Vers Vlees

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Wendy_Komen

Re: Vers Vlees

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 13:11

Ja, maar ze zegt 1 keer per dag brokken. Lijkt dus of ze op een ander moment van de dag wel kvv geeft. Dus vandaar mijn vraag.
En ach, als ik vergeet een worst te ontdooien haal ik hem dan alsnog even gauw in de vriezer, leg hem in lauw water, en dan eten ze maar een uurtje later. Heb hier geen eens brokken staan, dus zal ook niet zo gauw daarheen grijpen ;)

laResidence

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 14:30

Onze honden krijgen 's morgens brokken omdat het gewoon vlugger gaat en idd is het mij nogal eens gebeurd dat ik vergeten was de rollen vlees tijdig uit de vriezer te halen. Een diepgevroren rol is niet in een half uurtje ontdooid hè.
Wij hebben vier Bordeauxdoggen, die lusten nog wel wat :Y) Dus het kostenplaatje speelt ook een rol.
Maar zoals ik al schreef...ik neig er sterk naar om ze weer helemaal op kvv te zetten.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 14:33

ik vind kvv voeren goedkoper als brokken voeren,en nog een stuk gezonder ook...

ik zie zelf nooit die meerwaarde van brokken als je vlees voert,maar ja,dat zal wel aan mij liggen,want heel veel mensen doen dat...

overigens kan je kvv best snel ontdooien ,gewoon in een emmer warm water gooien,is het echt wel in een half uurtje ontdooit...

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 14:42

Ben het idd met Kimmie eens! Rol is in lauw/warm water in no-time ondooit. En zoals ik al zei, dan krijgen ze maar een uurtje later te eten ;-)

Daarnaast is het als je volwassen honden hebt, niet nodig om 2 keer per dag te voeren. Hier krijgen ze ook gewoon maar 1 keer per dag eten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 14:49

Omdat ik helemaal op vlees zetten nog niet zo goed aandurf en het me niet zo verstandig lijkt om dat nog met mijn oude hond te doen die zijn laatste tijd uitloopt heb ik na het zien van dit filmpje gekozen voor de farmfoodbrokken:

Mijn oude hond gaf altijd die opgezwollen drijvende brokken over, zelfs na 6 uur kwamen ze er nog heel uit. Nu hij de farmfood krijgt geeft hij nooit meer over, die brokken worden al snel een soort van boullion in zijn maag.

Ik ben de verhouding vlees-brok al behoorlijk aan het veranderen, steeds meer vlees. Maar ik zie ook dat dat me steeds meer gaat kosten.
Als ik mijn oude hond 1x per dag ga voeren dan gaat hij gal overgeven.

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 15:00

Leuk dat je je verdiept in rauw voeren. Leuke merk hond ook :)

Ik zou alleen niet én brokken én rauw gaan voeren door elkaar. Ivm zuurtegraad van de maag.
Onze kat kotst namelijk het hele huis onder als 'ie brokjes van de buurvrouw heeft gehad.

Ik vind het ook niet meer gedoe dan brokken. Alleen het portioneren kost even veel tijd, maar een grote hond zal meer eten en dan hoef je natuurlijk geen kleine porties te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 15:06

@TS: heel goed dat je bewust aan de slag wil met het voeren van je hond.
Maar als je zelf nog helemaal geen ervaring of kennis hebt over het samenstellen van voer, dan zou ik niet gelijk met je pup aan de BARF gaan.

Het is voor een pup zeer belangrijk dat zijn dieet volledig is en alle voedingsstoffen bevat die hij nodig heeft tijdens de groei.
En een onervaren persoon kan makkelijk wat foutjes maken, die mogelijk kunnen zorgen voor bepaalde tekortkomingen.

Zou je toch willen gaan BARFen, dan zou ik je adviseren om te kijken of je bij iemand die er veel verstand van heeft, een dag "in de leer" mag om alles te leren over het samenstellen van voer. :j

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 15:07

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 15:08

maar lamar,bv farmfood bevat ook maar 20% vleespercentage ( nou ja vlees...vleesmeel wat zwaar verhit is geweest en dus niet eens meer herkenbaar meer is als vlees) in de brok,dus 80% vulmiddel waar een hond niets aan heeft,wát is dan de meerwaarde van brokken voeren?

en waarom zou je niet helemaal durven overstappen naar een kvv bv??

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 15:10

Goed dat je je afvraagt hoe eea werkt rondom vers voeren.

Ik Barf met mijn hond en geef KVV aan de katten.
Kees was 2,5 jaar toen hij via KVV op Barf overging. Ik heb t heel geleidelijk gedaan. Eerst 2 keer pw een Rodi hamburger gegeven en dit steeds verder uitgebouwd naar volledig Barf.

Ik geef het vrijwel altijd in tuin. Daar peuzelt hij zijn maaltje lekker op en mijn vloer blijft schoon.
Ik gooi het in zijn voerbak, maar hij haalt het daar direct weer uit.

Meestal bestel ik mee, voor vleesbot is dit handig. Ik kijk veel op Barfplaats, en kom zo aan mijn vlees.
Mijn hond weegt 9,5 kg, dus ik moet best veel doormidden hakken. Alles went. Maar een goed mes is wel erg handig!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 15:32

kimmie261 schreef:
maar lamar,bv farmfood bevat ook maar 20% vleespercentage ( nou ja vlees...vleesmeel wat zwaar verhit is geweest en dus niet eens meer herkenbaar meer is als vlees) in de brok,dus 80% vulmiddel waar een hond niets aan heeft,wát is dan de meerwaarde van brokken voeren?

Ik vind het erg moeilijk om met alleen maar vers vlees te weten of ze wel genoeg vitamines, mineralen, glucosamine, chondroitine, omega3 en 6 e.d. binnen krijgen. Ik zou niet weten welke verhoudingen ze moeten hebben en hoeveel er in welk vlees zit, dus "voor de zekerheid" :') geef ik ze er maar wat van die farmfoodbrok bij.

Ivon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 15:32

Mijn tweede hond was afgespeend op versvlees, dat was dus heel gemakkelijk. Met de andere hond zijn we toen hij ongeveer 4 maanden oud was overgestapt van brokken op vers. Hij had enorm last van huidschilfers en hij at de brokken wel, maar ze gingen er niet van harte in. Wij hebben hem eerst 2 weken carnibest gegeven (en gelijk al geen brokken meer). Na die 2 weken zijn we langzaam begonnen met kippennekken etc om hem te leren kraken (dat ging heel snel).
Tannetje Koning heeft ook een leuk leerzaam boek hierover geschreven "voer voor carnivoren". Ik zou zelf niet anders meer willen met de honden.

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 15:34

Wendy_Komen schreef:
Ja, maar ze zegt 1 keer per dag brokken. Lijkt dus of ze op een ander moment van de dag wel kvv geeft. Dus vandaar mijn vraag.
En ach, als ik vergeet een worst te ontdooien haal ik hem dan alsnog even gauw in de vriezer, leg hem in lauw water, en dan eten ze maar een uurtje later. Heb hier geen eens brokken staan, dus zal ook niet zo gauw daarheen grijpen ;)

Dat doen wij inderdaad ook, maar we hebben aardig wat honden dus echt vergeten doen we niet :+

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-11 15:35

Lamar: Grappig filmpje, daar heb ik eigenlijk nooit bij stilgestaan..
Zegt eigenlijk ook wel genoeg he? Moet het azijn icm water de natuurlijke zuurstoffen voorstellen?
Ik ken overigens het merk totaal niet?!

Henkje: Eens een RR, altijd een RR he ;)..

Femke: Ik dacht in eerste instantie dat BARF gewoon de verzamelnaam oid was, vandaar dat ik die term in mijn OP heb gebruikt. Ondertussen weet ik dat het verschillende dingen zijn en ben ik me er ook zeker van bewust dat BARF echt iets voor gevorderden is :j. Ik ben wel overtuigd, heb even met mijn moeder overlegd (het is haar pup, mijn tweede kindje zeg maar ;) ) en ze is er ook wel voor in om het te proberen. Ik ga dus binnenkort bij lotgering.nl zo'n krat bestellen.

F_Orumster: Ik heb inderdaad in het begin dat topic doorgelezen, maar vond het op een gegeven moment een beetje een "versvleesenandersniks" topic worden, dus ben gestopt met lezen. Wellicht zitten er goede ideetjes in, maar ik haal hier nu ook prima informatie uit :).~

Ik zie wel op de site nog botten met vlees enzo, of kippennekken of weet ik veel wat voor dierenonderdelen :+ allemaal staan. Is het wel okee om dit bijv. als snackje te geven?

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 15:40

Een hond die op kvv/barf staat kun je inderdaad vleesbot geven als extra. Denk er alleen om dat botten van volwassen spleethoevige slecht voor de tanden zijn.
Maar alle vleesbotten van gevogeltje (kippennek, kipkarka, eendennek, eendkarkas, kalkoennek, parelhoenkarkas) en vleesbotten van jonge geiten/ schapen kunnen.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 15:41

Lamar schreef:
Ik vind het erg moeilijk om met alleen maar vers vlees te weten of ze wel genoeg vitamines, mineralen, glucosamine, chondroitine, omega3 en 6 e.d. binnen krijgen. Ik zou niet weten welke verhoudingen ze moeten hebben en hoeveel er in welk vlees zit, dus "voor de zekerheid" :') geef ik ze er maar wat van die farmfoodbrok bij.

In dit topic staat wel eea over de voedzaamheid. http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=73&t=1499333
De topictitel is niet waar jij op doelt, maar er staat wel uitleg over de opname van vitaminen e.d.

Idd, eens een RR altijd een RR. Mijn favoriet, absoluut!

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 15:42

Lamar schreef:
kimmie261 schreef:

KVV is compleet. Daar hoef je verder niets meer aan toe te voegen. Bedenk het zoals het in het wild is, een wolf heeft ook geen potje vitaminen/mineralen/olieën staan. Dus zolang je kvv geeft, hoef je je geen zorgen te maken op tekorten.
Bij Barf moet je idd gewoon goed de percentages aanhouden, en ook dan krijgen ze geen tekorten.

CinTwiZo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 15:49

Ik geef mijn hond ook compleet BARF. Hij is er gek op en ziet er veel beter uit dan die 5 jaar die hij brokken kreeg. (ik wist toen nog niet dat dit bestond)

Ik koop bij Lupa en laat het dan een beetje ontdooien om vervolgens te verdelen in 100gr porties. Ik bekijk dan welke dingen hij dan op een dag moet hebben (bot en spiervlees of bot en orgaan ed) en stop dat samen in een zakje. Zo heb ik heeeel veeeeel zakjes van 200gr in de vriezer. :D Elke dag krijgt hij 1 zakje in 2 maaltijden verdeeld.

Mijn vriendin heeft haar 2 RR ook op BARF maar geeft soms en brokdag (ook die op basis van vlees) Dit doet zij omdat 2 RR nogal wat BARF eten en dit bij vakantie, weekendje weg, dagje opvang ed niet mee te nemen is. een zak brokken wel

laResidence

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 16:05

Henkje schreef:
Ik zou alleen niet én brokken én rauw gaan voeren door elkaar. Ivm zuurtegraad van de maag.

Het idee dat de samenstelling van het maagzuur zou verschillen bij brokken of vlees is inmiddels achterhaald hoor. Er werd een tijdlang geroepen dat áls je dan persé brokken en vers wilde voeren je dit per dag zou moeten afwisselen is natuurlijk onzin. Alsof een hond een kalender aan zijn maagwand heeft hangen. :+

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 16:35

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 17:14

mijn hond ( duitse herder langhaar) krijgt al vlees vanaf dat hij 1 jaar is ( voor die tijd niet in mijn bezit) hij is nu bijna 11 jaar. natuurlijk word hij wat minder dan toe nhij nog jong was. maar ik ben over vers voeren zeer tevreden. vroeger ( bij mijn moeder) waren er meer honden toen kreeg hij zelf samen gesteld vers vlees. dit kwam bij slagers en poeliers weg. daar was hij best zinnig met wat hij wel en niet wou eten. sins 2 jaar woon ik op me zelf en heb rex meegemonen. hij krijgt nu vlees van smuldier. en soms een vers visje of een stuk bot. voor bijna 11 jaar doet hij het nog heel goed ! hij is erg speels zijn vacht glanst en heeft nooit ergens last van. hij heeft in zijn hele leven nog nooit een dierenarts gezien...

in de aanschaf van een (goedkoop) merk brokken en vlees (smuldier) zit wel verschil. een goedkope zak brokken zal ongeveer 5 euro in de week zijn(?) met de smuldier ben ik ongeveer 1.10 euro per dag kwijt. maar gezien hij nu echt gezonder is dan dat ik verwacht als hij brokken zou krijgen. is het uiteindelijk goedkoper. ( hij heeft geen huidproblemen, gebitsproblemen noem maar op, wat je bij veel brokken honden wel ziet)

ik moet ook echt zeggen als ik over straat loop en ik kom een echte brokken hond tegen. ik zie het meteen. vaak een doffe vale vacht oudere honden bruine tanden en vaak veel te dik. rex mag dan wel een oudje zijn maar zijn vacht glimt zijn tanden zijn mooi wit en hij is alles behalve te dik !!

mocht er in de toekomst ooit weer een hond komen gaat die ook zeker weer op vlees. hun hele maag/darm stelsel en gebit is gemaakt om vlees te verwerken. de brokken waar veel granen en andere produckten in zitten kunnen ze niet verwerken. dat komt er dus allemaal (ongebruikt) weer uit. mijn hond poept hooguit 1 x per dag. soms ook wel is een dag niet. het zijn altijd kleine harde hoopjes die zo op te ruimen zijn. het stinkt ook lang zo erg niet als dat mij vaak bij brokken honden op valt !

owja onze 3 katten smullen ook heerlijk mee met het eten van de hond :D

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 18:49

laResidence schreef:
Henkje schreef:

Het idee dat de samenstelling van het maagzuur zou verschillen bij brokken of vlees is inmiddels achterhaald hoor. Er werd een tijdlang geroepen dat áls je dan persé brokken en vers wilde voeren je dit per dag zou moeten afwisselen is natuurlijk onzin. Alsof een hond een kalender aan zijn maagwand heeft hangen. :+

Ow dat wist ik niet. Ik weet te weinig van brokken ;)
Maar zoals ik al zei, kots onze kat alles onder als 'ie een brokje jat. Vandaar :)

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 19:02

Yv_ schreef:
Okee, dus als ik het goed begrijp, is BARF en KVV eigenlijk hetzelfde, alleen is de KVV al een totaalpakket die gevoerd kan worden en moet je dat bij BARF zelf uitzoeken?

Nee, zo simpel kan je het niet stellen, KVV is gemalen, Barf of NRV (natuurlijk rauw vlees) niet!
Over het algemeen is de stelregel dat je voor een volwassen hond 2 tot 5 procent van zijn volwassen gewicht per dag aan vlees geeft.
Voor een hond van 20 kilo is dat bij 2% dan 400 gram per dag, en dan zul je op het oog moeten zien of dat voldoende is.
Voordeel van vlees t.o.v. KVV vind ik zelf dat je ziet wat je voert, in een mix weet je niet wat erdoor gedraait wordt...

Kippenekken, karkas, lamsribben e.d. hoort bijv bij bot, paard- of rundersnippers of snijlingen tot het spiervlees.
Orgaan als lever, nieren e.d. wordt aangeraden niet te veel van te voeren.

Ik raad je toch aan om op barfplaats te gaan kijken, daar kan men je exact zeggen hoe de percentages het beste zijn.
Zul je je echt even moeten inlezen. Of koop er een boek over. Is te veel om dat hier even uit de doeken te doen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 20:30

Door jullie heb ik zojuist voor 125 euro vlees besteld bij Lupa :Y)
Allemaal verschillende KVV's en andere vleespakjes. Nu kan ik even flink gaan uitproberen wat ze wel en niet lusten en stiekem de brokken (mischien wel helemaal) een beetje weg gaan laten.
Vind het nog steeds griezelig... :o :')

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 20:48

Goed zo Lamar!!! En ze komen echt NIKS te kort ;-) ze gooien het er bij de brokken extra in, omdat dat daar natuurlijk niet van nature in zit, en in vlees wel moet je je maar bedenken ;-)

Ik heb vorige week levering van €160,- van Lupa gehad :-)
Afbeelding