Waarom eigenlijk ook niet?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 15:57

En dan is de vraag, als je voor optie 2 (Dier uit zijn lijden verlossen.) kiest, dan:
1. In de kliko (bij wijze van spreken).
2. Opvoeren (bv. aan de slang).
Bij optie 2 heeft de kat nog wat "nut" ipv. weg gegooid te worden.

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 15:59

Miracle_ schreef:
Waarom word afmaken/opvoeren/inslapen toch gelijk altijd als eerste oplossing gezien? Ik begrijp daar geen barst van.
Ja, het is sneu dat deze beestje allemaal in een hokje op hun baasje wachten, maar ik vind het ook niet menselijk om katten aan een slang te gaan voeren. :n
Ik vind dat er wat aan de oorzaak gedaan moet gaan worden, en niet aan de beesten zelf.

Waarom wel (zoals Jockuh al zei) cavia's, ratten, muizen, konijnen. Maar geen katten? Dat is net zoiets als wel varken/koe/kip eten, maar geen paardenvlees want dat is zielug!

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 16:00

Miracle_ schreef:
Waarom word afmaken/opvoeren/inslapen toch gelijk altijd als eerste oplossing gezien? Ik begrijp daar geen barst van.
Ja, het is sneu dat deze beestje allemaal in een hokje op hun baasje wachten, maar ik vind het ook niet menselijk om katten aan een slang te gaan voeren. :n
Ik vind dat er wat aan de oorzaak gedaan moet gaan worden, en niet aan de beesten zelf.

Precies, maar hoe?!

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 16:00

Wendy_Komen schreef:
Miracle_ schreef:

Waarom wel (zoals Jockuh al zei) cavia's, ratten, muizen, konijnen. Maar geen katten? Dat is net zoiets als wel varken/koe/kip eten, maar geen paardenvlees want dat is zielug!

Wie gaat die beesten volgens jou dan allemaal afmaken? Want een kat kan je niet leven voeren.. Dat is ook niet de natuur. Muizen/ratten enz wel, en die kan je ook makkelijker levend voeren.

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 16:01

Wendy_Komen schreef:
En dan is de vraag, als je voor optie 2 (Dier uit zijn lijden verlossen.) kiest, dan:
1. In de kliko (bij wijze van spreken).
2. Opvoeren (bv. aan de slang).
Bij optie 2 heeft de kat nog wat "nut" ipv. weg gegooid te worden.

Ik zou dan weer voor optie 2 kiezen, maar eigelijk zou het nodig moeten zijn om te kiezen.

Miracle_

joliene schreef:
Miracle_ schreef:

Precies, maar hoe?!

Tsja, als ik dat toch eens zou weten.... Sowieso vind ik dat het asiel alle katten verplicht geholpen mee moet geven :j Het wordt toch vergoed, dus waarom niet al meteen doen?!
Kijk, katten met papier is een ander verhaal.

Wendy_Komen

Denk dat er vele malen meer dode voederdieren worden gegeven, dan levende voederdieren ;-)
En zullen genoeg mensen zijn die er geen problemen mee hebben een dier uit zijn uitzichtloze bestaan te verlossen...

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 16:03

Wendy_Komen schreef:
Denk dat er vele malen meer dode voederdieren worden gegeven, dan levende voederdieren ;-)
En zullen genoeg mensen zijn die er geen problemen mee hebben een dier uit zijn uitzichtloze bestaan te verlossen...

Tsja, maar dan nog een humane manier vinden, en daarvoor heb je een vergunning en/of opleiding nodig. Een dierenarts gaat echt geen tijd vrijmaken voor zulk soort dingen hoor.
Ik vind een kat opvoeren nog steeds onnatuurlijk.

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 16:05

Tja ik ben absoluut geen fan van amfibien......ik heb er totaal niks mee eerder vind ik ze vies(hahaha).
En ik vind wel dat je gelijk hebt dat er maar wat raak geschoten wordt met katten,huiskatten in overvloed.
Ik zou wel selecteren op kleur ( :D ) en op eventuele ras kenmerken....dat kan er nl ooit tussen zitten...
Maare kan een slang een volwassen kat op dan??
Een kitten dat begrijp ik wel.

En over zielig gesproken,nee geboren laten worden vervolgens niet kwijt komen en ze dan maar in een zak stoppen vergassen ,begraven of ergens dumpen?!
Nou dan maar beter aan een slang die moet immers ook eten...

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 16:08

Joyckuh schreef:
xManon_ schreef:
Waarom een gezond dier doodmaken?

Waarom een gezond dier in een asiel dumpen? Of aan een boom in het bos binden?

Faniek schreef:
Ow ja en dan nog om terug te komen om waarom niet aan de slangen. Slangen blijven voor veel mensen een beetje rare dieren en dat deel ik, zij horen wat mij betreft hier niet in gevangenschap.. katten zijn al zover gedomesticeerd daar hebben wij voor gekozen. Betekend dan ook weer dat ik vind dat wij de juiste zorg moeten dragen, maar helaas dat schiet er bij te veel mensen in.
Maar katachtigen worden eigenlijk normaliter ook niet snel door slangen gegeten, voelt ook tegenstrijdig.. overigens zijn velen van de knagers wel als slangenvoer verkocht, dit geld helaas ook voor de meer dan 200 konijnen uit Kampen..

Ik kan me redelijk vinden jouw verhaal. Alleen dat helaas weer minder. Helaas dat ze opgevoerd zijn vind ik niet. Je kan ze niet allemaal plaatsen. Wel helaas dat mensen toch zo koppig blijven en nestjes blijven fokken...

Het helaas is omdat deze dieren alleen een afschuwelijk leven hebben gehad en dan alsnog dood.
Verschil met in het wild als een slang een prooi vangt is dat die dieren in ieder geval een tijdje genoten hebben van vrijheid, natuurlijke prikkelingen en kansen.
Deze knagers en konijnen hebben dat niet gehad en dat vind ik zo ontzettend sneu.
Net als dieren voor menselijke consumptie ik streef er naar voor dieren die een dierwaardig leven hebben gehad.
Deze dieren hebben al is een rotleven achter de rug en dan worden ze veelal nog levend bij een slang in een hokje gedumpt (welk hokje voor de slang vaak al veel te klein is).
Kortom dat botst mij en daarom het helaas. Nu heeft het dier naar mijn beleving het dubbel oneerlijk en een rotleven en dan ook nog is worden vermoord. En waarom? Omdat wij perse dieren in een hokje willen stoppen en daardoor de meeste dieren ook zo gedomesticeerd zijn dat ze niet meer in het wild kunnen leven dus vind ik dat wij de juiste zorg moeten geven.
Dat is gewoon mijn mening hierover en daar mag je het mee eens zijn en ook mee oneens, voor beiden heb ik begrip.

En ik ben het absoluut eens met beter nog nut hebben dan dumpen oid, want we hebben vorige week 8 raskonijntjes gevangen die gedumpt waren ook van 8 weken, maar dan wel met eerst de kans op een dierwaardig leven.
Al stimuleer je anderzijds het houden van slangen weer en daar sta ik ook niet achter.. he wat zijn dingen toch dubbel ;)
Laatst bijgewerkt door Faniek op 28-06-11 16:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-11 16:10

Miracle_ schreef:
Wendy_Komen schreef:

Tsja, maar dan nog een humane manier vinden, en daarvoor heb je een vergunning en/of opleiding nodig. Een dierenarts gaat echt geen tijd vrijmaken voor zulk soort dingen hoor.
Ik vind een kat opvoeren nog steeds onnatuurlijk.

Paardrijden is ook onnatuurlijk. Een dier in een hok stoppen is ook onnatuurlijk.
Ik ga met Wendy_komen mee. Volgens mij is de voornaamste reden dat katten een te hoog knuffelgehalte hebben we ze daarom liever niet in een slang zien.

Ik kan me er ook wel in vinden om een einde te maken aan de pretnestje, maar hé, als je alleen al op Bokt kijkt hoeveel pretnestjes er gefokt worden onder het mom van, maar 1x of we hebben al voor alle kittens/puppy's een adresje. Deze mensen willen ook niet luisteren en blijven bij hun standpunt.

Asielen overigens geven de dieren altijd alleen gecastreerd mee. Hier ligt het probleem ook niet. Het probleem ligt bij de mensen die geen rooie cent uit willen geven aan hun dier, namelijk voor castratie. Of die te egoïstisch of te naïef zijn en denken dat 1 nestje geen kwaad kan, of 2, misschien wel meer?. Of dat hun dier zo bijzonder en lief en leuk en mooi is dat iedereen er een nakomeling van wil.

En aangezien er nog geen wet is die bepaald dat alleen fokkers mogen fokken, lijkt het mij een goed plan om het overschot als voer te gebruiken. Dit gebeurd immers ook bij de muizen en ratten en andere knagers.

Miracle_

Re: Waarom eigenlijk ook niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 16:12

Ow maar ik vind een konijn ook een knuffelgehalte hebben hoor, vergis je niet, en een muis ook! (Ratten eerlijk wat minder ja).
Maar ik bedoel met onnatuurlijk ook onnatuurlijk voor de slang. In het wild eet een slang ook geen katten.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 16:13

Dat vroeg ik me inderdaad ook af worden katten en honden wel gegeten in het wild? De wilde varianten dan, het zijn beide roofdieren natuurlijk.

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 16:14

Ik denk dat ze wel opgegeten worden, maar ik denk niet door slang eerlijk gezegd (maar ik heb ook 0,0 verstand van slangen).

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 16:14

Zoals je hebt kunnen lezen ben ik het an sich met je eens Joyce. MAAR wat we denk ik wel vergeten is dat er dan eerst uitgezocht zou moeten worden of de middelen die in katten gestopt wordt (anti vlo, ontworm e.d.) of deze nadien geen kwaad kunnen doen bij de reptielen.

Net als met broodfokkers van honden moet het op 2 manieren stoppen.
1. Er moet wetgeving komen die het Broodfokkers onmogelijk maakt.
2. Mensen moeten meer verstand in hun flikker krijgen, en niet voor €100,- een hond/ kat onwetend van marktplaats af nemen.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 16:15

Het is altijd zo 'mooi' dat mensen niet zelf meer voor hun ohzo geliefde huisdier kunnen zorgen en dan wel eisen gaan stellen aan het nieuwe thuis. Ik vind het helemaal geen gek plan eigenlijk, alhoewel de dood dan wel humaan moet worden ingezet.

Onze katten en hond eten ook konijntjes en lam en paard enzo. De restjes van wat wij mensen in NL niet willen consumeren. Het beestje is toch al geslacht, dan maar beter alles ervan nuttig inzetten ipv weggooien.

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-11 16:29

Faniek schreef:
Dat vroeg ik me inderdaad ook af worden katten en honden wel gegeten in het wild? De wilde varianten dan, het zijn beide roofdieren natuurlijk.

Ik denk dat dit best zou kunnen gebeuren. Het zal niet vaak voorkomen, maar zeg nooit nooit.

Wendy_Komen: dat is zeker waar, als dat schadelijk is, kan het niet. Al worden de meeste kittens en puppy's aangeboden zonder entingen etc.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 16:29

Katten worden eigenlijk nooit gevoerd aan slangen. Levend zou inderdaad gevaarlijk voor de slang zijn, en dood zijn ze te groot voor veel thuisgehouden slangensoorten. Kittens zou nog wel kunnen, maar die worden in asiels vaak snel meegenomen. En voor veel slangenhouders zal een kat toch weer een stap verder zijn nog dan ratten of konijnen. Het zal wel gebeuren hoor, maar zeker niet op grote schaal.

Dus waarom al die katteneigenaren denken dat ze naar de slangen gaan? Geen idee..

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 16:34

Joyckuh schreef:
Faniek schreef:

Ik denk dat dit best zou kunnen gebeuren. Het zal niet vaak voorkomen, maar zeg nooit nooit.

Wendy_Komen: dat is zeker waar, als dat schadelijk is, kan het niet. Al worden de meeste kittens en puppy's aangeboden zonder entingen etc.

Dan zou je idd meer voor de jonge dieren moeten gaan, want je reptiel blootstellen aan gevaar via een voederdier zit je natuurlijk niet op te wachten ;-)

xManon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 16:35

Er is vást geen overschot aan kittens.

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 16:39

Behalve op MP zeker ;)

xManon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 16:40

Ik denk niet dat mensen hun kittens meegeven aan iemand die dat dier aan een slang gaat voeren. ;)

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 16:57

Maar slangenhouders en handelaren zijn handige mensen.. er zijn zelfs mensen bekend die met kinderen leuk 2 diertjes komen uitzoeken, maar andere doeleinden zijn. Dus wat dat betreft zeker mogelijkheden dat ze er alsnog belanden.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 17:03

Slangenhouders kunnen heel gemakkelijk aan kuikens, muizen, ratten en konijnen komen als voedseldier. Dan gaan ze heus niet meer betalen en veel meer moeite doen omdat ze per sé katten willen voeren hoor..

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 17:04

Meer betalen? Kijk voor de gein eens hoeveel gratis kittens er op MP staan ;)