Hoe maak ik mijn cavia's duidelijk dat...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 12:59

Je kan ook een hamster ren kopen! Die zijn helemaal niet zo duur! En die zijn hoog genoeg! (cavia's zijn niet zo'n springers!

Hooi moeten ze onbeperkt hebben! Dit houd hun darmen op gang, die niet stil mogen komen te liggen! En je zal wel weten, ook dagelijks groentes!

Verder kan je er wilgen takken, maar ook fruit boom takken kan je er in leggen! Die knaagblokken zal ik er ook snel uit halen als ik jou was. Is niet goed voor je caafjes ;)

mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 13:04

Bij de boerenbond was pas een actie 2 rennen voor 25 euro. Ik heb ze aan elkaar gemaakt en nu een hele grote ren. Ook heb ik een bal waar eten in kan. Kunnen ze ook uren mee bezig zijn, met hun snoet tegen de bal rollen net zo lang tot er een brokje uitvalt.
Afbeelding

BlueMilk

Re: Hoe maak ik mijn cavia's duidelijk dat...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 15:48

Ik heb vorige week 6 hekjes gekocht waar mijn konijn kan inlopen voor €22 dus 40 vind ik ook wel beetje veel :=
Mijn nijn heeft ook geen knaagsteen maar geef hem wel wilgentakken maar hij kijkt er niet naar om. Pakt het beet en smijt het daar beetje verder haha :) Onbeperkt hooi voeren is het beste.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-11 19:09

Serieus, da's geen grapje. Laat het 35 euro zijn, maar 't vond het echt belachelijk :') Waren wel degelijke hekjes, maar met een beetje handigheid kun je zoiets zelf nog wel in elkaar flansen voor de helft van de prijs. Die dierenwinkel is sowieso duur, ze hebben een tijdje paardenspullen verkocht. Poetsblok 4 euro zoveel, peesbeschermers 37,50 (in elke andere winkel waren ze maar max 25 euro). Ook een keer een boot voor in eeen aquarium gezien, voor de gein opgezocht op internet. Hadden ze gewoon zelf 20 euro boven die prijs gedaan :oo

Net nog even op zooplus gekeken en die prijzen staan mij beter aan :j Zit nog best leuk spul tussen ook.

Die wilgen/fruittakjes, kan ik die ergens halen of gewoon zelf plukken? Op wortel zijn ze ook dol.

Overigs passen ze prima door de deuropeningen, zelfs nog met z'n tweeën boven op of naast elkaar :D

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 23:44

mijn caafs hebben helaas niets met wortels..wat ze wel heerlijk vinden is een broccoli stronk en paprika(geen rode,die willen ze niet) en helaas de wilgentakken willen ze ook niet.
ook peer vinden ze erg lekker, appel daar in tegen weer niet nog meer tips/ideeen?

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 23:50

Heel verstandig van de cavia's om de witte knaagsteen links te laten liggen, dat is echt harstikke ongezond voor cavia's en mogen ze eigenlijk helemaal niet hebben.

Wilgentakken zijn hier altijd een groot succes! Ze vinden het heerlijk en knagen er vrolijk oplos. Wij hadden zelf een wilgenboom en daar plukte ik gewoon takken vanaf.

OldSkipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 09:51

pubelia schreef:
Je kan ook een hamster ren kopen! Die zijn helemaal niet zo duur! En die zijn hoog genoeg! (cavia's zijn niet zo'n springers!

Dan moet ik je toch uit je droom helpen, die van mij springen met gemak over 30 cm heen :j en die hekjes zijn maar 23cm hoog

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 09:54

OldSkipper schreef:
pubelia schreef:

Dan moet ik je toch uit je droom helpen, die van mij springen met gemak over 30 cm heen :j en die hekjes zijn maar 23cm hoog

De mijne zetten de voorpootjes erop, trekken zich omhoog, en gaan er na drie keer optrekken zo overheen :+

BlueMilk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 11:10

Mijn hekjes zijn 56 cm hoog en voorlopig kan konijn er niet uit :+

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 12:32

Dan hebben jullie ze niet goed op gevoed :P Bij ons is er nog geen 1 erover heen gesprongen over de hamster ren ;)

Latruda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 12:37

ik heb ook de hamsteren en die van mij gaan er echt niet over..
Ik gebruik ze buiten om het grasveldje af te zetten zodat ze niet al het gras in 1 keer op eten.. werk prima!

OldSkipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 13:35

Hmm nou die van mij zijn absoluut niet atletisch gebouwd om t zo maar te zeggen :+ en hupsen er met hun 1300 gram dikke konten zo overheen :Y) Nu kan dat komen omdat ze altijd gewent zijn trappetjes en huisjes te beklimmen, dus die draaien hun pootje ook niet om voor zo'n hekje

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 14:46

De mijne zijn verliefd op een van m'n konijnen :P En die loopt dus buiten dat hekje :P

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 15:10

Latruda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 16:17

Hm mijn caafje van 1500 gram is ook trappetjes ed gewend maar blijft toch echt braaf achter het hekkie..
Is gewoon goed opgevoed.. O:)

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 16:26

mijn cavia knaagt niet aan zijn hok dus aan dat geknaag weet ik niet wat je kan doen...
je hebt ook van die cilinders waar samengeperst hooi en hout zit, ze kunnen er doorheen lopen, zelf wegrollen en aan knagen, mijn cavia vind dit helemaal geweldig...en hij slaapt erin.
ook heb ik zo'n voerballetje in zn kooi en een hooiballetje (met zo'n belletje eraan) en een knaagstick (houten stokje met allemaal granen enz. eraan geperst, afgewerkt met een honinglaagje) aan de tralies hangen. misschien dat je zoiets kan proberen om ze toch te laten knagen en je ze ermee van de tralies kan afleiden...

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 17:51

Maar Duhelo, wat is dan het verschil in die 'likstenen'? Volgens mij zit in beide gewoon een heel hoog calciumgehalte en dus risico op blaasstenen :+

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 18:22

die ene zijn effectief om aan te likken
die andere zijn gewoon van die blokken (gasblokken?) die niet kapot gaan bij likken, maar bij knagen gewoon verpulveren, smaken ook niet lekker dus worden in theorie niet opgegeten ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 15:50

Ffortuna schreef:
Heb je het blokje nou al uit de kooi gehaald dan??? Dat de dierenwinkel zegt dat het een knaagsteen is klopt, doen ze voor de verkoop ;) daarom liggen die dingen ook nog in de winkels, te wachten op naïeve mensen die niet weten dat die dingen killing zijn voor cavia's en konijnen.

Kun je niet ergens een dikke wilgentak vandaan halen? Vinden ze heerlijk en is super voor de tandjes. Of een flinke winterpeen. Overigens moet gewoon goed ruwvoer (grof, stengelig hooi) al genoeg zijn om de tandjes goed te laten slijten.

mag het een tak zijn van een treurwil?

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 23:38

Euhh... Niet :Y)

Je kunt wellicht een takje van een fruitboom in het hok zetten, of een binnenhokje van hout :) Mijn cavia's blijven van het hok af, maar vreten het hokje dat erin staat kapot. Niet zo erg, het is hout :)
Ook takjes van de appelboom vinden ze lekker, en maiskolven knagen ze ook flink aan :)

Maar cavia's iets afleren is een onbegonnen taak :P

@Mag: Mijn beesten (ook de kat) snappen níet hoe dat werkt :') Ze kijken ernaar en doen er verder niets mee xD

caaramel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 09:45

treurwilg mag wel hoor ze vinden het heel lekker. het is enkel niet zo hard dus super geschikt als knaaghout is het niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 21:30

caaramel schreef:
treurwilg mag wel hoor ze vinden het heel lekker. het is enkel niet zo hard dus super geschikt als knaaghout is het niet

oké, dank je!!
ik zat een beetje op een antwoord te wachten :)