Bloed konijn

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 11:11

Het zou een blaasontsteking of blaasgruis kunnen zijn.
Maar het kan evengoed iets heel anders zijn. Goed dat je een afspraak hebt gemaakt bij de dierenarts want die kan het zo onderzoeken.

cthyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 11:31

Femke schreef:
@creatas:
Cthyy is de TS niet.... Lovehorses4 is de TS.
Je haalt 2 verhalen door elkaar ;)

Oeps GRAPJE :')

Cynthiaaapje

Re: Bloed konijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 13:04

Ik zou geen 3 dagen wachten en dan de volgende dag naar de dierenarts gaan, maar goed. Ik ben benieuwd wat het is en ik vrees dat het baarmoederhalskanker is.

cthyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 14:07

Edit: Verkeerd gelezen, dacht dat je het tegen mij had!

lovehorses4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-11 15:54

Kom net uit school en ik ga zo Nijn lief in haar kattenbakvervoerding doen. Gelukkig rijdt mijn vader straks dan hoef ik niet een eind met haar te schouwen. Nee Speedy is gelukkig nog niet dood;). Springt nog levend door der hok en eet goed en ligt nu een dutje te doen. Niet wetend dat ze zoo mee moet naar de dierenarts. Ik had het inderdaad misschien eerder mee naar de dierenarts moeten gaan, maar dat kan ik niet meer terug draaien en daar valt dus niet meer over te discusseren. Ik geef jullie geen ongelijk! Ik duim alvast voor straks en laat jullie vanaaf weten hoe het voor staat. Iedereen bedankt voor het meedenken..

lovehorses4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-11 19:28

Vanmiddag naar de dierenarts geweest even onderzocht. Hij dacht aan een blaasontsteking. Hij voelde dat de blaas was opgezet.. ze heeft een injectie met pijnstillers gekregen en we moeten haar 2x daags medicatie geven(antibiotica en onstekingsremmers). Volgende week moeten we weer komen en onderzoekt hij nog een keer en gaan ze kijken in de urine hoe de gehaltes zijn. Ik hoop dat het inderdaad bij een blaasonsteking blijft en de medicatie aanslaat..

Creatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 19:31

Ah, ik duim mee!
Goed dat je AB en (ik vermoed metacam) mee hebt..
Nu hopen dat het idd geen blaassteen is!
En tot die tijd: zodra ze wat muffig en stil gaat zitten en stopt met eten > direct da bellen, dit zijn echte spoedjes! Ik blijf je topic volgen :)

Edit: controleer idd dat ze blijft plassen, op het moment dat ze allemaal gaat 'druppen' en op vreemde plaatsen plast/drupt > ook ingrijpen :)

witjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 19:32

Aaah, dus tot zover goed nieuws! Hopen dat de medicatie aanslaat en het bij blaasontsteking blijft ;) Succes verder! =)

lovehorses4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-11 19:39

@Creatas oke thanks. Bedankt voor je tips vindt ik fijn!:D Ik heb Carprofen Drops Pijnstiller/Onstekingsremmer en Enrofloxoral Drops Antibiotica meegekregen. 2x daags 1ml van elk en hoorde dat het erg belangrijk is om de medicatie aan de zijkant in te brengen. Ik hoop dat het een beetje lukt met de injecties was ze echt super braaf en ze is ook een lief beestje dus moet lukken!

Bloempje_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 19:42

Ooh die laatste heb ik ook gehad voor mijn konijn (enro/ento?floxoral), en ze vond het VIES! :D
Sterkte met je nijn!

lovehorses4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-11 19:45

@Bloempje_89 god nou dat gaat wat worden.. lukte het wel om de medicatie binnen de krijgen:p?? Enrofloxoral.. de dierenarts zei dat ze het wel lekker gaat vinden, schijnt heel zoet te zijn en thanks :) !!

Creatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 20:02

Wat ik hier doe (vorige week blaassteen verwijderd bij 10+jr konijn). In de vervoersbak, bovenkant eraf, kont kan dan tegen de achterkant van de bak, met je onderarm kan je m desnoods nog wat tegen de wand/tegenhouden, beestje kan nergens heen, 1 hand op/achter het hoofd, en met de andere zijwaarts spuitje erin. Hoe minder het idee van dwang en houdgreep etc, hoe sneller het hier gaat :)

Anders kan je nog in handdoek wikkelen of met 2 personen werken.. gewoon even testen wat het makkelijkste gaat :)

lovehorses4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-11 20:32

@Creatas ben je een dierenartsassistente??? Oke dankjewel, ik ga even kijken hoe ik het beste en zo relax mogelijk het naar binnen kan spuiten.. Overlegt met DA en het is ok als we morgenochtend beginnen met de kuur.. laten vanavond even met rust.. ze was een beetje in shock van de prikjes en hectiek (verder wel heel braaf!). Kijk straks nog even hoe het gaat met de bloed in de urine en of ze nog een beetje gegeten heeft. Knuffel der nog even en morgen kunnen we dan gaan beginnen met haar medicatie.

Bloempje_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 22:15

lovehorses4 schreef:
@Bloempje_89 god nou dat gaat wat worden.. lukte het wel om de medicatie binnen de krijgen:p?? Enrofloxoral.. de dierenarts zei dat ze het wel lekker gaat vinden, schijnt heel zoet te zijn en thanks :) !!

Mexx is gewoon een beetje raar haha. Ik vond het ruiken naar eh...bitterkoekjes ofzo :D
Het is wel gelukt hoor, met veel geduld :) ik had haar toen ook net uit de opvang gehaald, dus al die stress zal ook meegespeeld hebben.

Creatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 22:19

Lang, lang, lang geleden ja :P
Konijn met blaassteen wat ik aanhaalde was mijn eigen monster :Y)

En wat je zegt over een soort van 'shock' dan kan wel kloppen. Konijnen zijn stiekem best behoorlijk stressgevoelig. Een ritje in de auto en een drukke kliniek gaat ze niet in de koude kleren zitten (andere dieren ook niet, daar niet van).
Zo wordt het heeeeel soms ook wel eens gebruikt als een stel konijnen moeilijk te koppelen zijn, gewoon hop alletwee in een auto, dan hebben ze opeens heel veel aan elkaar :')

lovehorses4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-11 09:45

@Creatas achh.... en is hij/zij daar volledig van genezen?? Vandaag haar medicijnen gehad.. ze vond de antibiotica vies en de pijnstillers waren best wel lekker:P! Het lastige was om het spuitje goed in haar mond te krijgen. Soms moest ik zachtjes het spuitje iets naar binnen duwen of hield ze haar tandjes op elkaar. De eerst keer dacht ik dat het erin zat spuit ik de helft naast der mondje.. vanavond weer de volgende..

lovehorses4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-11 09:49

Bloempje_89 schreef:
lovehorses4 schreef:

Mexx is gewoon een beetje raar haha. Ik vond het ruiken naar eh...bitterkoekjes ofzo :D
Het is wel gelukt hoor, met veel geduld :) ik had haar toen ook net uit de opvang gehaald, dus al die stress zal ook meegespeeld hebben.

Achh jaa das dan ook wel lastig inderdaad.. nou moet ik zeggen de pijnstillers vond ze een stuk lekkerder dan die antibiotixa :j Gaat nu weer alles goed met je nijn?

Bloempje_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 17:29

Met de ene wel, met de andere niet zo. Die heeft of schimmel, of schurft...in elk geval weer ruim 84 euro armer...(DA wilde nog onderzoeken wat het was, en dat kost ook weer eea)
Succes met het behandelen! Ik mag nu 2x een pipet leegknijpen bij alletwee. Over 3 maand pas de ander, ik blij :D

Creatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 18:21

@TS: Vandaag 10dgn controle gehad en hij is weer door de apk gekomen :+
Nog eventjes een dag of 12 wat ontstekingsremmer erin (blaaswand herstellen kan een week of 6 duren) en klaar :))

lovehorses4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-11 18:57

@Bloempje_89 ja dat kost wat hea! Ik was 68 euro armer door medicatie, onderzoek en injecties :$ .. het geld vliegt om je oren. Het is voor het goede doel :o! Ik hoop dat het goed komt met je ene nijn! :j Sterkte!

@Creatas aaah,, wat fijn! :j Hopen dat ze goed hersteld!! en dat ze weer de oude is ;) !

Creatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 19:26

Ik ga er vanuit dat het goed komt... En over geld gesproken... ik was aan het eind van de rit... 600,- kwijt... :')

lovehorses4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-11 19:40

@Creatas omg :o zoveel :(:) ! Dan is mijn 68 nog niks := ! Je hebt veel voor je konijn over zeg! Waar moet ik dat geld vandaan halen als arme student :\ . Dat wordt mijn studiefinanciering sparen als ze nog veel behandeld moet worden :j !

Creatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 20:16

Nja, er was al bijna 200,- uitgegeven met spoedconsult, med's, foto etc. Dan komt er operatie + middelen + opname + med's bij... Tja.. En ik heb het geld ook niet (meer) op voorraad hoor met deze slechte tijden, kan dit gelukkig gewoon in termijnen aflossen.. Maar om een verder goed konijn in te slapen op een blaassteen vond ik ook zo stom..
Had alleen gewild dat ik jaren terug tóch de knijnen ook had verzekerd en niet enkel de katten :')

Creatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 19:08

Lukt het al wat gemakkelijker met medicijnen geven? Hoe doet knijn het op het moment? :)

lovehorses4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-11 20:43

Medicatie geven gaat nog best lastig, vooral door de schrikbewegingen van mijn konijn. Ik doe het echt heel langzaam spuiten en dan schiet ze weg en dat gaat met aardig kracht. Ik wil haar ook niet in dwanghouding nemen, omdat ze het al zo eng vindt :n . We doen het op het handendoekenmanier met zn tween 1 iemand houdt haar vast en de ander doet het spuiten. Ze heeft daarnaast een redelijke wam (vetweefsel) waar haar mondje induikt. Met alle geduld is het in 20 minuten helemaal op en is daarna ook niet veel meer aaan de hand. Als jullie nog tips hebben, graag?

De bloed in de urine is minder geworden. Ze eet iets minder dan normaal, maar voldoende. Meestal eet ze haar bak helemaal leeg en nu liggen meestal nog een paar korrels. Wel zit ze nog veel op haar poepplas bak. Denk dat het plassen nog wat moeilijk gaat. Morgen weer contact met DA.

@Creatas denk je dat met de vervoersbak beter zal gaan dan ga dat morgenochtend is proberen?