Zijn mensen helemaal gek geworden?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 13:15

Trouwens, een persoon op een fiets kan volgens mij niet heel hard trappen, of heel gericht.
Heel anders dat wanneer iemand vanaf de grond trapt. Dan kun je richten, kracht zetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 13:17

peugotje schreef:
spicegirl schreef:
een hond is onder controle, of niet.
de lijn moet daar los van staan..

Ja, maar dan moet hij wel het commando 'hier' kennen, en er aan gehoorzamen. Je kunt een brave hond hebben die netjes meelopt, af en zit doet, maar als ze 'hier' niet kennen, zit er wel degelijk een verschil tussen vast en los...

Ik mag toch aannemen dat een hond, waarvan gezegd wordt dat ie onder controle is, toch zeker het commando 'hier' wel kent..?

kimG

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 13:17

je hond is duidelijk niet onder appel, dit is wel iets om aan te werken.
van ELKE hond die niet onder appel is vertrouw ik de baas niet (qua hond "doettie anders nooit") ik heb al meerdere beten gehad (op de fiets en te paard) dus helaas, maar geef de fietser wel gelijk.
had je maar moeten zorgen dat je hond luistert

marielle231

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 13:18

Ik heb ook wel eens een hond weggeschopt( raakte haar niet trouwens omdat ze ervan schrok) , beest liep los en kwam als een malloot op mij en mijn honden aanrennen, vertrouwde dat dier voor geen meter dus oprotten die handel
Vrouw helemaal over de zeik en ik ben daarna ook uit mijn plaat gegaan. was trouwens hier op de parkeerplaats waar de honden gewoon vast horen, vrouw had ALTIJD de honden los ( roedel van 3 of 4)

Bij jou is het een ongeluk dat dat haakje kapot ging, maar als er een hond op je af komt rennen al blaffend dan begrijp ik hun reactie wel.

caboclo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 13:20

ook ik zal toch echter wel van me af ''bijten'' als er een niet bekende hond op me af zal komen stormen.
er zijn maar zat honden die geen aggressie tonen maar het toch zijn. ook andersom dus ze zeggen wel van blaffende honden bijten niet nou let maar is op..

wij hebben hier een am stafford rond lopen los laat hij iedereen in zijn eigen waarde maar aan de riem zal je hem toch niet al te graag willen aaien hoor..

en er zijn maar zat mensen die niets van een hond moeten hebben of ooit al is gebeten zijn door zo een gevalletje dan is je eenigste red middel toch echt om hem van je af ste ''slaan''

ik zelf ben eerste klas dierenvriend en ga ook met allerlei soorten honden aan t werk zowel bangen als agressieve honden maar ken ook maar zat mensen die mij voor gek verklaren..

igg loop ik hier soms met een geweldig lieve hond rond en zijn er dus ook mensen die voor mij omkeren ofzowat de lantarenpaal inklimmen..

igg succes met de heropvoeding.!

peugotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 13:24

peugotje schreef:
spicegirl schreef:
een hond is onder controle, of niet.
de lijn moet daar los van staan..

Ja, maar dan moet hij wel het commando 'hier' kennen, en er aan gehoorzamen. Je kunt een brave hond hebben die netjes meelopt, af en zit doet, maar als ze 'hier' niet kennen, zit er wel degelijk een verschil tussen vast en los...

Ik mag toch aannemen dat een hond, waarvan gezegd wordt dat ie onder controle is, toch zeker het commando 'hier' wel kent..?[/quote]

Ik weet niet of er ergens geschreven staat dat de hond volledig onder controle is, lijkt me niet, want dan breekt je riem ook niet natuurlijk :) zeker een musketon haak is wel stevig (al kan alles slijten, maar dan moet er wel druk op komen te staan)

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-11 13:29

@boras nou wat ik heb gezien was het toch behoorlijk hard! Kyra is ongeveer even hoog (misschien iets groter) als de instap van je fiets. Als je iets draait op een fiets kan je dus wel gericht hard trappen!

@peugotje dankjewel voor je reactie het commando hier kent ze niet (nou ja als ze gericht is op mij kent ze het commando wel, is ze gericht op iets anders hoort ze het niet. dus ze kent het niet!)
@manie mmm gratis opvoedkundig lesje.. nou dankjewel maar ik doe het toch op een andere manier ipv. hardhandige correcties.

@cm_ van die krukken ga ik niet afkomen, en zal 'promoveren' naar een rolstoel.

kimG@ heb nergens geschreven dat mijn hond volledig onder controle is! Ik ben hier nu een jaar mee bezig en we zijn er nog lang niet. wij zijn er 365 dagen per jaar mee bezig!

ze trok niet hard aan de lijn (anders lag ik wel op m'n snufferd). Zal de riem straks bekijken, maar denk dat het door roest komt (we zwemmen er ook vaak mee, ook aan de lijn ;) )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 13:29

Ik vind het wel heel raar om een blaffende hond een trap te geven.
Een blaffende hond betekent nog geen agressieve of bijtende hond.
Je kunt het dier vele beter begroeten en op z'n gemak stellen.

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 13:32

Ik vind het niet echt normaal dat mensen het gelijk gaan oplossen met trappen. Alhoewel ik me ook weer kan indenken dat iemand die helemaal niets met honden heeft er van schrikt. Als ik diegene op de fiets was geweest, was ik gestopt zodat ik de hond kon pakken of ik zou wachten tot jij er was om haar aan te lijnen. Alleen niet alle mensen hebben kennis van hondengedrag en weten daardoor ook niet dat het alleen maar leuk is als je blijft fietsen.
Dus uiteindelijk ligt de verantwoordelijkheid bij jou als eigenaar, hoewel jij in dit geval er ook niets aan kunt doen. Ongelukkige samenloop van omstandigheden. Ik zou zelf als eigenaar ook pissig worden als iemand probeert mijn hond te trappen, maar ik zou het ook niet accepteren van mijn hond dat hij dat doet.
Als het wel gebeurt vraag ik of die fietser wil stoppen zodat ik de hond kan aanlijnen. Daar is mijn stem luid genoeg voor haha! ;)

peugotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 13:34

JoviBan schreef:
Ik vind het wel heel raar om een blaffende hond een trap te geven.
Een blaffende hond betekent nog geen agressieve of bijtende hond.
Je kunt het dier vele beter begroeten en op z'n gemak stellen.

Tuurlijk, maar niet iedereen weet dat. Er zijn mensen die mijn 5 mnd oude pup nog wel agressieveling aanzien....

luve_rozes

Re: Zijn mensen helemaal gek geworden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 13:39

Zo iemand reageert uit angst, of het nu trappen, of schreeuwen is. Dat gedrag triggert bij een wat dappere hond juist bijtgedrag. Waar de hond dan altijd de schuld van krijgt.

Net zoals doorfietsen, pure angst, maar een hond is een drijfjager. Stap af, en negeer de hond, en wacht op de eigenaar. Tuurlijk kun je gebeten worden, maar dat gebeurt dan ook als je fietst, als je al niet de hond tussen de wielen krijgt.

Dus vanuit menselijk gedrag, mag de reactie normaal zijn, hij is niet slim.

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-11 13:43

Die fietser had desnoots even terug kunnen fietsen en blijven fietsten (hoeft dan echt niet stil te gaan staan, als ze maar in m'n buurt blijft zodat zij van kyra af is en ik haar weer terug heb ;) )

@peugotje wat voor een kruising/ras is je pup?

@luve_rozes dankjewel voor je goede verwoording! natuurlijk snap ik dat niet iedereen honden graag ziet, maar de vrouw was er (naar mijn inzicht..) nou niet doodsbang van.. ze fietste op het zelfde tempo (normaal tempo) door. als ze echt bang was ging ze naar mijn mening heel hard fietsen

Ojajoh

Re: Zijn mensen helemaal gek geworden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 13:45

De fietser had terug moeten fietsen? Terwijl jij je hond niet kan controleren?

Haha ja nu wordt ie echt grappig en is de titel andersom beter van toepassing :+
nee ik vind echt niet dat je alles weg kan schuiven.....de verantwoordelijkheid van dit voorval ligt 100% bij jou als eigenaar

peugotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 13:46

new foundlander, dus nu met 5 mnd al een kilo of 32 inmiddels denk ik.... en al een hoogte van 60 cm...maar nog wel een pup, en dat is voor hondenkenners wel te zien (blije bakkes, zwalkend lopen etc) maar voor een vreemde niet, en dan wordt er vaak toch wel anders gereageerd als dat er een 5 mnd oude york tegen je aan probeerd te springen :)

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 13:48

Een blaffende hond achter me aan kan/zal zeker een oplawaai krijgen. Van de week nog op ruiterpad een achter mijn koets aan. Die heeft de lange zweep ook goed gevoeld.

Je leidt honden op, dan kun je er toch op zijn minst voor zorgen dat je hond zowel aan de lijn als los onder appèl staat?

peugotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 13:49

Ojajoh schreef:

Haha ja nu wordt ie echt grappig en is de titel andersom beter van toepassing :+
nee ik vind echt niet dat je alles weg kan schuiven.....de verantwoordelijkheid van dit voorval ligt 100% bij jou als eigenaar

wat ik dan weer wel vind, is dat de meeste mensen niet weten hoe om te gaan met honden. Hoeveel mama's hun kinderen angstig optillen op 100 meter afstand in het bos, of zonder te vragen hun kinderen mijn honden laten aaien (als ze aangelijnd zijn, ik heb altijd geleerd, altijd vragen!) zouden ze op de basis scholen best eens iets mee mogen doen.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 13:50

Ik sta er echt van te kijken dat er zoveel reageren met 'van mij had ie ook een schop gehad'................ Vind het echt heel raar dat iemand maar gaat schoppen wanneer er een blaffende hond op hem/haar afgerend komt?!? Als een hond echt wil bijten/aanvallen is het nog vroeg genoeg om uit te halen :P Ben blij dat er niet zoveel mensen met die gedachte bij ons in de buurt rondlopen, want dan vielen er toch heel wat trappen met al die enthousiaste honden die hier rond lopen....

En ik kan me nog wel voorstellen dat je hond blijft rondrennen.... Zou ik ook doen wanneer allerlei mensen zo 'leuk' op mij zouden reageren... :P

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 13:52

Ojajoh schreef:

Over verantwoordelijkheid wordt niet gesproken, die ligt ten alle tijde bij de eigenaar.

Maar een dier is een dier, en mensen worden geacht in een situatie te kunnen redeneren. Deze mensen minder, want die hadden dus angst. Maar idd had deze mevrouw terug kunnen fietsen, dan komt de hond binnen het contact veld van de eigenaar, en is beter terug te halen, en de drijflust wordt gebroken.

Gek dat hier veel paardenmensen zijn, die snappen hoe ze een paard moeten behandelen, en dat niet inzien van een hond.

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-11 13:55

@ojajoh had gekunt, zeg niet dat het moet (terug fietsen). Was zij ook gelijk van mijn hond af.

Ik weet dat mijn hond niet los kan, maar als de haak afbreekt... moet ik dan met 3 lijnen lopen, 2 tuigen, 3 slipkettingen en oh ja een muilkorf!

@kentaro dankjewel voor je reactie! :)

@peugotje ja een NF is wel heel eng... en gevaarlijk... hij loopt je namelijk omver! :+ (grapje)

Ja ik maakt het inderdaad nu je het zegt vaak mee (ook vanuit het asiel) dat moeders hun kind het liefst van de grond af tillen om maar niet in de buurt te hoeven komen van een hond..

@luve_rozes dankjewel voor je reactie :)

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 13:55

kimG schreef:
je hond is duidelijk niet onder appel, dit is wel iets om aan te werken.
van ELKE hond die niet onder appel is vertrouw ik de baas niet (qua hond "doettie anders nooit") ik heb al meerdere beten gehad (op de fiets en te paard) dus helaas, maar geef de fietser wel gelijk.
had je maar moeten zorgen dat je hond luistert

opzich heb je gelijk, maar helaas is dat niet zo met elke hond. ;)
ik heb 1 hond in het bezit, die niet los kan, en als de haak breekt ik ook een probleem heb,
weliswaar niet met mensen maar met ''jagen''.(hoog jachtinstinct)

ik ben op cursus geweest training gevolgd, thuis aan gewerkt.
maar toch, als het jou lukt mijn hond onder appel te krijgen en dat hij buiten los mee kan, mag je mij hond wel even lenen.

peugotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 13:57

oempf, jij weet niet hoe snel een hond bijt? zit niet zo veel tijd tussen dat je dat kan zien aankomen, en ie het doet hoor.
en er zit een verschil tussen schoppen en schoppen. Mijne krijgen ook wel eens een schop. Soms blijven ze voor mijn voeten stil staan, moeten ze maar opzij gaan. Het zijn geen mietjes... En ik schop geen gekneusde ribben etc. Zolang die hond nog bij die mensen in de buurt blijft, zullen ze wel echt niet geschopt hebben om dood te schoppen, anders was of die hond in elkaar gezakt en gaan piepen, of hij had gebeten.

@nathalie, ja van mijn golden wordt ook vaak gevraagd of hij bijt en gevaarlijk is :+ echt hoor

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 13:59

peugotje schreef:
Ojajoh schreef:

wat ik dan weer wel vind, is dat de meeste mensen niet weten hoe om te gaan met honden. Hoeveel mama's hun kinderen angstig optillen op 100 meter afstand in het bos, of zonder te vragen hun kinderen mijn honden laten aaien (als ze aangelijnd zijn, ik heb altijd geleerd, altijd vragen!) zouden ze op de basis scholen best eens iets mee mogen doen.

Uh.....wat heeft kinderen er in dit geval mee te maken? Of überhaupt je voorbeeld?
Ts haar hond had in mensen hun ogen geen vriendelijk gedrag.......ts had haar hond niet onder controle.....

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 14:01

luve_rozes schreef:
Ojajoh schreef:

Over verantwoordelijkheid wordt niet gesproken, die ligt ten alle tijde bij de eigenaar.

Maar een dier is een dier, en mensen worden geacht in een situatie te kunnen redeneren. Deze mensen minder, want die hadden dus angst. Maar idd had deze mevrouw terug kunnen fietsen, dan komt de hond binnen het contact veld van de eigenaar, en is beter terug te halen, en de drijflust wordt gebroken.

Gek dat hier veel paardenmensen zijn, die snappen hoe ze een paard moeten behandelen, en dat niet inzien van een hond.

Een hond is dan ook heel anders dan een paard......

peugotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 14:04

@ ohjajo, niet kinderen in het speciaal, maar wel de algehele honden kennis van mensen zonder hond. 'Hoe om te gaan met' zeg maar. Ik heb nu pas mijn eerste honden ooit, maar vroeger wel geleerd, niet aankijken, altijd eerst aan de baas vragen etc.
Tis nu eenmaal een klein stukje nederland, met veel mensen en honden waar we leven, dan zou het toch handig zijn dat iedereen wel een aantal basis regels kent. Zag laatst op animal planet volgens mij, een stukje over een hond die naar basisscholen gaat om daar de dieren te leren hoe ze met honden moeten omgaan.
zo kwam ik laatst iemand op de stoep tegen, mijn honden lopen links, dus ik ging zo ver mogelijk links lopen zodat die vrouw rechts van mij kon passeren. Die vrouw begreep dat niet, raakte in paniek en stoof zo links langs ons de straat op....

Niet dat dit de actie van de TS goedpraat hoor, want inderdaad, dit had zo niet mogen gebeuren, ook al is het een ongeluk, de schuld ligt bij jezelf als eigenaar (voortaan heeeeeel goed de lijnen regelmatig controleren!)

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-11 14:06

ohjajoh@ maar gelukkig heb jij niet de hele situatie met het lichaamstaal die er bij hoorde gezien.
En nee inderdaad ik had mijn hond in deze situatie niet onder controle!

peugotje@ oeii ook al een gevaarlijke golden... pas je wel goed op! :+

het is is inderdaad wel een goed idee om daar les in te geven op de basisschool! (groep 2/3) over hoe en wat over de hond! (aaien of niet etc.)

maar ik ben er ook absoluut niet mee eens/blij om/goedkeurend over wat er is gebeurt!

gipsyboy@ dankjewel voor je reactie :)
Laatst bijgewerkt door nathalie_v op 15-06-11 14:07, in het totaal 1 keer bewerkt