Poes blijft in huis piesen.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Poes blijft in huis piesen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 15:06

Neus in de pies duwen helpt echt niet, het is weliswaar niet barbaars maar ook niet heel erg vriendelijk naar je kat toe. Bewezen is dat de kat dit niet associeert met wat hij (in jouw ogen) 'fout' heeft gedaan (het plassen naast de bak).

Verder ga ik er ook in mee: eerst proberen om de bak vaker te verschonen. 2x per week leegkiepen is voor mij thuis al (met 2 katten, die voornamelijk buiten hun behoeftes doen) een minimum, daarnaast schep ik elke dag drollen en natte plekken weg. Dat vinden mijn katten echt heel prettig, wanneer ik het een dag vergeet doen ze het ook weleens naast de bak. Heel duidelijk mijn schuld dus. Hopelijk is dat bij jou ook zo, want dat is dan een makkelijke oplossing!

Veel succes, hopelijk gaat het snel over :)

Ohja, nog 1 tip: niet de natte plekken schrobben met bleek. Dat vinden ze namelijk heerlijk ruiken, dus dikke kans dat ze er dan juist (weer) op gaan plassen.

femiaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 15:08

Het klinkt mij ook als blaasgruis/onsteking. Een kat "speelt"niet op de bak, maar moet nodig plassen en kan dan niet. Echt vanmiddag nog even naar de DA gaan, het is zo opgelost, maar als je er niets aan doet kan het vreselijk veel pijn gaan doen.

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 15:10

vervelend probleem, mijn poes deed het ook,
gelukkig hebbenw e laminaat, ik heb toen een keer na het dweilen wassen en poetsen :P
in elk hoekje wat citroensap, peper en nog wat vreemde scherpe kruiden gestrooid.

en een fijne frisse kattebak klaar hebben staan natuurlijk.

soms helpt het ook als je bijv. geen grijze korreltjes in de bak doet, maar bijv. van die
bruinige houtkorreltjes. gewoon iets anders, waar ze liever hun behoefte op doen.

ik hoop dat het snel ophoud met alle tips die je hebt gekregen.

Eefste

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 15:25

Ik heb dit topic niet helemaal doorgelezen, dus weet niet of het al geopperd is.. maar mijn kat had het ook..
Hij bleek suikerziekte te hebben. Ook blaas of nierproblemen kunnen makkelijk de oorzaak zijn.
Even langs de DA..

OldSkipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 15:28

Sancha schreef:
Frozenstar schreef:

Voel je je wel helemaal lekker? Zulke barbaarse praktijken hebben nooit effect.

Och hemel. Ja barbaars, ik ben zo'n barbaars mens.. En ik voel me kiplekker :)

:?

Ja dat ben je zeker, dit is pure dieren mishandeling! Ik zou ook in huis piesen als ik zo behandeld werd!

Mareng

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 15:28

Als je de kattenbak schoonmaakt geen bleek gebruiken... hebben ze een hekel aan.. gewoon met handzeep. Verder even naar de DA, urine controleren!

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 15:51

OldSkipper schreef:
Ja dat ben je zeker, dit is pure dieren mishandeling! Ik zou ook in huis piesen als ik zo behandeld werd!

Och ja, vreselijke mishandeling!! Bel de Dierenbescherming! Heb jij ooit echte mishandeling meegemaakt?
Ik heb mn pup ook wel eens met zijn neus in de zeik geduwd hoor, en hij wordt er echt niet zieliger op :n

Sanny_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 15:52

Mareng schreef:
Als je de kattenbak schoonmaakt geen bleek gebruiken... hebben ze een hekel aan.. gewoon met handzeep. Verder even naar de DA, urine controleren!

Mijn katten zijn gek op de geur van bleek. Als wij de douche helemaal uit hebben geschrobd zitten ze daar heel erg graag. Overal kopjes geven en de hele tijd geurtjes opsnuiven! :D

Mocht het blaasgruis zijn. Katten met blaasgruis plassen graag op zachte ondergrond omdat ze denken dat het plassen dan zachter gaat (minder pijnlijk dus). Het blijft vervelend. Mijn blaasgruiskater doet het ook en zijn broer doet vrolijk mee! Beide na laten kijken op blaasgruis maar niks. Dieetvoer helpt dus goed. Twijfel nog steeds of het echt plassen is of toch een soort van sproeien in grote hoeveelheden. Ik volg dit topic dus even, misschien komt DE oplossing wel! :j

Wij hebben het nu redelijk binnen de perken weten te houden door op de favoriete plaats peper te strooien. Ze komen niet eens meer in de buurt! *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 15:58

als het niets medisch is, kan je proberen om weer van voor af aan te beginnen met zindelijk maken.
kat in kleine ruimte doen voor een paar weken met bak. als ze dan weer braaf alles op de bak doet, kan je die ruimte weer gaan vergroten.

maar mijn ervaring is wel helaas, dat als ze eenmaal onzindelijk zijn, dat ook blijven...
wij hebben in totaal 5 katten, 4 katers 1 poes. 3 van mn vriend, 2 van mij.
1 kater was al onzindelijk. Nu is een andere kater dat ook en mn poes ook.
medisch zijn ze in orde. Het is bij hen stress en terratoriumdrift.

om het zoveel mogelijk te voorkomen hebben we nu een heel schema.
poes heeft eigen kamer. daar zit zij overdag. de 2 zindelijke katers lopen overdag los, de 2 onzindelijke zitten in de bijkeuken. 's avonds mogen die ook paar uur los. daarna gaan ze met zn 4'en de bijkeuken in tot de ochtend. poes mag dan los. we hebben 4 bakken, 2x per week drollen eruit, 1x per week alles eruit. bleek vinden ze juist heerlijk, daar maak ik de bakken ook mee schoon.
schoenen, tassen, kledingstukken moeten we altijd opruimen, doe je dat niet.. word je meteen gestraft :+

Ziviaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 17:27

Al veel tips, maar hier nog mijn tips op een rijtje (werk al 20 jaar bij een dierenarts en heb hééél veel piesproblemen aangehoord :D )
1. Urine laten controleren bij de dierenarts ( blaasontsteking, blaasgruis), eventueel röntgenfoto als het aanhoud (blaassteen)
2. 2 kattenbakken in huis ( sommige katten willen gewoon niet meer op de bak als ze geweest zijn of ze willen in de ene poepen en de andere piesen)
3. verschoon dagelijks de kattenbakken ( handig is dan de klompvormige, hoef je hem niet helemaal te verschonen, maar de "klomp" pies eruit scheppen 8-) )
4. Zorg dat er nergens zachte dingen op de grond liggen ( handdoeken, tassen enz. ), zeer gelieft om in te pissen!!
5. Slaapkamer dicht!! Niets is zo erg als 's avonds lekker in je bedje te willen stappen en in een plas pies te gaan liggen... ja, is mij gebeurt ;)
6. Zorg dat alle piesplekken geurvrij zijn (speciale antipiesmiddeltjes bij de dierenwinkel)
7.Als het niets medisch is gaan nadenken of de kat stress kan hebben (nieuwe buurkat, hond, kinderen, verbouwing enz.) en aan de Feliway (feromonen die de kat"gelukkig" maken)
8. Als dat allemaal niet helpt clomicalm bij de dierenarts vragen.

Succes!
Karin.

Stopcontact

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-11 18:27

OldSkipper schreef:
Sancha schreef:
Och hemel. Ja barbaars, ik ben zo'n barbaars mens.. En ik voel me kiplekker :)

:?

:')

Sorry, maar ik kan hier niet eens serieus op reageren.

Voor de mensen die me tips geven, super bedankt! Ik ga er mee aan de slag!!

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 18:39

Ik ken TS al 15 jaar en dierenmishandeling komt niet in haar boekje voor! Dat soort reacties kunnen dan ook achterwege blijven. Denk dat ze nu wel weet dat in de pies drukken niet werkt en haar kennende doet ze dat ook niet meer. Alle diereneigenaren lossen problemen eerst naar eigen inzicht op, dat kan weleens 'verkeerd' zijn maar is vaak niet zo bedoeld.

Marjolein, ben geen kattenkenner

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 18:41

maar komt ze buiten? Anders kan je haar misschien entertainen door buiten te spelen aan een lijntje. Dan kan je zien of het komt door verveling ofzo?

bliksempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 18:43

Laat haar bloed anders even testen op PKD, mijn eerste poes had ook last van piesen in huis en op bed we zijn er toen te laat achter gekomen toen ze net 4 was dat ze ingeslapen moest worden omdat ze PKD had.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 18:50

Miseria schreef:
Ik ken TS al 15 jaar en dierenmishandeling komt niet in haar boekje voor! Dat soort reacties kunnen dan ook achterwege blijven. Denk dat ze nu wel weet dat in de pies drukken niet werkt en haar kennende doet ze dat ook niet meer. Alle diereneigenaren lossen problemen eerst naar eigen inzicht op, dat kan weleens 'verkeerd' zijn maar is vaak niet zo bedoeld.

Marjolein, ben geen kattenkenner

Citaat:
Ze is gesteriliseerd, wordt iedere keer met d'r neus in de pies geduwd.

Stopcontact

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-11 18:55

Brainless schreef:
Miseria schreef:

[***], ben geen kattenkenner

Citaat:
Ze is gesteriliseerd, wordt iedere keer met d'r neus in de pies geduwd.

Ja tot nu dan hé ;)

Stopcontact

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-11 18:55

Ze komt niet buiten, we hebben pas een lijntje gekocht voor d'r, maar ze raakt er gigantisch van over de zeik..

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 19:06

Mareng schreef:
Als je de kattenbak schoonmaakt geen bleek gebruiken... hebben ze een hekel aan.. gewoon met handzeep.

juist wel schoonmaken met bleek want katten zijn gek op chloor lucht ;) dit is ook de reden dat je piesplekken niet schoon moet maken met chloor. grote kans dat ze daar juist gaan piezen.
ze hebben een hekel aan citroen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 19:13

Idd urine opvangen en door DA laten controleren.
Idd wel schoonmaken met chloor die kattenbak en eventueel ander grit nemen en kijken of dat werkt misschien dat ze dit grit niet goed vind.
Hier doe ik dagelijks alle ontlasting uit de bak scheppen (heb van de klevende spul) en als het spul bijna op is in de bak gooi ik de bak leeg (kan zijn dat dat eens in de 3 weken is) en schrob ik hem helemaal. Mijn kat heeft nog nooit problemen gegeven op de keer na dat ze er niet bij kon doordat ik een deur teveel dicht gedaan had.

Snap echt niet!!!! waarom je haar door haar urine haald. Dat is echt enorm triest voor de poes en ze zal er echt geen drol van snappen waarom je dat doet. Ze kan wel een hekel gaan krijgen aan je en daarnaast proberen het plassen te doen op plaatsen dat je het niet ziet.

Hoe lang heeft ze bij haar moeder en andere kittens geleefd? En waar is ze opgegroeit? Bijv. de moederpoes leert de kittens waar ze hun behoefte kunnen doen. En boerderij katten worden weer anders opgevoed dan huiskatten. En soms zijn er mensen die het handig vinden kittens te leren op krant o.i.d. de behoefte te doen. Echter denken die er niet bij na dat een krant buiten de kattenbak ook een krant is.

Stopcontact

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-11 19:18

Eerst deed ze dit niet, dit is eigenlijk begonnen nadat ze krols begon te worden. Dacht ook dat het daar aan lag en ze is dus ook om die reden gesteriliseerd.

Ik denk dat er nu wel genoeg is gezegd over de neus in de pies duwen. (overigens denk ik dat jullie in je hoofd nu een filmpje zien van mij waarbij ik mijn kat hardhandig in de kattenzeik kopje onder aan het duwen ben. Net als in de films dat iemand met zijn kop in de WC wordt geduwd weet je wel)

En Diva heeft alles behalve een hekel aan me hoor, ze ligt nu ook languit tegen me aan op de bank. Ze volgt me overal en mauwt als ik maar even op de wc zit waar ik ben ;)

Dus niet zo dramatiseren allemaal lieve mede-Bokkers. Is nergens voor nodig! :)

Diva is 6 weken bij de moeder gebleven (JA dat is veelste kort, dat weet ik daar hoef ik ook echt geen gezeur nu allemaal over te gaan krijgen). Mensen wouden dat ik haar met 4 weken al meenam, ze zat daar buiten in een tuinschuur, broertjes en zusjes waren al weg en moederpoes was de hort op. Ze zat daar dus alleen en ze werd mensenschuw. Daarom is ze ook vroeg bij mij gekomen.

Overigens, is het NIET zo dat ze niet zindelijk is, want ze plast en poept op de bak, alleen op bepaalde momenten vinden we dus ook pies in huis.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 19:24

dan is ze dus niet zindelijk. Zindelijk is ze als ze altijd in de kattenbak haar behoefte doet namelijk. Mijn hond is zindelijk want die doe tzijn behoefte altijd buiten. Deed hij dat niet dan was hij niet zindelijk.
Zou idd beginnen met urine laten controleren en feremonen spray proberen. Mag ik vragen waarom er geen mogelijkheid is om ze buiten te laten? Best kans dat ze daar goed van op zal knappen.

En ik wil niet zeuren over te vroeg weggehaald maar het is gewoon te vroeg en kan hier allemaal aan bij dragen.

Stopcontact

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-11 19:29

Zoals ik al aangaf.. ik wéét dat dat te vroeg was, wat had jij gedaan als dat beestje zonder broertjes, zusjes, moeder in een tuinschuur zat. Ze had daar niet eens een kattenbak of speeltjes. Had jij haar daar dan tot de 11 weken laten zitten?

Wij wonen in een flat, vandaar dat er geen mogelijkheid is tot naar buiten gaan.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 19:33

Frozenstar schreef:
wordt iedere keer met d'r neus in de pies geduwd.

Werkelijk zeg! Dat er nog steeds mensen zijn die denken dat dít helpt 8)7 :n :(

De meeste katten plassen graag op plastic dus dat ze op vuilniszakken plast e.d. is niets bijzonders. Gewoon opruimen en buiten haar bereik houden.
Maak de kattebak dagelijks 2x schoon, zoek grit wat ze prettig vindt en maak het aantrekkelijk voor haar om er in te gaan d.m.v. een heel klein chloordruppeltje voordat je het grit er in doet.
Pas op dat ze het chloor niet kan bereiken want dat overleeft ze niet.

Stopcontact

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-11 19:34

ranna schreef:
Pas op dat ze het chloor niet kan bereiken want dat overleeft ze niet.

En dan zijn er mensen die tegen mij zeggen dat had neus net even in de pies duwen PURE dierenmishandeling is????
Ik vind dat dan iets erger en zou dat risico niet eens willen lopen!

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 19:35

Geloof dat je er niet veel van snapt. Mss even verdiepen in kattengedrag. :?