Welke vogels vind je bij jou in de tuin?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 11:48

Ik zou eigenlijk ook eens een vogelboekje moeten halen, weet nooit wat voor beest er voorbij fladdert :P .

Iig, wat ik wel kan herkennen en hier rondvliegt:
duiven
merels
kraaien
eksters
vlaamse gaaien
reigers
buizerds (veeeel buizerds)
valken
mussen
roodborstjes
spechten (niet gezien, wel gehoord)
gierzwaluwen
boerenzwaluwen
uilen (niet gezien, wel gehoord)
fazanten
kwartels

En dan wat ik niet kan herkennen :D
iets dat 's nachts een schril geluid maakt en vliegt, er zitten hier wel vleermuizen maar ik acht mezelf niet in staat om hun geluid te kunnen horen
iets klein groenbruinachtig (groter dan een mees, kleiner dan een merel)
alles wat eruit ziet als iets vogelachtig en opgeschrikt wordt door m'n auto (vraag me trouwens af waarom ze altijd scheervluchten voor m'n auto willen maken).

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 11:52

lovelanga schreef:
@pinto_1: Wat gaaf zeg *ben jaloers*!
ik ben dol op uilen, mijn moeder zegt altijd: als de studie uilologie bestond zou dat wat voor jou zijn! :')

Je kan in je omgeving al heel veel onderzoek doen hoor.
Ik heb hier vorig jaar een broedsel Steenuilen gehad. Terwijl iedereen naar het Nederlands en Duits voetbal keek zat ik in mijn weiland. Camera in de aanslag, verrekijker bij de hand en kijken maar.
Ik heb een paar prooioverdrachten bekeken, uileballen gezocht en nu weet ik zo'n beetje wat ze gevangen hebben.
Muizen en meikevers waren favoriet.
Ik zat soms wel wel 3 a 4 uur in het gras.
Het leuke van Steenuilen is dat ze vrij vroeg beginnen met jagen, dan is het nog licht en kan je ze goed zien. Ik heb echt enorm genoten.

@ Thioro: Dat schrille geluid kan een kerkuil zijn. Het klinkt heel spooky en als ze dichtbij zitten is het geluid ook hele hard.
Je schrikt je een hoedje, tenminste dat deed ik wel toen de Kerkuil 2 meter boven mijn hoofd geluid begon te maken. Het was stikkedonker, ik stond buiten om mijn honden nog een laatste plasje te laten doen en ineens dat geluid. Hoewel ik meteen wist dat de kerkuil dat geluid maakt , schrok ik toch. Het is echt zo'n geluid voor een enge film of zo.

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 11:59

Boerenzwaluw ( 3 nestjes)
Boomklever
specht
koolmees
mussen
kwikstaartje
merel
kauwen
turkse tortels
pimpelmees
roodborstje
kerkuil
ganzen
groenling
vink
wipstaartje
spreeuw
houtduif

En nog meer waaravn ik de naam even niet weet..

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 12:01

Kerkuil *check*. Zitten die soms in groep (dacht er toen een stuk of 3 te horen en ik vond het als ruzie klinken)?
Het was idd vrij spooky. Ik kwam 's nachts terug van een spoedgeval. Nu moet je weten dat de praktijk in een heel rustig (lees doods) dorpje ligt waar weinig mensen wonen en wel wat bouwvallen staan (en een kerk uiteraard). Sta je daar, moederziel alleen in een godverlaten dorp om 4u 's morgens. Begint er iets afgrijselijk te krijsen. Tof.
Achja, heb zo ook al een nacht wakker gelegen omdat ik dacht dat er krakers/inbrekers in het huis ernaast waren. Bleken achteraf steenmarters te zijn.
Belevenissen van een stadsmeisje op het platteland :+ .

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 12:18

Wat moet ik lachen om je Steenmarterverhaal. Zo herkenbaar :D
Ik ben in Duitsland gekomen vanuit Singapore. In Singapore woonden we in een apartementje met bovenburen. Luidruchtige bovenburen welteverstaan. Maar goed, ik was helemaal aan die geluiden gewend.

Toen ik hier kwam wonen hoorde ik dezelfde geluiden en weet je? Het viel me niet eens op.
Tot ik er een keer midden in de nacht wakker van werd en ik dacht "Nou bovenburen, kan het een beetje rustiger daar" en ineens viel het kwartje, euh ik heb hier geen bovenburen.

Ik ga even een geluidsfragment voor je zoeken van de kerkuil.

Edit: geluid kerkuil:
http://www.vogelbescherming.nl/vogels_k ... Multimedia

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 12:42

Het geluid lijkt er idd heel hard op. Heb een site gevonden met vogelgeluiden en ik denk dat ik gewoon teveel fantasie heb. Wat ik voor een verdwaalde aap hield blijkt een of andere havik te zijn. En de 'gnoes' bleken eerder al de kikkers uit de naburige vijver te zijn. Komt ervan als je in de tropen gezeten hebt :') .

Heb er nog eentje voor je (vind hem niet direct terug op de site). Het zit in graanvelden en zegt 'pwiiiiiiiieeeeeeet', heb ze vooral 's nachts gehoord maar kan zijn dat het ook een keer overdag was. Ben er wel vrij zeker van dat het een vogel was, klinkt ook redelijk groot (geen mezenpwiet). Buizerd is het niet, dat is nu 1 van de vogels die ik wel kan herkennen.

Wilawander

Re: Welke vogels vind je bij jou in de tuin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 12:54

Hier ook al de nodige vogels opgevangen zoals vorig jaar een nestje steenuilen opgevangen een oudere kerkuil maar ook jong klein grut.

lovelanga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-11 12:56

@Thioro haha ik herken het wat je zegt. Ik heb ook veel te veel fantasie. Ik hoorde een keer een koe loeien, maar die loeide heel raar, dacht ik met m`n stomme kop dat het een of andere uil was die nog niet ontdekt was :roll:
Of ik zag een egel bezaaid met blaadjes lopen. "Papa, er loopt een schildpad!"

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 13:08

Thioro schreef:
Het geluid lijkt er idd heel hard op. Heb een site gevonden met vogelgeluiden en ik denk dat ik gewoon teveel fantasie heb. Wat ik voor een verdwaalde aap hield blijkt een of andere havik te zijn. En de 'gnoes' bleken eerder al de kikkers uit de naburige vijver te zijn. Komt ervan als je in de tropen gezeten hebt :') .

Heb er nog eentje voor je (vind hem niet direct terug op de site). Het zit in graanvelden en zegt 'pwiiiiiiiieeeeeeet', heb ze vooral 's nachts gehoord maar kan zijn dat het ook een keer overdag was. Ben er wel vrij zeker van dat het een vogel was, klinkt ook redelijk groot (geen mezenpwiet). Buizerd is het niet, dat is nu 1 van de vogels die ik wel kan herkennen.

Probeer deze eens? Misschien is het de steenuil.

http://www.vogelbescherming.nl/vogels_k ... kresultaat

Trouwens die rottige Steenuilen houden mij mooi voor de gek.
Toen we hier net woonden dacht ik dat er een nest kittens in mijn tuin lag. Ik heb ruim een week de hele tuin nagezocht, overdag maar dus ook s'nachts. Met mijn zaklampie op de kop in de bosjes. Tot ik na dagen ploeteren me ineens realiseerde dat het geluid van boven mij kwam.
En ja hoor, ik vond de dader op het dak.

Afgelopen winter hadden ze me nog 1 keer tuk, ik liep met de honden langs de straat en toen dacht ik een kitten in een tuin te horen.
Het was heel koud en tja die drukke straat he....
Dus ik hup, alweer op mijn knieen in die tuin aan het zoeken.
Zie ik ineens vanuit mijn ooghoek wat wegvliegen. Aaaaarghhhh weer die Steenuil he.

Heb me voorgenomen er nu echt niet meer in te trappen. }:0

lovelanga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-11 13:10

Het geluid van die beesten lijken idd sterk op het geluid van kittens!!

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 13:14

Nee, het graanbeest is geen steenuil (klinkt anders).

Toch grappig dat veel 'vreemde' geluiden gewoon vogels zijn.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 13:15

Koolmees (nestje hier)
Pimpelmees (nestje hier)
staart mees
diverse Vinken (oa appel vink)
Keep (heel gaaf beestje)
Boomklever (nestje bij de buurman)
boomkruiper
Merel
Zanglijster
Spreeuw (nestje gehad hier)
Roodborst
gekraagde roodstraart (nestje hier)
Winterkoning
Groenling
Huismus
Ringmus
heggemus
Grote Bonte Specht (kwam in de winter elke dag een pinda halen)
ekster
vlaamse gaai
kraai
kauw
vlaamse gaai
kramsvogel (in de winter)
Blauwe reiger
kleine zilverreiger
Sperwer (beetje jammer dat ze steeds de voilere aanvielen)
Buizerd
Fazant
kwartel
houtduif
turkse tortel
kwikstaartje
zwaluwen
vleermuizen (maar die horen hier niet echt bij)

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 13:25

Thioro schreef:
Nee, het graanbeest is geen steenuil (klinkt anders).

Toch grappig dat veel 'vreemde' geluiden gewoon vogels zijn.

Bosuil dan?

http://www.vogelbescherming.nl/vogels_k ... kresultaat

Oh wat gekke geluiden betreft. Ik heb dus ook in de tropen gewoond. Nou ja, daar leer je wel dat je op moet passen.
Toen we hier een half jaar woonden kochten we Lola. Aangezien pupjes er s 'nachts uit moeten, deed ik dat braaf elke nacht.
Enfin op een gegeven moment sta ik daar in mijn T shirt op pantoffels buiten, en hoor ik me toch een herrie uit de bosjes komen.
Ik bedenk me geen moment, ren op mijn tijgersloffen naar Lola toe, neem de pup op de arm, vlieg naar binnen voor een zaklamp en op het moment dat ik dat doe, realiseer ik me dat dit niet Singapore is en dat hier niets gevaarlijks zit.

Waren het 2 egels , die aan het 18 plussen waren.

Mijn buurman heeft een hertenkamp met zowel reeen als roodwild.
Nou ik had nog nooit een hert horen burlen. Sta ik daar in het donker nietsvermoedend mijn paarden hooi op de wei te voeren. De wei grenst aan het hertenkamp. Begint er ineens zo'n hert te burlen. Ik schrok me wezenloos. Ben naar binnen gerend, vriend en zaklamp opgehaald. Bleek het dus zo'n edelhert te zijn.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 13:57

Dana01 schreef:
uilen zijn geaaf :j behalve als ze je paard elke nacht onder sch*ten

Haha, dat doen bij mij alleen de zwaluwen... :D

Had overigens vorig jaar een nestje met jonge zwaluwen bovenin de stal wat naar beneden viel. Eentje verdween gelijk onder pinto's hoef (die stond toen helaas op stal), maar heb de andere twee kunnen redden door haar gelijk op de wei te zetten (en met slecht weer in een andere stal).
Heb de kleine zwaluwen in een hoekje gezet met een randje hooi erom heen, en de ouders hebben ze daar verder groot gebracht... :)

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 14:28

Onze duiven zijn van duiventil via het kippenhok naar de paardenstal verhuist. Die schijten nu heerlijk m'n paardjes onder in de winter (paardjes staan in de zomer in de wei) ook drinken en badderen ze in de waterbakken...

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 14:31

lovelanga schreef:
@pinto_1: Wat gaaf zeg *ben jaloers*!
ik ben dol op uilen, mijn moeder zegt altijd: als de studie uilologie bestond zou dat wat voor jou zijn! :')

Ja ze zijn heel leuk, maar niet als ze 2 weken lang iedere nacht op je dak zitten te krijsen met zn 6en :')
We hoorde iedere nacht een heel schel geluid en we dachten wat is dat nou?
We kwamen een keer rond 12 uur thuis en er zaten allemaal kleine uiltjes op ons dak en ze vlogen heen en weer de boom naar het dak. Gelukkig waren ze na 2 weken weer weg haha, maar wel schattig! :)

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 15:17

ik zal die foto eens opzoeken :j

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 15:18

deze is zo brutaal dat ie bijna op mijn schouder komt zitten
Afbeelding

dit is de bewuste konijnendief
Afbeelding

nu de uil zoeken

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 15:23

gevonden

resultaat

Afbeelding
dader:

Afbeelding

caaramel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 15:34

wauw bij mij in de tuin zitten alleen duiven (soms 13 houtduiven tegelijk) ook een koppel tortels
en kauwen (ook vaak in grote groep) en wat kleine vogeltjes mussen meesjes, maar die zitten meestal te ver om echt te zien

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 16:05

Mooie foto's dana!
Vooral die buizerd, prachtig om te zien. Bij ons zijn ze gelukkig nog niet achter de konijnen aan gegaan (ze kunnen in de kippen/konijnenren ook niet landen aangezien er bomen en struiken in staan).
Maar 1 kip vloog er steeds uit en ging steeds verder het weiland in. We zagen toen de buizerd elke keer op een van de palen van de omheining zitten, hij deed niets, keek alleen maar. Zo'n dag of 10 achter elkaar, elke keer een stukje dichterbij, elke keer een andere paal.
En op een dag was zowel de kip als de buizerd verdwenen...

Beetje luguber, maar ja, toch de natuur. (heb wel geprobeerd de kip binnen de ren te houden, maar zelfs gekortwiekt hipte ze nog via de bomen over het gaas naar buiten).

lovelanga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-11 16:13

@HeleneDas Ik snap wat je bedoelt hoor! Ik heb ook een keer zo`n uilenconcert meegemaakt, maar was maar voor 1 nacht. Ik vond het geweldig, maar ik begrijp dat je er zat van wordt als het 2 weken lang doorgaat :j

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 18:18

buizerds zijn van nature echt vreselijk lui, dus ja, das een lekker hapje dan he :j

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 18:26

Prachtige fotos zie ik voorbij komen!! Ik woon helaas in een appartement maar ben gek op vogels en ga dus heel vaak de natuur in. Hier heb je veel koolmezen, pimpelmezen, zwaluwen, kwikstaartjes, kraaien, raven, meeuwen, duiven , boomklevertjes, steenuil, allerlei soorten roofvogels prachtig gezicht zoals die in de lucht zweven, torenvalken, merels, lijsters, putters, hop, en ik heb 's nachts wel eens een nachtegaal gehoord,prachtig!!Ik zal vast nog wel heel veel vogels vergeten zijn.

lovelanga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-11 19:37

nachtegaal is inderdaad leuk om te horen! koekoek trouwens ook! :j