Voer voor mager wordende, oudere kat?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Mist

Re: Voer voor mager wordende, oudere kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 17:03

Goed dat je binnenkort bloed laat trekken, ben benieuwd wat er uit komt.

khalid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 17:44

ik adviseer ook bloedonderzoek voor schildklierprobleem of suikerziekte.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 17:55

porta verkrijgbaar bij zooplus is erg goed voer en bij dogloversgold hebben ze ook kattenvoer is ook super voer!Bij zooplus hebben ze ook blikjes die echt uit puur vlees bestaan(wel gekookt)..Mijn poes is enorm kieskeurig en wil ook geen vers,wel lust ze animonda lam/rund en almo tonijn sardien(blik) en de porta en dlg(de brok)..Ze blijft hier goed van op gewicht..Toen ze royal canin en eukanuba kreeg werd ze behoorlijk mager

succes!

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 18:14

Berdien schreef:
Dat is twee jaar geleden gebeurd, toen was ze namelijk ook mager(der). Bleek kerngezond te zijn, alleen at ze toen simpelweg te weinig door de stress. Zal als ze binnenkort geënt moeten worden bloed laten trekken.

Ze krijgen overigens nou als gewoon voer Carocat :j daarnaast kreeg ze dus Whiskas 's avonds bijgevoerd.

De kittenbrokjes (een half handje per dag ivm de eiwitten) vindt ze verschrikkelijk lekker. Dus nou is het weer oorlog daarom, niemand mag bij het voerbakje komen want er zouden eens kittenbrokjes in kunnen liggen :roll:

Vind dat je er een beetje nuchter tegen over staat. Dat ze 2 jaar geleden kern gezond was, wil niet zeggen dat ze dat nu ook nog is :)
Wanneer word ze geënt?
Als je optijd bent, kan je een hoop leed voorkomen. Echter zie je vaak pas de meeste symtpomen, als het eigenlijk al te laat is.
Dat je kat nu dus nog niet alle symptomen heeft, wil niet zeggen dat ze niet ziek is :n

Bloed trekken is een kleine moeite, en het kan je een hoop zekerheid geef. Als de kat namelijk wel bepaalde problemen heeft, kunnen sommige soorten voer het juist verergeren, waardoor je nog verder van huis raakt.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-11 18:25

Ik ben er zeker nuchter over. Kat toont namelijk absoluut niet ziek, ze is alleen wat mager. De DA levert haar bergen met stress op waar ze nog weken van van slag is. Geloof dat ze eind augustus weer geënt worden. Tegen de tijd dat ze weer in haar hum is mag ze dan dus nog een keer. Dat ga ik haar gewoon niet aan doen.

Het is echt niet zo dat ik m'n kop in het zand steek en ik waardeer het zeker dat jullie meedenken. Maar ik kén mijn kat en ze is op dit moment gewoon goed gezond. Twee jaar geleden was ze er een stuk slechter aan toe. Vacht slecht, mager en ze viel alles aan wat los en vast zat. Nou heb ik een bijzonder tevreden poezeltje die goed in haar vacht én vel zit, goede ontlasting heeft, niet uitgehongerd is en haar dagen doorbrengt met het slopen van de krabpaal en snurken op haar kussen. Ze is alleen wat aan de magere kant. Vandaar dat ik vroeg om tips om haar aan te laten komen qua voer.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 18:43

maar persoonlijk vind ik dat je een oudere kat best mag verwennen :j
geef haar wat ze lust,ook al is dat een blikje whiskas, ze is er per slot van rekening al 14 mee geworden toch?

ik heb al mijn katten ( en alle andere huisdieren)ook altijd gewoon supermarkt voer gegeven en die zijn allemaal oud geworden
de oudste zelfs 17..dus dat valt best een beetje mee, en als ze dat wel lust en ze word er dikker van.......prima toch? :D ;)

je kunt bij de dierenarts ook speciale blikvoeding krijgen waar net wat meer in zit,is wel wat duurder ,maar valt zeker te proberen :j
je hebt daar ook kleine blikjes,zodat je eerst es kunt kijken of ze het wel lust

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-11 18:53

12, zo bleek uit een narekening gistermiddag. Paspoort is namelijk tijdens een inbraak gestolen -O-

Ze eet het laatste jaar nog maar de Whiskas, daarnaast de Carocat senior. Poes Minoes eet alleen de Carocat, die heeft ook niks extra's nodig. Maar goed, dat is een happy go lucky kat die niet druk (of in beweging :+ ) te krijgen is.

Heb nou een soort probeerverpakking van Sience Plan, kijken hoe ze het daar op doet :j

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 19:09

ik geloof dat ik niet helemaal goed gelezen heb,maar geef je alleen droogvoer of ook blikvoer?

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-11 19:15

Droogvoer :j mijn mams heeft om haar te verwennen ook blikvoer gekocht (van Whiskas) maar als je haar dat geeft wil ze de brokjes niet meer. KVV (smuldier) hebben we geprobeerd maar ze vertikt het om dat te eten. Waar de andere kat een moord beging voor een stukje rauw gehakt of kip slaat zij de anderen de hersens in voor... brood :+ Het is nogal een typisch diertje ;)

Daarnaast heeft ze al jaren gedoe met haar tanden. Vaak een tandvleesontsteking gehad. Daarom mag ze ook niet volledig op blikvoer. Ze krijgt nou in overleg met de DA elk half jaar een AB-kuurtje en dat gaat hartstikke goed. Eerdere DA vond het wel een optie om alles te trekken want 'de kaken zijn sterk genoeg om dan alsnog te kunnen eten'. :roll:

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 19:21

ik weet dat de kat van mijn buren ook erg slecht gebit heeft en die krijgt brokken van royal canin,er is er dan eentje bij die is daar speciaal voor geloof ik?
hun kat doet het daar prima op.die mag inderdaad ook geen blikvoer hebben om die reden

jammer als ze zo kieskeurig zijn he?
maar ze kan nu wel goed kauwen?
ik kan me ergens voorstellen dat als je last van je gebit hebt dat kauwen dan moeilijk is en je smaak misschien veranderd en dat ze daarom moielijk eet momenteel.

hopelijk vind je iets wat ze wel lust en trekt ze weer een beetje bij :j

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-11 19:25

Kauwen doet ze wel :j en goed ook, zeker met de nieuwe brokjes. We houden haar gebitje ook nauwlettend in de gaten.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 10:55

Berdien schreef:
Droogvoer :j mijn mams heeft om haar te verwennen ook blikvoer gekocht (van Whiskas) maar als je haar dat geeft wil ze de brokjes niet meer. KVV (smuldier) hebben we geprobeerd maar ze vertikt het om dat te eten. Waar de andere kat een moord beging voor een stukje rauw gehakt of kip slaat zij de anderen de hersens in voor... brood :+ Het is nogal een typisch diertje ;)

Daarnaast heeft ze al jaren gedoe met haar tanden. Vaak een tandvleesontsteking gehad. Daarom mag ze ook niet volledig op blikvoer. Ze krijgt nou in overleg met de DA elk half jaar een AB-kuurtje en dat gaat hartstikke goed. Eerdere DA vond het wel een optie om alles te trekken want 'de kaken zijn sterk genoeg om dan alsnog te kunnen eten'. :roll:

Elk half jaar een AB kuurtje is ook niet echt bevoordelijk voor het lijf van je kat... Daarnaast is de optie die de dierenarts aangaf helemaal zo raar niet hoor ;) Alle tanden trekken. Elk keer tandvleesonsteking is vele male pijnlijker. Katten kunnen een soort 'allergie' ontwikkelen voor hun eigen tanden, wat zich uit in voortdurend tandvleesontsteking. De enigste optie om geen tandvleesontsteking mee te krijgen is door alle tanden ( en dan voornamelijk de kiezen) te trekken. Kat heeft er geen last van hoor :) Mijn kat heeft namelijk nog wel geteld 1 tand, de rest is getrokken om dezelfde redene. Continu tandvleesontsteking.
Dus de :roll: is niet echt van toepassing, je dierenarts had namelijk gelijk :).

Heb je trouwens wel eens kattenmelk geprobeerd? Daar dikken ze ook van aan.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-11 11:21

Kattenmelk trekt ze ook haar neus voor op.

Natuurlijk is elk jaar AB niet optimaal. Maar op deze manier werkt het wel, anders had ze al met een jaar of 7 geen tanden meer gehad. Nou heeft ze én al haar tanden nog en gaat ze pijnvrij door het leven. Als ze er nou echt continue last van had dan was trekken nog een optie maar dat heeft ze gewoon niet. En dan vind ik trekken een veel te zware ingreep.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 11:42

ik bedenk me net nog dat ik de hond vroeger een schaaltje biogarde gaf,daar zitten goede darmbacterien in en helpt ze dus vaak om goed op gewicht te blijven en het is gezond.
katten mogen het ook hebben weet ik,is misschien een idee om te kijken of ze daar dagelijks een beetje van lust??

en mijn ouders gaven wel zalmolie over het voer,al lust niet elk dier dat

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 11:52

Van de betere merken, heb je veel soorten voeding voor senioren katten. Laat je eens adviseren bij de dierenspeciaalzaak. Van de meeste betere merken hebben ze kleine 400g probeerverpakkingen. Dit voer is afgestemd op de oudere kat. Kittenbrokken zijn afgestemd op kittens en zou ik zelf niet voeren.

We hebben zelf een probleemkat met te mager zijn, snel slecht eten en maag zo overstuur dat alles eruit komt.
Na weet niet hoeveel merken en dieetvoeders zijn we uitgekomen op Hill's hairball controll. Deze heb je ook specifiek voor senioren. Volgens mij op heel weinig plaatsen te koop.
We bestellen deze bij Zooplus. Goede ervaringen met deze winkel (snel, goedkoop en netjes op tijd).
Onze kat is tegenwoordig lekker mollig en heel gezond.

Persoonlijk zou ik zo'n oudje dat weinig vet op de botten heeft gerust wat blikvoer erbij geven. Whiskas is niet zo'n denderend merk, maar als ze dat verkiest boven de betere merken dan zou ik dat lekker zo laten.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 20:26

Jouw DA heeft helemaal gelijk. De beste optie met wederom terugkerende tandontstekingen is om ze te trekken. Kat kan nog prima alles eten ook zonder kiezen. Daarbij tand(vlees)ontstekingen hebben uitwerking op de nieren, wat dus het vermageren kan verklaren.

Ik vang oude/zieke zwervers op, aidskatten, nierpatienten, en alles wat zo'n beetje ongewild is. Deze katten slijten hun laatste jaren bij mij. Ik heb al bij zeker 6 opvangers alles laten trekken, als ze "op tijd" bij mij waren daalden de nierwaardes soms zelfs tot in het normale.

Ontstekingen in de mond komen al heel snel in het bloed terecht -> nieren zuiveren het bloed -> nieren worden overbelast....
Nieren hebben een overcapaciteit van 70%, je kunt nierschade niet meten tenzij er nog maar 30% vd capaciteit over is....ben je er snel bij, kan dit herstellen.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-11 21:00

Ware het niet dat haar bloed dus goed was en ze al jaaaaaaaren op deze manier haar tanden weet te behouden. Sorry maar haar tanden gaan níet getrokken worden.

In ieder geval bedankt voor het meedenken allemaal, we zullen zien hoe ze het op dit voer doet, of ze een beetje aan wil komen. Zoals gezegd laten we bloed trekken als ze hun jaarlijkse enting krijgen, tot die tijd gaat poes niet naar de DA (of er moet iets drastisch in haar gezondheid veranderen natuurlijk ;) ).

Fenneeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 17:50

mijn kat heeft suikerziekte. hij werd heel erg dun en wisten toen nog niet dat die het had. en nu hebben we voer dat is wel 50 euro per zak en daar zit iets niet in en daar is die ook heel erg van aangekomen hij is van 3 kilo naar 7 gegaan !