Orka Morgan gaat naar adoptiefamilie op Tenerife

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 22:10

ik weet zeker dat die echt niet gratis weg gaat hoor! zoiezo is het Dolfinarium in NL gebouwd met geld dat is verdient door de wild vang van orka's en ookal is dat nu verboden had ik hier een nare bijsmaak van.... als het aan mij was hadden ze dat dier of maanden geleden al weer moeten loslaten of direct moeten afmaken.... in een aquarium leven is geen leven.... als ik al die fotootjes uit Tenerife zie met al die krom gegroeide vinnen en al die show plaatjes... nee....

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Orka Morgan gaat naar adoptiefamilie op Tenerife

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 22:17

Ironisch, een banner met 50% korting op het Dolfinarium. :').

Ik ben het helemaal met je eens, Mjay. :).

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 22:19

Ja leuk die banner haha...

(Je kan wel mooi die dikke oogjes van de chloor goed zien.... :o )

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 22:21

wouterpaard schreef:
Deze kan idd niet meer terug naar de natuur en ben blij dat ze uit deze bak water weg kan! Ik ben maandje terug naar dolfinarium achter de schermen geweest en gezien hoe deze op mensen reageert en hoe de mensen met haar omgaan. En ze gunnen haar (bijna) alles daarom zijn ze ook niet zo arrogant om Morgan hier te houden. Bij mijn weten en hoe ze over Morgan praten met liefde gaat het niet om geld!!

Ik ben benieuwd hoe ze veranderd want heb haar dus net gezien en zie haar in November in Tenerife.

De trainers en de verzorgers zullen het vast met goede bedoelingen doen. Sowieso deze dieren trainen vind ik al niks, je moet national geo maar opzetten en je krijgt al duizend redenen waarom niet.
Maar sowieso doen de verzorgers het niet om het geld, dat geld komt niet in hun handen.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 22:22

Hoe ik me Morgans toekomst voorstel: na jarenlang gesteggel krijgen mensen het uiteindelijk tòch voor elkaar om haar los te laten, helaas te laat, want na jarenlang rondzwemmen in gevangenschap is haar weerstand zover verminderd dat ze binnen enkele maanden sterft, net als Keiko, ("Free Willy"), die had ook veel te lang gevangen gezeten en was al ziek toen hij uitgezet werd. Handige zet, want dan kan ieder dolfinarium zeggen "Zie je wel, ze redden het niet meer in het wild" en geld blijven beuren van toeschouwers voor de volgende orka die de pech heeft in handen te vallen van mensen die geld verdienen met het in gevangenschap (letterlijk) houden van orka's.

Die orka had gewoon zo spoedig mogelijk weer losgelaten moeten worden, en dat de familie niet kan worden teruggevonden is onzin, die familie moet je niet onderschatten, die vindt haar wel. En anders sterft ze een natuurlijke dood, in vrijheid ipv jarenlang heel erg langzaam wegkwijnen in een altijd te klein bassin.
Laatst bijgewerkt door Zoolgangster op 19-07-11 22:27, in het totaal 1 keer bewerkt

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 22:25

Miseria schreef:
Ik zie geen problemen in de verhuizing! Lijkt me beter dan het dolfinarium en ik denk best dat het goed is voor de Orka :j

Inderdaad helemaal mee eens! :)

Daantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 22:29

Hopelijk gaat de verhuizing snel plaatsvinden.

Jammer dat ze het niet gaat redden in het wild, maar dan liever zo dan dat ze langzaam sterft in het wild.

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 22:32

of langzaam sterven in gevangenschap?

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 22:38

Zoolgangster schreef:
Hoe ik me Morgans toekomst voorstel: na jarenlang gesteggel krijgen mensen het uiteindelijk tòch voor elkaar om haar los te laten, helaas te laat, want na jarenlang rondzwemmen in gevangenschap is haar weerstand zover verminderd dat ze binnen enkele maanden sterft, net als Keiko, ("Free Willy"), die had ook veel te lang gevangen gezeten en was al ziek toen hij uitgezet werd. Handige zet, want dan kan ieder dolfinarium zeggen "Zie je wel, ze redden het niet meer in het wild" en geld blijven beuren van toeschouwers voor de volgende orka die de pech heeft in handen te vallen van mensen die geld verdienen met het in gevangenschap (letterlijk) houden van orka's.

Die orka had gewoon zo spoedig mogelijk weer losgelaten moeten worden, en dat de familie niet kan worden teruggevonden is onzin, die familie moet je niet onderschatten, die vindt haar wel. En anders sterft ze een natuurlijke dood, in vrijheid ipv jarenlang heel erg langzaam wegkwijnen in een altijd te klein bassin.

Ben het hier helemaal mee eens. Helaas denkt niet iedereen er zo over, vooral niet de mensen met eurotekens in hun ogen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 22:49

Lobke_ schreef:
Hopelijk gaat de verhuizing snel plaatsvinden.

Jammer dat ze het niet gaat redden in het wild, maar dan liever zo dan dat ze langzaam sterft in het wild.

Euh... Sterven in het wild of sterven na jarenlange uitbuiting in een te klein chloorbad.

Ik zou het wel weten +:)+ !

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 08:09

En daarom houden we gezellig paarden ipv orkas :')

Logisch dat ze er geld voor vragen voor de gemaakte kosten, paarden worden ook neit gratis weggegeven voor een beter tehuis.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 09:49

mwa beessie is niet voor een paar euro weggegaan hoor...daar is echt groot geld mee gemoeit...

en een orka/dolfijn hoort niet in een badje ,die hoort in de oceaan te zwemmen,dit zijn dieren die men niet eens in een badje moeten wíllen zien :n

dan houdt het snel op met dit soort dieren te houden in veel te kleine bassins die vol zitten met chloor waar ze steke blind van worden,en van die mooie ronde bassins waardoor de dieren de godganse dag in hun eigen echo geluiden zitten en daar horendol van worden..

maar goed zolang mensen blijven geloven dat orka's en dolfijntjes graag kunstjes doen en dat die badjes groot genoeg zijn om meerdere ( jagende! ) zeedieren in te houden, en de dolfinaria kas spekken door te gaan kijken,zal dit dierenleed blijven bestaan...

Annemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 10:34

Cayenne schreef:
Ik was al bang dat ze voor de rest van haar leven in het kleine gedeelte van het dolfinarium moest blijven zitten om centjes binnen te slepen voor Harderwijk.

Het is nooit de bedoeling geweest om Morgan de rest van haar leven in dat kleine bassin te laten zitten. Vanuit het dolfnarium is ook altijd gezegd dat dit bassin tijdelijk is geweest om haar op te vangen totdat ze ergens anders heen kon

Elanor schreef:
Waarom gaan mensen niet gewoon met een boot de zee op als ze deze dieren willen zien? Oneindig veel mooier!

Geloof me, je moet echt niet willen dat al die mensen die momenteel dierenparken met orka’s bezoeken opeens allemaal de zee op willen om orka’s in het wild te zien. Ik ben het met je eens dat orka’s in het wild bekijken veel mooier is dan in een dierenpark, maar vergeet niet dat deze whale watch activiteiten ook nadelig kunnen zijn voor wilde orka’s. Denk dan aan geluidsoverlast, vervuiling uitlaatgassen, verstoring van de rust.

kimmie261 schreef:
tis ook wel erg mooi omschreven dat ze naar een "adoptiefamilie"gaat,ze is gewoon voor vet geld verkocht...

Ik sluit niet uit dat er afspraken zijn gemaakt voor een soort onkostenvergoeding aan het Dolfinarium om de kosten van afgelopen jaar te compenseren. Maar om nou te zeggen dat ze voor vet geld verkocht is vind ik weer een ander uiterste. Ik ben er niet bij betrokken geweest, dus kan geen uitspraken doen over de kosten, net zo goed als jij dat (waarschijnlijk) niet kan. Ik vind de bovenstaande verwoording dus niet terecht gekozen.

blokje schreef:
Heb toen ook direct gezegt dat ze door verkocht zal worden omdat Dolfenarium met sommige andere 'dierentuinen' nog wat goed te maken heeft.

Misschien handig om een bron te vermelden? Deze uitspraak komt op mij over als onzin.

Zoolgangster schreef:
net als Keiko, ("Free Willy"), die had ook veel te lang gevangen gezeten en was al ziek toen hij uitgezet werd.

Bron?? Voor zover ik weet was Keiko niet ziek toen hij werd uitgezet

kimmie261 schreef:
dan houdt het snel op met dit soort dieren te houden in veel te kleine bassins die vol zitten met chloor waar ze steke blind van worden

Het kan inderdaad waar zijn dat er chloor wordt gebruikt in het water, voor de hygiëne. Ik weet dat er iig in één van de parken met orka's inderdaad chloor in het water zit, maar dit is in lage concentratie dat de dieren er geen last van hebben.
Weleens opgelet hoe de dieren worden gevraagd een gedraging, bijvoorbeeld een sprong, te maken door hun trainers? Dat is vaak met een handbeweging. Als de dieren volgens jou steke blind zijn geworden door chloor, hoe kunnen ze dan nog steeds dat gebaar zien en vervolgens de gevraagde gedraging uitvoeren?

En tsja, verder mag ik hopen dat alle mensen die hier tegen het ‘uitbuiten van dolfijnen in gevangenschap’ zijn nooit hebben leren rijden op een manege. Want doet een manege niet precies hetzelfde? Geld verdienen door hun dieren te gebruiken om mensen te vermaken?

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 10:40

Probleem is dat paarden mits goed gehouden worden beter in gevangenschap kunnen leven dat zeezoogdieren. Paarden en deze dieren vergelijken is hetzelfde als appelen en peren. Zeker als je gedrag in groepgevangenschap gaat vergelijken.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 10:49

Zoolgangster schreef:

Right en Keiko dat was echt een succes story niet waar, die bleef zelf de havens en het contact met mensen opzoeken en zichzelf daarmee in gevaar brengen, dat was toch -jammer genoeg!- gedoemd om te mislukken, hoe graag ik het ook voor hem gewild en hem gegund zou hebben.

Morgan was te zwak om snel terug te zetten en "zo maar terugzetten" zonder dat je weet waar ze hoort, heeft ook helemaal geen kans van slagen want alleen redt ze het ook niet (en als je het vorig jaar snel had gedaan, dan strandde ze waarschijnlijk zo weer)

Het zijn gewoon allebei geen fijne keuzes, want had je haar eerder snel uitgezet en ze is nog te zwak of ze vindt haar plek niet (want nergens familie te bekennen) dan overleeft ze het niet.
En "binnen" kun je ervoor zorgen dat ze het overleeft, maar heeft ze een veel minder mooi en zeker geen vrij leven. Het grotere bassin is daarin dan in ieder geval een tegemoetkoming en soortgenoten (die ook jammergenoeg haar dialect hoogstwaarschijnlijk niet spreken) geven in ieder geval gezelschap.

Ideaal is het zeker niet, maar voor een gestrande verzwakte orka heb je denk ik ook geen ideale oplossingen tenzij je haar familie direct traceert en in de gaten blijft houden zodat ze daar weer naar terug had gekund.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 11:07

mootjah schreef:
dit soort filmpjes doen gewoon pijn om te zien! ze had gewoon na 2 maanden teruggeplaatst moeten worden.. ze komt tenslotte uit het wild dus waarom zou dat niet kunnen?

http://www.youtube.com/watch?v=4Am6pZAa ... re=related

Weet je dat ik hier gewoon met tranen in me ogen naar zat te kijken..echt heel erg :(

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 11:39

wouterpaard schreef:
En daarom houden we gezellig paarden ipv orkas :')

Logisch dat ze er geld voor vragen voor de gemaakte kosten, paarden worden ook neit gratis weggegeven voor een beter tehuis.

:'). Gedomesticeerde dieren vergelijken met een uit het wild opgevangen dier.

@ Fargo: de meest ideale oplossing voor zo'n dier is inslapen. :). Zodra men weet dat het dier niet meer vrij zou kunnen zijn, had men het moeten laten inslapen.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 12:12

@Annemieke, je vroeg een bron, ik heb het uit meerdere bronnen van jaren terug, hier is er eentje die ik zo snel kon vinden, maar er zijn er nog meer. http://www.ruggenberg.nl/artikelen/willy1.html

Overigens, er zijn in de maanden na Morgans vangst 4 orka's in de buurt gesignaleerd, en "Harderwijk" haastte zich met het ontkennen van dat "gerucht". URL ben ik even kwijt.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 12:22

Het arme ding hadden ze gewoon moeten laten inslapen. We zijn nu al een jaar verder denk ik? Ze zit nog steeds in die badkuip, en verhuist naar een grotere badkuip.. Joepie :roll:
Wanneer leren ze nou eens in het belang van het dier te denken, in plaats van het belang van hun portomonee :n

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 12:28

Nikki__ schreef:
Het arme ding hadden ze gewoon moeten laten inslapen. We zijn nu al een jaar verder denk ik? Ze zit nog steeds in die badkuip, en verhuist naar een grotere badkuip.. Joepie :roll:
Wanneer leren ze nou eens in het belang van het dier te denken, in plaats van het belang van hun portomonee :n

Dat is misschien wel zo, maar het gaat toch ook weer tegen je hart in om zo'n dier af te spuiten?! Arm dier ...

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 12:30

in de natuur gaan verzwakte orkaatjes dood,heel simpel de sterkste overleven...

nu is ze "gered" en heeft ze afgelopen tijd kassa opgeleverd voor het dolfinarium,en omdat ze toch wel te groot wordt mag ze nu de centen gaan opeveren als kunstjes orka in een badje in spanje..

in een badkuipje met nog 2 andere orka's...

en tja een paard ( vluchtdier en gedomesticeerd dier) vergelijken met een wild roofdier,die in een veel te klein bad gehouden wordt,is inderdaad dé vergelijking.... :\

Annemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 12:48

Zoolgangster schreef:
@Annemieke, je vroeg een bron, ik heb het uit meerdere bronnen van jaren terug, hier is er eentje die ik zo snel kon vinden, maar er zijn er nog meer. http://www.ruggenberg.nl/artikelen/willy1.html

Overigens, er zijn in de maanden na Morgans vangst 4 orka's in de buurt gesignaleerd, en "Harderwijk" haastte zich met het ontkennen van dat "gerucht". URL ben ik even kwijt.

Dat artikel gaat over Keiko's gezondheid in het aquarium in Mexico, wat toen inderdaad niet zo best was. Maar in Oregon is zijn gezondheid erg verbeterd.
Uit een wetenschappelijk artikel over Keiko: "On 30 August, Keiko was observed close to Kristianssund, Norway, a few meters from shore, in very shallow water. His physical appearance was healthy: the skin color and texture seemed normal, he did not look emaciated, and the tissue around the tag showed no signs of tag migration or infection." (Simon et al 2009)
Maar helaas is er nooit een autopsie uitgevoerd na zijn overlijden.

Over die 4 "orka's" die zijn gezien heb ik zo mijn twijfels of dit klopte... ( link ).

Semra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 12:48

Hier zijn veel meningen over en ik heb ook zo de mijne. Die houd ik maar voor me.
Ik wil hier alleen 1 vraag stellen.
Jullie vergelijken deze situatie met het houden van paarden. Dit kwam bij mij ook op. Door anderen wordt gezegd dat je een gedomesticeerd dier niet met een wild dier mag vergelijken. Maar zijn paarden (of honden enz) gedomesticeerd ontstaan dan? Waren die niet ook ooit wild?

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 12:51

Semra schreef:
Hier zijn veel meningen over en ik heb ook zo de mijne. Die houd ik maar voor me.
Ik wil hier alleen 1 vraag stellen.
Jullie vergelijken deze situatie met het houden van paarden. Dit kwam bij mij ook op. Door anderen wordt gezegd dat je een gedomesticeerd dier niet met een wild dier mag vergelijken. Maar zijn paarden (of honden enz) gedomesticeerd ontstaan dan? Waren die niet ook ooit wild?

Daar gaat het eigenlijk totaal niet over. En is totaal niet van belang.
Zet een groep paarden in de weide, en dan hoeft die weide niet eens zo groot te zijn. Neem er een paard uit en leer die trukjes. De groep of het paard zal weinig problemen door ondervinden.
En dat is bij de zeezoogdieren anders, en dat is het probleem. En daarom is het appelen en peren

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 12:58

ja paarden waren ooit eens wild,maar dat is wel heel lang geleden hoor,en toen zag een paard er niet echt qwa model uit als de sportmodelletjes die we nu houden...

nogmaals een orka houden in een bassin van 120 meter bij 8 meter diep is het houden van een paard dag en nacht op een oppervlakte van 2mx2m waar die dan ook nog kunstjes in moet doen,waar geen enkele vorm van het paardzijn ( bv grazen) meer ter sprake is.

plus dat een vluchtdier niet te vergelijken is met een roofdier,als je dat niet inziet,dan houdt het echt op.

maar veel mensen denken dat dolfijntjes het dolletjes goed hebben hoor in het dolfinarium ,ze hebben tenslotte een badje van nog geen hectare groot waar ze met zijn 6-en in zwemmen....

een orka of dolfijn is in zijn genen wild,en niet gedomesticeerd en daardoor niet geschikt om in badkuipjes te houden en tegen natuurlijk kunstjes te laten doen..die horen te jagen,in groepen te leven,te communiceren ...orka's in dolfinaria stoppen met praten,omdat ze niemand kunnen verstaan,is dat niet triest..

is dat het kijken naar een walvis waard?omdat wij het als mensen zo leuk vinden?

:\