Vraag van aquariumleek + vraag ivm axylotl's

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ivy_power89

Re: Vraag van aquariumleek + vraag ivm axylotl's

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 15:36

het zijn wel "echte" aquarium bewoners, dus niet het zelfde behandelen als een goudvis.
zorg er voor dat je een filter hebt (een binnen of buiten filter) goede aquarium planten (dus de gewone "goudvissenplantjes" kun je beter vergeten.)
een goed aquarium verschoon je wekelijks 1/3 of meer, filter even snel schoon spoelen maar niet teveel... zo behoud je je bacterieen voor een goed millieu :)

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 16:47

grind is voor die ukkies geen goed idee. met eten krijgen ze dat binnen, en eruit gaat het niet meer.
Fijn uitgespoeld zand of niets op de bodem is een goed idee.
voeren met een lange plastic pincet, zo blijft er ook geen voer in het aquarium liggen wat kan gaan rotten.
levende beestjes zoals tubifec, rode muggenlarve enz. niet doen, zeker niet bij de jonkies, want die kunnen aan je axolotls gaan eten.

voer, bijv. rood vlees, regenwormen enz. in kleine stukjes snijden en voor hun bek houden met de pincet, zo weet je meteen precies wat ze eten.
axolotls kunnen slecht tegen vet/vee eiwitten, made lijken me daarom zeker niet geschikt!

de bak waar ze nu in zitten is te klein, ze groeien erg hard en nu belemmer je ze daar in. hierdoor kunnen ze vergroeien.
ook moet er een kap op de bak, je wil niet dat ze eruit springen en dood gaan door verdroging, ook houden ze niet van veel licht van bovenaf. als je planten hebt die licht nodig hebben kun je een zachte lamp in de kap hangen.
ook houden ze niet van stroming en verstoppen ze zich graag onder iets zonder scherpe randjes, belangrijk dat dit niet om kan vallen en je axolotl plet.

en vergeet niet van ze te genieten!
Afbeelding
dit is onze mordor
inmiddels is hij al een stuk groter, en zit hij op fijn zand ;)

Afbeelding
en dit is mordai, haar hebben we gered, zoals je ziet had ze hier geen handjes en voetjes meer. inmiddels zijn die weer aangegroeid en is ze ook al rond de 20 cm)

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-11 19:03

Wat een schatjes :)

Nu, ze zijn er! Ik neem jullie tips zéker mee als ik het grote aquarium in orde zet, dus zand of dikke stenen op de bodem (ik denk dat ik ga voor zand), filter erin (pompje voor zuurstof ook of niet?).

Ik heb van de 'kweker' (is niet echt kweker hoor, gewoon een meisje dat toevallig kwekende axolotl's had) levende artemia meegekregen, en voor als ze groter zijn van die bevroren blokjes tubifex. Ik heb zelf ook nog levende Daphnia die ik kan geven. Die levende artemia daar jagen ze echt op, hoop wel dat ze ze in de grote bak niet gaan kwijtspelen :(:) Als waterplantjes heb ik er nu waterpest en nog een ander soort instaan, en bovenop het water eendekroos (Lemnia?) Ze zijn echt nog super klein, even een paar foto'tjes:

Close-up
Afbeelding

Ter vergelijking, de stenen kunnen ze nu niet meer inslikken ;)
Afbeelding

En het bakje in z'n geheel, grind gaat er bij de eerste schoonmaakbeurt uit, maar omdat alles voor de rest al ok. was, heb ik er nu even een laag dikke stenen overgelegd. Ik heb nog een verstopbuis etc om erin te doen ook, maar dacht daar nog even mee te wachten? Links in de hoek zie je als je goed kijkt een kleine axolotl, om even de verhouding van de bak tov de beestjes te zien.
Afbeelding

Ik hoop dat de artemia niet tussen de dikke stenen gaan doorvallen, moet ik nog even in de gaten houden. Mini stukjes vlees kan dus ook al? Rauw dan?

Ze heten trouwens Darwin en Wallace, naar de uitvinders van de evolutietheorie (je bent een bioloog of niet ^^)

Tips om het bakje (en het grote aquarium) te optimaliseren, graag!! Als jullie denken dat er meer planten enz inmoeten? (dit is dus tijdelijk he!)

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 21:44

wat een schatjes :)

vlees altijd rauw inderdaad, nooit gekookt. op internet is er heel veel over te lezen, vooral in het engels.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-11 15:01

Bedankt :)

Nu, ze zitten in een vrij groot bakje (tov hun eigen grootte) en heb er in de loop van de dag wat levende artemia ingedaan, die beestjes zwemmen natuurlijk weg en ze gaan er niet echt achter aan? Ze hebben gisteren wel vrij veel artemia gegeten, dus misschien eten ze niet zo veel zo snel na elkaar?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-11 16:36

Ik ben voor de zekerheid toch maar overgegaan om tubifex (ontdooide) en die met een pipetje geven, wou zeker zijn dat ze iets binnenkregen. Ik heb blijkbaar hoogbegaafde axolotl's want ze aten het direct van het pipetje :D

Nu had ik nog een vraagje (vind het niet direct op internet), hoeveel van die wormpjes moeten ze ongeveer op een dag? Want nr. 1 heeft er maar eentje op, terwijl nr. twee er zo vijf opslokte?