Hond uit asiel

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

kabwan

Re: Hond uit asiel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-11 19:27

@Kuggur: Ik wil eerst welke hond dan ook rust geven en gewoon op sleeptouw nemen. Wij hebben hier zelf hectares aan natuur aan gelegd. En dan moet er water gegeven worden, bomen vervangen worden. 's avonds een rondje maken door je natuur. Allemaal dingen waar die hond gewoon mee gaat. Maar ook het omweiden van de schapen, hekwerk repareren of maken.
Ik heb de schapen nu nog onder controle met een bakje brokjes en meer dan 50 worden het er ook niet. Ik wil ook met die slachter mee gaan en zijn 2 honden en dan gewoon mijn hond laten kijken wat die andere doen, kijken, kijken, kijken. Die schapen kennen de hond ook. En over een aantal weken/ maanden wil ik dan op schapendrijf cursus. Dat zal met elke hond zijn, ook al is hij nog zo goed getraind. Eens in de zoveel tijd moet er gewoon over je schouder mee gekeken worden om kleine foutjes op tijd te corrigeren of tips te geven.

Ziviaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 20:40

Overleg even met een hondenschool / gedragstherapeut, misschien kunnen die je begeleiden. Het zou een geweldige kans zijn voor die hond, en klinkt als een echte werker. Mooie match _/-\o_

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 21:37

Ik heb het verhaal aan mijn vriend voor gelegd. De zegt dat het 9 van de 10 keer goed zal gaan. Wat je wel echt moet testen is of de hond werklust heeft en een oog voor schapen. Hij zegt dat je de hond eerst aan een longeerlijn of andere lange lijn bij 2 a 3 schapen moet laten. Toont de hond dan 'eye' en gaat hij laag liggen (loeren) dan kun je de gok wel nemen. Dan komt het waarschijnlijk wel goed.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 21:54

kabwan schreef:
@Kuggur: Ik wil eerst welke hond dan ook rust geven en gewoon op sleeptouw nemen. Wij hebben hier zelf hectares aan natuur aan gelegd. En dan moet er water gegeven worden, bomen vervangen worden. 's avonds een rondje maken door je natuur. Allemaal dingen waar die hond gewoon mee gaat. Maar ook het omweiden van de schapen, hekwerk repareren of maken.
Ik heb de schapen nu nog onder controle met een bakje brokjes en meer dan 50 worden het er ook niet. Ik wil ook met die slachter mee gaan en zijn 2 honden en dan gewoon mijn hond laten kijken wat die andere doen, kijken, kijken, kijken. Die schapen kennen de hond ook. En over een aantal weken/ maanden wil ik dan op schapendrijf cursus. Dat zal met elke hond zijn, ook al is hij nog zo goed getraind. Eens in de zoveel tijd moet er gewoon over je schouder mee gekeken worden om kleine foutjes op tijd te corrigeren of tips te geven.

Dikgedrukt; Is dat geen contradictio in terminis.... ;)

Je hebt gelijk; iedere hond aan het begin van de training houdt een risico in, er zullen op zijn minst wat plukken wol rondvliegen, en ja er kan ook wat bloed vloeien. Een kennis van mij heeft een hond die twee lammeren heeft gedood "voor hij goed werd". Die prijs is mij trouwens persoonlijk té hoog (ze hebben hier graag harde "gritty" honden, ik niet).
Mijn opmerking was vanwege de aggressieve reputatie die deze hond blijkbaar heeft.
De omstandigheden die je de hond kunt bieden klinken zeker ideaal.

Maar goed ik begrijp je probleem, ik ben momenteel serieus aan het overwegen een 1 jaar oude bordercollie te adopteren, ongetraind, maar erg goede bloedlijnen (haar oma heeft kortgeleden ijslandse nationale kampioenschap schapendrijven gewonnen op tienjarige leeftijd). Ik heb de eerste fout al gemaakt; Ik ben gaan kijken, én weet dat als ik haar niet neem ze hoogstwaarschijnlijk de kogel krijgt (geen asiels hier).

Trouwens wat nieuwsgierig geworden naar je locatie, je beschrijving klinkt niet als Nederland.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 05:58

Kuggur schreef:
Je hebt gelijk; iedere hond aan het begin van de training houdt een risico in, er zullen op zijn minst wat plukken wol rondvliegen, en ja er kan ook wat bloed vloeien. Een kennis van mij heeft een hond die twee lammeren heeft gedood "voor hij goed werd".

Met zo een scenario in mijn achterhoofd ook dat ik iedere keer zeg laat de hond door iemand aantesten die veel ervaring heeft, ongeacht of het nu deze hond of een andere wordt!
Iemand die veel honden traint heeft vast ook een round penn of laat de hond eerst eens aan een lange lijn.
Ik ben ook pas begonnen alleen aan mijn eigen schapen thuis te trainen nadat we een bepaald level bereikt hadden, heel bewust om geen risico te nemen met de schapen, die vragen er immers niet om!

Heb je nu een goeie pup uit werklijnen dan zijn die risico's meestal niet zo groot hoor, die hondjes weten instinctief wat te doen ;)

En in Engeland zou een hondje wat schapen dood bijt ook niet lang leven, zou hier ook strenger op geselecteerd moeten worden vind ik zelf.
Ik heb al van iemand in NL gehoord dat ie zijn pup met 6 maand een muilkorf aan deed om aan de schapen te trainen :(
Tja kan het nog zo een goeie bloedlijn zijn, moest dat mijn hond zijn dan was het waarschijnlijk ook einde verhaal, of herplaatsen bij iemand de er absoluut niks mee doet aan de schapen, als ie verder betrouwbaar is tenminste...

Een echt heel goeie werkhond heeft geen grippen nodig om de schapen te verplaatsen, die kan dat door zijn uitstraling, eye en overwicht, moet ie dat veel doen als de schapen zich tegen hem keren dan heb je eigenlijk de verkeerde hond voor het praktijkwerk.
Er zit nogal wat verschil tussen een hond die trials lopen kan, en een hond voor het echte praktijkwerk.
Heel soms kan een hond beide goed, maar die vind je maar weinig.
In Engeland is dat wel waar verschillende fokkers naar streven, een hond die gehoorzaam genoeg is om trials te doen, maar tevens ook sterk genoeg is om in de hills grote kuddes veilig te verplaatsen (en dat zonder in de schapen te bijten)

Probleem bij een herplaatser is dan nog dat je geen idee hebt wat kunt verwachten.
Bij een hond met papieren of waar je de afstamming van weet heb je dan nog een beetje een idee, kun je immers op ouders, grootouders e.d. afgaan.
Zitten daar honden in de lijn die bijten dan weet je tenminste dat je daar kans op loopt, en kunt er bewust voor kiezen of je dat risico aan wil gaan of niet.

Wat is wijsheid in deze? Nu, ik vind het al heel goed hoe TS zich informeert, en er in elk geval goed over nadenkt voordat ze eraan begint, dat zouden meer mensen moeten doen. Zaten er wellicht minder bc in de asiels...

kabwan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-11 12:47

@Kuggur: contradictio in terminis ik moest toch even deze woorden opzoeken voor ik wist wat het betekende :') . Maar Ik spreek eigenlijk niks tegen, hoop ik. Wij hebben hier 10tallen, naja honderden hectares aan bos achter ons liggen (niet van ons).
En zelf hebben wij 35 hectare grond. Daar zitten de graslanden van de schapen bij, maar ook wat voor onze decoratiekoetjes (koeien die geen 'nut' hebben). Daarbij hebben wij vorig jaar hectares natuur aan gelegd hier.
Ik woon toch echt in Nederland, maar vanwege privacy redenen, zou ik het toch fijn vinden om het voor me zelf te houden waar ik woon. ;)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 13:26

Het was ook maar een (beetje flauw) grapje.
Ik geef mijn locatie ook niet nauwkeuriger op dan "ijsland" ( om dezelfde redenen als jij) mijn nieuwsgierigheid ging niet verder dan "welk land".
Heb je al besloten wat je gaat doen met betrekking tot de hond die je op het oog had? Is het eigenlijk een reu of een teef?
Ikzelf twijfel hier nog sterk....

edit; je spreekt in de OP over een "hij", het zal dus een reu zijn, en gezien in het asiel vermoedelijk gecastreerd?

kabwan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-11 14:37

Ja het is een reu, en een aantal maanden geleden gecastreerd, nog een klein detail hij een niet ingedaalde bal. Heeft dat nog werking op iets? Die is nu dan ook verwijderd.
Ik zag hem op op internet staan en ik dacht wauw. 3 of 4 dagen met die hond in me hoofd rond lopen gelopen en toch maar opgebeld. Gelijk alle informatie gekregen en een afspraak gemaakt.
En thja, daar zat hij dan te wachten en het klinkt cliché, maar toch echt liefde op het eerste gezicht.
De trainster liet hem ballen halen en opeens bracht hij de bal naar mij en keek me zo aan van 'heey baasje, gooi dan'. Haha nu ga ik te ver :') .

Daarom heb ik ook dit topic geopend, ik moet wel een beetje fatsoenlijk nadenken als ik daar morgen heen ga en allemaal dingetjes met hem ga doen. Ik heb wat achtergrond informatie gekregen van deze hond via pb en daar ben ik erg blij mee. Die informatie ga ik zeker meenemen in mijn overweging hem op proef mee te nemen.
Ach misschien gaat het morgen ook verschrikkelijk fout en zegt de trainster wel, dat ze het idee heeft dat ik de hond niet aan kan of dat er geen klik is. Dan is het natuurlijk ook voorbij.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 20:09

Een niet ingedaalde bal produceert nog testosteron, dus je hebt nog hetzelfde gedrag/geslachtsdrift als bij een niet gecastreerde reu, kans op productie van levensvatbaar sperma is klein. De belangrijkste reden hem te verwijderen is de vergrote kans op kanker in zo´n bal (bron, mijn vrouw, die is dierenarts). Maar goed, hij is verwijderd, dus geen probleem. Als dit recent is gebeurd duurt het nog een tijdje voor de hormoon spiegel gedaald is.

Succes morgen, hoop voor je dat het klikt.

kabwan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-11 22:14

Iedereen bedankt voor de raad en de handige tips. Ik zal jullie morgen middag (eind van de middag) even laten weten hoe het was en wat er nu verder gebeurt. Ik ben de hele dag me kop al aan het breken wat verstandig is. En ik heb nu gewoon een duiveltje en een engeltje op me schouder staan en dat is erg frustrerend %) . Hoop dat ik morgen de wijsheid vind.

kabwan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-11 15:24

Ik ben wezen kijken en ik heb niks raars gezien aan hem. We hebben gewandeld, gespeeld, oefeningen gedaan. Geen raar oog wat je aan kijkt, geen trekje als je hem wat opdraagt. Kan iemand mij nog helpen wat een teken zou zijn?
Er hebben andere mensen mee gekeken en ze zijn alleen maar positief, over hoe ik hem dingen opdraag ook al heb ik al even geen hond meer gehad.
Ik ga toch weer terug kijken, ook al is het misschien niet de beste keuze, maar wel die me hart verteld.

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 15:42

kabwan schreef:
@Yamcha: Ik ben niet bang voor een project, alleen ik ben bang dat het een te groot project word en ik dadelijk er dus niet mee kan doen, wat ik wil. Ik zal zeker een Border Collie aanschaffen, omdat mijn schaapskudde natuurlijk uitbreidt en ik er volgend jaar mee rond wil.
En wat je ook zegt, dat de kans niet groot is dat het een goede drijver is, dat is dus ook de vraag.
Daarom heb ik ook dit topic geopend, zodat mensen mij op nog meer dingen wijzen dan ik al wist en me toch even wakker schudden ook al probeer ik reëel te blijven.

Ik heb al een PB gehad van iemand die meer ervaring en informatie heeft met deze hond en ik wil dan ook even rustig afwachten hoe het zondag gaat.
Iedereen bedankt voor met meedenken ;)

Ik ben bang dat je jezelf en de hond heel erg onder druk gaat zetten met deze visie.
Dit project kan mijns inziens alleen maar lukken als je hem hoe dan ook wil hebben, of hij nu wel of geen goede drijver wordt.
Pas dan vind je de rust en het geduld om hem een goede training te geven zonder druk.

Heel ander soort hond maar een verhaal over net zo'n beschadigde hond en nog met kwaaltjes ook.
12 jaar geleden zat mijn droomhond in het asiel, een Bullmastiff. Mager, depressief en ziek.
Ik wilde hem, het kon me niet schelen wat hij kon, wat hij niet kon, of hij lief was of niet. Ik wilde hem en de rest zouden we samen wel uitkomen.
Deze hond kende geen katten, was enorm groot en sterk en kon niet met andere honden overweg. Ik had katten, ik had een ander hondje en toch wilde ik hem. Hij was mijn droom.
Door deze instelling, door het eindeloze geduld, door de liefde die ik voor deze hond voelde kon ik hem trainen tot een hond die tenminste met teven overweg kon en mijn katten accepteerde.
Ik had dit nooit gered als ik een verwachtingspatroon had als het jouwe. Dus: hond moest zo snel mogelijk aan de katten wennen en maar normaal doen tegen andere honden. Die training heeft zoveel tijd gekost en ik heb nooit verwachtingen gehad van hem. Bij elk klein dingetje dat we bereikten sprong ik een gat in de lucht, het waren cadeautjes.

Als je dit geduld kan opbrengen en je verwachtingspatroon aan de kant kan schuiven zeg ik volmondig: DOEN!
Kan je dat niet, dan zou ik voor een andere hond kiezen. De kans dat hij het in zich heeft is 50/50%, heeft hij het niet in zich, dan raken jullie beide alleen maar gefrustreerd met alle gevolgen van dien.
Dus kort samengevat:

Kan je met hem leven, vind je hem net zo lief, leuk en aardig als ie qua drijfwerk er niets van bakt? Ja?
Haal hem dan gisteren nog op. Alles wat je dan met hem bereikt zijn de kersjes op de taart.

kabwan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-11 15:54

@ ragebol1977: Ik zag deze hond op een foto op internet en ik wist dat dit de hond was. Ik heb dagen met hem in me hoofd gelopen en me zelf gek gemaakt. Gebeld, gekeken en gelijk verliefd. Nu ben ik dus weer wezen kijken en steeds meer ga ik dat beestje in me hart sluiten. Ik ga deze week weer er heen en waarschijnlijk hem op proef meenemen. Ik heb bergen met geduld en ik wil die hond niks opdringen.
Ik wil hier niet de indruk wekken dat ik maar zo lukraak wat wil en het dan moet hebben. Ik weet zeker dat in deze hond uren, uren en nog meer uren in gaan zitten, maar dat begrijp ik en ik wil dat aangaan.

femmy91

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 16:03

Ik heb verder geen verstand van schapen drijven enzo maar wij hebben zelf een hond gehad uit het asiel en het was zo'n schat van een beest terwijl hij er ook zat met agressie enzovoort. Mijn overbuurvrouw is ook schapenherder (in) of hoe je het noemt :P en die heeft er ook 1 Bij mensen weg gehaald die nog niets kende maar die heeft 4 honden dus die leren ook van elkaar.

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 16:18

kabwan schreef:
@ ragebol1977: Ik zag deze hond op een foto op internet en ik wist dat dit de hond was. Ik heb dagen met hem in me hoofd gelopen en me zelf gek gemaakt. Gebeld, gekeken en gelijk verliefd. Nu ben ik dus weer wezen kijken en steeds meer ga ik dat beestje in me hart sluiten. Ik ga deze week weer er heen en waarschijnlijk hem op proef meenemen. Ik heb bergen met geduld en ik wil die hond niks opdringen.
Ik wil hier niet de indruk wekken dat ik maar zo lukraak wat wil en het dan moet hebben. Ik weet zeker dat in deze hond uren, uren en nog meer uren in gaan zitten, maar dat begrijp ik en ik wil dat aangaan.

Ooh zo bedoel ik het ook helemaal niet hoor.
Je moet jezelf alleen de vraag stellen of je nog net zo verliefd bent als blijkt dat hij een slechte leerling blijkt te zijn en misschien het drijven wel helemaal niet in zich heeft.
Kan je daar ja op zeggen, dan moet je hem lekker zo snel mogelijk ophalen.

kabwan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-11 16:27

@femmy91: Heeft die hond het dan nog geleerd?
@ragebol1977: JA :D

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 16:42

Ga hem halen dan meid. Dit is jouw hond.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 20:54

kabwan schreef:
Ik ben wezen kijken en ik heb niks raars gezien aan hem. We hebben gewandeld, gespeeld, oefeningen gedaan. Geen raar oog wat je aan kijkt, geen trekje als je hem wat opdraagt. Kan iemand mij nog helpen wat een teken zou zijn?

Je zult er ook niks raars aan zien als ie onberekenbaar is...dat kun je niet voorspellen of aan zien komen.
Maar als het schapendrijven niet jouw allerbelangrijkste drijfveer is en je valt helemaal op deze hond, en denkt dat je het aankan en bent je bewust hoeveel tijd en geduld erin gaat zitten...dan veel succes ermee :)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 15:13

Ik ben er van overtuigd dat je de hond krijgt die je nodig hebt, niet die je wilt.

Deze hond heeft duidelijk iets in jou geraakt. Maar heeft eigenlijk niet de kenmerken waar je naar zoekt. Als deze hond later persé mee schapen moet kunnen drijven zou ik het niet doen.
Wil je het graag proberen, maar is het niet erg als het niet lukt, zeg ik: ga ervoor!

Ik denk dat je heel veel van deze hond kan leren en dat jullie een goed team samen kunnen worden. En misschien wordt het zelfs wel de beste schapendrijver die je ooit zult hebben. Maar misschien snapt ie er geen snars van.

Je hebt met deze hond geen zekerheid dat hij een goeie schapendrijver wordt, als je dat dus wel nodig hebt, moet je deze hond niet nemen.

Verder denk ik dat deze hond het prima zal doen bij jou. Borders zijn graag bij hun baas en zeker gezien de geschiedenis van deze hond denk ik dat ie staat te springen om werk en uitdagingen en jou blij te maken. (Iets wat jij hem kunt bieden)

Dus: wil je gewoon een geweldige hond? Of wil je een geweldige schapendrijver?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 15:26

Even voortbordurend op de persoon boven mij:

Hoe hard heb je de hond als schapendrijver nodig?

Maakt het wat uit als hij er niets van bakt? Kun je er dan nog eentje bij nemen?

kabwan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-11 15:36

Ik denk dat jullie een beetje mijn oogkleppen af gedaan hebben. Voorlopig zal er geen extra hond bij komen, ja het klopt dat hij dan alleen is. Maar me vader zoekt eigenlijk ook nog een hond erbij, dan wel een jacht hond. En ik geloof dat me hart toch al zegt dat het niet uit maakt als hij het niet kan als hij maar een goed te huis krijgt :o. Misschien heeft hij een beetje mijn aaaaah factor aangetast...
Maar er is zeker ruimte voor een 2de border collie die het wel in zijn bloed heeft zitten (wat ik op papier kan lezen, wat bij deze hond dus niet kan). Maar ik heb nog erg lang de tijd en er zit dus geen grote druk achter, dus ook al vind ik pas over een half jaar zo'n hond dan is hij meer dan welkom. :):)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 19:35

Ik heb de mijne óók net opgehaald; 1 jaar oud weinig tot niets geleerd, maar "op papier" een goede werkhond. De eerste confrontatie met onze honden ging beter dan gehoopt. Alle partijen hebben de spreekwoordelijke kat een beetje uit de boom gekeken, op een gerimpeld snuitje na geen aggressie.

kabwan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-11 21:33

Ohw mooi, ik heb hem nog niet. Ik ga het toch proberen en mocht het schapenbloed er niet door ruisen dan is het gewoon mijn hond en komt er een opvolger. Maar als hij er nauw wel oog voor heeft is dat natuurlijk super. Het asiel is zelfs zo goed, dat ze hem brengen om zelf te kunnen zien waar hij terecht komt. Ben zijn kennel nauw aan het schoonmaken, door de jaren heen toch wat spinnenwebben aangemaakt. Heb de oude mand tevoorschijn gehaald en de water en voerbak stelling. Morgen maar eens schoonmaken en voorbereiden.
Ik wil nog niet te enthousiast zijn, mocht het dus compleet verkeerd gaan ik dan niet helemaal teleurgesteld ben. Want ik had het kunnen verwachten, zoals veel mensen mij ook gewaarschuwd hebben.

quibje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 21:46

succes met hem, ik hoop dat jullie samen heel gelukkig worden

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 22:43

kabwan schreef:
Ohw mooi, ik heb hem nog niet. Ik ga het toch proberen en mocht het schapenbloed er niet door ruisen dan is het gewoon mijn hond en komt er een opvolger. Maar als hij er nauw wel oog voor heeft is dat natuurlijk super. Het asiel is zelfs zo goed, dat ze hem brengen om zelf te kunnen zien waar hij terecht komt. Ben zijn kennel nauw aan het schoonmaken, door de jaren heen toch wat spinnenwebben aangemaakt. Heb de oude mand tevoorschijn gehaald en de water en voerbak stelling. Morgen maar eens schoonmaken en voorbereiden.
Ik wil nog niet te enthousiast zijn, mocht het dus compleet verkeerd gaan ik dan niet helemaal teleurgesteld ben. Want ik had het kunnen verwachten, zoals veel mensen mij ook gewaarschuwd hebben.

Mijn stalhouder zou hierop zeggen dat je je keus toch al gemaakt hebt en je voor deze hond gaat..
(Dat zei hij een maand geleden ook toen we onze wellicht nieuwe honden zouden gaan bekijken, drie uur rijden van huis af. Hij kon zich niet voorstellen dat we zonder hun thuis zouden komen, tsja, hij had gelijk..)
Anders ga je ook niet alvast alles schoonmaken en klaar zetten.
Goed dat je zo'n hond een kans geeft, ook als hij niet als werkhond zou functioneren.