat ze wel en niet mogen, zal eens kijken of ik het voor je kan scannen :) .

Het zijn 3 cavia's, van iets minder dan 1KG, volgens de DA een prima gewicht. Ze krijgen iedere dag 4 eetlepels hardvoer (soort bix, maar wel speciaal voor cavia's en met druppels eroverheen), alleen 's morgens. Verder een plukje hooi en tweemaal daags een handvol andijvie. Dat is standaard iedere dag, af en toe krijgen ze dan nog een stuk peen (heb ik genoeg van de paarden :D ) of appel. Verder kijk ik gewoon wat we eten en, aan de hand van het lijstje, krijgen ze dus ook wat.

Gouden tip.. geef ze NOOIT, maar dan ook NOOIT, groenten die al een keer gekookt zijn. Ook al zit er geen zout of kruiden op en is alles nog zo afgekoeld.. ze gaan eraan dood. Jammer genoeg heb ik in mijn onwetendheid zo een keer een caafje verloren

Bedankt voor het lijstje en de tips! :D
Ik zal ze zeker opvolgen!
Wel jammer dat je je caafje bent verloren, toch nog veel sterkte! :(:)

Samiyah

Re: Cavia verkouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 22:06

Je hebt al aardig wat tips gekregen, fijn dat je het zo goed oppakt. :)

Dan heb ik nog een tip voor wat je je caafjes kan geven: peterselie! Zit heel veel vit. C in en ze zijn er over het algemeen gek op! Ik heb zelf zo'n peterselie plantje gekocht bij de Albert Heijn en daar krijgen ze af en toe een stukje van. (maar je kan het ook gewoon in een zakje kopen)