Trekkende hond, tips?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Zeeuwsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-11 13:50

Ja dat met die harde ruk dat ik heb van zijn poten aftrek daar is hij dan wel van onder de indruk, als hij dan naast me loopt beloon ik hem wel. Maar goed ik ben zo ongeveer de enige die hem echt beloond met lekkers want dat doet mijn tante dus weer niet.. Maar ik zal eens kijken wat hij lekker vind en proberen te werken met het goed gedrag belonen. Hij is gek op aandacht dus ik hoop dat dat ook werkt ja, ik zal hem straks eens gaan ophalen en kijken of hij luistert.

En dat aan de lijn liggen op het terrein is puur vanwege het weglopen, de hond is zeer geliefd binnen onze familie dus we willen liever niet dat hij onder een auto of trekker komt. En ik zal eerlijk zijn dat ik meer met de hond doe als mijn tante, ik heb de meeste cursussen gedaan en probeer ook alles te doen wat er gezegd word op zo'n cursus. Maar als het niet werkt raak ik zelf snel gedemotiveerd..

Ik loop ook met de hond op therapeutische basis, volgens mijn psychiater moet ik juist veel met de hond bezig zijn juist omdat hij me die troost kan bieden die ik zoek. Maar als hij constant zo trekt heb ik soms ook wel eens zoiets van ''pff nu even niet''. Natuurlijk is dat niet de goede instelling, dat weet ik maar goed het is erg lastig om je instelling te veranderen.

En ik ben meer baas over de hond dan mijn tante, ik heb er tot nu toe al meer mee bereikt als zij. Al blijft mijn oom nog altijd de beste leider :')

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 13:52

Top dat je het gaat proberen, Mensen werken tegenwoordig veel te veel vanuit corrigeren ipv. belonen en motiveren. Jammer is dat. Succes!
Laatst bijgewerkt door Elma_ op 10-06-11 13:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 13:53

Kun je dan niet een draadje spannen bij de uitgangen?

Wij hadden op stal een herder x rottweiler die nog weleens wou wegrennen. Was gek van auto's.. Toen is er een draadje met stroom gespannen, hij heeft 1 of 2 x een tik gehad en dat heeft hij nooit meer gedaan. Laatste jaren is het stroom van het draad afgehaald maar dat respect bleef :j

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 13:54

Ik heb ook een trekker van origine, inmiddels geen enkel probleem meer.
Naast de fiets gebruik ik de gentle leader just to be sure, aan de lijn(hij loopt echter bijna altijd los en ook keurig naast als ik dat wil) trekt hij niet meer.
Volgens mij zit het probleem heel ergens anders, jij laat de hond niet 3x per dag uit, hij ziet jou slechts in het weekend.
Om een hond effectief dit gedrag af te leren zul je consequent, iedere dag, ieder moment dat de lijn vast zit moeten trainen gedurende een bepaalde periode.
Sla je dit een aantal keer over dan kun je weer overnieuw beginnen, die discipline is voor een heleboel mensen teveel van het goede.
Mijn hond heb ik het trekken kunnen afleren door zodra hij trekt stil te gaan staan, we lopen pas weer verder als hij naast mij komt zitten(op maximaal 2x commando aan de voet geven).
De eerste week resulteerde dat in wandelingen van anderhalf uur ipv 30 minuten, het werd echter wel snel beter.
Mijn tip is consequent zijn, dagelijks trainen op dezelfde manier en volhouden.

Verder ben ik het volkomen eens met tantjeuh, sommige mensen stralen gewoon te weinig leiderschap uit om alles groter dan een chiwawa te bemannen.

Zeeuwsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-11 13:56

Kaitlyn schreef:
Kun je dan niet een draadje spannen bij de uitgangen?

Wij hadden op stal een herder x rottweiler die nog weleens wou wegrennen. Was gek van auto's.. Toen is er een draadje met stroom gespannen, hij heeft 1 of 2 x een tik gehad en dat heeft hij nooit meer gedaan. Laatste jaren is het stroom van het draad afgehaald maar dat respect bleef :j

Het is een bedrijf van 60 hectare en mijn oom moet constant het terrein op en af met de trekker dus ik denk niet dat hij dat als een optie zal zien.

En ik kan i.v.m school niet vaker dan in het weekend met de hond aan de slag, op vrije dagen ga ik altijd naar hem toe maar het blijft de hond van mijn tante en zij is er ook niet consequent mee bezig. Daarnaast is het voor mij ook nog een half uurtje fietsen naar de boerderij toe :P

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 13:58

meggiemeg schreef:
Als de hond trekt niet terug trekken en vooral niet mee blijven lopen met hem.
Wat een optie kan zijn is abrupt omdraaien ( 180 graden) en de andere kant op lopen, hierdoor vraag je de aandacht van de hond, je vraagt hiermee om op jou te letten ipv alles om hem heen.
Dit omdraaien blijf je net zo lang herhalen tot hij oog voor jou krijgt, belonen met een hoge stem en wat lekkers als hij het wel goed doet!
Een hond kan ook gaan trekken als je looptempo erg laag ligt, gaan ze zich vervelen, wie weet helpt het als je je tempo al wat hoger legt tijdens het wandelen.

Inderdaad.. zo heb ik het geleerd en leer ik het andere mensen op de HSV ook ;)
Tot nu toe heb ik nog geen hond gehad die er niet op reageerde ;)

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 14:05

Als je al zoveel hebt geprobeerd dan zou ik gaan voor een prikker (band met stalen pennetjes) . Klinkt heel hard maar is 1 van de vriendelijkste halsbanden. (is zelfs in Duitsland een test geweest om te kijken bij meerdere honden wat voor een halsband het minst stress gaf in een bloedtest)

Mijn honden, ook jonge honden krijgen deze om. Trekken ze dan is dat onaangenaam en coorigeren ze zichzelf. Werkt perfect.

Mijn schoonzus hadt ook zo'n hond die altijd mocht trekken. Ik moest er mee lopen en ging er op de kop achteraan. Prikker om en na 3 keer zichzelf te corrigeren niks meer aan de hand. En konden we gewoon ontspannen wandelen :)

secricible

Re: Trekkende hond, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 14:14

1. Commando naast aanleren en zodra hij begint met trekken geef je commando naast.
2. In de "hondenleven" van deze periode staan een aantal methodes om ze het trekken af te leren. 1 daarvan is d.m.v klikkertraining.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 14:18

bezig houden tijdens het lopen. hoog stemmentje blijven praten en af en toe een brokje als hij het goed doet?

en figuurtjes lopen zodat hij op moet letten waar je heen gaat?

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 14:20

De hond is met hele andere dingen bezig dan met jou. En dat moet je veranderen.

Mijn hondje komt uit het asiel en trok ook als de ziekte, zo hard dat zijn tong blauw werd.

Direct met hem op cursus gegaan en het volgende geleerd:

Het punt is om de hond het trekken als een irritante ervaring te laten inzien. Hij moet inzien dat hij beter op jou kan letten en normaal lopen dan trekken wat irritant is.

Hang een 2 meter lijntje aan de hond en ga als volgt te werk:

Allereerst: gebruik geen commando's en geen voer. En een stevige nylon halsband GEEN tuig of haltie!!

Je gaat lopen met de hond naast je. Om de 10/15 passen ga jij ineens achteruit lopen in een flink tempo(dus niet omdraaien). De hond zal ongetwijfeld door lopen, en 1 seconde voor de lijn strak komt te staan geef jij er een beste ruk aan de lijn en blijft achteruit lopen totdat de hond naast jou is. Is hij naast jou, dan ga je weer vooruit. Je loopt weer 10/15 passen gaat weer achteruit lopen weer 1 seconde voor de lijn strak komt te staan geef je er een beste ruk aan. Schenk de hond geen aandacht, praat niet tegen hem, en kijk hem ook niet aan.
Blijf dit zo'n 10/15 minuten herhalen loop dan door, en probeer het later nog eens, en blijf dit (dagelijks, weekend) herhalen tot het kwartje valt.

Op een gegeven moment gaat hij die ruk aan zijn nek als dusdanig irritant ervaren dat hij er vanzelf mee ophoudt en op jou gaat letten omdat hij die ruk in zijn nek irritant vindt.

Is het kwartje gevallen, ga dan stil staan na het achteruit lopen en laat hem zitten en dan belonen. Voeg het commando naast er aan vast zodra je weer rechtdoor gaat.. En je zult zien dat hij het gaat snappen dat hij normaal naast je moet lopen.

Maar blijf bovenstaande regelmatig oefenen, ook als het allemaal goed gaat. Draai eens een rondje, ga ineens achteruit of vol op de rem...noem het maar op.

Met bovenstaande oefeningen heb ik aardig wat trekkende honden genezen. Waaronder een geschifte bouvier.

Verwacht niet in 1 dag resultaat, oude(re) honden nieuwe trucjes leren is nou eenmaal wat lastiger.

Mocht bovenstaande nou echt echt echt niet werken, dan heb ik nog wel een andere methode. Die is wat minder vriendelijk, maar uiterst effectief.En er komt geen prikband o.i.d aan te pas. Maar probeer eerst bovenstaande.

Zeeuwsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-11 14:23

secricible schreef:
1. Commando naast aanleren en zodra hij begint met trekken geef je commando naast.
2. In de "hondenleven" van deze periode staan een aantal methodes om ze het trekken af te leren. 1 daarvan is d.m.v klikkertraining.

Het commando naast kent hij maar daar luistert hij misschien 5 sec. naar en daarna gaat hij weer trekken, dan kan je een uur lang naast blijven roepen maar hij reageert er telkens toch maar 5 sec op.
Is het niet te laat voor klikker training of maakt leeftijd daarvoor niet uit? Klikker training is ook een beloningssysteem toch?

En dat bovenstaande truucje zal ik ook eens gaan proberen, ik denk dat hij daar misschien wel van onder de indruk zal zijn.

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 14:27

Gebruik echt een halsband. Plaats hem wat hoger in zijn nek(achter de oren) en zorg dat hij goed strak zit.

Stikt hij nou half tijdens het trekken: dan leert hij het alleen maar sneller :)

Tuigen zijn voor honden die goed luisteren. tenzij het een anti-trek tuig is!

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 14:42

Oh wij reden gewoon over die draadjes heen :+

Moet je ook laag bij de grond plaatsen..

peugotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 15:49

Ik denk niet dat je een goede honden school hebt gehad, wat je slipketting betreft. Die moet je nl niet zo gebruiken dat ze gaan hangen en stikken, die zijn er voor om correcties te geven, en dan weer slap te hangen...

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 15:50

Is er nou niemand van al die mensen die met tips komen die snapt dat als je dit niet dagelijks met je hond kunt doen het dus geen effect heeft"?

peugotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 15:51

Maar zij kan het dan toch haar tante aanleren?

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 15:51

peugotje schreef:
Ik denk niet dat je een goede honden school hebt gehad, wat je slipketting betreft. Die moet je nl niet zo gebruiken dat ze gaan hangen en stikken, die zijn er voor om correcties te geven, en dan weer slap te hangen...

En hoe ga je dat voor elkaar krijgen bij een hond die zichzelf geleerd heeft in de ketting te gaan hangen? Een hond die echt trekt, zal zelden tot nooit uit zichzelf op het punt komen dat hij met een losse lijn staat.

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 15:52

Wildgirl schreef:
Is er nou niemand van al die mensen die met tips komen die snapt dat als je dit niet dagelijks met je hond kunt doen het dus geen effect heeft"?

hoe bedoel je? sorry ik snap hem niet :o?

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 15:54

tantjeuh schreef:
peugotje schreef:

En hoe ga je dat voor elkaar krijgen bij een hond die zichzelf geleerd heeft in de ketting te gaan hangen? Een hond die echt trekt, zal zelden tot nooit uit zichzelf op het punt komen dat hij met een losse lijn staat.

TS heeft eerder aangegeven dat hij 'naast' kent.. maar 5 seconden volt houd.. zijn 5 second vol en 'wil (dus voordat hij gaat trekken)' hij gaan trekken geef je correctie.. hiervan moet hij als het goed is terugschrikken en dan zeg je weer naast.. doet hij het dan 2 seconden zeg je: Dat is naast :) braaf!! en duw je er een brok of wat dan ook in
Elke keer als hij weg loopt geef je een correctie en elke keer als hij ook maar even de aandacht bij jou heeft rijkelijk belonen

peugotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 15:57

Susyb schreef:
tantjeuh schreef:

TS heeft eerder aangegeven dat hij 'naast' kent.. maar 5 seconden volt houd.. zijn 5 second vol en 'wil (dus voordat hij gaat trekken)' hij gaan trekken geef je correctie.. hiervan moet hij als het goed is terugschrikken en dan zeg je weer naast.. doet hij het dan 2 seconden zeg je: Dat is naast :) braaf!! en duw je er een brok of wat dan ook in
Elke keer als hij weg loopt geef je een correctie en elke keer als hij ook maar even de aandacht bij jou heeft rijkelijk belonen

Precies, er is altijd een moment dat de lijn niet strak staat, zodra die hond een mm voor je gaat lopen, correctie. Dan naast (of volg zoals ik het geleerd heb) en braaf als hij het doet. Wil hij weer een mm vooruit, correctie. Etc Linksomkeert en rechtsomkeert houdt het spannend, en maakt dat hij je ook echt volgt, ipv alleen maar probeerd om zo snel mogelijk vooruit te komen. Stukjes rennen, en lopen afwisselend helpt ook.

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 15:58

Wat vaak helpt als een hond steeds aan de lijn trekt is abrupt omdraaien en een andere kant op lopen. (De lijn komt daarbij dan voorlangs tegen je been zegmaar, waardoor de hond een rukje krijgt als hij niet mee loopt.)
Als je dit een paar keer doet gaat ie meer op jou letten. Wel veel blijven belonen als ie het goed doet!

peugotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 16:00

Dat vele belonen vind ik ook een discussie punt hoor Gewoon 'braaf' is al prima. Niet te veel, te hoog, en te enthousiast, want dan sjeest die hond uit enthousiasme waarschijnlijk gelijk weer verder (joepie ik ben geweldig, sjoef!)

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 16:02

Wildgirl schreef:

Dat is toch niet helemaal waar hoor! als ik met een 'vreemde' hond ga wandelen die trekt is ie misshien de eerste 2 minuten vervelend, maar als ik dan zelf consequent ben, loopt ie na 5 minuten meestal gewoon netjes naast hoor. Het is misschien wel zo dat je dan dus iedere keer opnieuw aan het begin een 'probleem' hebt, omdat de eigenaar het zelf niet doet, maar het heeft zeker wel effect!

Najoveh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 16:04

Clickertraining? Gewoon elke keer als hij NIET trekt clicken en een snoepje geven. Dan wordt je hond gemotiveerd om netjes te lopen.
Hier werkt het erg goed :j

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 16:06

Gefeliciteerd Najoveh