Snor, Wat denken jullie? Maine Coon of Boskat?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_Bitje_

Re: Snor, Wat denken jullie? Maine Coon of Boskat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-11 14:38

de moeder kat is niet van mij :P
maar van vage kennisen van ons, dus ik zou het niet weten :D

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 14:50

dit wordt leuk, ik ga even moeilijk doen: het kan haast niet anders dan dat dat een tortie poes is geweest. Mamma is rood en geeft dus alleen rood, die vader van dat kitten moet een zwarte geweest zijn want waar komt anders dat donkere vandaan, niet van dr moeder!

Een kater geeft kleur aan zijn dochters en geslacht aan zijn zonen, dus is dit een poesje. (snappen jullie het nog? -:) )
En omdat mamma dan rood geeft is het een zwart/rode dus tortie. Omdat ze geen wit heeft zit het rood en het zwart lekker doorelkaar gehusseld ipv zoals bij een lapje wat wel wit heeft (en dus ook een tortie is maar dan met wit, dit wordt vaak een lapjeskat/schildpad genoemd maar is genetisch hetzelfde)
Het is alleen op deze foto wat lastig te zien omdat ze nog maar net geboren zijn.
Leuk hoor die kleurengenetica!

Wat Snor betreft, die heeft de kleur van zn moeder en het kater-zijn van zn vader dus dan boeit het niet welke kleur paps gehad heeft. Een nestje kan nl meerdere vaders hebben als mammapoes gewoon op stap is geweest.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-11 14:56

haha cissy :D

Snor was trouwens de enige kater , voor de rest waren het allemaal poesjes :)

Sunshine80

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 14:58

<3 Ooooh, weet je zeker dat zijn vader geen eekhoorn was?

Je had hem ook staartmans kunnen noemen ipv snorremans :D

Prachtige kat, volgens mij valt de vader niet te achterhalen!

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 15:00

ik ga ook voor eekhoorn, wat een prachtige staart :D

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 15:00

_Bitje_ schreef:
haha cissy :D

Snor was trouwens de enige kater , voor de rest waren het allemaal poesjes :)

zie je 2 pappa's dus!
een rode en een zwarte :+
een rode voor de rode poesjes en een zwarte voor die tortie poes,
van Snorremans zou het 1 van beiden kunnen zijn geweest.
Laatst bijgewerkt door cissy op 05-07-11 15:02, in het totaal 2 keer bewerkt

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-11 15:01

haha :')

irritantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 15:16

2 papa's ja

ik denk dat er turkse angora in zit die heeft ook van dat soort staarten..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 15:27

Ik snap hem niet.. _O- Een kat kan tijdens één dracht toch niet kittens krijgen van 2 katers? :')

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-11 15:27

KoudbloedKim schreef:
Ik snap hem niet.. _O- Een kat kan tijdens één dracht toch niet kittens krijgen van 2 katers? :')

katten wel :D

irritantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 15:28

yeps katten kunne van meerdere kater opnemen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 15:33

gewoon meerdere keren sex hebben en dan dus meerdere pappa's, er zijn tenslotte meerdere eitjes dus de hardst zwemmende zaadjes hebben prijs!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 15:34

Wat maf!! Daar heb ik echt nog nooit van gehoord, terwijl ik toch al mijn hele leven met katten ben opgegroeid. :o
Weer wat geleerd! :+

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 15:35

educatief Bokt! :D

Ach, je kunt niet alles weten toch? Zo zijn er ook nog steeds mensen die niet weten dat koeien elk jaar een kalf moeten krijgen om melk te kunnen geven en dat melk dus niet in de fabriek gemaakt wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 15:44

Dat wist ik dan weer wel.. :j

Liessie82

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 15:58

cissy schreef:
educatief Bokt! :D

Ach, je kunt niet alles weten toch? Zo zijn er ook nog steeds mensen die niet weten dat koeien elk jaar een kalf moeten krijgen om melk te kunnen geven en dat melk dus niet in de fabriek gemaakt wordt.

Komt melk niet uit een pak dan :P

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 16:05

ja uiteindelijk wel, maar hoe komt het IN het pak!
of fles of can of bekertje of.....

Liessie82

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 16:23

cissy schreef:
ja uiteindelijk wel, maar hoe komt het IN het pak!
of fles of can of bekertje of.....

euh, pakken melk van de boom geplukt :P
Nee, hoor, gelukkig weet ik prima hoe het zit met de melk.
Doe een veeteeld studie, dus zou anders wel heel erg zijn :P

Liessie82

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 16:24

cissy schreef:
dit wordt leuk, ik ga even moeilijk doen: het kan haast niet anders dan dat dat een tortie poes is geweest. Mamma is rood en geeft dus alleen rood, die vader van dat kitten moet een zwarte geweest zijn want waar komt anders dat donkere vandaan, niet van dr moeder!

Een kater geeft kleur aan zijn dochters en geslacht aan zijn zonen, dus is dit een poesje. (snappen jullie het nog? -:) )
En omdat mamma dan rood geeft is het een zwart/rode dus tortie. Omdat ze geen wit heeft zit het rood en het zwart lekker doorelkaar gehusseld ipv zoals bij een lapje wat wel wit heeft (en dus ook een tortie is maar dan met wit, dit wordt vaak een lapjeskat/schildpad genoemd maar is genetisch hetzelfde)
Het is alleen op deze foto wat lastig te zien omdat ze nog maar net geboren zijn.
Leuk hoor die kleurengenetica!

Wat Snor betreft, die heeft de kleur van zn moeder en het kater-zijn van zn vader dus dan boeit het niet welke kleur paps gehad heeft. Een nestje kan nl meerdere vaders hebben als mammapoes gewoon op stap is geweest.

Ik volg je nog helemaal hoor. ;)
Wist je trouwens dat het een heel enkele keer voorkomt, dat een lapjes/tortie toch een mannetje is? Alleen zijn die dan wel onvruchtbaar ivm een foutje in de genen ;)
Veel mensen denken trouwens nog steeds dat een rooie kat alleen maar een kater kan zijn. Zijn ook al heel humoristische gebeurtenissen uit voortgekomen. Kennissen van mij maar denken dat hun rooie boerderijkat een kater was, totdat "meneer" ineens een nestje kreeg. :P

Weer even ontopic: ik zie er niet echt een noorse boskat in. Die herken je toch al snel aan de vorm van de kop, zoals anderen in dit topic ook al zeiden ;)
Main coon ben ik iets minder in thuis. ;)
Zo van de foto af, lijkt mij de vacht ergens tussen halflang en kort in zitten.
De optie dat er pers in zou zitten, vind ik ook niet eens zo heel ver gezocht.
Zal eens kijken of ik een foto kan vinden van de kwart pers die wij vroeger gehad hebben ;)
Dat was een kortharige kat, met een dikkere ietwat stuggere vacht dan normaal is bij een HTK en zij had ook een wat dikkere staart en ook totaal niet het platgeslagen gezicht van een pers.
Zo van de foto te zien, lijkt mij de moeder trouwens ook niet heel klein, maar dat kan gezichtsbedrog zijn.
Jammer, dat mamsie der ogen half dicht heeft, want liijkt haast wel, of mams dezelfde kleur ogen heeft als snorremans.

Liessie82

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 16:26

Weet je trouwens wat het (gezonde) gewicht van je kat is?
Daar kan je soms ook wel een beetje wat uit afleiden.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 16:29

Oh, maar tortietoms ken ik inderdaad ook, dan zijn het chimeren, ook een leuke link voor je: http://tortietom.nidoba.nl/tortietn.html
maar als ik dat ook nog ga uitleggen wordt het wel heel veel... :)

en rode poezen/katers tja ach.... als je eenmaal weet hoe het zit dan is dat ook een eitje.

Liessie82 schreef:
Weet je trouwens wat het (gezonde) gewicht van je kat is?
Daar kan je soms ook wel een beetje wat uit afleiden.

wat wil je daaraan afleiden? het ras? ik heb 4 noren, 1 weegt net 3 kilo en de zwaartse 9, dus zeg t maar....

Liessie82

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 16:46

zeg ook niet altijd, maar soms ;)
Bepaalde rassen zijn gemiddeld toch groter dan andere rassen.
Zo is de Main Coon gemiddeld toch zwaarder dan een HTK.
En ik dacht dat een Noor gemiddeld ook zwaarder was dan een HTK, afhankelijk van of het een poes of een kater is.
Maar goed, ik kan me vergissen ;)
Natuurlijk is het geen wet van Mede en Perzen, maar in combi met de andere kenmerken kan het toch een indicatie geven.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 17:20

Ik heb alleen poezen, dus die zware grote is ook een poes :) ze heeft echt een megakop en dito poten. Het kleintje is een stuk minder zwaar maar heeft toch dikke pootjes en is een nichtje van die dikzak :) Zegt dus helaas helemaal niks, in ieder ras zitten grote en kleintjes, dus ook bij de HTK, je kunt er dus qua gewicht niet vanuit gaan dat het dan maar een raskat zou kunnen zijn.
Ik had ook allemaal grote HTK's vroeger. Waren ook geen kruisingen.

Zolang katten los ongecastreerd loslopen buiten dan kun je er geen peil op trekken wat ze onderweg tegenkomen, neemt niet weg dat er vaak hele leuke katten uitkomen zoals deze!

Liessie82

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 17:35

ja, dit is zeker een mooie kat en idd, zeker weten wat mamsie op straat tegenkomt, doe je nooit.
Maar het is wel leuk om vergelijkingen op te zoeken met een bepaald ras.

Zo had heb ik een HTK, waarvan ik denk dat er oosters bloed in zit. :)

Enne, ik heb niet gezegd, dat een zware kat, ook gelijk een raskat is ;) Dat zijn jouw woorden.
Ik weet ook wel, dat een HTK ook heel groot kan zijn, schat dat die van mijn moeder ook wel naar de 6 kilo gaat.

Maar goed, ik heb verder niet zo veel zin in een discussie.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 18:50

Dit is geen ras maar een type -:) .
Je bent in het gelukkige bezit van een prachtige, maar zeldzame kogelviswasbeerkat. Kenmerkend voor dit type is de dichte textuur van de vacht, vaak ook dikke pluizige ondervacht en als belangrijkste kenmerk de eekhoornstaart. In geval van nood zwellen ze op als een kogelvis, met pootjes dan, door de enorme hoeveelheid vacht die dan allemaal rechtop gezet wordt. Weinig dingen zo imponerend als een boze kogelviswasbeerkat. :=
Ik heb zelf het eindeloze geluk er twee achter elkaar getroffen te hebben. Mijn huidige poezebeest heeft voor een kortharige ook een beste vacht, al helemaal als ze weer eens de pest in heeft en zich opblaast, en lijkt verdraaid veel op een kruising met een Schotse wilde kat (zoals op het plaatje ( zie ) , zo kijkt mevrouw ook als ik vertel dat de kip op is := ). Een vorige kat van mij had ook een dergelijk vacht,- en staartwerk (zie profiel, Muts, die rooie met die Staart) en kon bij boosheid bijna onaardse proporties aannemen.
Wat ze gemeen hebben is dat het heerlijke knuffels zijn door hun vachtsoort en hun vriendelijke aaibare karakter. Voor mensen dan iig.

En nu effe serieus. Er zal beslist wel wat langharigs tussen hebben gezeten, maar wat precies is ook mij onduidelijk. De rest van de vacht oogt wel wat korthariger, een beetje pluisharig zeg maar (wat voor een type vacht heeft hij precies, en wat voor een soort(en) ondervacht?). En hoe zijn zijn gangen en rug? Korte dribbeldraf en een lichte overbouwdheid? Of juist een fantastische draver met een mooie rechte swingende rug? Kán allemaal ook wel iets weggeven over zijn achtergrond. Of het is idd een soort toevallige terugmutatie van een wilde kat, die hebben ook vaak beste pluimstaarten, zoals op dat plaatje dus .

Maargoed, wat er ook over die moeder is gevlogen, Snor is een pracht van een kater om trots op te zijn! <3

edit:typo en kleine toevoeging
Laatst bijgewerkt door Pluizebolpum op 05-07-11 19:07, in het totaal 1 keer bewerkt