Bramha eieren in de broedmachine

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 13:21

als het eerste gaatje zichtbaar is kan het soms nog wel 8 uur duren voor het daadwerkelijk uitkomt,
gewoon in de gaten houden. ik heb net 3 rondes uitgebroed van de brahma meerzomiggoudpatrijs ;)

melanie_h

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-11 21:49

Toen ik toestraks thuiskwam was hij er nog steeds niet uit. Het gaatje was ietsje groter maar je zag dat het kuiken helemaal uitgeput was. Ik heb een beetje geholpen door er voorzichtig kleine stukjes schaal kapot te breken. Na een klein uurtje wurgen floepte hij eruit.
Alleen denk ik dat hij waarschijnlijk niet helemaal in orde is. Hij schiet gelijk weer in de houding van hoe hij in het ei gezeten heeft.
Ik heb een idee dat zijn nekje wat vergroeid is. Ik heb hem nu onder de lap liggen en laat he eens even wat bijkomen en dan wachten we maar eens af hoe hij zich in de loop van de komende dagen hersteld.
Het is een heel leuk zwart/grijs geel kuikentje. Kan hem helaas niet bij het andere kuikentje zetten, want die begon hem al gelijk te pikken en gemeen richting zijn oogjes.
Heb ze nu dus maar apart zitten.

De rest van de eitjes hoor ik niks meer in en ben dus bang dat die helaas niet meer in leven zijn. het is vandaag dag 23. Ik weet niet zal ik ze nog laten liggen voor het geval dat of toch maar wegdoen nu.

AapjeAstrid

Re: Bramha eieren in de broedmachine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 23:01

Oeii als het andere kuikentje meteen begint te pikken klinkt niet goed. Kippen hebben het gedrag om zieke en zwakke(re) soortgenoten te gaan pikken, soms pikken zelfs tot de dood erop volgt. Hopelijk knapt het kuikentje een beetje op en wordt hij sterker. Nu nog wachten op de broertjes/zusjes.

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 08:08

Ik geef je weinig kans met dat laatste kuiken.
Ik zou persoonlijk de eieren nog 2 dagen laten liggen. Kan immers geen kwaad.
Dan weg mikken.

melanie_h

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-11 08:47

*\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*
Het andere kuikentje is wonderbaarlijk opgeknapt vannacht en heb hem net zelfs bij het andere kuikentje gezet.
Ze zijn nu nog een beetje aan het bekvechten en het zwarte kuikentje duwde zelfs het gele kuikentje om :D
Ik denk dat hij het nu wel gaat redden, hij heeft ook al zijn eerste graantjes gepikt en gepoept :D

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 09:13

Heel mooi Mel, is toch gezelliger met zijn tweetjes! jammer van de andere eitjes!

melanie_h

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-11 11:25

<3

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

vannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 11:31

wat een schatjes!!

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 11:54

uber schattig!!!
Ik heb vlas in het hok gehad alle keren. Dat papier is zo snel nat en vies. Vlas neemt nog wat op, zo blijft het iets langer fris!!

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 11:59

Ik zou voor brahma kuikens niet voor vlas kiesen, is veel te glad, zaagsel werkt ook prima! ;)

melanie_h

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-11 12:03

Ik had een dun laagje zaagsel erin liggen, maar het zwartje ging zaagsel pikken en opeten.
Daarom heb ik nu alleen wat kranten erin gelegd en ik heb twee handoeken al rolletjes gerold en daar slapen ze tegen aan.
De krant kun je toch elke dag verversen dan hou je het toch netjes droog ;) Als ze wat groter zijn doe ik dan wel weer zaagsel in het bakje.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 12:06

Nou, over een paar dagen mag je de krant elke 10 minuten verversen!!
Maar voor zolang het goed gaat is het mooi toch?!

Dat de vlas glad is hebben mijn kuikens nooit last van gehad. Ik heb stro geprobeerd maar dat is te grof, kunnen ze niet normaal door de kooi heen wandelen...

melanie_h

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-11 12:09

Ach ik zie het wel. Moet ook kranten verversen een paar keer per dag als ik een nest puppen heb, dus ik ben dat wel gewend en anders zet ik ze wel om in zaagsel.
komt goed geen paniek :+ :D

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 12:26

kranten is niet goed het inkt is giftig
ik doe de eerste dagen meestal een hand of thee doek dit om spreid beentjes te voorkomen
later doe ik ze op een dikke laag vlas zodat ze niet uit kunnen glijden.

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 13:35

Ik heb altijd een handdoek om idd spreidbeentjes te voorkomen, de rest van het hok bedek ik met kranten.
Na een week of 3 komen ze op zaagsel.

SofieHavan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 13:40

Zijn de andere kuikentjes er al? als ze samen in de broedmachine zijn gegaan zouden ze in principe allemaal rond het zelfde tijdstip moeten uitkomen toch?

melanie_h

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-11 13:44

Nee, maar ik denk ook niet dat die nog gaan uitkomen. helaas.
maar ik vind dit wel leuk zo voor mijn eerste broed en mijn eerste kippetjes :D

Miesjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 13:54

Wat een schatjes zeg:d !

Las toen ook je topic met aranka was t toch?? Hoe ist met haar en dr veulen:d ? Alles nog goed ?

melanie_h

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-11 22:00

Miesjex schreef:

Las toen ook je topic met aranka was t toch?? Hoe ist met haar en dr veulen:d ? Alles nog goed ?

Met Aranka en Faith gaat het super. We genieten nog elke dag van haar veulen en we hebben het nog vaak over haar geboorte dat het echt een geschenk uit de hemel was dat ze leefde!

Nou ik heb de rest van de eitjes toch maar weggedaan. heb ze wel even een voor een voorzichtig opengemaakt maar de kuikens waren helaas allemaal al overleden. @ waren volgens mij niet helemaal volgroeid dus dat was nooit wat geworden, de andere twee hebben waarschijnlijk het ei niet op tijd open kunnen krijgen.
We gaan nu lekker genieten van onze 2 kuikentjes die het wel gered hebben. Lindsay onze dochter heeft ze ook al namen geven en de kuikens zullen nu door het leven gaan als Bean en Pim :')

Miesjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 22:13

melanie_h schreef:
Miesjex schreef:

Met Aranka en Faith gaat het super. We genieten nog elke dag van haar veulen en we hebben het nog vaak over haar geboorte dat het echt een geschenk uit de hemel was dat ze leefde!

Nou ik heb de rest van de eitjes toch maar weggedaan. heb ze wel even een voor een voorzichtig opengemaakt maar de kuikens waren helaas allemaal al overleden. @ waren volgens mij niet helemaal volgroeid dus dat was nooit wat geworden, de andere twee hebben waarschijnlijk het ei niet op tijd open kunnen krijgen.
We gaan nu lekker genieten van onze 2 kuikentjes die het wel gered hebben. Lindsay onze dochter heeft ze ook al namen geven en de kuikens zullen nu door het leven gaan als Bean en Pim :')

mooi dat alles goed met haar gaat, hebben goed met ze allen lopen waken haha :p
Hou je nog een topic bij van haar??

Leuke namen hebben de kuikentjes :D