hond is drama-eter...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 11:36

Éen van onze drie honden eet alleen 's nachts en ook niet als iemand kijkt. Daarom krijgt ze 's nachts een bak brokken ;) Overdag vullen we de bak 1x en daar kunnen ze dan bij tot het op is.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 14:09

je kan wel brokken en kvv samen geven hoor,alleen dan het liefst wel appart geven ( smorgens brok en savonds vlees bv,liever niet mengen,daar voor brok een andere zuurgraad van de maag nodig is als bij vlees en brok er langer over doet om te verteren).

en hondenkoekjes en lekkertjes mag je echt gewoon blijven geven,als je kvv/vlees gaat voeren betekend niet dat je hond alleen maar vlees mag eten :D

loisbr96

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 14:13

Peanutbutter schreef:
Ik zal je uitleggen hoe wij dit aanpakte..

Gewoon brokken in de bak
Hond er naar toe roepen
Gaat de hond niet eten !! gelijk bak weghalen
S'avonds weer proberen
Weer niet eten ? .. gelijk bak weg

Na 2 dagen hebben wij nooit geen problemen meer gehad. Toen hadden ze door dat als ze niet gingen eten ze dus gewoon niet meer kregen.

Zoiezo niet de bakken met voer de hele dag laten staan maar op voerbeurten neezetten.

In ons puppy boek werd geadviseerd na een half uur de bak weer weg te halen.
Mensen die conitnu hun voerbak laten staan creeëren (vaak) slechte eters.

secricible

Re: hond is drama-eter...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-11 15:03

@Laura_x_: dat hebben we dus ook geprobeerd, maar 's nachts eet ze ook niet
@Kimmie 261: Kijk, dat is goed nieuws, dan gaan we dat misschien eens proberen. Ben alleen bang dat ze dan de brokken laat staan en alleen 's ochtends nog eet. Ik ga iig proberen om half/half te doen dan.
@loisbr96: zoals gezegd eet ze helemaal niets meer als we de bak weghalen, dat hebben we al geprobeerd :)

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 16:47

eet je andere hond of een andere hond de brokken wel?

als ze wel goed kvv eet,tja dan zou ik persoonlijk de brokken laten wat het was,en deze opvoeren aan een hond die het wel lust,of ze gebruiken als trainingsbrokjes of opvoeren via die voerbal ofzo.

ben wel benieuwd of je hond kvv gaat lusten :j

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-11 18:54

Ik heb geen andere hond, maar haar zusje bij de fokster eet het gewoon, alle pups daar krijgem gewoon dit voer en dat gaat prima.
Ondertussen heeft ze op dit moment 3 plakken rodi gekregen en die is ze nu redelijk goed aan het opeten. Enige waar ik van schrok is de prijs: 1 euro per 4 plakken en dan 12(!!) plakken per dag voor haar gewicht en leeftijd. Dat betekend dat ik wekelijk 21 pakken moet halen en ergens moet huisvesten...
Bovendien twijfel ik of dit wel goed is voor haar tanden, het is alleen maar zacht spul.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 19:26

nee je kan ook beter smuldier halen...(rodi is gemiddeld duur,ong 2,50 euro de kilo,zijn wel kvv's te vinden van 4 a 5 euro de kilo),plus dat je gewicht niet letterlijk moet nemen,ik heb 6 honden welke allemaal een ander gewicht krijgen,zodra je vers gaat voeren dan voer je op het oog,en kan je een gemiddeld advies aanhouden,een grote hond eet gemiddeld 500 gram tot een kleine kilo per dag,als je lotgering/smuldier voert is dit ong 1,30 per kilo..

en waarom zou het niet goed zijn voor de tanden?brokken zijn slecht voor tanden,dus ja,als je een slecht gebit met veel tandsteen wil hebben moet je brokken voeren :)

wel is het zo dat ten allertijde het goed is kauwmateriaal te geven,als runderhuid kluiven tot penslappen,als je overweegt te gaan barfen dan hebben ze zoveel te kauwen oa aan karkassen dat het kauwwerk daar al allemaal inzit.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-11 19:41

Ik heb altijd begrepen dat brokken juist goed zijn, omdat ze hard zijn en daardoor de tanden schoon maakt. Bij blikvoer en voor mijn gevoel ook bij dit spul heb je dat niet...
Ze krijgt inderdaad ook botten, van die gerookte dinobotten, daar is ze dol op.verder ook vaak konijnenoortjed e.d.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 21:12

ja de brokken industrie heeft de consument aan hun verstand gepeuterd dat brokken tandsteen weghalen,maar de zetmelen die in de brokken zitten veroorzaken tandsteen,zie brokken eten als een pak maria koekjes opeten zonder je tanden daarna te poetsen..

en dan het feit nog niet meegenomen,dat honden geen kauwers zijn,maar snijders,ze hebben geen maalkiezen maar een knip gebit,deze is gemaakt om grote stukken vlees in stukken die doorslikbaar zijn te knippen,en ja met dat knipwerk aan vlees houden honden een schoon gebit :)

het moeten kauwen op brokken ligt dus ook niet in de aard van het beestje...

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-11 21:15

Grappig, die van mij kauwt echt, zelfs iniemienie koekjes worden uitgebreid gekauwt...
Hoe kan ik nu het beste de overstap gaan maken in de toekomst naar barf? En is barf goedkoper dan kvv?

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 23:18

als hij de kvv goed eet en je wil gaan barfen kan je je het beste goed inlezen op het barf forum barfplaats,of aan iemand vragen hier op bokt hoe en wat met de menus samenstellen,er zitten wel wat barfers hier op het forum..

(je hebt voor barfen wel een grote vriezer nodig omdat groot inslaan goedkoper is als losse producten kopen)

ip kan je ook meteen overstappen op barf,maar begin daar echt alleen aan als je goed weet wat je voert en in welke percentages.

en barf kan je zo duur maken als je wil,je kan wel goedkoop inslaan als je bv op barfplaats meedoet met grote bestellingen enzo,dus proberen goed te shoppen, :D

peugotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 08:17

ik zou voorlopig voor smuldier gaan, makkelijk aan te komen in niet al te grote hoeveelheden. ik bestel steeds een paar dozen bij een supermarkt waar ze het verkopen. niet al te duur.

kauwen doen ze inderdaad wel op iets, wil nog niet zeggen dat het natuurlijk is. naast de smuldier krijgen ze hier ook runder/buffelhuid botjes (onder toezicht) pensstaafjes en kong-plastic achtige dingen, voor hun 'knaagbehoefte' . inderdaad is smuldier zacht, en de bak dus zo leeg. vandaar die botjes enzo.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-11 12:50

Smuldier verkochten ze hier helaas niet bij de dierenwinkel, ik heb nu rollen van carnibest gehaald. Dus even proberen hoe ze dat vindt!

peugotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 13:16

Dat klopt, maar wel bij veel supermarkten. Jumbo, c1000, plus, dirk, super de boer...Ik bestel altijd een aantal dozen.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 13:47

secricible schreef:
Grappig, die van mij kauwt echt, zelfs iniemienie koekjes worden uitgebreid gekauwt...
Hoe kan ik nu het beste de overstap gaan maken in de toekomst naar barf? En is barf goedkoper dan kvv?

Wat kimmie zegt, goed inlezen op barfplaats, en ja, naar mijn idee is barfen goedkoper dan kvv, plus ik zie precies wat mijn hond eet. Hoe meer er ineens besteld wordt, hoe goedkoper het meestal is idd.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-11 14:39

heb al het idee dat BARF voorlopig nog niet gaat lukken, die grote hoeveelheden inslaan kan ik gewoon nog niet, heb er simpelweg geen ruimte voor. Dus denk toch dat ik dat op moet schuiven tot we verhuist zijn.
Vooralsnog dus even alleen KVV. Kreeg met moeite nog 3 schijven carnibest in de vriezer erbij.

Overigens wel erg leuk: gisteren moest ik de schijven Rodi nog even verder ontdooien in de magnetron en was iets te ver gegaan, waardoor een randje heet was geworden. Er kwam daardoor ongelooflijk veel stank vanaf door de pens. De hond stond echt naast me te stuiteren en te doen, die rook al dat er lekkers aankwam. Heb haar voor het eerst in haar leven moeten laten zitten zodat ik rustig de bak neer kon zetten voor haar om haar daarna sein aanvallen te geven!

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 14:46

Smuldier wordt hier verkocht bij C1000, Boni en Plus. Helaas is AH gestopt met de verkoop. Ik betaal voor de Vlees Compleet van Smuldier 0,66 euro per pak van 400 gr. bij de C1000. Verder hoef je niet alles in de vriezer te bewaren, je kunt ook een aantal pakjes in de koelkast bewaren.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 20:01

Gaat het al beter met het eten??