hulp gevraagd: nagels konijnen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

laura1987

Re: hulp gevraagd: nagels konijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 23:40

ahh lonneke arme konijntjes hahaha.
Ik doe het ook altijd zelf bij mijn konijn.

Hij heeft lichte en donkere nageltjes, lichte is makkelijker maar donkere is ook te doen hoor :)

ninaricci85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-11 23:43

hahaaah sorry word een beetje melig op bokt. nee hoor ik zal netjes een schaartje kopen en goed kijken of ik t zelf aandurf. kan oprecht zeggen dat ik stapelverliefd op mijn nijntjes ben en ze niet vet ga mesten voor de kerst ofzo. :D

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 23:44

hahaha dat snap ik ;)

Het is echt niet moeilijk en je kan ze beter iets langer houden en vaker knippen, dan te kort knippen :)

ninaricci85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-11 23:46

en hoe vaak zou ik ze moeten knippen? ze lopen alleen op mijn vloerbedekking dus slijten doen ze niet echt. ik hoorde eerder in t topic 4x per jaar??

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 23:48

Die van mijn konijn knip ik wel vaker dan 4 keer per jaar volgens mij.
Ik weet eigenlijk niet eens hoeveel, doe het gewoon als het nodig is.

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 23:48

Wanneer nodig, netzoals met hoeven van paarden :D

realmagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 23:53

nog een kleine tip, zijn de nagel niet te lang maar wel scherp, heel simpel met een nagelvijl voor mensen de puntjes eraf vijlen.
dan is het scherpe eraf. zonder dat je hoeft te knippen

ninaricci85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-11 23:55

realmagic schreef:
nog een kleine tip, zijn de nagel niet te lang maar wel scherp, heel simpel met een nagelvijl voor mensen de puntjes eraf vijlen.
dan is het scherpe eraf. zonder dat je hoeft te knippen

dat is ook een goede. dank je wel.

realmagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 08:46

graag gedaan, ik doe dat eigenlijk altijd bij de jonge konijntjes die we binnenkrijgen in de winkel.
Die zijn dan niet lang, maar wel scherp. Dus knippen is dan vaak geen optie maar die scherpe punrtjes zijn ook niks.

ninaricci85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-11 14:00

ja dat heb ik ook, ik zit nu helemaal onder de krassen van het optillen. meestal sputterd bunny even tegen en lig ik weer open op mijn armen en borst. dus als ik vandaag naar huis ga ga ik even kijken hoe het met de nagels staat. wil ze natuurlijk wel goed verzorgen, mijn lieffies.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 14:03

Waarom til je ze op? De meeste konijnen vinden het niet fijn om opgetild te worden. :)

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 14:12

Afbeelding

zo knip ik de nagels van mijn konijnen, komen uit een opvang waren al volwassen en doodsban inmiddels al tam maar zeker niet braaf genoeg om stil te zitten tijdens nagelknippen en zo kan je ze goed fixeren in je eentje en blijven ze rustig, voor je eigen gevoel laat je miss beter iemand anders het konijn vasthouden (op deze manier) en kan je rustig de teentjes bestuderen. Bij kleine konijnen zoals die van jou stuk makkelijker dan bij mijne van 2.5 kilo :P maar die lukt ook wel. Ik knip al een hele tijd de nagels van mijn konijnen zelf het is beetje een feeling wat je moet hebben en de ervaring dat je wet hoe het er normaal uit moet zien. Ik knip de nagels meestal zo dat ze net onder de haren vallen.

Zo n speciaal schaartje is een must omdat er doordat het een rond mesje is er een gelijkmatige druk ontstaat en de nagels sneller af zijn bovendien heel belangrijk is de kans veel kleiner dat als ze spartelen je per ongeluk verschuifd en te laag afknipt. schaartje kost idd bijna niks :) Mocht het trouwens gebeuren dat je te laag afknipt en het bloed dat is gen ramp hoor, kan altijd gebeuren en ze gaan er niet van dood ;). beetje ontsmetten en klaar.

edit: hoevaak: zo vaak als nodig ;) is geen standaard voor altijd afhankelijk van hoe snel de nagels groeien en hoe snel ze slijten net als bij paardenhoeven :)

ninaricci85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-11 14:20

ok, bedankt voor de uitleg. ik heb helaas geen ander iemand die erbij kan zijn dus moet het alleen doen. maar ik neem aan dat wel meer mensen het alleen doen?? ze zijn nu nog jong en het is nooit eerder gedaan. dus ze zullen het wel wennen vinden. maar ik heb nu al zoveel fijne tips dat ik straks thuis eerst eens naar de nagels ga kijken. van de week even een schaartje kopen en dan ga ik aan de slag.

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 14:23

Ik deed het ook altijd alleen ts.
Lukt best.

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 14:23

ja hoor lukt makkelijk alen zeker bij kleine konijnen. ervaring is wel handig maar dat krijg je alleen door oefenen zou gewoon zeggen doe zeker niet te veel af in het begin, zou als ik jou was gewoon het puntje afknippen dan krast het niet zo ;). Ik vind dat plaatje van de slide namelijk behoorlijk kort zker als je direct dat zou proberen, kans is groot dat je zo in het leven zit dan. Als je dan na aantal keer dat te doen wat meer ervaring hebt kan je meer af gaan doen indien nodig. Je konijn ishet dan ook meer gewend en minder kans op plotse bewegingenKijk goed hoe de nagels er nu uitzien ze zijn nog jong us wss zijn ze dicht tegen hoe ze horen te zjn :). Voor later heel handig een idee van het normaal beeld.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 17:58

En toch zou ik het eerst iemand voor laten doen. Ik dacht t ook wel zelf te kunnen en heb toen het konijn tegensputterde een nageltje uitgetrokken ;( Bloeden, bloeden en nog eens bloeden... Toen heb ik t voortaan door ervaren mensen bij de dierenzaak/dierenarts laten doen. Voelde me erg schuldig en dat wil je je konijn ook niet aandoen...

ninaricci85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-11 18:08

Mas schreef:
En toch zou ik het eerst iemand voor laten doen. Ik dacht t ook wel zelf te kunnen en heb toen het konijn tegensputterde een nageltje uitgetrokken ;( Bloeden, bloeden en nog eens bloeden... Toen heb ik t voortaan door ervaren mensen bij de dierenzaak/dierenarts laten doen. Voelde me erg schuldig en dat wil je je konijn ook niet aandoen...

daar heb jij weer gelijk in. ga zo even naar huis om voor ze te zorgen en ga dan gelijk de nageltjes even bekijken. misschien dat ik toch even langs de dierenwinkel ga met de vraag of ze het voor kunnen doen.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 19:33

Verstandig plan :j
En als je het eenmaal een keer gezien hebt kun je altijd nog beslissen of je t zelf durft of dat je het voortaan door de dierenzaak laat doen :)

LauraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 19:45

Ik doe het altijd zelf, ook met een nagelschaartje voor mensen (ja, is misschien slecht) maar de mijne knipt ook rond. Ik zet mijn konijn gewoon op schoot en dan pak ik zijn pootje en knip ze. Hij bijt wel niet dus ik kan hem gewoon met mijn hand voor zijn hoofd ;)

ninaricci85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-11 23:30

ik heb gisteren even naar de nageltjes gekeken. mijn langhaar heeft zwarte nagels en de dwerg heeft witte. ga er dus niet zelf aan beginnen de 1e keer. vooral ook omdat mijn langhaar nog wel eens wil tegenstribbelen bij het vastpakken.