Wat vliegt daar?

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mltex

Re: Wat vliegt daar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 22:09

Het is rond een geel....

Je ziet hier veel 'mooie' ganzen, met kleur maar weet niet hoe ze heten en kom er maar niet uit.
ZIjn wel altijd stelletjes. Dus geen hele groepen, terwijl ik dacht dat ganzen altijd in groepen waren

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 22:52

met veel mooie kleuren?

Dan waarschijnlijk Nijlganzen. je ziet ze steeds vaker in Nederland, en zijn inderdaad bijna altijd stelletjes.

jannekespr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 23:16

Ik zag vandaag deze Kneu
Afbeelding

en deze vogel:
Afbeelding
De laatste weet ik niet wat het is, helaas geen betere foto kunnen maken. Iemand ideeën? Hij zat in een braam bij een rietveld.

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 23:19

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 23:21

Nijlganzen, brutale krengen zijn dat. Die laten zich niet zo makkelijk verjagen. De hond heeft er veel werk mee.

jannekespr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 23:25

ja denk je? ik twijfelde omdat de borst verder niet wit is, alleen een vlek op de keel. maar veel andere mogelijkheden zijn er niet geloof ik he...

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 23:34

jannekespr schreef:
ja denk je? ik twijfelde omdat de borst verder niet wit is, alleen een vlek op de keel. maar veel andere mogelijkheden zijn er niet geloof ik he...

Ik denk het wel, als ik zo naar het donkere kapje kijk.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 23:43

Vinden jullie ooievaars serieus bijzonder?
Mijn ouders wonen in Rouveen en ik ben daar dus (grotendeels) opgegroeid maar daar is het eerder een plaag dan een bijzonderheid, zo'n beetje één op de 5 huizen heeft een nest in de tuin en een klereherrie dat die beesten maken!
Mijn ouders zijn lang gespaard gebleven maar dit jaar voor het eerst ook bij hun een nest, vorige week zijn de jongen uit het ei gekomen.

jannekespr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 23:46

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 23:47

Nu ga ik ook twijfelen, maar ik vind de borst van jouw vogel wel erg licht.
Jouw vogel lijkt ook een donkere snavel te hebben die de grasmus niet heeft.
Laatst bijgewerkt door Ragebol1977 op 04-07-11 23:49, in het totaal 1 keer bewerkt

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 23:48

Weer?
Ik heb het niet alleen over recent maar ook over 10-15 jaar terug hoewel het er idd de laatste 2 jaar meer lijken te zijn.

jannekespr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 23:53

Ja, ik ga er morgen verder over denken. Ga nu slapen.

Ooievaars zijn een tijd veel minder geweest door gebruik van pesticiden in landbouw geloof ik. En de afgelopen 20 jaar langzaam doch gestaag in aantallen toegenomen. Met veel hulp. Is ook verschillend per regio, maar hier zag je ze 10 jaar geleden bijna niet, en nu struikel je er ook zo ongeveer over. (Leeuwarden dus)

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 23:53

anneliesdj schreef:
Weer?
Ik heb het niet alleen over recent maar ook over 10-15 jaar terug hoewel het er idd de laatste 2 jaar meer lijken te zijn.

Jij hebt geen realistisch beeld van de rest van Nederland omdat jij altijd vlakbij de vogelopvang in De Wijk hebt gewoond. Als je die buiten beschouwing laat waren er ca. 25 jaar geleden nog maar 3 wilde broedparen in heel Nederland.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 00:00

Ja ik weet ook wel hoe dat komt maar er werd zojuist ook gezegd dat de blauwe kiekendief die hier schijnt te zitten niets bijzonders is, toevallig zit ik niet naast een kiekendief-opvang :+

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 00:12

Niet??? :D Ik vind reigers ook niet bijzonder; zolang ik me kan herinneren zit er een grote broedkolonie hier in het bos die alles onderschijten en vijvers leegvissen.

En toch, als ik ze zie staan vissen aan de rand van een kikkerpoel blijf ik het mooie vogels vinden.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 00:23

Tsjah, ik zal morgen de camera meenemen, als ik het niet vergeet.
Dan zal ik eens plaatjes schieten van de babyooievaars, als ze al eens over de rand van het nest durven kijken, speciaal voor jullie 'oh wat bijzonder' niet-ooievaars-gewend-zijnde-mensen :P

Overigens heb ik dat ook hoor maar dan vooral als ze overvliegen; als ze bv vlakbij het nest zijn en ze komen heel laag over dan krijg je echt zo'n vleugelslag-windvlaag en schaduweffect, dat is wel machtig, want groot zijn ze zeker.

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 00:35

:D Foto's zijn natuurlijk helemaal leuk.

Vanavond was er nog een luchtgevecht gaande. Machtig mooi om te zien. Een buizerd tegen een stel kraaien. Het was net the battle of Britain. Uiteindelijk droop de buizerd af.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 00:42

Ragebol1977 schreef:
Ik meld me ook!
Kom maar op.

Ik heb nog een leuke, op waarneming kwamen ze er niet uit.

Datum: april 2011

Afbeelding

En nee, ik heb niet meer foto's. Anders waren we er zelf ook wel uitgekomen.
Er is al Grote Mantelmeeuw geopperd, maar ik vind de snavel niet echt kloppen. Oh ja, vogel was groot, minimaal maatje buizerd.

Is dat geen albatros of een jan van gent

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 00:53

Dit is mijn zeearend filmpje , boven het Zwartemeer http://www.youtube.com/watch?v=LK3ywV8-nK8 ehm je kan ook nog de link vinden zeearend op nest is niet duidelijk maar als je hem op pauze zet kan je het vrouwtje wel redelijk zien. vind het toch wel een echte grasmus

_l_amanda_l_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 01:15

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 01:23

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 08:28

Stef bedankt voor het aanmaken van het topic!

Ik kan mezelf niet echt een vogelaar noemen, ga niet speciaal op pad, heb geen fotocamera, en weet 99 van de 100 keer niet wat ik gezien heb en vergeet het erna weer op te zoeken of vergeet de kleine details....

Maar... ik kan wel verwonderd naar 'de natuur' kijken vind het heerlijk om te observeren etc.
In de tijd dat ik nog jaarlijks minimaal een maand naar Borneo ging kon ik mezelf wel een birdwatcher noemen hoewel dat eigenlijk meer wildlifewatcher was, zat daar in een junglekamp voor 4 weken en het draaide vooral om wildlife spotten, stom genoeg kan ik dus wel vogels daar herkennen op afstand, benoemen etc maar niet in mijn eigen achtertuin bij wijze van spreken :=

Ik heb een klein bos achter mijn huis wat al minimaal 6 jaar compleet met rust is gelaten (geen beheer dus), en hier zitten aardig wat vogels. Ondanks dat bepaalde soorten zeker niet zeldzaam zijn kan ik genieten van vlaamse gaaien, prachtvogels vind ik het. Ook zitten hier spechten maar die zijn lastig te spotten maar zeker te horen, aan kleine tuinvogels zitten er behoorlijk wat maar ik kan ze niet allemaal benoemen.

Op en nabij stal zijn de meest opvallende vogels de lepelaars denk ik, die zie ik regelmatig als ik met mijn paard langs de weg ga vissend in de kleine slootjes tussen de weilanden.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 08:41

He jammer dat ik geen foto gemaakt heb van de (dode) vogel die ik vorige week in de wei tegen kwam. :)

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 09:25

Hij was te groot voor een geelpootmeeuw of een zilvermeeuw. Vogel was minimaal maatje buizerd, zo niet groter.
Jan van Gent is het zeker niet, die heeft namelijk blauwe poten en dat was me zeker opgevallen. Ik heb maar 1 foto maar heb de foto een hele tijd met de verrekijker gevolgd.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-11 10:39

Ik heb niet gezegt dat een blauwe kiekendief niets bijzonders is, ik zeg alleen dat wij we regelmatig zien.

Ragebol, kan het een stormvogel zijn?

Janneke, mijn 1e gedachte was waterspreeuw, maar daarvoor loopt het wit niet ver genoeg door