Zwaluwnest in de stal? Tellen.. (jaar v.d. boerenzwaluw)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Tafje

Re: Zwaluwnest in de stal? Tellen.. (jaar v.d. boerenzwaluw)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-11 19:22

Leuke foto's.. Tupperwarebak :evaw: geweldig :-) Ik ben ook zo.. maar hier zit alles nog goed vast. Ik denk en hoop dat ze nu voor de 2e keer het nest gaan bevolken..

@Mariska; je het zijn echte luchtaccrobaten :-) soms schrik ik me dood als er 1 keihard naar binnen komt zeilen.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 19:29

Wij hebben denk ik een stuk of 15 nesten dit jaar op stal, en het worden er inderdaad ieder jaar meer :) Vind het altijd knap om te zien hoe ze a) enorm snel een nest in elkaar flansen en b) al die jongen in dat kleine nestje passen :=

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 19:33

ik heb 2 nestjes in de stal, gelukkig staan daar alleen mijn voertonnen en geen paarden.

ik vind het zo grappig: als ik binnenkom,dan gaan ze gillen om eten.
De vorige eigenaar van de stal heeft 5jaar geleden alle zwaluwnestjes weggehaald en toch zijn ze teruggekomen.

Mijn buurvrouw is stikjaloers, ze zei vandaag nog dat ik een briefje moest ophangen dat er bij de buren ook een leuke stal is :D

Het nestje in de stal is bijna helemaal gemaakt in ezelhaar

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 19:34

Paarden staan bij ons nu ook buiten, en en waar ze 'poepoverlast' geven hebben we vuilniszakken over de dekens gehangen.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 19:36

haha wat leuk die tupperware :D
Familie komt volgend jaar terug en wacht met nest bouwen totdat er weer een bakje is :=

Hier zitten ook wel 5 nesten, vind het erg leuk :D

Tafje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-11 21:30

Nesten genoeg dus ;) En ja, ze zijn erg snel met bouwen. Laatst begonnen ze bij de shet in de stal, op de lamp.. ik dacht; even aankijken, maar na 3 dagen was er al zoveel gebouwd dat ik het weg heb moeten halen. Lijkt me niet veilig bovenop een gloeiende lamp.
Zou dat de reden zijn dat ze zoveel bij paarden nestelen; de haren voor het nest? (en natuurlijk de massa's vliegen :n )

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 21:36

Bij ons schijten ze allllllllllllllllllles onder, maar wij hebben denk ik ook wel meer als 50 nesten in de stal/binnenbak/hooihok/voerhok. Bijna elke stal heeft 2 nestjes met weer 3 a 4 jongen.
Ze vliegen je hier rond de oren, echt acrobaten zijn het. En het is ook altijd lachen geblazen, want er word elke dag wel iemand op zijn kop gescheten... Minder grappig als je het zelf bent trouwens ;)
Ik vind dat er nu bij ons echt veel te veel zitten... Maargoed niks aan te doen, het positieve is dat er bij ons in de verre omtrek geen insect te vinden is.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 21:40

dat van die insecten vind ik ook wel gunstig: geen spin meer te bekennen in de stal waar ze zitten

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 21:45

Toen wij de stal betrokken zaten er idd zwaluwnesten. Bij de veranderingen en schoonmaak hebben we ze laten hangen. Helaas is er nooit meer een zwaluw terug gekomen. Terwijl ze altijd de stal binnen kunnen, mesthoop dichtbij, hooiland ernaast, bij slecht weer hoeven ze niet eens naar buiten helaas vliegen en spinnen genoeg op stal. Je ziet bij ons wel veel zwaluwen rondvliegen.

Boven onze stal is een hooi/stro zolder daar zit een roofvogel maar die kan dus niet bij ons in stal komen. Zou de roofvogel het probleem zijn dat de zwaluwen niet komen bij ons?

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 21:47

de eersten zijn allemaal al uitgevlogen hier zitten stuk of 15 nesten.
komen steeds meer.

ze zijn nu opnieuw aan het broeden.

Tafje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-11 21:58

Ze zeggen dat zwaluwen altijd terug komen.. toen wij hier kwamen wonen hadden we 3 nesten in de garage. Niet echt fijn want je moet de hele dag de deur open laten staan, en wij waren werken.. dus toen ze uitgevlogen waren hebben we de deur dicht gehouden. Ze snapten er niks van. Bleven maar duikvluchten maken tot vlak bij de deur.. ze zijn 2 jaar weggebleven en vorig jaar waren ze er weer. Ze zijn in 2 stallen begonnen maar het nest niet afgemaakt. Plek zal wel niet goed zijn geweest. Stal nr 3 is het geworden. We hebben loopstallen dus altijd de deur open.
Ik heb ook wel het idee dat ee dit jaar meer zijn. Als ik zie wat er bij de koeienstal rondvliegt.. als daardoor nou ook het aantal dazen en vliegen minder zou worden, ideaal

Ik ben nog nooit geraakt door zo'n witte klodder maar ik zou in een deuk liggen als ik het bij iemand anders zou zien :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 22:28

Ook ik heb ieder jaar een nest, in de inloopstal. Ik geniet er ieder jaar weer van. :)
Helaas heeft er een paar dagen geleden eentje het lood gelegd. Op één dag heb ik hem 3 x terug in het nest gezet (was hij eruit gevallen of geduwd) en de volgende dag was hij weg. Waarschijnlijk weer gevallen of gedumpt en vervolgens opgegeten door een kat.

De zwaluwen hier zijn trouwens ontzettend fel op de katten!

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 22:32

Wij hebben denk ik 3\4 nesten op de deel.
Helaas lagen er vanmorgen 5 dode baby zwaluwtjes op de grond. Het is altijd jammer.
Vorige jaar was er een nestje met 3 zwaluwen op de grond, maar uiteindelijk toen we ze op een veiliger plekje hebben gezet, zijn ze naar een paar weekjes uitgevlogen!

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 23:03

Wij hebben nu drie nesten onder de dakgoot (vorig jaar 4).

Voor de vogelpoep hebben we onder de netsen plankjes zitten.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 23:35

Onze zwaluwen poepen overal, niet alleen onder de nestjes helaas.

Tafje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-11 00:16

Net gevoerd. Pa en ma zwaluw zitten lekker te dutten op een leiding naast het lege nest. Zo'n 30 cm boven m'n hoofd en als je je blik op ze richt kijken ze nieuwsgierig en bijna wijs terug. Uit dit topic blijkt maar dat je als paardenhouder ook een beetje zwaluwliefhebber moet zijn; je krijgt ze er gewoon bij ;-)

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 07:16

BlueStar schreef:
Boven onze stal is een hooi/stro zolder daar zit een roofvogel maar die kan dus niet bij ons in stal komen. Zou de roofvogel het probleem zijn dat de zwaluwen niet komen bij ons?

ja dat klopt, bij mijn buren zat vorige jaren een torenvalk te broeden en dan komen de zwaluwen niet, volgens mijn buurvrouw van 81 die dit soort dingen gewoon weet. De torenvalk hebben we we gezien,nou ja,meer gehoord, maar zijn nest is dit jaar gekraakt door duiven

Tafje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-11 09:42

Ook wel apart, een roofvogelnest. En dan gekraakt door duiven :D . Daar zijn er ook veel te veel van. Altijd dat irritante gekoer en die laten nog eens witte klodders vallen..

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 20:32

Hier zit 1 nestje in de houten stal , een maandje ofzo geleden zaten er 3 jongen in die ik een handje heb geholpen om uit te vliegen :o

En nu liggen er weer 5 eitjes in en wordt er druk gebroed dus het is ze blijkbaar wel bevallen :P

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 20:39

Wij hebben hier volgens mij ook nesten zitten, maar waar? Ik zie de zwaluwtjes hier af en aan vliegen door de stal heen... We hebben hier ook ontzettend veel mussen dus tsjah vogelpoep hebben we toch wel.

Tafje schreef:
Uit dit topic blijkt maar dat je als paardenhouder ook een beetje zwaluwliefhebber moet zijn; je krijgt ze er gewoon bij

Ze zijn gewoon ontzettend nuttig :j En die massale poepplekken onder de nesten kun je vrij simpel oplossen door een plankje onder het nest te timmeren :) Deden wij op de vorige boerderij ook altijd, maar daar was het dak een stuk lager als hier...

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 20:46

:D en ja ik heb dit jaar ook weer een zwaluwnest in de stal.
en wel op de camera van de ''drachtige'' merrie.

ik vind het ook heel leuk om te zien.
ze hebben het snel opgebouwd met even een tussenstop van de droogte,, maaaar daar heb ik ze
natuurlijk mee geholpen. door het land bij de waterbak nat te houden, krijgen de paarden geen droge hoeven en kunnen de zwaluws
weer gaan bouwen :+

het zijn dit keer maar 3 eitjes, gelegd op 02 03 en 05 juli :') :j

en de foto (daar was het nest nog niet helemaal af)
Afbeelding

Suusje1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 20:58

Ach dat tupperware bakje, wat lief! Hier is gisteren ook een nestje naar beneden gekomen (was een heel grof ding, eerste poging waarschijnlijk). De dag ervoor liet ik het nog zien aan een vriendin, kijk die staan op uitvliegen ze puilen al helemaal uit. Alle vogeltjes hebben het gelukkig overleefd en zaten vannacht gewoon op de balk waar eerst het nestje was. We hebben trouwens 5 nestjes, vorig jaar nog 2. Vanmiddag moest ik even bij de (ezel)veulen camera en ik stond op de ladder oog in oog met 3 jonkies, net uitgekomen en helemaal donzig, smelt!

Ik heb de telling ook al even ingevuld, ben altijd dol op dat soort dingen...
Laatst bijgewerkt door Suusje1972 op 16-07-11 21:07, in het totaal 1 keer bewerkt

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 21:00

Morrie schreef:
BlueStar schreef:

ja dat klopt, bij mijn buren zat vorige jaren een torenvalk te broeden en dan komen de zwaluwen niet, volgens mijn buurvrouw van 81 die dit soort dingen gewoon weet. De torenvalk hebben we we gezien,nou ja,meer gehoord, maar zijn nest is dit jaar gekraakt door duiven

Ok dank je wel, dan halen we de nestjes maar weg, nu ik zo denk hebben we dit jaar geen eens mussen op stal terwijl we vorig jaar erin omkwamen. Ik mis het wel een beetje hoor de vogels in stal, ok het gepoep niet maar dat vindt ik niet zo ramp alles zit toch in kasten.

jibberjabber

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 21:19

Haha, ik heb ook alles in kasten of in bakken en over mijn zadelkar hangt een hoes (zo eentje van een hangkast: bij de blokker gescoord).
Ik zou niet zonder "mijn" zwaluwtjes willen, alleen al dat gekwetter of hoe noem je dat bij zwaluwen...... Ze hebben zo een eigen geluidje, ik probeer altijd of ik ze kan verstaan _O- maar het is echt geheimtaal.
En het is soms net een survivaltocht om de stallen uit te komen zonder een zwaluw voor je bakkus gevlogen. Ik vind ze echt leuk !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 21:46

op stage stikt het er ook van , ook in de konijnenhok (groot hok) broed er 1 maar is daar veel te warm dus ramen eruit en hopen dat ze blijven leven. en in de stal rond de 10 a 15 nestjes.