Cavia wassen? Hoe doe je dat?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

manfredie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 12:32

Jolliegirl schreef:
Gewoon een afwasteiltje pakken. Spul in het water, cavia erin.. goed vasthouden, nog wat spul op je hand, smeren maar.
Desnoods zachtjes lauwe kraan aan om ze af te spoelen.

Mijne vonden het een HEL... maar hadden luis en moesten echt even gewassen worden (waren langharen)

idd in een heel klein laagje water...heerlijk lauw water...en goed uitspoelen en afdrogen...
ik fohnde ze zelfs stel je voor dat ze kou pakken maar dat werkt niet bij elke caaf...
tja als het moet dan moet het...zeker als ze mijt of luis hebben

succes ermee...

Anoniem

Re: Cavia wassen? Hoe doe je dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 13:03

Je vraagt waar je ze mee moet wassen TS, maar je krijgt toch spul mee van de dierenarts? Ik zou je caafs daarmee wassen, en wanneer ze eenmaal van de schimmel af zijn niet meer wassen als het niet nodig is.

Zelf was ik mijn caafs (1 langhaar, 1 half langhaar) eigenlijk nooit, alleen als ze luis o.i.d. hebben (dat kunnen ze oplopen door het hooi/zaagsel begreep ik dus dat hebben ze soms wel). Dan behandel ik ze eerst met luizenshampoo van de DA (dus wassen) en na een week of wat (afhankelijk van wat er op de gebruiksaanwijzing staat) nog met pipetjes. Helpt altijd prima.

Die van mij gaan trouwens hevig spartelen met douchen/wassen (ik laat de kraan gewoon zachtjes lauw aanstaan en spoel ze daarmee af), dus ik wens je succes!

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-11 13:10

Ja klopt ffortuna, maar ik was benieuwd of er mensen zijn die hun cavia wassen buiten de dierenarts om. Dus gewoon zomaar zeg maar :)

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 13:16

Het verschilt heel erg per cavia, ik heb er ook gehad die het heerlijk vonden om in bad te gaan. Die ging juist heel relaxed liggen ipv tegenspartelen.

Zorg er voor dat je alles binnen handbereik hebt liggen en dat je alles in principe met 1 hand kan pakken (veel handdoeken, evt shampoo, fohn enz). Dan kan je met je andere hand je cavia vasthouden. Ik ondersteunde mijn caafs altijd met 1 hand onder hun kopje/buik (voorpootjes tussen mijn vingers door). Maar dat is zelf even uitvogelen hoe jouw caafs het het fijnst vinden.

Ik waste ze trouwens alleen voor medische redenen of als de vacht vies was geworden, het waren langharige cavia's. Bij kortharige is het denk ik bijna niet nodig.

BlackEyed

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 15:17

Ik heb wat foto's :)

Afbeelding
Wijlen Yanou in bad.

Afbeelding
Kookai even uit laten druppelen in de aparte wasbak.

Afbeelding
Droog maken.

Afbeelding
Kennelijk toch niet schoon genoeg, want ze ging zichzelf gelijk weer wassen.

BlackEyed

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 15:18

Ik doe mijn borstelcavia's niet meer in bad, btw.
Ze zijn niet meer vies en dan vind ik het ook niet nodig.
Bij mijn langhaar had ik wel die neiging, omdat er vanalles in de vacht bleef plakken.

Yank

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 20:13

DarkShines schreef:
Ik waste ze trouwens alleen voor medische redenen of als de vacht vies was geworden, het waren langharige cavia's. Bij kortharige is het denk ik bijna niet nodig.

Inderdaad. Ik vind wassen echt onzin als het niet uiterst noodzakelijk is (bijv. medische reden of vieze langhaar). De meeste cavia's zul je er absoluut geen plezier mee doen en daarnaast is het normaal gesproken dus ook nergens voor nodig. Cavia's zijn in staat om zichzelf prima schoon te houden: één van mijn beren heeft zelfs een keer zijn nagel gebroken dat ernstig bloedde waardoor zijn kin onder het bloed zat. De volgende ochtend was dat weer brandschoon; hij had zichzelf helemaal schoongelikt.

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 20:17

Nou wil ik niet gaan stoken hoor, maar ik zou ze persoonlijk niet gaan wassen met Andrélon Zomerblond..

Ik was een keer bij een vriendin van mij, en zij ging haar cavia(genaamd Simon) daarmee wassen, en simon WAS bruin.
Na het afdrogen heeft ze hem buiten op het balkon gezet(in de zon), en toen ze hem in de avond weer binnen wilde halen, had hij lichtere lokken hier en daar. was geen gezicht.. is wel weggetrokken na een paar dagen, maartoch..

Maar verder zou ik sowieso cavia's niet wassen. ze wassen zichzelf wel schoon :)

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 21:41

Nee moelly dat meen je niet? Een gehighlighte cavia? _O- _O- Arm beest :')

Om medische reden zou ik ze eventueel nog in de wasbak steken, maar heb mijn caviaatjes de vier jaar dat ik ze heb nooit gewassen. Ze zien me aankomen. Zeker het stel wat ik nou heb zitten gaat het daar NIET mee eens zijn := Zijn ook een gladhaar en een borstel, die houden zich prima schoon :j

LisaLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 22:06

wij hebben thuis russen (witte cavia's met zwarte extremiteiten zegmaar) en ééntje heeft best lang haar, dus die wordt vaak een beetje bruin vooral op de kont. die wassen we dan met water en een beetje ombramed waslotion, dat is zeepvrij(witte fles, groene dop) met de fohn heb ik nog nooit geprobeerd, ik hield ze gewoon in een oude handdoek op schoot. heel makkelijk :)

Elinexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 11:14

op youtube staan filmpjes, misschien helpt dat?
zorg iniedergeval dat je ze daarna goed warm houd, met een handdoek of gewoon hooi in het hok leggen en zorg dat het niet tocht, of het moet al lekker weer zijn.

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-11 11:16

Denk sowieso dat ik ga proberen om ze na het afdrogen in het zonnetje te zetten :j Dat ze het inderdaad niet koud krijgen. En anders een kruik erin, deed ik ook toen ze klein waren en na de castratie van eentje!

MickeyenVici

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 11:31

Ik doe ze ook nooit in bad volgens mij moet je dat inderdaad alleen doen als het echt nodig is zoals in jou geval.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 11:53

In het zonnetje kan, maar dan moeten ze al wel goed droog zijn en niet in de wind staan. Ze kunnen zo snel een longonsteking krijgen...

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 12:03

Miseria schreef:
Denk sowieso dat ik ga proberen om ze na het afdrogen in het zonnetje te zetten :j Dat ze het inderdaad niet koud krijgen. En anders een kruik erin, deed ik ook toen ze klein waren en na de castratie van eentje!

Er is gisteren een babycaaf bij mij geboren! Hebben? :D

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-11 12:33

MamboBeach schreef:
Er is gisteren een babycaaf bij mij geboren! Hebben? :D

Oho............ wat voor eentje :=

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 12:53

Een 3-kleur, gladharig! :j Heel schattig!

Yank

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 17:25

Pal in de zon lijkt mij niet verstandig. Ik zou de cavia's gewoon in hun eigen omgeving laten drogen, desnoods even in een handdoek op schoot.

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-11 13:17

Leek me handig om er nog even in te zetten hoe of wat.

Pippa heeft inderdaad een schimmel, wassen met sterk verdunde Imaverol is het advies. Het zijn 3 cavia's, waarvan dus 1 besmet. De andere 2 (Dirk & Barbabob) moet ik ook wassen, maar minder vaak.

Pippa om de 5 dagen en dan omstebeurt een van de andere mee. Ze zijn nu allemaal geweest en het gaat eigenlijk best goed. Ik maak een badje van de douchebak met ongeveer 1cm water, echt net pootjes onder water. Daar gaat Pippa dus met 1 van de andere 2 in en dan doe ik met een schepje het water met Imaverol over ze heen scheppen, dan met een washandje zachtjes door de haren en t koppie.. dan afspoelen onder de douche (dat vinden ze het ergste!). Daarna gaan ze in een lekkere warme handdoek en houd ik ze daar een half uurtje in. Dan zijn ze zo goed als droog en kunnen ze het hok weer in. Ze staan daar sowieso niet op de tocht en er ligt dan een vers plakje hooi klaar om in te verstoppen :) .

Pippa ziet er na 2x wassen echt al een stuk beter uit :j De schilfers zijn sterk verminderd en ze krijgt alweer haargroei *\o/* . Barbabob is ineens weer zwart, terwijl ik echt dacht een donkergrijze cavia te hebben :') . Morgen weer in bad!

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-11 10:01

Nog een update, helaas een wat mindere.. gisteren hebben we Pippa in moeten laten slapen ;( . Bij het avondeten lag ze in een hoekje en reageerde niet meer, dus direct naar de kliniek gegaan. Daar bleek dat ze een soort koliek had, oorzaak kan van alles zijn, en hebben we haar in laten slapen om verder lijden te voorkomen. :(:)

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 10:04

Berdien schreef:
Nee moelly dat meen je niet? Een gehighlighte cavia? _O- _O- Arm beest :')

Jup, dat zag er echt NIET uit! :')