Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Huertecilla schreef:Even als perspectief.
In Hohle Fels, zw duitsland, is een 30-35 duizend jaar oude fluit gevonden. Gemaakt van... een vleugelbot van een vale Gier. Idem vondsten in Vogelherd en Geissenkloesterle.
De Vale Gier kwam inderdaad noordelijker voor dan vandaag.
Er zou niets vreemds aan zijn dat dit zich herhaald. Het is alleen een kwestie van voedselaanbod en broedplaatsten.
Zo heeft de Zwarte Gier welke in de VS eigenlijk een zuidelijke vogel is, een enórme opmars noordelijk gemaakt via grote steden tot zelfs in Maine.

stef schreef:Roselie schreef:Kan je ook zien welke soort vogel er is gezien, waar, hoelaat etc erg leuk!
Nadeel hiervan, bijv ook bij waarneming.nl is dat als ik de preciese locatie vrij geef, het hier binnen een uur zwart ziet van de fotograven, iets waar ik (en de natuur) niet echt op zit te wachten
Adil schreef:Roselie schreef:
Dat bericht is oud...Meldingen zijn nu nog maar heel sporadisch. De groep gieren van 2007 is ik meende in mei 2008 voor het laatst gezien. Maar er worden nog steeds meldingen gemaakt van vale gieren in NL...

Anoli schreef:Interessant om te lezen dat deze vogels langzaamaan steeds noordelijker trekken, kunnen ze wel tegen die kou die wij hier ten opzichte van de zuidelijke landen hebben?
Of worden ze alleen in de zomerperiode gespot?
Huertecilla schreef:Anoli schreef:Interessant om te lezen dat deze vogels langzaamaan steeds noordelijker trekken, kunnen ze wel tegen die kou die wij hier ten opzichte van de zuidelijke landen hebben?
Of worden ze alleen in de zomerperiode gespot?
De winter in de Pyreneëen waar deze vogels waarschijnlijk vandaan komen is HEEL wat kouder in de winter dan in NL![]()
Het is echt een kwestie van voedsel en broedplaatsen.
Er zijn in NL en omgeving geen broedplaatsen zoals deze populatie dat gewend is. De Vale Gier is echter een heel flexibele vogel en zou zich bij voldoende zeker voedselaanbod voor het grootbrengen van een legsel zeker aanpassen aan broeden in bomen zoals ze dat elders ook wel doen.
Kijk voor een goed kilmaatbegrip eens naar welke gieren in Tibet voorkomen.
Ik zat te denken aan warme gebieden, dus in die vergelijking vond ik de NL winters nogal koud voor ze 
stef schreef:ach, had ik kunnen weten..... Gaan we weer een dierentuin discussie krijgen...
Anyway, heb je weleens naar de snavel gekeken? En ik weet van welke afstand de foto is gemaakt (red je met een wilde niet), die snavel wil ik iig niet graag tussen zitten(er staat niet voor niets een
achter...)