Wat doe jij als je een gewonde vogel ziet liggen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

princesmax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 20:09

ik zou de vogel in een bosje leggen is weer voer voor de andere dieren in de natuur. bovendien als je al die vogels weer gaat opknappen krijgen we dadelijk een overschot aan vogels.

nine1987

Re: Wat doe jij als je een gewonde vogel ziet liggen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 20:10

We hebben ook een overschot aan mensen.. Die dan ook maar laten liggen? Wat een kul..

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-11 20:11

Dierenambulance Heerlen, nine?

Ik had gebeld en gevraagd 'of ze daar iets mee konden' en daar antwoordden ze op 'natuurlijk kunnen we daar iets mee!'
De mevrouw benadrukte ook dat ze voor elk dier proberen te doen wat ze kunnen.

Princesmax, je mag vinden wat je wil maar ik ben het daar echt niet mee eens.
Jij zou gewoon een levend wezen in de bosjes gooien en laten lijden?

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 20:13

Dierenambulance heerlen geeft t zich niet meer.. Ik kreeg zo'n algemeen nummer.. :?

Toen vroeg ik voor het nummer van Oda (van der Ploeg heet ze van achternaam als ik t goed heb??) Van wild life rescue in Sittard, daar had ik het "konijn" :P liever heen gebracht, maar daar hadden ze helaas geen telefoonnummer van..

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-11 20:18

Algemeen nummer? Wat raar, ik heb gewoon in de telefoongids het nummer van de dierenambulance Heerlen gevonden. :+

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 20:24

Op 1 januari 2009 gaan de Stichting Dierenambulance Zuid Oost Limburg (Heerlen e.o.) en de Stichting Dierenambulance Zuid West Limburg (Maastricht e.o.) fuseren. De reden hiervoor is verbetering van bereikbaarheid en kwaliteit van het dierenvervoer.
Deze regionalisering zal worden uitgevoerd in navolging van de regionalisering van Politie, Brandweer en DGD.
De coördinatie zal gebeuren vanuit de centrale post van de Dierenambulance Maastricht. De huidige huisvesting van de Dierenambulance Heerlen aan de Schelsberg zal gesloten worden. Hiervoor in de plaats komt een kleinere post en wel in het Dierentehuis Mijnstreek te Heerlen, die alleen als uitrukpost zal gaan fungeren. Ook in het Streekdierentehuis De Reddingsboei te Geleen zal een dergelijke post worden ingericht zodat het gehele gebied tussen Eijsden en Echt-Susteren bediend kan worden.
De samenwerking met het Dierenasiel Op de Smakterheide te Venraij en de Dierenambulance Limburg- Noord zal geïntensiveerd worden, zodat het totale werkgebied de gehele Provincie Limburg wordt.
De dierentehuizen van Heerlen en Geleen alsmede dierenopvang Villa Kakelbont te Maastricht participeren in dit plan om een 24-uurs bereikbaarheid en inzetbaarheid alsmede opvangcapaciteit voor alle gevonden (gewonde) dieren te waarborgen.
Beide dierentehuizen kunnen, omdat zij 24 uur per dag kunnen beschikken over dierenartsen, de diergeneeskundige zorg voor hun rekening nemen.

De nieuwe organisatie zal gaan bestaan uit ongeveer 90 vrijwilligers en 5 vaste krachten. Door deze schaalvergroting zal de organisatie flexibeler worden en haar taken beter kunnen uitvoeren.
Het voorlopige telefoonnummer voor geheel Zuid Limburg is per 1 November :

* 043-3520454 B.g.g. 06-51319518 *

Ook is er een website operationeel geworden waar alle samenwerkende dierentehuizen en ambulances in Limburg op vermeld staan,
www.dierenasiel-dierenambulances-limburg.nl

Dierenambulance Limburg Zuid zal statutair gevestigd zijn te Maastricht, Francois de Veijestraat 9, 6221 AB Maastricht.

Bestuur Dierenambulance Limburg Zuid

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 20:24

princesmax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 20:26

Roosch schreef:
Dierenambulance Heerlen, nine?

Ik had gebeld en gevraagd 'of ze daar iets mee konden' en daar antwoordden ze op 'natuurlijk kunnen we daar iets mee!'
De mevrouw benadrukte ook dat ze voor elk dier proberen te doen wat ze kunnen.

Princesmax, je mag vinden wat je wil maar ik ben het daar echt niet mee eens.
Jij zou gewoon een levend wezen in de bosjes gooien en laten lijden?

Ja, je vraagt toch om mijn mening? maak je nooit een spin dood oid is dat dan niet zielig?

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 20:27

vandaar ook mijn reactie op die van jou..

princesmax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 20:28

nine1987 schreef:
We hebben ook een overschot aan mensen.. Die dan ook maar laten liggen? Wat een kul..

ik vind een mens iets heel anders als een dier

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-11 20:29

Zit er eigenlijk verschil in de dierenambulance en 'Wildlife'?
Die heb ik namelijk gebeld en zijn hem komen halen.

Princesmax, ik probeer zo weinig mogelijk beesten te doden ja.
Als ik een spin zie, gooi ik die liever de deur uit dan dat ik hem vermoord.
Vrij nuttige beesten ook.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 20:30

princesmax schreef:
nine1987 schreef:

ik vind een mens iets heel anders als een dier

Toch is er een overschot ;)

Anonieempiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 20:34

er was hier pas een grote zwarte vogel met hele mooie blauwe ogen heeeeeeeeel hard tegen de ruit van de kantine gevlogen.
eerst dacht ik dat ie dood was hij lag doodstil op zn rugje
toen ging ie rondjesdraaien ondersteboven ik dacht aaagut die heeft zn nekje gebroken :(:) en er was ook nog een stuk snavel afgebroken

iedereen stond er omheen niemand pakte het diertje op, ik mezelf er tussen gewrongen en het diertje opgepakt vond t zoo zielig ;(
even zn bekje schoongemaakt met een beetje water en even later vloog ie weg, zat ie nog even op t dak maakte een geluidje en vloog verder.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 20:36

Zie nu dat t door t leven gaat als het dierenhulpcentrum.. Is niet hetzelfde als dierenambulance, zij vangen ook veel wilde dieren op.. Vossen, reeën etc.
Excuus.. Is voor mij ook al een aantal jaar geleden dat ik stage liep bij diergezondheidscentrum zuid limburg (dierearts Robin Wormhout op heksenberg)
Oda Ploem kwam daar vaker met wilde dieren die geopereerd moesten worden, vandaar dat ik het weet :P
Laatst bijgewerkt door nine1987 op 10-07-11 20:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Lovepaints

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 20:37

Overschot of niet, het is toch beter proberen te redden wat er te redden valt.
Ik heb ook eens een ekster gevangen en in een doos gezet bij de voordeur voor de dierenambulance. Die zeggen echt dat ze niet komen als de vogel niet in een doos zit; snap ik wel maar vond het eng die vogel te vangen.Dus wel stoer van mezelf *D .
En een aangereden kat die duidelijk nog leefde van de weg geplukt en na een paar huizen vragen de eigenaresse gevonden. Poes was zwanger en bijna uitgerekend; ze hebben het niet overleefd. Maar ook daar rijdt men gewoon langs, ook op de fiest en kijkt er nog niet eens naar. |(

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 21:47

Oda is inderdaad super :j Vroeger zaten ze in Sittard inderdaad, maar tegenwoordig hebben ze een nieuwe plek. Ik heb er al een aantal keer een konijntje geadopteerd, en als ik ooit een gewond dier vind dan breng ik het idd ook het liefst daarheen :j Echt super aardige mensen die er alles aan doen om te helpen :)

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 21:53

Ik bel of de dierenambulance of ik breng hem naar de vogelopvang of dierenarts. Beestje hoeft niet langzaam dood te gaan vind ik

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 21:55

@8nnemiek: gelukkig, dacht al dat ik gek aan t worden was hihi..

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 21:55

Tja als het diertje echt te redden is zonder weken van verzorging en opsluiting in een hokje (wat stress geeft omdat het een wild dier is) dan bel ik mn oude baas wel op, ik heb 4 jaar gewerkt bij de dierenarts, maar als ik al zie dat het niet echt hoopvol is dan maak ik het zelf dood op een snelle manier zodat het diertje niet langer hoeft te lijden.

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 21:56

Ik heb me laatst twee dagen bekommerd om twee neergestorte kuikens in mijn tuin. *Stukjes framboos/brood voeren en de wacht houden tijdens het studeren om mijn katten uit de buurt te houden* :+

Dus nee ik zou er niet voorbij lopen. Het mag dan wel de natuur zijn, maar van mij hoeft een dier niet te lijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 21:58

Wij hebben hier wel vaker vogeltjes,die de kat bijv. heeft gepakt,dan laten we de kat het afmaken,dan is het vogeltje zo snel mogelijk uit zijn lijden verlost,maar op straat nog nooit een gevonden.

Heel lang geleden een konijn met mixematose (hoe je dat ook schrijft) gevangen,die had een vriendin uiteindelijk naar een bouwvakker gebracht,die heeft 'm afgemaakt,de Dierenambulance kwam niet :n

Kitten84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 22:05

Ik heb vorige week nog een houtduif meegenomen die erg dik langs de kant van de weg zat. Heb hem gevangen en toen bleek dat hij een gat in de krop had. Heb hem naar mijn zwager genomen die veearts is, maar helaas was de wond al oud en hebben we het duifje laten gaan.

Ik ben echt een vogelmens en probeer altijd te helpen.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 22:08

nine1987 schreef:

Ja waarom niet }:0 Nee flauw

Ik kan het echt niet over mijn hart krijgen zo'n dier te laten liggen, als het echt bijna dood is maak ik (of iemand die het ook durft, zoals vader) het af. Anders bel ik de DB.

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-11 22:11

Dood maken zou ik zelf nooit durven.
Zou dan ook geen vrede met mezelf hebben geloof ik..

Eskimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 22:26

Ik heb al heel wat vogeltjes mee naar huis genomen en daarna de dierenambu gebelt. Het zelf dood maken als het vogeltje er ernstig aan toe is zou ik niet kunnen denk ik..

Toen ik nog klein was en naar huis liep via de schuur, zag ik op de grond allemaal veertjes. Ik hoorde ook rare geluidjes, dus nieuwsgierig als ik was pakte ik de trap en zette die tegen de muur van de schuur aan. Daar zag ik een duif liggen die levend geplukt werd door een roofvogel. Ik vond dat zielig natuurlijk, en dacht er niet bij na dat dat dat die roofvogels zijn maaltje was, en heb met veel moeite die roofvogel weg gejaagd.. Ja echt veel moeite haha, hij ging maar niet weg. Ging met een bezem tegen hem aan en nog bleef die zitten. Uiteindelijk vloog die weg, heb ik de duif gepakt die nog leefde, en mee genomen naar huis. Daar in een doosje met een dekentje gedaan, en hem uit laten rusten. Hij was er helemaal niet slecht aan toe gelukkig. Na een half uurtje zag ik hem opstaan, en hup, hij vloog zo de doos weer uit. Ik was zo blij toen :D