Rijdende reu => ik word er gek van

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 11:18

Saskia schreef:
Vaak grijpen wij mensen te snel in. Als de andere hond het echt vervelend vind zal deze zelf wel ingrijpen. Tussem volwassen honden iig. Echter icm een pup ben ik hier minder zeker van.

Een goede gedragstherapeut lijkt me verstandig. Half/half ingrijpen werkt namelijk ook averechts. Een 'schop onder z'n hol' werkt nl. ook alleen maar als je er zelf achter staat. Een halfslachtige schop haalt niets uit en maakt de balans nog schever.

Ben ik het niet mee eens. Mijn jonge hond is erg onderdanig dat resulteert met enige regelmaat in zo'n situatie. Noway dat ik mijn hond laat verpesten door de instelling van andere mensen. Als er op mijn hond gereden word ga ik er tussen, dat wil ik gewoon niet hebben. Spelen is leuk gedomineerd worden door de zoveelste onopgevoede hond is iets heel anders. Niet ingrijpen krijg je uiteindelijk problemen mee, dat gaat een paar keer goed tot dat de hond de verkeerde tegen komt en dan is het vechten. Ik begrijp niet dat mensen het zover laten komen....
En dat schoppen echt waar ik begrijp dat niet, waarom je hond niet gewoon fatsoenlijk opvoeden daar heeft iedereen toch alleen maar voordeel bij? Baasje nog het meeste... Als ik op die manier de baas moest zijn over mijn hond zou de lol er rap af zijn voor mij :o

dierenfan

Re: Rijdende reu => ik word er gek van

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 20:35

chocobroodje. Waarom zouden honden op jou hond willen rijden als jou hond echt onderdanig is? Er zijn ook een hoop mensen die denken dat hun hond onderdanig is.....
Wil hier niet mee zeggen dat je het dus toe moet laten maar waar rook is is vuur en waar geen gehele onderdanigheid is daar zijn machtsspelletjes.

En idd verstand en opvoeding zit niet in de ballen. Echter je kan je hond nemen zoals hij is en heel streng opvoeden maar zelf heb ik besloten omdat ik ze ook mee naar mijn werk neem (dierenopvang) waar regelmatig loopse teven zijn dat castreren beter voro ze is. Mede omdat ze nu met alle honden samen mogen spelen waar het bij kan zonder rekening te houden met loopsheid.
Beiden ook geen interesse in een loopse teef overigens. Daar spelen ze gewoon mee zoals ze met alle andere honden spelen.
En soms zie ik onderling rij gedrag en dan wordt die combinatie honden niet meer gemaakt. Want als ze rijden onderling geeft voor mij aan dat er spanning onderling is en die spanning wil ik niet dus worden ze uit elkaar gehaald.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 20:49

Omdat hij TE onderdanig is. Hij gaat voor elke hond plat zelfs voor een pup van 9 weken. Sommige honden willen dan hun punt bevestigen door er ook nog eens op te gaan rijden.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 21:12

chocobroodje schreef:
Omdat hij TE onderdanig is. Hij gaat voor elke hond plat zelfs voor een pup van 9 weken. Sommige honden willen dan hun punt bevestigen door er ook nog eens op te gaan rijden.

Dan hou je toch die andere honden erbij weg? ;)

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 21:19

Sancha schreef:
chocobroodje schreef:

Dan hou je toch die andere honden erbij weg? ;)

Dat doe ik ook, het is verder voor mij geen probleem maar wel iets dat opvalt. Veel eigenaren vinden het normaal als hun hond dat doet, maar je moet zoiets gewoon niet toestaan.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 22:11

dierenfan schreef:
chocobroodje. Waarom zouden honden op jou hond willen rijden als jou hond echt onderdanig is? Er zijn ook een hoop mensen die denken dat hun hond onderdanig is.....
Wil hier niet mee zeggen dat je het dus toe moet laten maar waar rook is is vuur en waar geen gehele onderdanigheid is daar zijn machtsspelletjes.

En idd verstand en opvoeding zit niet in de ballen. Echter je kan je hond nemen zoals hij is en heel streng opvoeden maar zelf heb ik besloten omdat ik ze ook mee naar mijn werk neem (dierenopvang) waar regelmatig loopse teven zijn dat castreren beter voro ze is. Mede omdat ze nu met alle honden samen mogen spelen waar het bij kan zonder rekening te houden met loopsheid.
Beiden ook geen interesse in een loopse teef overigens. Daar spelen ze gewoon mee zoals ze met alle andere honden spelen.
En soms zie ik onderling rij gedrag en dan wordt die combinatie honden niet meer gemaakt. Want als ze rijden onderling geeft voor mij aan dat er spanning onderling is en die spanning wil ik niet dus worden ze uit elkaar gehaald.

Nou als ik de reuen hun gang laat gaan dan ligt mijn teefje non stop plat op de grond met een rijende hond bovenop d'r. Ze krijgt de kans niet eens om weg te lopen. En let wel, ze heeft alleen dit probleem met reuen. Ze wordt nooit gedomineerd of gekleineerd door een andere teef.

Wat me ook opviel is dat ik onlangs een grote reunie heb gehad bij haar fokkers waar 65 honden waren inclusief dek-reuen en geen één heeft haar lastig gevallen. En er is geen enkele onenigheid geweest terwijl de meeste honden los liepen.

Dat een andere hond dominant is vind ik prima en dat mijn hond daarvoor moet passen vind ik ook prima, maar wanneer een hond doorgaat terwijl de positie allang bepaald is vind ik gebrek aan opvoeding. Die honden zijn gewoon gefrustreerd. Ik heb met alle voorgaande honden en deze hond, hondenschool en jachttrainingen gedaan en altijd geleerd dat je zoiets niet toe moet staan. De trainers grijpen bij ons op cursus ook meteen in, op puppycursus al. Als eigenaar leren wij dat je, je hond ten alle tijden moet beschermen (of corrigeren indien nodig).

Dus ja, ik trek ze wel van mijn hond af als de eigenaar daar de moeite niet voor neemt.

Maar goed, hier gaat het topic van TS natuurlijk helemaal niet over. Zij vindt het ook vreselijk irritant dat haar hond het doet. En helemaal naar een pup toe is het gefrustreerd. Ik kan je de gouden tip niet geven. Ik zou het zeker wel blijven afstraffen en misschien zelfs nog wat harder optreden. Even overleggen met een deskundige wellicht.

LisaDG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-11 09:22

Even bijgelezen en hier het verdict:

Gisteren heb ik mijn DA gebeld wat ik hiermee moest doen.
Ik moest langsgaan en ze zou kijken wat voor gedrag hij heeft en wat de beste oplossing zou zijn.
Toen ik aankwam bij de DA was hij erg druk en toonde hij zijn "normale" gedrag => hijgen,rijden,....
Ze vertelde me dat het enkel hormonaal is en we best eerst proberen met een chemische castratie omdat volledige castratie geen garantie biedt op het volledig verdwijnen van het gedrag (wat hierboven ook al gezegd werd).
Dus gisteren een prik gekregen en naar huis.
Thuis aangekomen zijn we een stukje gaan wandelen wat op zich heel goed ging.
's Avonds heb ik wel nog een aantal keer moeten tussenkomen maar uiteindelijk lagen ze allebei op de bank te slapen. *\o/*
Deze morgen zie ik wonder bij wonder dat Louis (teckel) heel wat rustiger is en het gedrag meer naar spelen en beschermen gaat dan naar rijden.
Een hele vooruitgang dus.
Wel heeft de DA gezegd dat het spul maar zijn volledige werking krijgt na 2 tot 4 dagen, ik ben benieuwd......

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 09:27

Ik heballes niet gelezen, maar castreren is positief...de hond zal rustiger worden en geen nood meer hebben aan...
Ik ben dus voorstander voor castratie en sterilisatie als er niet gefokt wordt...je bespaart ze een hele hoop frustraties.
Veel beweging geven helpt ook.

veel succes hoor!

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 10:43

iana schreef:
Ik heballes niet gelezen, maar castreren is positief...de hond zal rustiger worden en geen nood meer hebben aan...
Ik ben dus voorstander voor castratie en sterilisatie als er niet gefokt wordt...je bespaart ze een hele hoop frustraties.

veel succes hoor!

Waar baseer je dit op?

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 11:17

Ik ben zo vrij geweest dit te kopiëren van het hondenforum. Dit zijn de echte voor en nadelen van castratie bij reu-en.
Citaat:
I Castratie reu:
Castratie: In het geval van de reu:
Verwijdering van de teelballen, waarmee de productie van het mannelijk geslachtshormoon testosteron stilgelegd wordt.

Voordelen
*De reu kan zich niet meer voortplanten. Hiermee verdwijnt ook het vervelende gedrag richting een eventueel loopse teefje in huis en andere loopse teven in de buurt
*Het wegloopgedrag van de reu zal verdwijnen.
*Het agressieve en dominante gedrag naar andere reuen zal waarschijnlijk verminderen, maar men moet er rekening mee houden dat hierbij mogelijk ook andere factoren een rol spelen, zoals aangeleerd gedrag en het karakter van de hond. Ondersteunende gedragstherapie is in dat geval gewenst.
*Reuen kunnen te maken met voorhuidontsteking, welke in 95% van de gevallen zal verdwijnen na castratie.

Nadelen

*Vachtstructuur kan wijzigen, waardoor de vacht lastiger te verzorgen wordt.
*Sommige reuen worden rustiger. Als de eigenaar in kwestie juist van een actieve hond houdt, is dit minder aantrekkelijk voor de eigenaar.
*Het gewicht van de hond kan flink toenemen. Dit is te voorkomen door de hond minder voer te geven.
*Prostaatkanker komt bij gecastreerde reuen iets meer voor dan bij ongecastreerde reuen. Waarschijnlijk komt dit niet door de castratie zelf, maar komen al aanwezige kankercellen makkelijker tot ontwikkeling
* In het geval van reuen die te kampen hebben met angstagressie bestaat er een kans dat deze vorm van agressie toe zal nemen.
* Na castratie is de reu niet meer in staat testosteron te produceren. Hierdoor verandert de geur van de reu en zijn andere honden niet meer in staat de hond als een reu te herkennen en kunnen zich mogelijk anders naar de reu gaan gedragen. Dit kan verschillende gevolgen hebben; het kan bijvoorbeeld zijn dat andere reuen de gecastreerde reu gaan bestijgen, wat juist weer conflicten oproept.

Incontinentie staat er niet bij maar valt ook onder nadelen :P

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 11:24

Wegloopgedrag hoeft zelfs nog niet te verdwijnen.
Bij het laatste punt hoort ook agressief gedrag, na castratie kunnen andere reuen (enkel geval teef) agressief gedrag gaan vertonen tegenover de gecastreerde reu.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 11:30

Ik haat rijdende honden ook.
Mijn reu (inmiddels overleden) wou het ook wel eens proberen in het begin. Gelukkig was ik er optijd bij en was het zo over.

Ik heb nu een teefje en laatst hing er een reu op zijn sperma over der uit te gieten der zijkanten waren gewoon nat.
En die eigenaar van de reu maar lachen "ach het is natuurlijk gedrag" nou helemaal niet mijn teefje snauwde een aantal keer omdat ze er zat van was. Vond het jammer dat ze niet even door pakte en de reu op zijn kant legte. Vind het gewoon goor!

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 11:32

Hhilde schreef:
Wegloopgedrag hoeft zelfs nog niet te verdwijnen.
Bij het laatste punt hoort ook agressief gedrag, na castratie kunnen andere reuen (enkel geval teef) agressief gedrag gaan vertonen tegenover de gecastreerde reu.

Ben het met je eens ligt er aan waarom ze weglopen.
Lopen ze weg om naar de vrouwetjes te gaan of gaan ze opjacht naar wild.

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 11:35

Ik heb echt een hekel aan rijdende honden, an elke hond die het bij mij probeert krijgt een schop. Sorry hoor, maar wij hebben ook een reu van 5 jaar, en die heeft nog nooit, maar ook nog nooit ergens op gereden.
Is maar een kwestie van opvoeden :j

TS ik zou hem een schop verkopen, anders ga je er blijven achter lopen..

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 11:42

Onze kleine hond ( jack x chi ) reed ook heel veel. Het meeste op de andere hond ( border collie ), maar ook op kussen, knuffelbeesten, dekens. We hebben hem er voor gestraft maar het hielp helemaal niets. Regelmatig kreeg hij een schop onder zijn hol, een kneep in zijn nekvel, direct naar zijn plek maar het hielp allemaal niets Hij ging naar een andere kamer en ging onverstoord verder. Hij is gecastreerd en sinds dien is het direct over. Heb het hem niet 1x meer zien doen ( 17 nov 2010 is hij gecastreerd ). Het heeft bij ons alleen maar voordelen gehad ( ook voor de border ) Die was op de straat niet te houden. Neus aan de grond en luchtjes volgen, echt tot 3 wijken verder op en niet meer omkijken, verstand op nul en lopen. Ook helemaal over sinds het castreren, hij loopt nu lekker los en luisterd perfect.

Ivon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 11:58

Grappig dat veel mensen gelijk spreken over rijdende reuen. Ik heb een teef, nu 7 maanden, die graag rijdt op voornamelijk gecastreerde reuen. Gelukkig doet ze het niet tot vervelends toe en zijn het vaak maar enkele seconden. Rijden op mensen zou ze niet in haar hoofd moeten halen en dat doet ze ook niet (tenminste nog niet, maar de rangorde thuis is wel duidelijk). Mijn volle reu heb ik juist nog nooit zien rijden, ja een keer op zijn kussen toen hij een maand of 4 oud was en eigenlijk iets te moe was.
Ik hoop dat de chemische castratie goed werkt voor je. Het kan inderdaad hormonaal zijn al komt er heel vaak een stuk opvoeding bij kijken (waar ook vaak gemakkelijker mee omgegaan kan worden bij een castratie). Hoe lang werkt deze chemische castratie (een paar weken of is het zo'n chipje die een half jaar tot een jaar werkt)? Als het nu over is zou ik er wel extra voor waken dat je gelijk in kan grijpen als de castratie uitgewerkt raakt (als dat dan nog nodig is, de nieuwe pup wordt natuurlijk ook ouder).

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 12:00

iana schreef:

veel succes hoor!

Helemaal mee eens!

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 13:50

LisaDG schreef:
omdat volledige castratie geen garantie biedt op het volledig verdwijnen van het gedrag (wat hierboven ook al gezegd werd)..

Er is maar een ding dat volledige garantie geeft op het verdwijnen van het gedrag: opvoeding!

Maar als je dat niet wilt, dan moet je er natuurlijk chemicalien en een narcose inproppen. Goed bezig! *\o/*

LisaDG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-11 15:17

@Sancha
We zullen het hier niet hebben over de opvoeding van mijn hond.
Zoals bij vele baasjes hierboven werkt afstraffen,apart houden,.... niet.
Er zijn nu eenmaal honden waarvan de hormonen sterker door werken dan andere,en inderdaad castratie of chemische castratie was voor mij ook de laatste stap, maar hier denk ik ook aan het welzijn van het dier.
Wat heb je aan schoppen,slaan,straffen,... op een hond die anders perfect luistert en enkel door zijn hormonen zo doet?
Met het risico een bange of ageressieve hond te krijgen?
Het was zodanig erg dat hij de hele dag liep zich op te fokken,niet meer slapen,eten,....
Dus was dit de beste oplossing (in mijn geval).
Hij is een stuk rustiger wat het voor hem ook aangenamer maakt.
Dit gedrag komt zelfs bij mensen voor,mensen die gefrustreerd lopen,verslaafd aan...,wil dat dan zeggen dat ze geen goede opvoeding gekregen hebben?

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 17:46

De vergelijking tussen mens en hond gaat niet op, zo werkt het nou eenmaal niet. Een hond reageert vanuit een veel primitiever gevoel. Het rijden is wel degelijk een opvoedkundig probleem, hij moet gewoon leren dat hij ten alle tijden moet luisteren. Ook als de hormonen opspelen. Als je vanuit een roedel wolven kijkt is er ook maar 1 reu en 1 teef die mogen dekken, de rest zal zich op een andere manier moeten vermaken. Terwijl er toch heel wat meer reu-en in een roedel lopen dan 1. Die zijn evengoed opgevoed door de leider van de roedel, en dat zul je als eigenaar van een hond over moeten nemen.

Ik zou persoonlijk nu flink aan de gang gaan met een leuke cursus (behendigheid, flyball, dogfrisbee, speurwerk) iets waar je hem en jezelf lekker mee moe kunt maken. En zo kun je meteen jouw rol als leider weer eens onderstrepen en je hond wordt er doorgaans een stuk alerter van. De commando's worden weer eens bevestigd, kortom veel voordelen ;). En dan zou ik als deze castratie is uitgewerkt eerst eens observeren of een definitieve castratie wel echt nodig is. Zoals je in mijn lijstje kon zien zitten er toch ook behoorlijk wat nadelen aan vast, vooral de omgang met andere honden kan een stuk lastiger worden.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 21:36

chocobroodje schreef:
Ik ben zo vrij geweest dit te kopiëren van het hondenforum. Dit zijn de echte voor en nadelen van castratie bij reu-en.
Citaat:
I Castratie reu:
Castratie: In het geval van de reu:
Verwijdering van de teelballen, waarmee de productie van het mannelijk geslachtshormoon testosteron stilgelegd wordt.

Voordelen
*De reu kan zich niet meer voortplanten. Hiermee verdwijnt ook het vervelende gedrag richting een eventueel loopse teefje in huis en andere loopse teven in de buurt
*Het wegloopgedrag van de reu zal verdwijnen.
*Het agressieve en dominante gedrag naar andere reuen zal waarschijnlijk verminderen, maar men moet er rekening mee houden dat hierbij mogelijk ook andere factoren een rol spelen, zoals aangeleerd gedrag en het karakter van de hond. Ondersteunende gedragstherapie is in dat geval gewenst.
*Reuen kunnen te maken met voorhuidontsteking, welke in 95% van de gevallen zal verdwijnen na castratie.

Nadelen

*Vachtstructuur kan wijzigen, waardoor de vacht lastiger te verzorgen wordt.
*Sommige reuen worden rustiger. Als de eigenaar in kwestie juist van een actieve hond houdt, is dit minder aantrekkelijk voor de eigenaar.
*Het gewicht van de hond kan flink toenemen. Dit is te voorkomen door de hond minder voer te geven.
*Prostaatkanker komt bij gecastreerde reuen iets meer voor dan bij ongecastreerde reuen. Waarschijnlijk komt dit niet door de castratie zelf, maar komen al aanwezige kankercellen makkelijker tot ontwikkeling
* In het geval van reuen die te kampen hebben met angstagressie bestaat er een kans dat deze vorm van agressie toe zal nemen.
* Na castratie is de reu niet meer in staat testosteron te produceren. Hierdoor verandert de geur van de reu en zijn andere honden niet meer in staat de hond als een reu te herkennen en kunnen zich mogelijk anders naar de reu gaan gedragen. Dit kan verschillende gevolgen hebben; het kan bijvoorbeeld zijn dat andere reuen de gecastreerde reu gaan bestijgen, wat juist weer conflicten oproept.

Incontinentie staat er niet bij maar valt ook onder nadelen :P

Incontinentie geldt volgens mij alleen bij teven en die kans is groot (niet gelijk altijd na sterilisatie maar wel vaak op latere leeftijd). Reuen en incontinentie door missen van de ballen nog nooit van gehoort.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 20:50

Ik zie bij de nadelen van castratie alleen staan dat ze op kúnnen treden, ze treden dus niet per definitie op.
Mijn vorige honden hadden geen last van de nadelen, alleen mijn laatste hond had een castratenvacht. Nou daar valt prima mee te leven.

@TS ik zou bekijken hoe je hond reageert als de chemische castratie is uitgewerkt, misschien blijft hij dan wel rustiger, de pup is dan natuurlijk ook al ouder. Je kunt dan altijd nog beslissen om hem wel of niet te laten castreren. En verder consequent blijven wb opvoeding.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 21:54

LisaDG schreef:
@Sancha
We zullen het hier niet hebben over de opvoeding van mijn hond.
Zoals bij vele baasjes hierboven werkt afstraffen,apart houden,.... niet.
Er zijn nu eenmaal honden waarvan de hormonen sterker door werken dan andere,en inderdaad castratie of chemische castratie was voor mij ook de laatste stap, maar hier denk ik ook aan het welzijn van het dier.
Wat heb je aan schoppen,slaan,straffen,... op een hond die anders perfect luistert en enkel door zijn hormonen zo doet?
Met het risico een bange of ageressieve hond te krijgen?
Het was zodanig erg dat hij de hele dag liep zich op te fokken,niet meer slapen,eten,....
Dus was dit de beste oplossing (in mijn geval).
Hij is een stuk rustiger wat het voor hem ook aangenamer maakt.
Dit gedrag komt zelfs bij mensen voor,mensen die gefrustreerd lopen,verslaafd aan...,wil dat dan zeggen dat ze geen goede opvoeding gekregen hebben?

Ook al is het een hormonale kwestie dan nog heb je als eigenaar wel degelijk invloed. Ik heb hengsten, die houd ik toch ook in de hand ondanks hun hormonen. Ik zie het al voor me dat mijn paarden tijdens het rijden continue op een merrie springen en ik dan; "Tsja sorry hoor! :o Dat is nou eenmaal natuurlijk gedrag.." :+

Bij een hond is het precies hetzelfde. De fokker van mijn hond heeft reuen die ze gewoon los kan laten lopen met teefjes en de meeste reuen. Dekken doen ze alleen op een bepaalde plek in de schuur en voor de rest van de tijd moeten ze normaal doen. Dus het is wel degelijk een kwestie van opvoeden. :j

Wel fijn dat je merkt dat je hond het gedrag nu niet meer vertoond. Ik zou dan voor castratie kiezen. Maar mocht hij het alsnog in zijn hoofd halen om weer te gaan rijden, dan wel aanpakken en dat hoeft heus niet met schoppen en slaan, maar wel streng en consequent.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 22:24

Mijn reu loopt los met loopse teven en natuurlijk vindt hij ze interessant, maar één keer 'weg bij haar' is genoeg om hem bij haar weg te laten gaan. Inderdaad, gewoon een kwestie van opvoeden. En geen excuusjes bedenken dat hij te oud is, een teckel (of vergis ik me nu) is, oid. Mijn hond was 7 toen hij dat leerde en hij is een beagle. Blijf gewoon van die hormonen af. Als er iets mis is met het één, moet je niet het andere gaan zitten veranderen.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 17:59

Hhilde schreef:
iana schreef:

veel succes hoor!

Waar baseer je dit op?

Ik baseer mij op ervaring en de wijsheid van Ceasar Milan, die dit ook bevestigd en erachter staat om een reu te castreren die nooit mag dekken of veel te weinig...is de natuur toch en wij, mensen nemen die beslissing in handen of onze hond mag dekken of niet. Dus moet je ook je verantwoordelijkheid hierin nemen.