Help! Gerbil is opgezwollen achteraan

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Pytje

Re: Help! Gerbil is opgezwollen achteraan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 11:07

Bij mij ging het altijd wel goed met een mannetje, maar die beesten fokken als konijnen.... maar dan erger. Het ene nest is nog niet groot, of de volgende ligt er alweer.

Mallodie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-11 11:08

Ja dat hoor en lees ik dus ook overal. Maar ik heb ze nu toch al een maandje of 3 dus ze zijn al even geslachtsrijp en toch heb ik nog geen kleintjes gevonden. Daarom twijfel ik nu of ik ze 'zomaar' uit elkaar zou halen.

MirandaNH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 15:06

Ik zou ze wel uit elkaar halen, voor je het weet ligt er zo een nestje. Kan onwijs snel gaan met die beestjes. Denk dat het het beste is als je gewoon de 2 vrouwtjes houd. :)

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 15:17

Ik denk dat je het zo langzamerhand wel weet, TS, maar ik typ het ook nog maar eens: het is duidelijk geen mevrouw maar overduidelijk een meneer. :)
En dat die balletjes nu zo goed te zien zijn: meneer is volwassen geworden, en geslachtsrijp...
En als je ze bij elkaar laat, dan eh... krijg je jonkies, en aangezien het dus allemaal uit hetzelfde nest is, krijg je dan behoorlijke inteelt. Niet aan te raden.

Verder heb je geluk dat er nog geen jonkies zijn, maar voor je het weet zijn de dames drachtig, misschien is het al zo ver...
En 24 uur na de bevalling, wordt mams alweer zwanger gemaakt door paps.
Mochten er al jonkies komen, doordat je ze te laat uit elkaar hebt gezet, dan kun je een jongens- en meisjesgroep maken, maar het geslachtsonderscheid zien lijkt me eerlijk gezegd niet je sterkste kant. :D
Vaak accepteren de vaders hun zoontjes wel, is mijn ervaring.

Stef_Alinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 17:50

Ik heb TS een pb gestuurd omdat ik een fokkerij / opvang heb in gerbils.

Het was in de eerste plaats al niet slim om er 3 te nemen.
Het kan heel lang goed gaan met 3 maar ineens slaat het om en vind je ineens een bloedbad aan.
Hoe ik dit weet, omdat ik dagelijk heel erg veel mailtjes binnenkrijg van mensen die groepen met meer dan 2 hadden en dat ze zijn gaan vechten.
Na 2 maanden, na maanden en zelfs na een jaar nog.

In het wild zijn er inderdaad grotere groepen, maar als daar er 1 verstoten word kunnen deze weg.
In gevangenschap kan dat niet en worden ze de bak en de dood in gejaagd.
Daarom is het het beste om gerbils met 2 samen te nemen.

Een vader kan je inderdaad met 1 zoontje samen zetten, maar niet met alle zoontjes, om een gegeven moment als de zoontjes gaan puberen of paps word ouder zullen ze gaan vechten.
Want gerbils kennen geen familie banden.

Ook is het zo dat een gerbil niet alleen kan zijn.
Maar je kan er ook niet zo maar 1 bij zetten.
Daar heb je weer een heel koppelmethode voor.

Wie het leuk vind zou eens een kijkje kunnen nemen op http://www.gerbil.nl.
Dit is niet mijn site maar van een vriendin en collega fokker / opvang.

Mijn site is http://www.gerbildream.nl maar hier staat alleen nog maar informatie over mijn fokkerij en opvang en nog geen informatie over gerbils zelf.

Ik heb hier meer dan 30 gerbils zitten eigenlijk bijna altijd, dus ik weet ook echt waar ik het over heb.

Ik ben ook anti inteelt en al mijn dieren hebben daarom ook een stamboom.

Als jullie nog vragen hebben dan hoor ik dat graag :D.

En nog iets over het bericht boven mij.
Je kan inderdaad een meisjes groep maken en een jongens groep.
Maar ook die moeten met de leeftijd van 7 weken ook echt wel uit elkaar.
Dit om te voorkomen dat er gevechten komen.
Dan moeten ze per 2 gehouden worden.

Mallodie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-11 22:28

Oke, ik ben nu heeeeeeeeeel erg zeker dat ik inderdaad een mannetje heb!
Heb hier 1 minuut geleden verschillende pogingen gezien om baby's te maken. De vrouwtjes roffelen ook op de grond. Om vorige berichten even uit te leggen; het mannetje komt niet uit hetzelfde nestje, het is geen incest! Ik heb ze wel uit hetzelfde dierenwinkeltje gekocht en ze zaten in hetzelfde hokje en schillen 1 week in leeftijd. Ik denk daar niet altijd aan en zeg meestal dat ze uit 1 nestje komen, ze lijken op elkaar en waren 3 vrouwtjes dus wat maakte het mij uit dat ze niet in hetzelfde nestje geboren waren :P maar ze zijn wel degelijk geen familie. de vrouwtjes zijn wel zusjes!

Nu, ik doe mijn mannetje weg. Als iemand interesse heeft om hem gratis te komen ophalen laat je maar iets weten. Ik woon In Geel, noorden belgië. Het is een egyptische gerbil en is ongeveer 4 maanden oud nu. Ze blijven echt paren he, nu valt het heeeel erg hard op. Dus hij moet snel weg!

Stef_Alinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 22:56

Ik zou hem nu apart zetten, dan maar in een klein bakje of in een vervoersbakje, maar niet er bij laten.
Als de vrouwen pups gaan krijgen en dan jaloers worden o pelkaar vind je straks in je bak pups onthoofd en zonder pootjes enzo.

Zoals ik al zei neem even contact op met de eigenaar van gerbil.nl zij heeft heel veel contacten met ander fokkers en opvangen. want als je hem nu naar iemand doet die hem wel leuk vind en hem alleen houd gaat hij dood doordat hij eenzaam is.
Ik vind dat een gerbil niet langer alleen moet zitten dan ongeveer 2 dagen.

En ik heb zo een hekel aan dierenwinkels die niet goed kijken grr, kunnen ze nou niet gewoon even goed kijken, bij gerbils zie je het namelijk erg goed ook als ze klein zijn.
Ik kan het bij mn pups al bij dag 1 zeggen.

Mallodie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-11 23:01

Hij interesseert zich alleen voor 1 vrouwtje, ik heb net gekeken en zij heeft niets dat lijkt op teelballen en ziet er gewoon hetzelfde uit als mijn andere vrouwtje. Kan het zijn dat hij haar niet ineteressant vind of misschien is dit ook een mannetje dat nog geslachtsrijp moet worden?

Ik kan het mannetje wel wegdoen maar als dat andere ook een mannetje blijkt te zijn dan zit ik binnekort weer met zetzelfde probleem!

Ik ga nu iets zoeken om hem veilig alleen in te zetten!

Mallodie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-11 23:13

Ben naar de site gegaan gerbil.nl maar hier staat geen emailadres op. Enkel een telefoonnummer en dan moet ik wachten tot morgen om te bellen.

Stef_Alinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 23:17

Dat is niet waar bij contact staar er: E-mail: info [at] gerbil.nl dus info@gerbil.nl

O ja ik heb dr al verteld dat ik haar info door heb gegeven.
Dus als je zegt dat je door stephanie van gerbil dream door gestuurd ben weet ze al een beetje waar het om gaat.

Mallodie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-11 23:39

Heb gemaild en ga nu mijn visjes in waterflessen doen, zij krijgen morgen een nieuwe thuis bij een vriendin. En dan kan meneertje in de visbak (met zaagsel enzo natuurlijk he).
Wordt nog een lange nacht precies want tegen dat het aquarium klaar is zijn we weer een uur verder!