Wat kan een mens van katten krijgen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Paintlinger

Re: Wat kan een mens van katten krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 16:01

Ik heb ook de Bartonella-bacterie of ookwel kattenkrabziekte gehad.

Heb een half jaar met een dikke kop en een flinke beperking in mijn kaak rondgelopen en uiteindelijk met een groot abces achter mijn oor.

Let op: Bartonella is alleen in pus/wondvocht aan te tonen.
In het bloed vinden ze het niet.

Ze kunnen er niks aan doen.............alleen het abces openen, dit heb ik toen zelf gedaan.
En na ongeveer een half jaar, gaat het gewoon over.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-11 00:25

Ik sta er eigenlijk nog van te kijken wat je allemaal kan krijgen.

Liessie82

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 21:46

franka75 schreef:
Ik sta er eigenlijk nog van te kijken wat je allemaal kan krijgen, zoals bv zwervers/boerderijkatten ed.

Denk dat het grootste gevaar meestal in de "vreemde" katten zit.

Als je thuis de boel netjes op orde hebt: katten ingeënt, vlooien/wormen middelen/ kattebak regelmatig verschoond, dat je dan al een groot deel van het risico uitsluit.

Ik heb 1 keer met een gezwollen pols rondgelopen waar ik ab voor kreeg, dat was een asielkat, terwijl ik door mijn eigen katten ook wel eens gekrabt en gebeten ben en dat is nog nooit gaan ontsteken, ondanks, dat ik het niet altijd (direct) schoonmaak of ontsmet, hooguit pleistertje erop ;)

Je moet alleen wel oppassen met een kattenbijtwond, dat het hele kleine wondjes zijn, die direct weer dichtgaan, bacteriëen uit de bek van een kat kunnen dan wel in, maar niet meer uit het wondje ;) oplossing hiervoor is, als je het niet vertrouws: nat verband erom heen wikkelen, dat trekt het vuil er uit ;) (alleen wist ik dat helaas nog niet, toen ik in het asiel gebeten werd en nimand die dat toen tegen mij zei :( Anders had ik misschien een AB kuur kunnen uitsparen ;)

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 22:16

Vlooien (rotbeesten), jeukt en kan dus ook nog wormen overdragen (in principe moet je daarvoor de vlo opeten)

Kattenkrabziekte, door beet of krab, venijnige aandoening.

Toxoplasmose, via besmette uitwerpselen. Wat mensen vaak niet weten is dat een kattenbak niet de voornaamste besmettingsbron is, komt pas na onvoldoende gekookt vlees en tuinieren (in die tuin komen katten en al het kleine gespuis dat door katten gegeten wordt, kunnen allen drager zijn van toxoplasmose), kattenbak uitkuisen is gewoon een extra risicofactor. Kat zelf is geen risicofactor, enkel z'n uitwerpselen, indien die besmet zijn. Eenmaal in aanraking gekomen, bouw je idd antistoffen op. Mijn moeder heeft altijd katten gehad en testte ook positief op toxoplasmose.

Ringworm.

Sarcoptes (schurft) is ook besmettelijk voor de mens. Een kat met schurft zie je nu wel van ver.

Leptospirose, via de urine. Levensgevaarlijke ziekte (nierblokkade en erger).

Katten en honden worden er zelden of nooit ziek van en dragen het ook niet echt mee maar in theorie kan bvb ook zoiets als salmonella door dieren verder verspreid worden. Al zal je het eerder krijgen door iets verkeerd te eten.

Grijze haren. Als ze weer eens in de gordijnen hangen of de nieuwe vaas tegen de grond gooien.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 22:17

Ik heb toentertijd nooit een wondje gemerkt ofzo.
Maar toch dik een half jaar ziek geweest...

Nu ben ik paraveterinair en wordt ik natuurlijk wel eens gekrabt en/gebeten..........maar toch, ik heb geen overduidelijke kattenbeet of krab gehad.

Liessie82

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 23:43

Leptospirose ken ik als de ziekte van Weil.
Nooit bij stilgestaan, dat je dat ook via katten kan krijgen.
Of misschien ooit wel in mijn studie gehad, maar dan niet opgeslagen.
Heb even op internet gekeken en zag daar ook de term ziekte van Weil staan en dat ken ik weer als zijnde overdraagbaar door (wilde) ratten.
Ach, zo leer je nog eens wat :)