Jonge (ex) kater valt mensen aan. Help!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 08:34

tja.. hij is rood he.. dat zijn meestal wel wat fellere katten.
ik hoop dat het je lukt om dit gedrag af te leren, maar eigenlijk zijn alle rode katers die ik heb gekend wel zo geweest.. heel lief, maar soms uit het niets vallen ze aan..

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 08:36

Toch maar wel overwegen om er nog een jong katje bij te nemen :D

Relien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 08:37

Is een laser lampje dan geen idee kan die toch het lampje aanvallen zonder jou handen

fanci_mike

Re: Jonge (ex) kater valt mensen aan. Help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-11 08:40

Neuh, hij gaat dan wel op zoek naar iets wat hij dan wel kan pakken. Nog een seop erbij is geen optie, we hebben nu echt genoeg beesten thuis (en op stal). Vandaar dit topic, ik dacht, misschien zit de cat-whisperer wel op bokt ofzo ;-)

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 08:54

Ik hou dit topic even in de gaten of er hier tips worden gegeven die misschien hier helpen. ;) Hier hebben we ook een erg hardleerse kat rond lopen die totaal niet onder de indruk is van op zijn kop krijgen. Hij speelt dan niet meer gemeen, maar hij heeft wel een aantal vervelende trekjes. :D

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-11 08:57

Via pb kreeg ik nog deze tips; die we gaan uitproberen, werkt misschien voor jouw kat dan ook wel Emytje

Kat begrijpt actie = gevolg niet. Dus straffen nadien heeft geen nut.

Dan kun je dus 2 dingen doen. 1, je voeten zo onaantrekkelijk mogelijk maken. En kijken of hij wel reageerd als je met een deospay spuit als hij je pakt. Reageerd hij hierop, dan evt. Ook wat deo op je voeten spuiten. Doet hij het enkel met blote voeten? Dan sokken aan.

Optie 2 = negeren. Goed de nagels kort knippen, dikke sokken/ sloffen o.i.d. aan en dan gewoon compleet negeren als hij het doet. Hij doet het namelijk wellicht om aandacht te krijgen, en negatieve aandacht is ook aandacht. Dus echt compleet negeren.

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 09:08

fanci_mike schreef:
Nee plastic vind hij geweldig! Dat ristselt en kraajkt en daar kun je fijn mee spelen (moet hem regelmatig uit een plastic zak vissen). Aluminium folie weet ik eigenlijk niet (toch nog iets niet geprobeerd hihi) Gaan we testen vanmiddag! (al ben ik een beetje bang dat het hem niks doet...)
Ja, dat spelen doen we dus ook niet vaak. Maar we willen wel dat hij zijn energie kwijt kan, dus hij zal toch iets moeten doen.

Ik denk dat hier de clou zit.
Koop wat kattenspeeltjes, muisjes etc, en stop wat standaart in je zak.
Zodra katlief aanvalt, sta je stil, dan ben je immers niet meer bewegend en een stuk minder interessant om op te jagen en gooi je een muisje/balletje de kamer door.
Hij zal dan achter het speeltje aan gaan.

Deze kat heeft nooit geleerd van zijn moeder dat een aanval pijn doet. Misschien hebben jullie toen hij klein was wel met je blote handen etc met hem gespeeld.
Hij weet niet dat dat wat hij doet pijn doet. Straffen zal weinig helpen.
Hij wordt er alleen maar bang door.

Ikzelf zou voor de afleiding gaan. Ik vind zo'n laserlampje ook wel een hele goede.
Gewoon moe maken die hap.

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-11 09:14

Wij hebben nooit met onze handen met hem gespeeld, juist om dit soort gedrag te voorkomen. Wel hebben we vanaf het begin af aan duidelijk geprobeerd te maken dat hij niet mag aanvallen. Hij viel toen letterlijk alles wat bewoog aan. Nu is het alleen nog als hij in een bepaalde bui is. En hij weet dondersgoed dat het niet mag, maar doet het toch. Als hij in mijn voet ligt te hakken (waar hij gewoon mee doorgaat juist als je stil gaat staan) heeft hij echt geen aandacht voor een muis oid.
Andere vraag dan: hoe leert een moederpoes aan haar beebjes dat zoiets pijn doet?
Onze grote kater heeft ook een deeltje opvoeding gedaan, en zoals ik het heb waargenomen verschilde wat hij deed niet echt met wat wij deden (alleen hebben wij geen klauwen en tanden)

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 09:22

Op gegeven moment leren jonge katjes in een nest van moeder, broertjes en zusjes wanneer ze te ver gaan.
Maar voordat ze een oplawaai krijgen gaan er zoveel nonverbale signalen aan vooraf. Dat kunnen wij nooit nabootsen.

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-11 09:25

Dat snap ik. Orenspel etc gaat niet met mensen oren (helaas, denk ik weleens). Maar hij kreeg van ons steeds een verbale waarschuwing, en vervolgens een tik als hij ermee doorging. Dit heeft bij tienduizenden andere onhebbelijkheidjes van hem wel goed gewerkt, waarom dan bij dit ene specifieke issue niet? Hij weet heel goed wanneer hij iets stouts doet, alleen op dit issue lijken we niet tot hem door te dringen.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 09:49

Het is puur speelsigheid.
Hoe oud is de andere kat die jullie hebben?
Het kan zijn dat hij gewoon heel erg een speelmaatje mist.

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 09:51

Ik denk niet dat katten het besef hebben van stout of lief zijn.
Het zijn dieren die nog behoorlijk dicht bij hun oorspronkelijke roots staan. Het zijn roofdieren.
En jij hebt ben ik bang, een kater met een enorme jachtdrift.

Het enige wat je eigenlijk kan doen, zonder op geweld over te gaan, wat blijkbaar toch niet helpt, want hij hangt nog steeds in je voeten, is hem iets bieden waar hij zich wel op uit kan leven.
Probeer toch eens zo'n laserlampje.
Het valt te combineren met s'avonds bankhangen :D

Misschien kan je ook vers gaan voeren? Dus euh eendagskuikens enz. Omdat hij dit niet zomaar weg kan schrokken en er echt iets voor moet doen om het op te eten, is hij ook al een deel van zijn verveling kwijt.

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 09:55

kun je niet gewoon 1 x echt een volle bak water over hem heen gooien? hihi

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-11 09:55

Zo'n kuiken wordt niks denk ik, hij vind voedsel niet zo boeiend dat hij er echt moeite voor gaat doen (of ik moet hem eerst uithongeren maar daar heb ik kat nr 1 ook mee). Ik ga het lampje proberen denk ik, als ik er een kan vinden. Ik bedoelde met stout misschien ook meer dat hij weet wanneer hij iets doet waarvoor hij op z'n lazer krijgt.

Nienke als een plons in de vijver niet helpt denk ik dat een bak water ook niet echt iets doet...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 10:09

Typisch onze rode (ex)kater, toen die nog jonger was. Hij is nu meer als een jaar oud.
Maar hij viel niet onze voeten aan. Maar juist onze handen. Hij kon uren lang op schoot zitten.
Maar zo opeens sloeg er knop om en zette hij zijn nagels in mijn handen. En maar grommen erbij.
En ook vanalles geprobeert. En plantenspuit had hij schijt aan.
De oplossing die bij ons werkte was, dat als hij weer zo'n actie had dat we hem na buiten gooide. Uiteindelijk bleek het te zijn dat meneer te veel energie had. Nu word het eindelijke een lieve kat. Maar heeft nog steeds van die acties, waarvan je denkt dat die kat niet spoort. En het is ook nog een keer op 1 april geboren.

Dus ik wens je veel succes met joun rode kater.

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-11 10:10

Euhm, hi jdoet het ook gewoon buiten love western....

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 10:11

hihihihi...
ik vind hem geweldig!
Deze kat is speels en ziet jullie als speelkameraad. Heel logisch gezien zijn verleden.
Hij is nog jong en lekker aan het ravotten, maar dit gedrag gaat vanzelf over.
Alles wat beweegt is leuk, en helemaal voeten als je langs loopt...is net een prooi hahahahaah
Hij is zijn krachten snelheid en lijf aan het testen en berekenen, dat is op die leeftijd heel normaal.

overigens ben ik het niet eens met het gedrag van rode katers en hun karakter.
ik heb 2 super lieve katers, allebei rood. Wel heb ik als voordeel dat ze altijd naar buiten kunnen.
is er niet een mogelijkheid dat ie overdag ook naar buiten kan? kattenluik ofzo? Hij heeft blijkbaar energie te over.

Heb je wel eens een kat zien blazen? naar een andere kat? probeer dat eens.......

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 10:17

nombrado schreef:
overigens ben ik het niet eens met het gedrag van rode katers en hun karakter.
ik heb 2 super lieve katers, allebei rood.

Rode katers zijn supergevaarlijk!!!!!! ik werd gisternacht toen ik thuis kwam van achter aangerand :')

Afbeelding

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-11 10:21

Nou, het is zo: hij mag wel naar buiten, maar durft nog niet verder dan de tuin. Als we thuis zijn is dat geen probleem, hij komt dan steeds als er iets engs is gauw naar huis gerend en schuilt dan even binnen, om vervolgens weer de wijde wereld te verkennen. Echter, wij zijn van 0700 tot 1600 weg, en hij kan dan niet naar binnen. Als ik hem buiten wil laten in het weekend, dus voor een korte periode, raakt hij helemaal in paniek als ik de deur dicht doe. Hij MOET ook niet naar buiten van mij als hij niet wil. Hij MAG. Maar vind hij dus erg spannend. Logisch. Hij loopt soms weleens achter kat nr 1 aan, maar als het te ver van huis gaat rent hij gauw terug. Kattenluik is geen optie helaas, zou ik zelf wel graag willen maar gaat niet.
Dat blazen werkt echt maar heel tijdelijk bij hem.
Hij is verder ook echt superlief, wil graag knuffelen etc.

Listiglistje: die is briljant!!

Tessaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 10:49

OMG... waar ben ik aan begonnen... :')

Afbeelding

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-11 10:51

Leuk tessaar, succes...... ;-) Nee hoor, elk diertje heeft z'n eigen manko's, bij onze kat nr 2 is het duidelijk een voetfetisj. Verder is hij echt leukleukleuk en lief.

Tessaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 10:55

fanci_mike schreef:
Verder is hij echt leukleukleuk en lief.

Das toch wel het allerbelangrijkste!! :Y)

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-11 10:57

:j als het niet opgelost wordt dan zoeken we er een weg omheen, vooralsnog weer tips gehad om te proberen. Ötzi is een blijver. Nu de baas nog overtuigen.....Hij heeft er ietsiepietsie minder geduld mee dan ik....

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 11:07

Misschien een beetje cru... Geïnspireerd door zo'n homevideo waarin een kat zich pijn doet aan een cactus.
Koop héle dikke sokken en doe kleine speldjes of coctailprikkertjes hierin met de scherpe kant naar boven.
Misschien als hij zichzelf direct pijnigt, hij het niet leuk meer vind?

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-11 11:10

Aangezien ik dit plan al verzonnen had voor mijn plantenbakken buiten (waar alles nu dood is rarara hoe kan dat?....ÖTZI!!!!) vind ik het nog niet zo stom bedacht maar is praktisch niet echt uitvoerbaar. Anders zou ik het nog best proberen denk ik.... En er dan een homevideo van schieten...