Konijnenvrouwtjes kunnen best samen hoor!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Azmay

Re: Konijnenvrouwtjes kunnen best samen hoor!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 21:26

Die van ons zitten ook samen, in een ren van ong 3 vierkante meter. Herplaatsertjes dus waarschijnlijk niet vanaf jongs af aan bij elkaar geweest...

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 21:38

Ik heb een groep van 6 vrouwtjes en 1 mannetje op ongeveer 25 vierkante meter en een groep van 6 mannen op ongeveer 20 vierkante meter. Voor mij voelt dat aardig 'vol', maar de konijnen lijken het prima te vinden. Die ene man bij de 6 vrouwen is wel echt nodig hoor. Vooral toen ze net in deze samenstelling zaten heeft hij zijn nut ruimschoots bewezen. Als de twee volwassen vrouwtjes elkaar in de haren vlogen (wat de eerste twee dagen af en toe wel gebeurde) sprong hij er tussenin. Inmiddels is hij de kleinste van het hele stel maar de dames hebben allemaal respect voor hem. }>

Nemurin schreef:
En hoe verklaar je de ruzie dan op mijn minstens 4m² per konijn? Want nu ben ik dus in de war... Ik geef altijd gewoon de persoonlijkheid van de beige de schuld verder. :=

Als twee konijnen elkaar echt niet moeten weten ze elkaar natuurlijk altijd te vinden, hoe groot je ren ook is. Een mannetje kan daar wel bij helpen zoals ik net schreef, maar volgens mij maakt het inderdaad wel veel verschil wat voor karakters je bij elkaar zet.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 22:52

Tja het was denk ik ook zo dat de dominante zus het nieuwe kleintje wel mocht en dus lekker ging likken en knuffelen en heel moederlijk werd. Ik weet dat de beige daar niet tegen kan maar ja die gaat niet tegen d'r zus uitvallen want die vindt ze lief. Dus dan maar het kleintje pakken.

Heb kleintje naar een ander huis gedaan toen er een stuk oor uitgerukt werd... Jammer want kleintje en ik konden het ook wel goed vinden!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 00:17

Denk dat het gewoon komt omdat het allemaal voedsters zijn, Nemurin.

Voedsters zijn vaak bitches. Hier ook, de mannen zijn vaak onderdanig en de voedsters de baas! (maar nu zien ze de ram wel als 'leider' als ze bijvoorbeeld stiekem weglopen, dan gaan ze altijd achter hem aan)

Hoe koppel je de konijnen? Dat maakt ook vaak een wereld van verschil.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 12:44

Ja klopt Geryon, maar er was hier dus een heel verhaal over dat voedsters prima samen gaan als je ze genoeg ruimte geeft, en dat verhaal ging voor mij ook niet op! :')

Ik had ze eerst op aanraden van internet (ach ja...) in de badkamer gezet. Zowel de oude konijnen als de nieuweling kenden die plek niet, maar ja, die twee oude kregen dus last van hun eigen groepsdynamiek.
Maar om dat nou apart te gaan zitten doen leek me ook niet verstandig want dan kreeg je ook nog weer conflict als je ze alle 3 bij elkaar zette.

Al denk ik toch dat het bij mijn beige bitchje wel verstandig was geweest de zwarte even weg te laten.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 17:33

waarom zouden ze niet samen kunnen? ;p

wij hadden eerst ook 2 vrouwtjes,, maar toen hadden we opeens veel kleine baby konijntjes er bij.. het bleek dus een mannetje en een vrouwtje te zijn :+ de fokker had het niet goed gezien :+
helaas heeft geen 1 het overleefd ): niemand was er op voor bereid,, wij waren op vakantie (ze stonden bij vrienden) en ze zijn doodgebeten door de vader :( niemand wist dat de vaderkonijn zn eigen babys op eet :P

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 18:37

_horselovee_ schreef:
niemand wist dat de vaderkonijn zn eigen babys op eet :P

Dat heb ik wel vaker gehoord, maar het is echt niet normaal dat een ram zijn eigen jongen opeet. Waarschijnlijk waren de omstandigheden dan slecht, bijvoorbeeld doordat ze te weinig ruimte hadden. Onze twee volwassen rammen zijn vanaf het begin fantastische 'vaders' geweest (en eigenlijk is er maar één vader, de andere ram is niet eens familie).

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 18:59

Vaak doen voedsters dat, dacht ik!

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 19:02

Voedsters doen dat als ze niet weten wat ze met de jongen moeten, of als er stress heerst.
Dan eten ze de jongen op voor hun eigen veiligheid

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 19:25

Het is inderdaad niet vanzelfsprekend dat 'vaderkonijn' dat doet.. Inderdaad is het vaker de moeder die dat doet. Toen hier een oepsnest was, heeft een gecastreerde ram zo ontzettend goed op de baby's gelet. Iets dat in de natuur echt niet voor zou kunnen komen..

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 21:04

oww, kan ook wel. ik was er zelf niet bij. wij waren op vakantie :P (de dierenarts of wat het ook was, zei dat het mannetje dat deed :P)
maar als je de rest leest. staat er dus; wij waren er niet op voorbereid, wij hadden om 2 vrouwtjes gevraagt. maar we kregen een vrouwtje en een mannetje. daar kwamen wij dus toen ook pas achter :P

_biondaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 13:40

Xjosee schreef:
Ik denk dat het vooral te maken heeft met de ruimte waarin je ze plaatst en wat er verder nog wordt aangeboden om hun energie kwijt te kunnen raken. Als jij je konijnen bij elkaar propt en alleen hooi geeft zal het, lijkt mij tenminste, eerder fout gaan. En dan zullen mannetjes het misschien eerder over zich heen laten komen en vrouwtjes terug katten als de ander wat doen oid?

Dit is dus wat ik ook dacht!

Komen leuke konijnen voorbij. :)

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 13:42

Haha, wat schattig.
Die zwarte lijkt echt heel erg op ons konijn!

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 16:17

Xjosee: lijkt me vrij stug in mijn geval, maar het is een goeie theorie. :)