Ik begrijp ook wel dat het lastig is om dieren binnen te houden die gillend gek worden. Ik bedoel vooral dat het fijn zou zijn als mensen er in het algemeen iets meer bewust van zouden worden dat er waarschijnlijk meer jonge vogels vlak na het uitvliegen overleven als ze hun huisdieren wat zouden beperken in hun bewegingsvrijheid. Dat het voor de natuur consequenties heeft als je je dier los laat lopen. 's Nachts je kat naar buiten laten en/of hem een belletje aanbinden kan ook al helpen.
Overigens verbaast de reactie van het vogelrevalidatiecentrum me een beetje. Dat er 'absurde hoeveelheden vogels' worden binnengebracht.. zo gaat het nu eenmaal. En zo te lezen dragen ze er zelf aan bij dat steeds meer mensen vogels oprapen;
http://www.vrczundert.nl/nl/onze_organi ... denis.aspx
Citaat:''Er zijn de afgelopen jaren hier ruim 50.000 vogels binnengebracht. Iedere vogel gaat door een paar handen en over iedere vogel wordt een gesprekje gevoerd. De vrijwilligers praten er thuis weer over, en met vrienden en op hun werk. Het heeft een inktvlekwerking. Het zorgt ervoor dat mensen een zieke of gewonde vogel niet meer zomaar laten liggen. Op die manier dragen we een steentje bij aan een betere balans tussen mens en natuur.”
Dat er ook gezonde vogels binnen worden gebracht hoort er nu eenmaal bij. Mensen zien het verschil vaak niet tussen een gezonde uitvlieger en een gewonde/zieke vogel.

maar helaas er was niks meer aan te doen.
Dat het gros van de jonge vogels hun eerste jaar niet overleeft is ook nu eenmaal zo, zo heeft de natuur het bedacht. Ik zie echter liever een vogel opgegeten worden door een sperwer dan door een kat. Maar dat is dan weer mijn mening en bovendien ook een beetje offtopic.