Hoe langharige hond die niet van water houd koel houden ?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

nowornever

Re: Hoe langharige hond die niet van water houd koel houden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 18:23

Naast koelbanden heb je ook koeldekens en dat werkt voor mijn schotse collie vrij goed. Die gaat niet op een los matje liggen en ze is een graver dus ik ben bang dat ze hem kapot maakt en er zitten kristallen in. En die kleine van ons ziet dat vast als eten :). Maar een koelhalsband is voor een leonberger niet voldoende en ik zou echt voor een deken of een mat kijken. En idd laten ontwollen.

A_man

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 11:25

@peugotje :
zo een halsband werkt wel voor langharige honden ( juist deze hebben het ook warm, naast dogachtige )
ik verkoop ze aan de lopende band hierzo.. je moet ze goed nat maken en wat "strakker" ( niet te natuurlijk ) om de hals doen..
zn vacht eronder word koel en zo koel de hond ook..

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 11:33

Dan is het net wie je er over spreekt.... :P Wij hebben er een heel gesprek met een leverancier over gehad en die gaf eerlijk toe dat het dan weinig tot geen nut had, omdat het nooit de halsslagaders kan koelen.

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 16:31

A_man schreef:
@peugotje :
zo een halsband werkt wel voor langharige honden ( juist deze hebben het ook warm, naast dogachtige )
ik verkoop ze aan de lopende band hierzo.. je moet ze goed nat maken en wat "strakker" ( niet te natuurlijk ) om de hals doen..
zn vacht eronder word koel en zo koel de hond ook..

Nou bij mijn schotse collie werkt het niet, dan frummel ik hem helemaal in de kraag, maar dan nog werkt het niet.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 17:43

De lange vacht werkt als isolatie, dus zo'n halsband werkt dan inderdaad bijna niet ;)

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 18:21

Nee maar je haalt de haren zover aan de kant dat de band op de huid komt te zitten en niet op de vacht. Maar dan werkt het nog niet voldoende. Maar bij kleine Timo werkt het echt perfect.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 18:43

Wat dacht je van airco of simpelweg een ventilator? Effies naar de bouwmarkt.
Washandje regelmatig rond de ogen, neus, mond en voorhoofd wassen (alleen water), pootjes en poepgat en plasser.
Vooral niet in de zon en zoveel mogelijk alle deuren en ramen van het huis dicht houden.

Ziviaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 21:43

Zitosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 23:44

Wij leggen ook altijd een handdoek op de grond die we vooraf nat gemaakt hebben met koud water.. :)
Of we leggen zo'n handdoek gewoon op de hond zelf, als hij toch ter plaatse blijft!

Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 12:05

Wij zetten vaak een parasol in de tuin, maar hij ging er altijd naast liggen. :')

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 12:11

De koelmatten blijven 24 uur koel, eerst moet je ze natmaken, dat kun je in de avond doen en dan de mat laten drogen zodat de hond de volgende morgen op een droge mat kan gaan liggen, door de vulling die erin zit die het water opneemt blijft de mat dus tot 24 uur koel!!

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 16:05

Hond van mijn ouders heeft ook zo'n koelhalsband, volgens mij werkt het wel met haar dikke vacht maar ik vind het voor haar een vrij zwaar ding (het is een klein hondje). Met mooi weer staat de deur van de garage meestal open. Dan ligt ze afwisselend in de volle zon (ze is dol op zon) totdat haar zwarte vacht gloeiend heet is, en dan gaat ze in de garage onder de auto liggen om af te koelen. Soms graaft ze ook een kuil onder een boom in de tuin en gaat ze daar liggen. Dat laatste lijkt me ook wel een fijn koel plekje voor een hond.