Ergens een gier ontsnapt? update: vale gier, foto's pag 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Roselie

Re: Ergens een gier ontsnapt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 16:19

Ik zag het maar was het zo'n gier?

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 16:20

Roselie schreef:

Dat bericht is oud...Meldingen zijn nu nog maar heel sporadisch. De groep gieren van 2007 is ik meende in mei 2008 voor het laatst gezien. Maar er worden nog steeds meldingen gemaakt van vale gieren in NL...

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 16:20

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 16:21

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 16:22

Even als perspectief.
In Hohle Fels, zw duitsland, is een 30-35 duizend jaar oude fluit gevonden. Gemaakt van... een vleugelbot van een vale Gier. Idem vondsten in Vogelherd en Geissenkloesterle.

De Vale Gier kwam inderdaad noordelijker voor dan vandaag.
Er zou niets vreemds aan zijn dat dit zich herhaald. Het is alleen een kwestie van voedselaanbod en broedplaatsten.

Zo heeft de Zwarte Gier welke in de VS eigenlijk een zuidelijke vogel is, een enórme opmars noordelijk gemaakt via grote steden tot zelfs in Maine.
Afbeelding

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 16:22

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 16:23

Huertecilla schreef:
Even als perspectief.
In Hohle Fels, zw duitsland, is een 30-35 duizend jaar oude fluit gevonden. Gemaakt van... een vleugelbot van een vale Gier. Idem vondsten in Vogelherd en Geissenkloesterle.

De Vale Gier kwam inderdaad noordelijker voor dan vandaag.
Er zou niets vreemds aan zijn dat dit zich herhaald. Het is alleen een kwestie van voedselaanbod en broedplaatsten.

Zo heeft de Zwarte Gier welke in de VS eigenlijk een zuidelijke vogel is, een enórme opmars noordelijk gemaakt via grote steden tot zelfs in Maine.
Afbeelding

Interessant! Zou het er dan bij de Vale Gier hoofdzakelijk aan liggen dat de boeren in zuidelijk Europa geen kadavers meer op het land mogen laten liggen...?

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 16:23

Kan je ook zien welke soort vogel er is gezien, waar, hoelaat etc erg leuk!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-11 16:24

yup, was zo'n gier.
Even voor het idee (eigen foto, maar deze zit veilig in de dierentuin ;) )

Afbeelding

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-11 16:25

Roselie schreef:

Nadeel hiervan, bijv ook bij waarneming.nl is dat als ik de preciese locatie vrij geef, het hier binnen een uur zwart ziet van de fotograven, iets waar ik (en de natuur) niet echt op zit te wachten

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 16:26

Dat zijn idd die vogels die op bovengenoemde site van de week nog in brabant zijn gesignaleerd

Roselie

stef schreef:
Roselie schreef:

Nadeel hiervan, bijv ook bij waarneming.nl is dat als ik de preciese locatie vrij geef, het hier binnen een uur zwart ziet van de fotograven, iets waar ik (en de natuur) niet echt op zit te wachten

Daar heb je helemaal gelijk is!
En die vogel blijft daar echt niet zitten wachten tot de camera er is...het zijn geen BN'ers :')

Anoli

Wauw dat moet een raar gezicht zijn zeg, kijk je in een weiland en daar zit ineens een giga gier...

Interessant om te lezen dat deze vogels langzaamaan steeds noordelijker trekken, kunnen ze wel tegen die kou die wij hier ten opzichte van de zuidelijke landen hebben?
Of worden ze alleen in de zomerperiode gespot?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-11 16:28

Anoli: Alle waarnemingen die ik terug kan vinden over de afgelopen jaren liggen zo tussen april en augustus

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 16:31

Adil schreef:
Roselie schreef:

Dat bericht is oud...Meldingen zijn nu nog maar heel sporadisch. De groep gieren van 2007 is ik meende in mei 2008 voor het laatst gezien. Maar er worden nog steeds meldingen gemaakt van vale gieren in NL...

Jaarlijks.

Het is een kwestie van een voedselbron vinden en het jaar erop komen er meer.

De Koniks/Edelherten/Heckrunderen hebben geen BSE dus het is kwestie van geen kadavers orpuimen in de Oostvaardersplassen en andere, dan ook gelijk wat meer, natuurgebieden om de vale gier en de steenarend wat vaker te zien. Wie weet komt ook de raaf weer terug dan?

Stef, waarom schrijf jij ´veilig in de dierentuin´ :?

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 16:33

Leefde er vroeger wel gieren in Nederland?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-11 16:34

ach, had ik kunnen weten..... Gaan we weer een dierentuin discussie krijgen...
Anyway, heb je weleens naar de snavel gekeken? En ik weet van welke afstand de foto is gemaakt (red je met een wilde niet), die snavel wil ik iig niet graag tussen zitten :n (er staat niet voor niets een ;) achter...)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-11 16:37

Roselie: Naar mijn weten niet, NL heeft een compleet andere habitat. Behalve dus de af en toe verdwaalde exemplaren

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-11 16:40

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 16:41

Anoli schreef:
Interessant om te lezen dat deze vogels langzaamaan steeds noordelijker trekken, kunnen ze wel tegen die kou die wij hier ten opzichte van de zuidelijke landen hebben?

De winter in de Pyreneëen waar deze vogels waarschijnlijk vandaan komen is HEEL wat kouder in de winter dan in NL :)*

Het is echt een kwestie van voedsel en broedplaatsen.
Er zijn in NL en omgeving geen broedplaatsen zoals deze populatie dat gewend is. De Vale Gier is echter een heel flexibele vogel en zou zich bij voldoende zeker voedselaanbod voor het grootbrengen van een legsel zeker aanpassen aan broeden in bomen zoals ze dat elders ook wel doen.

Kijk voor een goed kilmaatbegrip eens naar welke gieren in Tibet voorkomen.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 16:54

Huertecilla schreef:
Anoli schreef:

De winter in de Pyreneëen waar deze vogels waarschijnlijk vandaan komen is HEEL wat kouder in de winter dan in NL :)*

Het is echt een kwestie van voedsel en broedplaatsen.
Er zijn in NL en omgeving geen broedplaatsen zoals deze populatie dat gewend is. De Vale Gier is echter een heel flexibele vogel en zou zich bij voldoende zeker voedselaanbod voor het grootbrengen van een legsel zeker aanpassen aan broeden in bomen zoals ze dat elders ook wel doen.

Kijk voor een goed kilmaatbegrip eens naar welke gieren in Tibet voorkomen.

Stom stom niet nagedacht :') Ik zat te denken aan warme gebieden, dus in die vergelijking vond ik de NL winters nogal koud voor ze _O-

Blijft wel interessant om te lezen en te zien dat ze dus wel vaker gespot worden in bepaalde periodes hier...

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-11 16:57

punt is dat er is NL geen grote kadavers te vinden zijn, alles wordt altijd netjes opgeruimd en wordt opgehaald door de rendac, dus tja, geen eten is geen habitat.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 16:58

stef schreef:
ach, had ik kunnen weten..... Gaan we weer een dierentuin discussie krijgen...
Anyway, heb je weleens naar de snavel gekeken? En ik weet van welke afstand de foto is gemaakt (red je met een wilde niet), die snavel wil ik iig niet graag tussen zitten :n (er staat niet voor niets een ;) achter...)

Twee sprongen naar conclusie op een hoop.

1. het gaat niet over dierentuin
2. al eens naar de tanden en hoeven van een paard gekeken?

Jouw bestempeling van ´veilig in de dierentuin´, ´die snavel wil ik iig niet graag tussenzitten´ is ongefundeerde bangmakerij.
Vooroordeel makend/bevestigend alleen omdat jij víndt dat een gier er eng uitziet?

Een paard is een groot beest en veel mensen zijn er dáárom bang voor.
Idem een gier.

Waar wij wonen komen twee giersoorten als standvogel voor en je kan er met wat geluk nog twee meer zien; zonder énig gevaar voor lijf en leden zo lang je niet als verdwaald lijk in de bergen ligt.

De gier komt echter zéker niet als vaste gast terug in NL. Geniet gewoon van die paar dwaalgasten die door ....StefCensuur.... noordwaards trekken.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 16:59

Stom is dat, dus ze halen zelfs in natuur gebieden die grote kadavers op??
Kunnen ze niet beter de natuur zn gang laten gaan?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-11 17:03

HC: Ik ben niet bang voor gieren, ik ben wel voorzichtig met wilde dieren. Wederom in het perspectief
Een wilde gier zal over het algemeen weg vliegen als ik die zou proberen te benaderen.
Ik heb alleen erg veel moeite met jou manier van discusieren, je haalt er altijd van alles bij wat compleet niet relevant is, of complete lappen tekst met onderzoeken hier, onderzoeken daar, meestal met een politiek tintje.
Dat je dat in discussies doet waar het over politiek gaat (bijv aardbeving japan) prima, hoewel ik daar ook afgehaakt ben.

Dit topic gaat over een gier in nederland, niet over gieren in spanje, angst, dierentuinen of weet ik veel.
Ik zou het dus ook erg fijn vinden als we ons bij dat onderwerp kunnen houden