schapen in nood, 1 dood in de wei...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

kabwan

Re: schapen in nood, 1 dood in de wei...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 08:13

Een schaap word niet in 2 weken dikker, dus dan kunnen ze wel gras hebben dat hoef je nog niet zo te zien. En natuurlijk wat voor een gras is het, alleen maar halmpjes en pluimen, dat eten ze niet. En het lijkt me dat alle schapen nu geschoren zijn en dat dus op deze geen wol meer zit omdat het al ijsheilige is geweest. Het is dat ik me schapen nu bij voer, voor de extra vorming van de eicellen voor de dekking maar anders loop ik er ook alleen langs en ga niet elke dag, elk schaap controleren. Dat betekend niet dat ik een slechte schapenboer ben. Dat zie je aan dat er geen sterfte is dit jaar en met 1 lam in het afgelopen jaar. Ik mag me gelukkig prijzen dat mijn schapen het zo goed doen, vaak krijg je alleen maar meer stress in een kudde als je steeds door de schapen loopt alsof je er 1 gaat bespringen.

Nog is het slecht dat een schaap bijvoorbeeld kreupel loopt, maar dat doet een paard toch ook soms. En ook daar is een dierenarts of een hoefsmid bij geweest. Waarom bij dit schaap niet, mag het geen tijd hebben om te herstellen?

En niet zomaar het land oplopen. Als je dat bij mij doet, zou ik gelijk er heen gaan en je weg sturen en anders de politie bellen. Weet jij of je een rare ziekte meeneemt onder je schoenen? En natuurlijk bedoel je het goed, maar niet zomaar het weiland van een ander in gaan.
En als jij je paard niet ziek wilt hebben, ga dan überhaupt niet in die wei, als je niet weet wat ze mankeren.

Escalutia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 08:19

Wij hebben hier ook aantal oude schapen tussen de kudde lopen, nee t ziet er niet uit en komen slecht aan dit duurt zeker een half jaar.. Maja je kunt er weinig aan veranderen behalve bijvoeren.
En ik weet niet hoe oud ze zijn, maar oudere schapen worden heir nooit ontwormd die hebben zelf een goeie weerstand!

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-11 08:25

kabwan schreef:
Een schaap word niet in 2 weken dikker, dus dan kunnen ze wel gras hebben dat hoef je nog niet zo te zien. En natuurlijk wat voor een gras is het, alleen maar halmpjes en pluimen, dat eten ze niet. En het lijkt me dat alle schapen nu geschoren zijn en dat dus op deze geen wol meer zit omdat het al ijsheilige is geweest. Het is dat ik me schapen nu bij voer, voor de extra vorming van de eicellen voor de dekking maar anders loop ik er ook alleen langs en ga niet elke dag, elk schaap controleren. Dat betekend niet dat ik een slechte schapenboer ben. Dat zie je aan dat er geen sterfte is dit jaar en met 1 lam in het afgelopen jaar. Ik mag me gelukkig prijzen dat mijn schapen het zo goed doen, vaak krijg je alleen maar meer stress in een kudde als je steeds door de schapen loopt alsof je er 1 gaat bespringen.

Nog is het slecht dat een schaap bijvoorbeeld kreupel loopt, maar dat doet een paard toch ook soms. En ook daar is een dierenarts of een hoefsmid bij geweest. Waarom bij dit schaap niet, mag het geen tijd hebben om te herstellen?

En niet zomaar het land oplopen. Als je dat bij mij doet, zou ik gelijk er heen gaan en je weg sturen en anders de politie bellen. Weet jij of je een rare ziekte meeneemt onder je schoenen? En natuurlijk bedoel je het goed, maar niet zomaar het weiland van een ander in gaan.
En als jij je paard niet ziek wilt hebben, ga dan überhaupt niet in die wei, als je niet weet wat ze mankeren.

Kan je bij jouw schapen ook de ribben tellen dan?
Jij voert hooi bij maar in dit land is niets meer dan gras? veel onkruid en idd veel plekken die ze niet eten.
Een waterbak zie ik zo ook niet staan maar ben het land ook nog niet op geweest!
De sloten zijn afgezet met schapen net.
Liggen schapen bij jou ook eerst 3 tot 4 dagen dood in de wei voor je het ziet?
Dit dode schaap lag vlak naast die ene weg die het landje bereikt!!!
We zijn inmiddels minstens 4 weken verder.........ze hadden er juist iets beter uit moeten zien dan slechter toch?
De vacht van zo een dier ziet er normaal gesproken best goed uit, zoals deze heb ik ze nooit eerder gezien.
Beetje viezigheid is toch echt iets anders dan hoe deze dieren er bij staan hoor.

Ik zie onderweg bij de boeren ook wel eens een koe met slecht dik en kapot been.
Ik ga er dan van uit dat die boer dat vast wel weet en zie het dier later dan ook opknappen.
Ik heb nooit eerder een melding gedaan omdat ik ook wel weet dat een dier best eens wat kan mankeren.
Ik ben 41 en geen 12 meer.
Ik weet zeker dat als jij dit zou zien je er wel anders over zou denken dan je nu beschrijft.

edit....ik kan niet zien hoe oud ze zijn, ik zie wel dat ze ziek zijn en geholpen moeten worden.
Ik weet wel dat er ZEKER NIET bijgevoerd word

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 08:35

Als je zegt dat het zo erg is dan geloof ik je wel , maar aan de andere kant vind je het blijkbaar ook weer niet de moeite waard om in die 3 weken tijd een keer foto's te maken...?

Wil je er nu wel of niet wat aan doen denk ik dan :o

Of heb je inmiddels wel foto's gemaakt / nogmaals contact opgenomen met de LID en dat alleen niet hier vermeld ? :)

kabwan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 08:36

Ik voer ze alleen brok bij in de wei dus ook geen hooi. En ik maai die toppen er altijd uit zodat het jonge gras de kans krijgt te groeien. Omdat daar juist de voedingsstoffen in zitten en niet in die halmen.
Bij 1 schaap van mij kan je ook de ribben tellen, dat is een erg groot schaap en komt tot aan mijn middel, ze heeft een geweldig lam op de wereld gezet alleen heeft ze niet goed aan zich zelf gedacht. En heeft dus veel van zich zelf gegeven aan het lam. Misschien zijn dit ook ooien die net van de lammeren afgehaald zijn. Dat heb je soms bij paarden ook, dat ze teveel geven aan het veulen. En schapen doen dit over het algemeen bijna allemaal. Als dit een texelaar is, dan zou ik wel schrikken want die hebben vaak een goede balans tussen zichzelf en het lam.
Met vochtig weer, dus elke dag wel een drupje regen, halen ze het meeste water uit het gras wat ze eten. Maar met 30 graden lukt dat natuurlijk niet en zullen ze een extra waterbak nodig hebben. Misschien kun je dat eens in de gaten houden en opschrijven, als het warm is of ze wel een waterbak hebben of niet. Het kunnen ook erg lage en brede bakken zijn die je door de hoge stengels niet kunt zien. En dan aan de andere kant van de wei staan. Maar betere het zekere voor het onzekere.
Ik had vorig jaar een lam dood, die ging dood op vrijdag en die worden dus alleen op donderdag opgehaald! Een lam kun je nog in de diepvries doen, maar een volwassen schaap niet. Als deze boer in een rijtjes huis woont, kan die natuurlijk dat schaap niet een hele week bij zijn huis laten liggen. Maar het was toch netter geweest om het even af te dekken met zeil.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-11 08:47

pmarena schreef:
Als je zegt dat het zo erg is dan geloof ik je wel , maar aan de andere kant vind je het blijkbaar ook weer niet de moeite waard om in die 3 weken tijd een keer foto's te maken...?

Wil je er nu wel of niet wat aan doen denk ik dan :o

Of heb je inmiddels wel foto's gemaakt / nogmaals contact opgenomen met de LID en dat alleen niet hier vermeld ? :)

Ik heb afgelopen woensdag (als ik me niet vergis) de melding bij het LID gedaan
De schapen staan er sinds een paar weken.
Toen ze er net op kwamen te staan zagen ze er al echt slecht uit.......ik ben niet iemand die een ander de kans niet geeft dus dacht dat deze dieren hier geplaatst waren om aan te sterken.
Nu het slechter met ze gaat en ze blijkbaar gewoon dood neervallen vond ik het terecht om er wat aan te gaan doen.
Het kon n.l. ook nog zo zijn dat ze behandeld werden.
Idd, die fotos hadden er al moeten zijn ja......

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 08:49

heb je vertelt dat er een dood ligt?
Dat is gevaar voor de volksgezondheid...(overdreven natuurlijk)maar dan heb je kans dat ze wat harder lopen ;)
Dramatiseer het maar....'er ligt er al een dood,dat moet toch afgevoerd worden?'
Dat vinden ze belangrijker dan uitgemergelde schapen.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-11 08:52

geerke schreef:
Dat is gevaar voor de volksgezondheid...(overdreven natuurlijk)maar dan heb je kans dat ze wat harder lopen ;)
Dramatiseer het maar....'er ligt er al een dood,dat moet toch afgevoerd worden?'

Toen ik dat dier dood zag liggen had ik verwacht dat het de volgende dag weg gehaald zou zijn.
Na 2 dagen later lag het er nog en toen ben ik gaan bellen dat dat dier daar al 2 dagen lag en helemaal opgezwollen was.

Ik ben helaas niet erg goed in het dramatiseren van situaties :o

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 08:57

geerke schreef:

Idd, voor het dumpen van dode dieren kun je 6 jaar gevangenisstraf krijgen of 76000 boete stond gisteren op Bokt......wat is dit dan ?????

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 09:04

Het is wel heel erg zeg, dat instanties die hiervoor zijn, het gewoon letterlijk laten liggen en geen actie ondernemen. Dat begrijp ik werkelijk niet.

Ik vraag me af of ze ook op hun kont blijven zitten als het woord "mond en klauwzeer" of "blauwtong" valt ... naja, liegen mag nie natuurlijk, maar als ze het idee krijgen dat het om iets besmettelijks gaat en dat zij vervolgens de schuld kunnen krijgen als alles binnen een straal van 20 km geruimd moet worden ... misschien dat ze dan eens achter hun bureau wegkomen?

Je verliest zo wel je vertrouwen in de LID. Heb je de AID nog teruggebeld ?
En gaat de politie iets doen?

Als je kwaad genoeg bent, zou ik anders gewoon de plaatselijke krant bellen en hen laten citeren wat het LID gezegd en vervolgens (niet) gedaan heeft. Die willen er vast wel iets over schrijven. Als de eigenaar zichzelf dan in het verhaal herkent, gebeurt er misschien via die route wat.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-11 09:11

ik heb even iets opgezocht om een indruk te geven....

http://www.youtube.com/watch?v=hzj9vbQr46Y

imo zijn deze schapen NIET mager en is deze kreupele niet half zo kreupel als het dier wat ik zag.
Hier lopen vooral lammeren, die lopen niet bij de schapen waar ik het over heb.
De dieren op de film lijken ook wat ziek maar die ik heb gezien zijn duidelijk ziek.

Bij nader inzien zal ik proberen vanaf de weg een film te maken.

wie weet waar die film dan nog goed voor is

natascha44

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 09:36

@natascha44..... ik heb mijn melding niet anoniem gedaan...kom ik dan niet in de problemen als blijkt dat ze dat niet hebben?

Als jij zegt dat je "vermoed" dat ze wel eens dit of dat konden hebben kunnen ze je niets maken lijkt me..
Vermoeden is nog niet zeker weten imo..

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-11 09:45

ik spring even onder de douchen en rijd er speciaal voor naar toe straks.
Samen met mijn man.
Ik zal proberen de dieren naar het hek toe te krijgen en van daaruit te filmen en fotos te maken.
Via pb heb ik wat erg goede tips gekregen....heel erg bedankt hiervoor!!!!!
Ook in dit topic al goede tips ook hier erg voor heel erg bedankt.

jennsoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 10:54

zou je als je de foto's en eventueel ook filmpjes hebt die hier neer zetten? :o

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-11 11:05

ik weet niet of dat toegestaan is?
Maar fotos zullen ook best wel schokkend zijn als de juiste schapen net vooraan liggen.
Ik zal kijken of ik ze in een link kan zetten om onnodige confrontatie te voorkomen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 11:19

Foto's en eventueel filmpje doormailen naar aid en politie en dierenbescherming en SBS6 als de eerste drie niet reageren binnen een door jouw gestelde termijn, moet je eens kijken hoesnel ze er dan bij zijn want ze reageren altijd veel te laat tot ze een slechte naam krijgen, heb er ervaring mee en ze waren binnen een paar uur ter plekke.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-11 13:23

ga ik een keertje goed voorbereid er heen.......zijn alleen de wat betere schapen aan de wegkant te vinden |o
Ik rammelen met dat bakje......loopt 1 van de betere dieren er voor weg :?
De schapen die ik nu zag waren de schapen waar ik me geen zorgen om maak.
de meeste lagen een heel eind verderop te slapen......
Vachten zien er niet helemaal goed uit en ze kunnen best wat dikker maar verder niet alarmerend.
nou....later vandaag ga ik nog naar mijn paard, ik laat de foto-film spullen in de auto voor het geval ze wel weer langs de weg komen staan.

ook een poging gedaan aan de andere kant van deze weide uit te komen, eenmaal daar bleek ook dat te ver weg om er iets mee te kunnen.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-11 21:24

Vanavond stonden er een paar langs de wegkant.
Ik heb vanuit de auto fotos gemaakt en gefilmt.
Helaas bleek thuis bij het terug kijken de band van de camera niet goed geweest te zijn.
Op alle opnames liepen strepen, die krijg ik er ook niet meer af. :(

De echt magere schapen stonden er niet bij.
Die liepen achterop het land vermoed ik, anders zijn ze weg gehaald.
Mijn camera kan niet voldoende inzoomen om ze er een beetje duidelijk op te krijgen helaas.

1 van de dieren liep rechts achter erg kreupel........nou ja......dat pootje deed gewoon niets meer zeg maar.
Ook tijdens het grazen liet het dier haar poot niet op de grond raken en liep letterlijk op 3 poten door de wei.
Nog een anders schaap met een pijnlijke poot liep er nog wel op maar tilde de poot zo hoog op dat het bij iedere stap tegen de buik aan schopte. :(:)
De rest van de schapen lagen te rusten, waren niet te dik maar ook niet alarmerend mager.
Je zou kunnen zeggen dat ze er nog wat vetjes bij mogen hebben en dat was het dan ook.

De slechte dieren lopen trouwens steeds niet bij de sterkere dieren, je ziet of de slechte of de sterkere in 1 groep steeds.
Nou ja....ik heb er ook totaal geen verstand van......van schapen dan.
Maar iedereen kan zien of een dier te mager is of ernstig ziek.

Morgen weet ik nog niet of ik er in de buurt kom anders ga ik maandag verder met materiaal verzamelen.
De dieren die ik vandaag op de foto kreeg zijn niet de dieren waar mijn zorgen om begonnen waren.....wie weet heb ik maandag meer geluk

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 23:44

zou het dan niet een weide zijn van een slager,
dat hij de dieren daar laat aansterken (groeien) tot ze geslacht worden?

of zou het kunnen zijn dat ze nog medicijnen in hun lichaam hebben waardoor ze niet voor consumptie mogen, helaas gebeurd dat nl ook wel, dat ze die dieren dan zolang nog laten lopen tot ze weer vrijgegeven worden voor de slacht.

erg sneu in elk geval voor de betreffende schapen, en zoals ik uit je post meen op te maken ook in het verleden al eens shetlandpony's in die buurt.
kan me goed voorstellen dat je je erg zorgen maakt en er heel boos over bent, en het is erg wrang dat er met een melding dan niks lijkt te veranderen,
het is imo niet zo dat het pas 'waar' is als je het weet vast te leggen op foto of film,
ik geloof je zo ook wel gezien de dingen die je hier omschrijft.
goldt dat voor de aid ook maar.. of beter gezegd, konden ze maar sneller in actie komen wettelijk gezien!

ik hoop van harte dat hier snel actie in wordt ondernomen om die dieren uit het lijden te verlossen of te behandelen. :(

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-11 09:53

Dat zou inderdaad kunnen ja.......maar dan nog.....
Ik houd ze in de gaten en als ik er nog beelden van kan maken die wel lukken.................
Ik hoop de slechtere dieren nog eens aan de weg kant te treffen, dan kan ik er meer mee.
Ik blijf er mijn best voor doen in ieder geval.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 22:37

op stage hebben we ook een ooi met 3 goede poten en de andere... is in draad terecht gekomen dik 4 meter zat om de poot gerold. dat hebben we eraf gehaald en toen werdt het steeds slechter , na verloop van tijd viel er een teen/hoef af en is achter gebleven in groei. ze bleef vechten en ze vergaten haar niet maar toch wel , alles werdt gesponsd behalve zij en mijn schaapje.zij beviel als eerste van een gezond ooi lam , echt een super moeder met zoveel geluk.

maargoed even on topic :P kan idd een slachtwei zijn? zijn het ooien of rammen?

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-11 23:35

Het zijn allemaal verschillende ooien, jong en oud.
Het laat me niet los en ik blijf mijn best voor ze doen.
Gelukkig heb ik nu iemand met verstand van schapen die mij bij staat.
Daar ben ik heel blij mee.

Als er nieuws is zal ik het weer melden :j

sabineG

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 23:59

plaatselijke krant inlichten.... wil ook wel eens helpen.... Balen dit soort situatie... zo machteloos...

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-11 18:41

Ik ben er nu iedere ochtend langs heen gereden en had al het idee dat de echt slechte schapen er niet meer waren.
Alleen de betere dieren zag ik steeds aan de weg kant staan.
Vandaag........alle schapen weg.
Misschien dat het LID toch geweest is en de eigenaar aangesproken was?
Jammer dat dat niet terug gekoppelt word bij een melding.

Nou ja, waar ze gebleven zijn daar ga ik niet over speculeren.
Als er volgend jaar weer schapen op komen te staan ben ik er wel als de kippen bij......

kabwan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 21:45

Ik denk niet dat het LID wat gedaan heeft. Meestal worden schapen tussen de 10 dagen en 2/3 weken weer verplaatst naar een ander stuk. Als er wat meer gras stond dan konden ze er dus langer hebben gestaan. Door goed om te weide, is de kans kleiner op worm besmetting.