Is dit goed voer voor katten?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 15:15

tita schreef:
Royal Canin is premiumvoer das goed niks mis mee.
Katten kunnen leven van enkel droog voer wil je toch nat voeren, voer dan ook premium voer want blikjes in de supermarkt bevat iets van 5% vlees en de rest is zoo

Goed voer kun je bestellen bij http://www.zooplus.nl veel keuze zo is er ook premiumvoer dat goedkoop is

Ja, jij kan ook leven op elke dag MacDonalds, maar dat wil niet zeggen dat het gezond is toch?

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 15:16

Ik heb het geprobeerd, maar ik krijg er geen vers in bij de mijne :Y) daar haalt ie echt zijn neus voor op....

Ik voer af en toe een stuk koolvis of kipfilet, maar na 2 x voeren achter elkaar hoeft meneer dat ook niet meer :o

Dus niet alle katten lusten vers, sommige vinden het gewoon prettig om brok te eten.

Dat ze gegarandeerd oud worden of gezond blijven met bepaalde merken is onzin, zelfs onze hond is oud geworden (21)
op de whiskas en kittenkat kattenbrokjes :') die luste echt niets anders...
Zo ken ik ook heel veel katten die oud worden op goedkope brok :j

anuschkaatje

Nee hoor, je hoort mij niet zeggen dat het een stuk duurder is, het is misschien "iets duurder" Voor 2 katten bestel ik voor ongeveer 60 euro vlees waar ik zo'n 8 weken mee doe. Dat is dus ongeveer 1 euro per dag voor 2 katten, dus 50 ct per kat......... Denk dat het een stuk goedkoper is dan die zogenoemde "kwaliteitsbrokken" van Hills, royal canine enz....

Brainless

anuschkaatje schreef:
Ja het voeren van brok zelf zal misschien het aller goedkoopst zijn, maar indirecte kosten die je er aan hebt niet... (hoeveelheid kattengrid, dierenartskosten, etc.) Als je het aller, allerbeste voor je kat wil moet je inderdaad gaan vers voeren. Dit is goedkoop in "aanschaf" en goedkoop in onderhoud om dat je met je kat gemiddeld veel minder bij de dierenarts zal zitten. Daarbij doe ik gemiddeld 1 tot 2 maanden met een zak kattengrid, aangezien de ontlasting (en de geur!!) ook sterk gereduceerd wordt! Kijk maar eens op http://www.voernatuurlijk.nl uiteindelijk is het ook nog veeeeel leuker voor jou en je katten!

(en als het om de beestenboel gaat staat "het goedkoopste" ver achter "het beste" wat mij betreft, maar dat is misschien persoonlijk...)

Hoezo is het veel leuker??
Ik ben blij dat mijn katten en honden gewoon tussen de kippen (ook eenden) en kuikens door kunnen lopen zonder te denken dat er eten loopt.

Brainless

anuschkaatje schreef:
Nee hoor, je hoort mij niet zeggen dat het een stuk duurder is, het is misschien "iets duurder" Voor 2 katten bestel ik voor ongeveer 60 euro vlees waar ik zo'n 8 weken mee doe. Dat is dus ongeveer 1 euro per dag voor 2 katten, dus 50 ct per kat......... Denk dat het een stuk goedkoper is dan die zogenoemde "kwaliteitsbrokken" van Hills, royal canine enz....

Ik voor 3 katten voor 2 weken van 3 euro...... is veeeel goedkoper dan 50 cent per dag per kat.

Oh ja dat is 7 cent per dag per kat.

Kattengrit kost niks voor mij.
Laatst bijgewerkt door Brainless op 20-07-11 15:18, in het totaal 1 keer bewerkt

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 15:17

tita schreef:
Katten kunnen leven van enkel droog voer wil je toch nat voeren, voer dan ook premium voer want blikjes in de supermarkt bevat iets van 5% vlees en de rest is zoo

Goed voer kun je bestellen bij http://www.zooplus.nl veel keuze zo is er ook premiumvoer dat goedkoop is

Dit is een erg goede tip.
Let er wel op dat het natte voer niet altijd goedkoper is bij zooplus. Zo betaal je voor de Royal canin nat voer kitten zakjes €12,99 oid en in de dierenwinkel €9,95.
Even research doen en je kan hierop al aardig wat geld besparen en toch goed voeren :)

anuschkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 15:20

Ik vind het persoonlijk geweldig om mijn katten te zien genieten van hun eten. En wie zegt dat honden of katten die vers gevoerd worden ook rovers zijn? Mijn katten spelen ook heel leuk met het konijn van de buren en die leeft ook nogsteeds ;-)

Ja prima, 7ct per kat, geweldig!! Zoals ik al zei, voor mij staat "goedkoop" ver achter "het beste" en daar blijf ik bij!

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 15:21

MiniBoots schreef:
Ik heb al 10 jaar TomPoes voor mijn kat.
Is nooit ziek en ziet er prachtig uit.
Royal Canin is goed voer maar ook goed duur.
Blikvoer is inderdaad meer voor de lekker maar bestaat voor 80%uit vocht.

Reken voor de grap eens uit hoeveel je kwijt bent per dag. Dan valt het in vergelijking tot voer dat je in de supermarkt koopt enorm mee. Enige is dat je het in grotere verpakkingen koopt waardoor je inderdaad wat meer tegelijk kwijt bent.
En interessant om te melden: mijn katten en een nestbroertje kregen vanaf begin een A-merk en zijn aanzienlijk beter uitgegroeid dan hun nestbroertjes en zusjes die 'gewoon' goedkoper voer uit de supermarkt kregen.
Vriend via wie ik mijn katten heb gekregen heeft dit op een gegeven moment bijna verbaasd opgemerkt.

Floor_x schreef:
MiniBoots schreef:
Ik ben zoiezo van mening dat mensen katten veel te veel voeren.
Nou heb ik een buitenkat die dag en nacht in de zomer buiten is en alleen in de winter binnen zit.
Die krijgt 1 keer per dag een bakkie voer.
Soms ook 2 dagen niet...Muizen en mollen zat buiten. :D
En dan nog een hangbuik hebben haha!

Ja het worden binnenkatten (woon aan een héle drukke weg en wil geen risico's lopen). Dus kunnen ze niks zelf vangen. Alhoewel mijn moeder haar kat vroeger 1 keer per week een hart gaf....
Dus we kunnen evt het blikvoer nog vervangen voor 1 keer per week een vers stukje echt vlees...

Dan kan je als ze ouder zijn overstappen op RC Indoor 27. Doen mijn binnenkatten het prima op. Mooie grote brokjes zodat ze lekker moeten kauwen.

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 15:21

anuschkaatje schreef:
Ik vind het persoonlijk geweldig om mijn katten te zien genieten van hun eten. En wie zegt dat honden of katten die vers gevoerd worden ook rovers zijn? Mijn katten spelen ook heel leuk met het konijn van de buren en die leeft ook nogsteeds ;-)

Ja prima, 7ct per kat, geweldig!! Zoals ik al zei, voor mij staat "goedkoop" ver achter "het beste" en daar blijf ik bij!

Amen!!!!! Als ik mijn honden zie smikkelen word ik helemaal blij :D.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 15:22

Marloes__ schreef:
anuschkaatje schreef:

Amen!!!!! Als ik mijn honden zie smikkelen word ik helemaal blij :D.

Gelukkig zijn mijn katten en honden ook nog steeds gezond.

iejoor62

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 15:26

Wat leuk, wij krijgen ook a.s. vrijdag 2 kittens +:)+ .
We hebben al 1 poes (pers) en daar moesten we in het begin heel erg mee uitkijken met wat we haar gaven (zij was sheba gewend en al het andere voer kwam er als 'dunne-satésausdrek' uit en dat is én voor de poes niet prettig :n maar is ook niet echt fraai op een witte pers := ), maar nu eet ze behoorlijk verschillend qua merken en heeft de hele dag de beschikking over droogvoer van Whiskas en water.
Onze vorige kat is met whiskasbrokken (senior) en 1 felixzakje met nat voer (ook senior) 20 jaar geworden en als hij niet was aangereden was hij zeker weten nog ouder geworden.
Ik denk dat het heel erg aan de poes/kater zelf ligt, de één kan wel tegen goedkoper voer en de ander niet, maar zeker voor de start van een kitten zou ik wel goed opletten hoe ze het voer verteren en dat ze geen last krijgen van darmpjes etc.
Heel veel plezier straks met de kittens....en ...... foto's graag *-:)
Laatst bijgewerkt door iejoor62 op 20-07-11 15:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 15:27

iejoor62 schreef:
We hebben al 1 poes (pers) en daar moesten we in het begin heel erg mee uitkijken met wat we haar gaven (zij was sheba gewend en al het andere voer kwam er als 'dunne-satésausdrek' uit en dat is én voor de poes niet prettig :n maar is ook niet echt fraai op een witte pers := ), maar nu eet ze behoorlijk verschillend qua merken en heeft de hele dag de beschikking over droogvoer van Whiskas en water.
Onze vorige kat is met whiskasbrokken (senior) en 1 felixzakje met nat voer (ook senior) 20 jaar geworden en als hij niet was aangereden was hij zeker weten nog ouder geworden.
Ik denk dat het heel erg aan de poes/kater zelf ligt, de één kan wel tegen goedkoper voor en de ander niet, maar zeker voor de start van een kitten zou ik wel goed uitgebalanceerd voer nemen en dat is meestal wel duurder.

Ach ja, er zijn ook mensen die 60 jaar roken en uiteindelijk door een auto ongeluk om het leven komen. Betekent niet dat het roken geen schade aangebracht heeft.

iejoor62

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 15:30

Marloes__ schreef:
iejoor62 schreef:
Ik denk dat het heel erg aan de poes/kater zelf ligt, de één kan wel tegen goedkoper voor en de ander niet, maar zeker voor de start van een kitten zou ik wel goed uitgebalanceerd voer nemen en dat is meestal wel duurder.

Ach ja, er zijn ook mensen die 60 jaar roken en uiteindelijk door een auto ongeluk om het leven komen. Betekent niet dat het roken geen schade aangebracht heeft.

Ach ja...ieder jaar kregen we weer te horen van de dierenarts dat het zo'n supergezonde kat was en nergens last van had....dus ja, dit soort opmerkingen...laat maar

Brainless

Re: Is dit goed voer voor katten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 15:41

@Iejoor
Mijn katten krijgen ook elk jaar een check-up als ze hun entingen krijgen.
En gelukkig zijn ze nog steeds gezond.
Ondanks het "slechte" voer.

Een roker krijgt altijd schade aan zijn longen en dat is ook te zien (op foto's ed).
Mijn katten zijn gezond en zowel mijn oude als nieuwe DA vinden dat ze alle 3 in goede conditie zijn.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 15:45

Marloes__ schreef:
tita schreef:

Ja, jij kan ook leven op elke dag MacDonalds, maar dat wil niet zeggen dat het gezond is toch?

Waar slaat dat op? Ik voer mijn katten al jaren droogvoer en nee dat is geen mac-voer maar premium voorzien van laag Mg wat belangrijk is.

Is algemeen bewezen goed droogvoer (niet prut uit de supermarkt) is altijd beter dan natvoer en als je nat wilt voeren doe het goed door Carnibest, natuurlijk of premiumvoer

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 15:53

Ik zelf voer mijn katten met overtuiging vers. Meestal vers vlees volgens een bepaald menu, wat fysiek en mentaal erg gezond is. Soms gemalen vlees, meestal van het merk Tinlo, omdat dit geen toevoegingen bevat (smaak- en geurstoffen, conserveringsmiddelen en dergelijke).

Wanneer ik brok zou voeren, zou ik kiezen voor een brokje met een hoog aandeel vlees, zoals Orijen. Het is wat onbekender dan RC of Hills, maar die beiden zou ik kwalitatief echt minder noemen dan Orijen.

Blikvoer moet je niet voeren. Dat is echt zonde van je geld. Je betaalt de hoofdprijs voor water met een smaakje en allerlei toevoegingen die qua gezondheid niets doen. Voor het lekkere kun je je kittens dan beter een lekker kipfiletje voorschotelen. Of rundergehakt. Of vis. Dat mag gewoon rauw en is puur natuur, gezond, goed voor het gebit om wat te knagen te hebben én mentaal een leuke uitdaging voor een dier wat normaal lééft om te jagen en te eten!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 16:00

Ik ben ook een groot voorstander van vers voer. Maar laat nou net 1 van mijn 2 katten gevoelige darmen hebben en het tot nu toe alleen goed doet op RC Sensible. Vers voer moet ie ook niet alleen vis en dan gaat ie weer aan de schijt.

Bij mij staan er dus 24/7 brokjes klaar en de ragdoll verwen ik af en toe met een kipfilet, gehakt, visje of een kuiken(dan word ie helemaal gek).

Jammer is wel sinds de ragdoll ook de brokken eet hij wat minder vast in het haar zit. Maar op de een of andere manier krijg ik hem niet meer volledig op de vers.

Verder is er zeker kwalitatief natvoer verkrijgbaar.
Afgelopen week RENSKE gehaald, zit een zeer hoog vlees gehalte is.
Zelfs in snoezepoes zit een enorm hoog gehalte vlees. Je moet goed op de verpakking kijken. Maar het standaard supermarktvoer kun je beter laten staan.

Floor_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-11 16:19

Jeeh wat veel reacties al!
Bedankt :D

In de versvoer vs. brokken discussie ga ik mij niet teveel mengen, gewoon omdat ik daar geen verstand van heb...

Ik dacht dat whiskas een redelijk goed merk was, maar dat valt dus tegen... Goed om te weten, we hebben nu ook maar 2 blikjes gekocht, dus hier kunnen we snel weer vanaf stappen!

Verder wat betreft versvoer, ik kan het denk ik niet over mijn hart verkrijgen om mijn katten konijn te voeren, hoe goed het ook voor ze is, omdat ik er 2 in de tuin heb lopen :')...
Maar ik wil dan wel graag 1 of 2 keer per week vers voeren. Is bijvoorbeeld een kipfilet of kippenpoot van de slager dan goed genoeg, of moet je daar echt weer voor naar een speciale winkel?
Moet je dit rauw geven, of gekookt/gebakken? En kun je dit ook al aan kittens geven, of moeten ze hier wat ouder voor zijn?

Verder ga ik wel met Anuschkaatje mee, goedkoop staat hier ook ver achter "goed" voer.

@Angeloflove & BrankaZ: Ik had inderdaad ook al de RC Indoor brokken zien staan, leek me ook wel goed voor binnenkatten!

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 16:35

Onze kat lust geen RC waar ik hem het liefst op zou hebben. Hij at voorheen alleen aldi brok. Inmiddels lust hijd at niet meer en heb ik van alles geprobeerd en whiskas dat vindt ie lekker. Dus whiskas. In de winter krijgt hij dagelijks een zakje vlees van felix of whiskas. (is een buitenkat)

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 16:41

@ Floor met vers voeren bedoelen we dus niet af en toe kippetje of kuikentje, Vers voeren is een manier van kat houden je voer bestaat uit zoveel % spieropbouw, bot, vlees enz enz dat is een heel uitzoek werk.

Je kunt ook kant en klaar vers voer halen maar moet je bij speciale organisaties doen die kopen dan alle spiersoorten massaal in. Je kunt ook carnibest halen.
Anders ga je naar zooplus als je bij natvoer voor katten gaat dan zie je wat premiumvoer is.. dan kun je eindeloos variëren je voert dan nat met premiumvoer maar je voert dan absoluut niet vers :D das een hele ander hobby

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 16:47

Weet je ook wat ze voorheen te eten kregen? Dan kan je eerst vermengen en niet in een keer over, dan krijgen ze vaak diarree...
Tja over voer.. Die van ons kregen eerst de kittenbrok van Prins, maar bij enige dierenwinkel in de buurt die het verkocht was het op, ze zouden het bijbestellen, maar waren dat vergeten, dus moesten we noodgedwongen over. Nu krijgen ze Whiskas. Is wel iets minder hoogwaardig, maar ook een stuk goedkoper. Mijn oude kat is bijna 20 geworden op brekkies en whiskas, dus zo erg zou t wel niet zijn!
Ze krijgen bij ons zelden nat voer (1x in de 2 weken), omdat onze oude katten last kregen van tandsteen en ik ze gewoon niet al te veel wil verwennen.

Floor_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-11 16:53

tita schreef:
@ Floor met vers voeren bedoelen we dus niet af en toe kippetje of kuikentje, Vers voeren is een manier van kat houden je voer bestaat uit zoveel % spieropbouw, bot, vlees enz enz dat is een heel uitzoek werk.

Je kunt ook kant en klaar vers voer halen maar moet je bij speciale organisaties doen die kopen dan alle spiersoorten massaal in. Je kunt ook carnibest halen.
Anders ga je naar zooplus als je bij natvoer voor katten gaat dan zie je wat premiumvoer is.. dan kun je eindeloos variëren je voert dan nat met premiumvoer maar je voert dan absoluut niet vers :D das een hele ander hobby

Ja oke, nou was dat ook niet mijn bedoeling.
Maar is het wel mogelijk om gewoon brokken te geven en dan ipv natvoer ze af en toe een echt stukje vlees/vis te geven? En zo ja, hoe moet je dit dan bereiden...

YamaDeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 17:09

Vers vleesvoer (bijv. eendagskuikentjes) ligt qua samenstelling het dichtst bij wat de kat "van nature" eet en waar zijn spijsvertering voor gebouwd is.
Kompleet Vers Vlees (bijv Carnibest) voegt essentiele mineralen/vitaminen toe die niet van nature in vlees zitten maar wel onmisbaar zijn voor het dier (Carnibest bijv doet er biologische bladgroenten, klein beetje rijst en plantaardige olieën bij) vandaar de term Kompleet.
De laatste is trouwens vermalen in worsten en lijkt net zo min op konijn als je brok hoor! Wil je echt het gezondst voeren, denk ik inderdaad aan vlees. Hetzij in zijn "pure vorm" en het bijbehorende uitzoekwerk, hetzij in de kant en klare worstvariant. De laatste is qua voeren niet veel moeilijker dan brok: je moet het even op temperatuur laten komen uit de koelkast/vriezer en je kunt het niet de hele dag laten staan ivm bederven (dus "voertijden/maaltijden" net als de mens en de hond). Maar verder heb je daar weinig werk aan en het is een goed alternatief.
Uiteindelijk is het belangrijkste dat je kat met smaak en graag eet: als ie niet van vers houdt, dwing het dan ook niet af.

Het grootste "vraagstuk" mbt gezondheid van brokken is dat ze relatief veel granen bevatten, waar de spijsvertering van carnivoren moeite mee kan hebben. Er zijn inmiddels ook brokken op de markt die een laag granengehalte hebben (bijv Orijen). Met Google kun je daar meer info over vinden.

Kittens kunnen al prima vers krijgen, ze hebben nog wel melktandjes, dus even opletten dat ze het wel goed kunnen kauwen en niet hele proppen doorslikken. Voor de zekerheid kun je het zelf in kleine stukjes snijden of vermalen/prakken.
Vlees van de slager is prima hoor, alhoewel onze kat zou zeggen: de biologische slager, want die is het lekkerst! Kippenvlees zou ik niet rauw geven ivm salmonellarisico; rund, lam of vis kan wel rauw. Probeer wat uit en kijk gewoon wat je katjes lekkerder vinden - rauw of gekookt of gebakken. Zoveel dieren, zoveel smaken! Kippenbotjes kunnen gemeen splinteren, dus daar zou ik voorzichtig mee zijn. En weet niet of dat bekend bij je is, maar varkensvlees is niet gezond voor ze!

En natuurlijk veel plezier met de nieuwe huisgenootjes!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 17:14

Als je echt goed wilt voeren moet je versvlees nemen, ligt in de supermarkt in het vriesvak.
Is goedkoper dan brokvoer, veel gezonder, ze poepen er minder van en stinken niet/nauwelijks.
In vergelijk daarmee is alle brokvoer rommel.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 17:19

Floor_x schreef:
Ja oke, nou was dat ook niet mijn bedoeling.
Maar is het wel mogelijk om gewoon brokken te geven en dan ipv natvoer ze af en toe een echt stukje vlees/vis te geven? En zo ja, hoe moet je dit dan bereiden...

Niet, dat geef je gewoon rauw.
Vraag eens bij de visboer om restafval van bv zalm, je krijgt dan een kop en graat met evt de staart er nog aan.
Heel smerig maar je kunt je kat niet gelukkiger maken, wel buiten voeren! (of in de bijkeuken oid)

Verder geeft YamaDeva al veel info wbt welk vlees wel en niet kan maar zelf vers samenstellen is veel werk en niet erg smakelijk, kompleet versvoer geven is een goed alternatief. Is ook niet heel fris maar dat hoef je alleen maar uit de verpakking in de voerbak te droppen.
Overigens kun je prima kippenbotjes voeren mits je ze rauw geeft, gekookt gaan ze splinteren.