Welk kattengrit??

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 09:23

Hmm ik denk dat ik als een van de weinigen hier wel fan ben van Catsan.

Nu moet ik daarbij wel zeggen dat mijn kat haar behoeften buiten doet en de kattenbak er alleen staat voor noodgevallen, danwel als ik een dagje/nachtje weg ben, in de winter wordt hij iets meer gebruikt omdat mevrouw een mooiweerkat is en minder graag haar behoeften doet als het regent/koud is.
Het voordeel van Catsan vindt ik dat als je het goed bijhoudt, dus leegschept wanneer nodig, hij rustig 2 maanden kan staan, maar ik kan me voorstellen dat het met katten die alles op de kattenbak doen het een ander verhaal is, plus dat het dan ook een kostbaarder grapje wordt (catsan is niet bepaald goedkoop als je het mij vraagt)

Verder ben ik het met ellepel eens dat het veel belangrijker is wat je je kat te eten geeft, dat heeft veel meer invloed op de geur dan welk grit je gebruikt. Mijn kat krijgt Orijen waar zeer weinig tot geen afvalstoffen/vulmiddelen etc inzitten en ze vangt dagelijks een muisje voor eigen gebruik en krijgt een tot drie maal in de week vers ipv brok (wil niet helemaal over naar vers). En als je kater(s) krijgt, bijtijds steriliseren, dat helpt tegen de geur van de urine

MMIDV

Re: Welk kattengrit??

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 09:34

ik kan me wel vinden in je verhaal over voeding Annemiek, maar niet helemaal :-)

Ik gebruikte bij mijn vorige katten altijd Cat's best, en had geen luchtjes (ik voerde RC Indoor)
ik wilde eens wat anders proberen en gooide Catsan in mijn bak (en voerde nog steeds hetzelfde) maar jeetje mina wat een lucht was dat! na 2 dagen heb ik de hele zooi weggegooid en er weer Cat's best in gedaan.

Dus in mijn ogen scheelt voeding zeker wel in de luchtjes, maar sommig kattengrit stinkt gewoon :=
en dit zal per kat verschillen en per persoon verschillen wat prettig is.

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 09:53

tegen de geur van een kattenbak helpt ook een gesloten kattenbak met klepje.... Het helpt iets in ieder geval :)

Hoewel kittens als ze het niet kennen nog wel eens de klep eng vinden, maar deze kun je tijdelijk verwijderen, evenals in het begin de kap om het langzaam weer te introduceren.

Verder heb je ook nog van die maskerende poeders, echter daarna stinkt je bak misschien minder maar stinkt je kat naar bijv wc spray (dennen/lavendel)
:+

Chely

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 09:58

kitty friend is idd heel fijn!
Aangezien die hier in de buurt niet meer verkocht word heb ik nu 'Tigerino nuggies'
http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... rino/59434

het is meer zand dan grit maar weinig verschil qua stoffigheid. Wel best wat uitloop door mijn Ragdoll.
Heel makkelijk uit te scheppen omdat het zo 'zanderig' is.
Twee zakken in januari besteld en eerste is nét leeg.
De bak staat naast het hoofdeind bij bed (ook ik woon klein :) ) en wordt 1x per week leeggeschept.
Het is écht compleet geurvrij dus neem ik de uitloop voor lief

veel plezier met je kleine monsters :)

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 10:03

Ik ben wel tevreden over catsan.
Ik heb 7 katten, dus kan wel zeggen dat ik iets over de kwaliteit kan zeggen.

Ik heb kittyfriend gehad, maar dat was geen doen,wat een lucht.
Ook heb ik klontvormend gehad, maar dat was ook niets met zoveel katten.
Zit nu al jaren op de catsan en dat bevalt nog steeds prima. Ik koop het altijd als het 7,50 per zak kost.
En dan neem ik er meteen een stuk of 15 , kan ik even vooruit.

Ik schep dagelijks de drollen eruit, en elke woensdag gaan de bakken helemaal leeg en sop ik ze uit met chloor.

Oh ja en voor wat betrefd houtkorrel, niet alle katten willen het daarop doen, ik heb er hier een stel die dan pontificaal op de rand van de bak gaan zitten en keurig VOOR de bak gaan schijten.
Demonstratieve manier om te zeggen dat ze dus niet schijten in dat hout :+

Bayazo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 17:44

Ik heb een binnenpoes en gebruik de goedkoopste versie van de Jumper !
Kost geloof ik € 4,99 voor 30L.
Ik heb geen idee hoe het heet, maar het bevalt prima.

Ik heb er nl een hekel aan dat als je ergens binnen komt en het eerst wat je denkt als je in ademt is : "Het "stinkt" hiet naar de poes !"
Dat doet dit dus totaal niet.

Ik schep de kattebak wel iedere dag "schoon".
Dat scheelt ook heel veel.

vanLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 17:47

ik vind catsan verschrikkelijk stoffen, en overal witte pootjes :D

ideal is litter pearls, bij de dierenwinkel. Een soort sillicone dat alles opneemt, je schept alleen de drolletjes eruit, de rest hark je af en toe om, een kat, 1 maand. Perfect!

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-11 18:28

Heel erg bedankt voor jullie meedenken!

Bij de Litter Pearls, lijkt het me erg raar om te moeten omscheppen eigenlijk :=

Chely, dat van jou lijkt me ook erg fijn spul :j

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 18:36

Hier een fan van de sliconenkorrels. Duur in aanschaf, maar je doet er vervolgens echt erg lang mee, dus dan vallen de kosten reuze mee. Ik heb nu een nieuw merk, geen idee oe het heet, maar dan moet je onderin de bak een soort celstofmatje leggen. Werkt nog beter want se bak is u makkelijker schoon te maken. Drolletjes eruit scheppen en de bak regelmatig omscheppen. De korrels zijn niet rond, dus ik vind ze ook niet door het hele huis. Verschoon de bak iedere 2 maanden (grote bak voor 2 katten die ook wel buiten komen).

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-11 18:44

@paars, dit klinkt dan ook weer erg aantrekkelijk :=
Zou je me de naam op kunnen zoeken misschien?

vanLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 18:53

paars schreef:
Hier een fan van de sliconenkorrels. Duur in aanschaf, maar je doet er vervolgens echt erg lang mee, dus dan vallen de kosten reuze mee. Ik heb nu een nieuw merk, geen idee oe het heet, maar dan moet je onderin de bak een soort celstofmatje leggen. Werkt nog beter want se bak is u makkelijker schoon te maken. Drolletjes eruit scheppen en de bak regelmatig omscheppen. De korrels zijn niet rond, dus ik vind ze ook niet door het hele huis. Verschoon de bak iedere 2 maanden (grote bak voor 2 katten die ook wel buiten komen).

yup, ik doe er ook zolang mee. En ze lopen het inderdaad niet overal naartoe. EN de plasjes ruik je ECHT niet, wordt geabsorbeerd.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 22:22

Moet deze week weer nieuwe halen, en probeer eraan te denken hier dan even de naam te posten!

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-11 00:13

Dank je :)

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 12:46

Nou het heeft even geduurd... maar ik heb nieuwe gehaald. Verschonen van de bak gaat supersnel, omdat er onderin de bak 2 absorberende matjes liggen (die zitten erbij in de zak). Er plakt dus niks aan de bodem. Erg prettig. Heb er nu dus wel 3 maanden meegedaan (de poezen zijn nu wat vaker buiten), in de winter doe ik er 2 maanden mee. Gekocht bij een Discus dierenwinkel.
Oh ja, het zijn silica korrels....geen siliconen ;-) . Silica is een natuurlijk product, ook wel prettig. Even op i-net gezocht voor een voorbeeld. Deze zak heb ik ook gekocht, vult een grote kattenbak.
http://www.diervoordeel.nl/litter-master-silica-korrels-1.html?order=name&dir=asc
Afbeelding

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 13:03

Ik heb vorige week ook een zak met van die silicia korrels gekocht om uit te proberen. ze hadden hier alleen van kenner en dat was een iets duurdere uitvoering van 9,95 per 5 liter. ik had ze namelijk ergens anders al gezien voor 5,95.

ik heb een poes en een kater en vooral de kater drinkt erg veel en plast hier uiteraard ook erg veel door. (heeft medische oorzaak).
heb al meerdere kattebakspullen geprobeerd maar de meeste stinken na een paar dagen al de tent uit.
dit spul werkt echt super :)) volgens de zak zou ik met 2 katten ong. 2 weken met een zak doen. met 1 kat een maand.
ik heb de helft in de bak gedaan en ik zit nu al op de 9e dag.ik ruik echt nog helemaal niets. haal 2 x per dag de drolletjes eruit (die dan al helemaal ingedroogd zijn en dus stankvrij) en 2x per dag roer ik de boel helemaal om. is een beetje een raar idee maar het werkt echt. nu is ong. 75% van de steentjes licht geel gekleurd dus ik denk dat ik het binnen nu en 2 dagen helemaal moet verschonen.

echt superspul. ik ga binnenkort goedkopere versies proberen. kijken hoelang die het uithouden.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 13:08

Ik lees net bij paars dat er bij haar soort celstofmatjes zitten. kan ik inderdaad ook nog eens proberen. goedkoop merk en dan een celstofmatje onderin leggen :)* de meeste urine zal eerst naar de bodem zakken en wordt dan grotendeels door het matje opgenomen. de korrels die er overheen liggen zullen waarschijnlijk de luchtjes weghouden.

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 13:11

Ik heb ook allerlei kattebakkorrels uitgeprobeerd, maar heb er nu eentje waar ik heel tevreden over ben, en die niet al te duur is! Het is een kattenbakvulling waar de urine in een vaste vorm gaat zitten door de vulling en die "bol" kan je er dan zo uitscheppen. Ik heb nu twee kattenbakken staan, en gebruik ong 1 doos per week van die vulling. Je schept dus alle viezigheid eruit en doet een nieuw laagje over de oude vulling. Het stuift en stinkt ook helemaal niet zo erg als sommige korrels! Ik haal dit altijd bij de Dekamarkt, en het ziet er zo uit:
Afbeelding

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 13:13

Wij gebruiken Litter Pearls, echt perfect!

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 13:50

Ik heb ook silicaat korrels maar ik zou er geen halve zak in doen (persoonlijk). Katten graven graag en ik heb het idee dat er als er zo weinig inzit de hele boel naar de bodem zakt en dus de bodem nat wordt/blijft.
Ik gooi er 2 zakken per keer in en doe daar 2 weken mee (2x per dag schoonscheppen).

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 14:05

Maar 2 weken? Dat is kort! Hoeveel katten heb je, Marley?

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 14:22

2 katten
ik wil er ook niet te lang mee doen, dat is iets persoonlijks ;-)
zodra ik ook maar iets denk te ruiken moet het er gewoon al uit....

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 14:29

Marley schreef:
Ik heb ook silicaat korrels maar ik zou er geen halve zak in doen (persoonlijk). Katten graven graag en ik heb het idee dat er als er zo weinig inzit de hele boel naar de bodem zakt en dus de bodem nat wordt/blijft.
Ik gooi er 2 zakken per keer in en doe daar 2 weken mee (2x per dag schoonscheppen).

Ik heb er een halve zak in gedaan omdat dit in de gebruiksaanwijzing stond. was de eerste keer dat ik het spul gebruikte en er stond op de zak dat het beter was om eerder een halve zak erin te gooien en die na verzadiging weg te gooien, dan er extra veel in te doen in de hoop dat ze daar langer mee zouden doen. zal wel een reden achter zitten??
maar hier verder geen problemen met bodem die nat wordt of nat is. bodem is echt kurkdroog. en dat met 2 binnen-katten waarvan er 1 een gigantisch piesert is. zit al op dag 9 met een halve zak terwijl er op de verpakking staat dat je met een hele zak max. 2 weken doet met 2 katten. en als de bak te vies zou zijn dan zou 1 poes er echt niet op gaan en gewoon erbuiten gaan piezen. maar tot nog toe (even afkloppen), doen ze het netjes op de bak en ruik ik echt niets.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 15:20

Marley schreef:
zodra ik ook maar iets denk te ruiken moet het er gewoon al uit....

dat is soms ook wel lastig. Als mijn moeder op bezoek komt vraag ik haar dus altijd of ze de katten ruikt :D , krijg van haar een eerlijk antwoord ;-) . Je raakt zelf snel gewend aan een bepaalde geur in je huis maar die geur van kattenpis is vreselijk idd.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 15:50

paars schreef:
dat is soms ook wel lastig. Als mijn moeder op bezoek komt vraag ik haar dus altijd of ze de katten ruikt :D , krijg van haar een eerlijk antwoord ;-)

doe ik ook altijd :j zelf wen je eraan. zo rook ik op een gegeven moment totaal niet dat m'n kater boven alles onder had gezeken :o
m'n moeder en zusje zeiden allebei dat het boven gigantisch stonk. tot dat ik op zoek ging en allemaal onderzeken spullen vond. sindsdien vraag ik ook steeds of ze wat ruiken. en sinds lange tijd, ruiken ze helemaal niets *\o/*

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 16:53

ik merk het wel als ik na een dag werken thuis kom :j
als ik dan wat ruik, gaat de bak leeg en dat is steeds zo na een week of 2