Hond steeds banger voor harde geluiden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 16:02

Even in haken op Elma, loop ook van jongs af aan mee met de hondentrainingen en had ook altijd geleerd dat angst genegeerd moet worden. Maar de nieuwe inzichten vind ik zelf eigenlijk ook veel fijner.

Mijn dalmaat van 9 jaar is in de loop van tijd ook angstiger geworden, gaat trillen en voelt zich ongemakkelijk bij onweer, vuurwerk e.d. En dat terwijl zij als jonge hond nergens problemen mee heeft gehad. Ik merk dat zij een stuk rustiger wordt als ze gewoon bij mij mag zitten tijdens onweer en op den duur zefs in slaap valt. En dat terwijl het met negeren of weg sturen uren en uren door kan gaan. Beloon niks, ga haar niet betuttelen of wat dan ook. Gewoon wat rust en vertrouwen. Gelukkig is de angst hier (nog) niet zo erg als bij de TS.

[Edit] Het spijt me Elma, was aan het typen toen jij je laatste post, posten en zag hem over het hoofd. Het spijt me.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-06-11 16:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 16:04

stef schreef:
Ohnee, ik heb 1x met oud en nieuw tabletjes gehaald, en dat doe ik echt nooit meer! Want hond was idd nog steeds bang (andere hond trouwens) maar kon niet meer uit de voeten

Dat bedoel ik precies! Wij wilden afgelopen oud en nieuw dat ook halen, maar kreeg gelukkig van iemand een nieuwsbrief waar o.a. dat in stond!!

Ben het helemaal eens met diversen hierboven dat je hond zich wel degelijk veilig bij jou mag voelen en al helemaal dat het voor iedere hond anders is!!
Onze Taro is eigenlijk nergens bang voor, alleen dus zo excreem (terwijl hij dat de eerste 2 jaar niet was!!) voor vuurwerk. Z'n hartje komt er bijna uit, z'n tong hangt zowat op de vloer en z'n ogen puilen uit. Dan ga ik hem dus écht niet weg sturen!! Hij doet het al helemaal niet om een excuus te hebben om op schoot te komen, want hij is totaal geen schoothond....
Hij kruipt dan helemaal in me (oud jaars avond) en ik ga zeg maar 'gewoon' door met praten (met de andere mensen) e.d.
Kazuo daarintegen, wil juist met rust gelaten worden!! Hij kruipt ergens weg (onder bed, achter bank of in kledingkast :P ) en komt pas weer tevoorschijn als hij denkt dat het veilig is. We laten hem dan ook gewoon met rust.
Ben altijd ZO blij als die tijd weer voorbij is...

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 16:06

Judith_ schreef:
Even in haken op Elma, loop ook van jongs af aan mee met de hondentrainingen en had ook altijd geleerd dat angst genegeerd moet worden. Maar de nieuwe inzichten vind ik zelf eigenlijk ook veel fijner.

Mijn dalmaat van 9 jaar is in de loop van tijd ook angstiger geworden, gaat trillen en voelt zich ongemakkelijk bij onweer, vuurwerk e.d. En dat terwijl zij als jonge hond nergens problemen mee heeft gehad. Ik merk dat zij een stuk rustiger wordt als ze gewoon bij mij mag zitten tijdens onweer en op den duur zefs in slaap valt. En dat terwijl het met negeren of weg sturen uren en uren door kan gaan. Beloon niks, ga haar niet betuttelen of wat dan ook. Gewoon wat rust en vertrouwen. Gelukkig is de angst hier (nog) niet zo erg als bij de TS.

Zie mijn post onderaan op pagina 1.

intel_1x

Re: Hond steeds banger voor harde geluiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 16:18

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-11 16:29

ok, buiten de wel of niet negeerdiscussie, zullen we terug komen op mijn hond en wat te doen? ;)

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 16:30

stef schreef:
ok, buiten de wel of niet negeerdiscussie, zullen we terug komen op mijn hond en wat te doen? ;)

Ik snap even nie, daar gaat het toch juist ook over?

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 16:33

Haar hond is bang voor allerlei harde geluiden en niet alleen voor vuurwerk....

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 16:34

Ja, maar het ging toch ook juist over angst in het algemeen en hoe daarmee om te gaan? er werden als voorbeelden andere situaties en honden aangehaald, maar daar kan TS toch uithalen wat voor haar hond kan werken?

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 17:01

Ja precies, daarom heb ik de link ook geplaatst.
Nou ja, ik heb ook niet veel meer toe te voegen aan tips eigelijk....
Ik zou het verder niet weten wat je moet doen, alle tips zijn eigelijk al gegeven.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 17:13

Voor angst zijn bij de dierenartsen ook supplementen te halen. Tenminste hier wel.

Wat er is:
DAP Verdamper + halsband, geeft fermonen af waardoor ze rustiger worden.
Zylkene: Verminderd stress, is een capsule die je over het eten kan doen.
Telizen: (ongeveer hetzelfde als de zylkene, maar werking vinden wij wat minder).
Royal Canin Calm dieet: Zitten stoffen in die ook in Valium zitten, alleen is de verslavende werking eruit gehaald. Moet je minimaal toch wel 2 weken geven ( net als bovenstaande) voor je resultaat ziet, maar ik heb mijn katten erop en heb zeer duidelijk verschil gezien. Hier ben ik dan ook het meest enthousiast over eigenlijk.
Mocht dit allemaal niet werken zou je eens contact op moeten nemen met een gedragstherapeut, misschien dat die nog optie's heeft!
Naar zwaardere medicatie grijpen zou ik nu nog niet doen, dan kom je ook bij valium uit in een lichte dosering namelijk.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 18:32

youngster schreef:
Voor angst zijn bij de dierenartsen ook supplementen te halen. Tenminste hier wel.

Wat er is:
DAP Verdamper + halsband, geeft fermonen af waardoor ze rustiger worden.
Zylkene: Verminderd stress, is een capsule die je over het eten kan doen.
Telizen: (ongeveer hetzelfde als de zylkene, maar werking vinden wij wat minder).
Royal Canin Calm dieet: Zitten stoffen in die ook in Valium zitten, alleen is de verslavende werking eruit gehaald. Moet je minimaal toch wel 2 weken geven ( net als bovenstaande) voor je resultaat ziet, maar ik heb mijn katten erop en heb zeer duidelijk verschil gezien. Hier ben ik dan ook het meest enthousiast over eigenlijk.
Mocht dit allemaal niet werken zou je eens contact op moeten nemen met een gedragstherapeut, misschien dat die nog optie's heeft!
Naar zwaardere medicatie grijpen zou ik nu nog niet doen, dan kom je ook bij valium uit in een lichte dosering namelijk.

Hier het meerendeel geprobeerd maar totaal niet werkend. Daarnaast ook homeopathie en bach Blüten geprobeerd. Niks helaas.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 18:51

Het slaat ook idd niet bij alle honden/katten aan helaas. Maar ik heb vooral met de calm van royal canin wel een goed effect :j

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 18:56

youngster schreef:
Het slaat ook idd niet bij alle honden/katten aan helaas. Maar ik heb vooral met de calm van royal canin wel een goed effect :j

Is dat een supplement of een voer? ik ken het niet maar ben sinds een half jaar niet meer werkzaam als DA assistente. Zal wat nieuws zijn? of hier in Duitsland nog niet bekend. Ik zoek ook nog steeds wat voor mijn hond want wil niet aan de valium.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 18:59

Dat is idd voer :j Vrij nieuw nog ja. Moet ook zeggen dat ik het nog weinig dierenartsen heb zien verkopen.
Hier hebben de dierenartsen het eerst zelf uitgeprobeerd en daar zijn ze zeer positief over, dus we verkopen het hier behoorlijk veel :j

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 18:59

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 19:03

Heb je het al in de homeopatische hoek gezocht?
Ik geloof dat voor angst voor harde geluiden vaak met Aconitum wordt gewerkt.
Of evt de Bach rescue oid.?

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 19:05

Dank je Youngster, helaas niet voor grote honden.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 20:04

al die dingen die je geprobeerd heb werken dus niet. Heb hier een hond die redelijk angstig aangelegd is. Hoe ik hem ondersteun? Door normaal te blijven. Ligt hij normaal op zijn plaats? Dan nu ook gewoon op commando en geen gezeik. Doet hij dat dan is hij braaf en meer niet.
Is hij ergens bang voor? dan zoek ik dat op. HIj was bang voor beelden. Dus met klikker ernaar toe gewerkt. Afstand steeds verkleind en nu kijkt hij nog wel naar beelden maar loopt er gewoon langs. Vuurwerk e.d. niet bang voor. Neem hem mee als het niet zo hevig is. En flink belonen en gek doen. Leuk spelletje, heerlijke worst enz. Geowon aandacht bij mij houden. Op de tijden dat vuurwerk het ergst is zijn we binnen. Hij is moe en ligt lekker op zijn kussen.
Gewoon jezelf blijven is vaak de beste optie. Alleen is het nu heel moeilijk om dit gedrag nog om te buigen.

Overigens doen honden het onderling ook he. Raar gedrag wordt ook gewoon terug gezet naar normaal gedrag en dan is het goed. Er wordt geen heibel om gemaakt maar gewoon een duidelijke correctie (nee, niet heftig, duidelijk) dat betreffende hond normaal moet doen. Doet die hond dat dan is het gewoon goed en gaat alles zijn gangetje.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 20:18

Elma, de vraag die je stelde is al beantwoord door anderen, maar dat bedoelde ik! Er zijn inderdaad nog veel mensen die denken dat je er helemaal niks mee moet. Goed dat je open staat voor nieuwe winden: veel mensen houden zo hard vast als het om vuurwerkangst gaat :')

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 20:24

Hhilde schreef:
Elma, de vraag die je stelde is al beantwoord door anderen, maar dat bedoelde ik! Er zijn inderdaad nog veel mensen die denken dat je er helemaal niks mee moet. Goed dat je open staat voor nieuwe winden: veel mensen houden zo hard vast als het om vuurwerkangst gaat :')

Ik heb onderaan op de eerste pagina nog even verduidelijkt (hoop ik) wat ik bedoelde. Ik haal soms woorden door elkaar, en dan denk ik dat ik heeeel duidelijk ben, terwijl een ander denkt, ja he! :')
Heb trouwens die link nog even doorgelezen, goeie info :j

Jenny21

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 20:42

Elma_ schreef:
Jenny21 schreef:
Hier precies hetzelfde. Onze Beagle is 9 jaar en het wordt alleen maar erger.
Eerst was er en lichte angst voor vuurwerk en onweer. Nu is er al echte paniek als er een grasmaaier door de straat rijdt, de vuilniswagen komt of een autodeur dichtslaat...

Ik heb geen idee wat ik er tegen kan doen. Negeren, is moeilijk. Vooral omdat ze meteen dicht tegen je aankruipt als ze bang is, rillend als een rietje.

En juist daar gaat het fout ;) Als ze trillend en bevend bij je komt zitten, en je gaat haar (in jou beleving) gerust stellen, of tegen haar praten, zit je haar angst te bevestigen, en word het alleen maar erger.

Ik raak haar niet aan en praat niet tegen haar :D
Ik kan het enkel niet over mijn hart krijgen om haar, als ze bang is van me weg te sturen...

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-11 21:52

Betreft voeding, tnx voor de info, maar met iets waarmee je 2 weken van te voren moet beginnen kan ik niet zoveel (muv oud en nieuw)

Dierenfan: Juist op het moment dat er iets is ben ik gaan spelen, of juist simpele training (liggen, zitten, pootje etc) van alles om de aandacht af te leiden, maar ook dit heeft geen resultaat.
Clickertraining zie ik altijd wel wat in, maar hoe ga ik dat aan pakken? Als ze zo'n angstbui heeft en ik stuur haar naar haar plaats bijv doet ze dat ook wel, maar dan gaat ze alsnog daar zitten bibberen en scheiten en piesen (kussen zit nu dus ook in de was ;) )

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 08:34

Heb je al iets met bepaalde tips kunnen doen of gaat het anderszins al wat beter??

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 09:54

Die van mij is voor sommige geluiden ook doodsbang.. Hele rare geluiden overigens. Onweer en vuurwerk is hij echt doodsbenauwd voor (ondanks dat heel ons gezin gek is op vuurwerk). Wij negeren hem gewoon, of ik aai hem geruststellend zonder geluid te maken omdat mij ook altijd geleerd is om niets tegen de hond te zeggen op zo'n moment.

Mijne is doodsbang voor een hondenfluitje.. als hij dat hoort gaat hij er keihard vandoor en loopt hij in blinde paniek ergens heen. Zo ben ik hem al 2 x kwijt geweest. Het is zelfs zo erg dat hij sommige honden associeert met het baasje die een fluitje heeft en als hij die man tegenkomt zonder hond, gaat hij al rennen.

Mijne is een Schotse Collie overigens, en die schijnen wel een extreem gevoelig gehoor te hebben.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-11 11:05

Kentaro: Nee, want na mijn laatste bericht met vraag viel het topic stil. Gister kwamen ze het laatste stukje maaien met zo'n bosmaaier en toen was het gelijk weer drama....