Het onderhouden van Kippen.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

kavama

Re: Het onderhouden van Kippen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 21:57

En barnevelders ?

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 22:14

Over de agresieve haan: ik heb in NL meerdere hanen gehad en nooit een probleem gehad. Af en toe een waarschuwing en dan is het wel klaar. Nu heb ik hier op La Palma 3 kippen en een haan gekocht. Zitten gezellig in een hok van 4x5x2. Kortom: ze mogen niet klagen. De haan dus wel. Ik heb nog nooit zo´n agressief exemplaar gezien. Volgens mij heb ik per ongeluk een vechthaan (was nog kuiken toen ik hem kocht) gekocht. Ze doen hier tenslotte aan hanengevechten dus ik vrees het. Er valt geen land mee te bezeilen. En geloof me: dan is het inderdaad niet leuk meer! Hou het dus een beetje in de gaten als je echt een haan wilt, hoewel ik er bijna van overtuigd ben dat het in NL wel meevalt.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 07:53

Geloof me, ook in Nederland zijn zeer agressieve hanen. We weten niet wat er achter onze haan zit. Maar wel dat we periodes hebben dat je de haan als boksbal kan gebruiken. Hij valt je aan, je geeft hem een schop en op het moment dat hij de grond raakt komt hij net zo hard weer terug.
Ik heb de putten in mijn benen van hem gehad, de littekens zijn er nog. Uiteindelijk heeft de metalen bladerhark, de stok en de emmer water (afhankelijk van in wat voor bui hij is, ons een veilige doorloop gegeven. Nu zitten ze in een gesloten ren waar we zelden in hoeven tegelijkertijd met de kippen, enkel om 's ochtends het deurtje open te doen, en dan nog is het af en toe raak. Omdat hij dan al heel dichtbij moet zijn is dan de truc hem achter de kop te pakken en flink op de grond te duwen met zijn nek, dan laat hij het weer voor een tijdje.
Dit was een haan die eerst echt helemaal tam was en als kuiken superveel in handen is geweest (was een broedmachine in een klas waarbij de juf echt oplette en daarna is hij iedere dag bij ons in handen geweest).

Vechtrassen zijn er in Nederland gewoon ook, maar het vechten mag alleen niet meer. Echter horen dat type hanen ook niet zeer agressief naar mensen te zijn, alleen naar andere hanen.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 09:21

Haha, wij hadden een cochin kriel haantje.. Die was heel erg tam tot hij volwassen werd. Toen konden we hem nog de baas door hem met de bezem af en toe op te jagen maar hij besloop je na verloop van tijd gewoon steeds weer van achteren. Hij sprong in je gezicht in je armen, in je benen etc.

Het stomme is, ze komen ook gewoon terug, ze vechten tot de dood. Ik weet zeker dat ik onze haan een paar x de ribben heb gebroken door hem zo'n trap te verkopen dat een normaal beest een week niet zou kunnen lopen. Nou, deze kwam gewoon net zo hard weer terug.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 09:22

Ik denk dat alle hanen een periode hebben dat ze het haantje willen zijn. Die van ons hebben het beide gehad ( dit is de 2e, de andere is opgegten door een marterachtige) maar nu is het over. een paar keer laten weten dat een mens de baas is en hij houdt wel op hoor!
Die van ons hadden aan 2 schoppen genioeg (vind het echt zooooooo zielig om te doen.... Mja een haan van 4 kilo in je benen met die lange nagels is ook niet prettig..)

Buffelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 11:07

Wormpjes zijn ze ook gek op, om ze te verwennen kan je ook meelwr=ormpjes of regenwormen kopen en ze dat geven, waar ik dus mee zit, jullie hebben allemaal een haan en die gaat kraaien, ik weet niet hoe jullie wonen maar ik woon op een boerderij en hoor dit dus vaak genoeg en nou kan ik begrijpen dat niet alle buren er blij mee zijn?

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 11:09

Wij wonen gewoon tussen andere mensen in en die van ons begon on half 4 's morgens al. :')
Maar onze overburen hebben ook 4 hanen en aan het eind van de straat ook 2 dus de buurt was het wel gewend.
Verder wen je er wel aan, ik hoorde het niet eens meer terwijl ik er praktrisch naast sliep. :)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 11:13

Biggers schreef:
Je kunt ze ook vlees geven. Maar let wel op dat ze het überhaupt kunnen eten. Kip is bijvoorbeeld oke.

Je voert de kip kip? Seriously?

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 09:17

Vjestagirl schreef:
Biggers schreef:
Je kunt ze ook vlees geven. Maar let wel op dat ze het überhaupt kunnen eten. Kip is bijvoorbeeld oke.

Soms. Dat is misschien 2x per jaar ;)
Maar dat is dan wel als het gebakken is.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 09:19

H_Nalanta schreef:
Wij wonen gewoon tussen andere mensen in en die van ons begon on half 4 's morgens al. :')
Maar onze overburen hebben ook 4 hanen en aan het eind van de straat ook 2 dus de buurt was het wel gewend.
Verder wen je er wel aan, ik hoorde het niet eens meer terwijl ik er praktrisch naast sliep. :)

Ja, misschien is het de eerste paar dagen/weken (ligt eraan hoe snel je er aan went) dat je het nog hoort, maar daarna slaap je er gewoon doorheen. Ik heb er helemaal geen last van, terwijl ik zelf iets van 6 hanen heb, en de buren ook iets van 5/6 hanen.

kavama

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 09:26

Vjestagirl schreef:
Biggers schreef:

En gek dat ze er op zijn,.. :j 't zijn gewoon kannibalen. :D

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 09:36

Als mijn haan echt vervelend wordt wordt hij toch echt soep!
Zoekt er nog iemand hier een Succex haan?

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 09:41

iLOVEVIDO schreef:
Nee oké ieder zo zijn mening! :)

Dat is geen mening maar een feit..

Wanneer je de eitjes optijd weg haalt kunnen er geen kuikens komen..
De eitjes zijn alleen bevrucht maar nog steeds te eten.. Wij kiezen er dit jaar bijvoorbeeld voor geen kuikens te nemen (25 kippen + 5 hanen) door gewoon elke dag eitjes te rapen. Volgend jaar nemen we wel weer kuikens en kiezen we ervoor een nestje te laten liggen..

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 10:00

Ja, je haalt ze weg, of er is kans dat er kuikentjes ontstaan. ;)
Zoals ZusJacobs zegt, ben ik het geheel meeeens.