Hond vegetarisch voeden, asociaal?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Trennie

Re: Hond vegetarisch voeden, asociaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 17:54

Ik ga eens googlen. Vind dat echt idioot...

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 17:55

quintolover schreef:
Wel rade ik het ook ooit iemand aan vers vlees, maar die kon het idd niet omdat ze zelf vegatarish is moest haar
hond ook alleen maar brokken eten.

In goede brok zit ook vlees dus dat vind ik een ander verhaal..

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 17:56

Ylana schreef:
phormicola schreef:
Net als dat echtpaar dat hun baby'tje alleen maar veganistische voeding gaven :roll: Kind overleed natuurlijk.

Ehmmm, ik kan me hier nou even helemaal niets bij voorstellen :?
Hoe oud was dat babytje?

http://naturalhygienesociety.org/diet-veganbaby.html

AllstarLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 17:56

Het is niet asociaal is het niet.Een hond z'n darmstelsel is er niet op gebouwd dus dan doe je dat toch niet?

Inwonderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 17:57

Ik vind het ook onverantwoord en vind mishandeling een net te groot woord, maar het kwam ook in mij op.
Ik heb een tijd geleden ook een stuk gezien over een veganist.. Die mevrouw had een winkeltje met veganistische cupcakes geloof ik en haar hondje was ook veganist...

Dus het bestaat en ik denk zelfs meer dan we verwachten. Overigens als je het allemaal niet ok vindt kun je je hond prima biologisch voeren als je tegen de bioindustrie bent of wat voor reden dan ook. Maar het ontzeggen van een levensbehoefte vindt ik niet chique.

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 17:58

_Hedwig_ schreef:
Maar het ontzeggen van een levensbehoefte vindt ik niet chique.

Dat vind ik mild uitgedrukt..

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 18:04

hij heeft wel zo'n streaker in zn programma gehad die millieuactivist is en vegenist. Kan me zo voorstellen bij paul de Leeuw dat hij uiteraard allemaal grapjes maakt en wellicht ook iets gegrapt heeft over een hond die vegenistisch is? Hij heeft hem iig wel zijn broek van zijn kont afgetrokken.... :P

Inwonderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 18:05

Moet het altijd worden gebracht op een manier die hard is dan? Met suiker bereikt men meer als azijn zullen we maar zeggen.

@Trennie, maar omdat jij er nog nooit van gehoord hebt wil dat toch niet zeggen dat het niet waar kan zijn?

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 18:09

Ge gaat een paard toch ook geen vlees voeren zeker?
Ik vind het belachelijk. Een hond is daarvoor niet gemaakt. Dan zou die al vleesvervangers moeten krijgen enzo om aan de nodige behoeften te voldoen :P
Ik geef mijn honden brokken, al zou ik nog veel liever zo met echt vlees etc beginnen (zoals Duck, Barf,...) maar daar heb ik momenteel niet over te beslissen. Mijn moeder betaald en ze ziet dat dus niet zitten :p

Inwonderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 18:10

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 18:12

_Hedwig_ schreef:
Moet het altijd worden gebracht op een manier die hard is dan? Met suiker bereikt men meer als azijn zullen we maar zeggen.

Bij de strooplikkers misschien wel ja..
Maar vertel mij dan eens wanneer je het wel dierenmishandeling mag noemen? Als dat bij het bewust niet voorzien in primaire levensbehoeften al niet meer kan zonder dat het hard genoemd wordt .......
Laatst bijgewerkt door JPS op 25-06-11 18:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Inwonderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 18:14

Joh JPS waar maak je je druk om, ik hou er niet van om vanalles keihard rond te schreeuwen.
Zeker niet als mensen het vaak, uit onwetendheid, met de beste bedoelingen doen.
Als mensen denken dat ze op die manier het beste voor hun dier doen, en ik wil ze uit leggen dat ik het niet juist vind. Hoe bereik ik dan meer? Door met dierenmishandeling aan te komen zetten of te zeggen joh is niet zo handig wat je doet om die en die reden.
Als je wilt weten wanneer iets dierenmishandeling genoemd mag worden moet je daar een nieuw topic voor openen.

Daarbij welke dierenmishandeling, de wettelijke? of de gevoelsmatige. Jij wilt nu de gevoelsmatige, daar is geen harde lijn voor te trekken.

liesjecryos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 18:17

Ik vind het absoluut niet kunnen.Mijn oude buren deden het ook en owee als je er wat van zei #) .Nee het kon makkelijk en was juist goed voor het dier.Ik hoorde last van mijn ouders dat het diertje is overleden met heel veel gezondheidklachten.En hij is iets van 3 jaar geworden.

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 18:19

Misschien is het een idee om ze te vertellen dat het niet zo chique is, _Hedwig_.. dat komt wat aardiger over..
Ik heb trouwens niet gezegd dat ik vind dat je direct met de dierenbescherming aan moet komen maar vind het wel degelijk een vorm van dierenmishandeling en noem dat dan ook zo. Als dat te hard klinkt, jammer dan.. Als je een dier aanschaft, dan behoor je toch op z'n minst te weten wat hij eet en nodig heeft! Het moet niet gekker worden..
I rest my case ;)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 20:38

Een goede hondenvoeding kan prima vegetarisch zijn mits het maar goed uitgebalanceerd is. Het voelt heel onnatuurlijk aan maar een hond is geen echte carnivoor. Het is zeg maar het omgekeerde van een varken. Het is voornamelijk een vleeseter maar red het ook prima op plantenvoedsel (mits goed uitgebalanceerd, maar dat is ook met enkel vlees zo. Het all-meat-syndrome is daar berucht van.
Een varken kan ook op enkel vlees leven, al is dat ook voor een varken onnatuurlijk. Maar dat is enkel op planten leven ook. En toch is dat standaard in de veehouderij.

Een hond maakt het eigenlijk niet echt uit wat het te eten krijgt, zeker als hij het van jongs af aan gewend is, het hem smaakt en hij er maar gezond op blijft. (maar zelfs dat kan de hond niet direct redeneren).

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 20:42

Voor een varken maakt het niets uit.
Die hoeft niet gezond oud te worden.
Want die wordt voortijdig geslacht.
Vind dat wel een verschil.

Ben er van overtuigd dat je een hond, zeker op langere termijn, tekort doet door hem geen vlees te voeren.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 20:48

Ja, maar dan moet je wel echt een goed uitgebalanceerd voerschema ontwikkelen. En dat is best een klus.

Een varken hoeft inderdaad niet oud te worden. Maar hij wordt al wel vanaf big vegetarisch gevoerd en zover ik weet zijn de bevlezingsresultaten niet achteruit gegaan sinds de dieren vegetarisch gevoerd worden (sinds de bse-uitbraak). Binnenkort zien we mogelijk de andere stap weer. Ze willen kippenschroot in het varkensvoer gaan verwerken, al is de wet er geloof ik nog niet door die dat toestaat.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 20:57

Voeren de monniken in de Tijgertempel die tijgers ook niet vegetarisch? Ik meende dat ooit te hebben gezien op t.v. Die zien er overigens wel goed uit, ondanks de niet natuurlijke voeding, dus blijkbaar vangen ze in elk geval de te korte ergens mee op.

Ik eet zelf geen vlees, maar mijn hond en kat wel. Ook vers vlees, geen probleem mee.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 21:05

Ik vind dat als je een hond neemt, je ook de verantwoording over die hond moet dragen. Wat dus inhoudt, zorgen dat hij de juiste voeding en verzorging krijgt. Ik ben ook vegetarisch maar mijn hond krijgt ook gewoon vlees. Nu zou ik later als ik zelf een hond heb ook gewoon vlees geven, maar dan niet uit zo'n blikje maardat je wel weet waar het vandaan komt etc. Ik denk dat een biologische (dus met biologisch, vrije uitloop vlees :P) hond redelijk past in het plaatje van een die-hard vega, dus tadadam :))

ponies

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 21:12

De meeste hondebrokken hebben nog niet eens 4 % vlees de rest is vnl. granen. De meeste mensen hier voeren hun honden dus bijna vegetarisch. Daarnaast is een hond geen echte carnivoor zoals katten. Als je dit niet wil kan je beter geen fabrieksvoer kopen.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 21:15

Ik vind het ook raar, als je zelf vegetarisch bent dan moet je ook diersoort nemen dat plantaardig eet :D .

En geen dieren nemen dat vlees eet.

Als je niet wilt dat je dier vlees eet.

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 21:17

Yamcha schreef:
Absoluut tegen.
Asociaal vind ik niet het juiste woord, ik vind het wel het ultieme ontkennen van wat je hond ís, namelijk een carnivoor. Voor mij valt het onder dierenmishandeling, het is het verwaarlozen van de natuurlijke behoeftes van je dier.
Het is imo net zoiets als je hond gezelschap ontzeggen van soortgenoten, je hond geen beweging en aandacht geven........ Een carnivoor hoort vlees te eten. Dat jij vegetariër bent moet je zelf weten, een mens kan ook zonder vlees. Jouw hond heeft die keuze niet gemaakt, en je hebt als eigenaar de plicht om hem te voorzien in wat hij nodig heeft. Je hebt het recht niet om hem iets te weigeren wat hij gewoon nodig heeft. Vlees is voor een hond geen luxe, maar een eerste levensbehoefte.

Helemaal mee eens. :j

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 21:21

ponies schreef:
De meeste hondebrokken hebben nog niet eens 4 % vlees de rest is vnl. granen. De meeste mensen hier voeren hun honden dus bijna vegetarisch. Daarnaast is een hond geen echte carnivoor zoals katten. Als je dit niet wil kan je beter geen fabrieksvoer kopen.

Wat een onzin. Of wil je zeggen dat een hond een omnivoor is? Dan hadden ze wel een ander gebit gehad.
Een hond is een carnivoor, hoe je het ook went of keert.

Als je het beste met je hond voorhebt voer je vers vlees.

tamara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 21:23

zo zijn er altijd wel weer dingen in de wereld waar men ove kan gaan discussieren
iedereen doet toch waar hij of zij zin in heeft.
Nou heb ik mijn frans bulletje op nutro chicken rice senior zitten omdat daar glucosamine inzit die haar helpen ondersteunen bij haar gewrichten/spieren (eerst had ze lam en rijst adult)
En 's avonds krijgt ze dan een schijf enerqiue nr 4 , en op deze 2 dingen doet ze het heel goed, ontlasting is goed, poept maar 2 soms 3 keer per dag.

Dus het is gewoon kijken hoe je hond er op reageert, elke hond is weer anders
zo wil me zusje haar duitse herder pup bonzo gaan voeren omdat de oom van haar vriend ook duitse herders ook bonzo geeft en die het er goed op doen.
Maar helemaal geen brokken of de juiste dingen geven dat kan inderdaad niet

ponies

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 21:29

Wat een onzin. Of wil je zeggen dat een hond een omnivoor is? Dan hadden ze wel een ander gebit gehad.
Een hond is een carnivoor, hoe je het ook went of keert.

Als je het beste met je hond voorhebt voer je vers vlees.[/quote]

Hier alvast een linkje http://www.kynotrain.nl/Voeding.php
als je op google zoekt vind je wel meer