Laat jonge vogels liggen!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 13:03

Je vroeg toch waarom? :D

Ik begrijp ook wel dat het lastig is om dieren binnen te houden die gillend gek worden. Ik bedoel vooral dat het fijn zou zijn als mensen er in het algemeen iets meer bewust van zouden worden dat er waarschijnlijk meer jonge vogels vlak na het uitvliegen overleven als ze hun huisdieren wat zouden beperken in hun bewegingsvrijheid. Dat het voor de natuur consequenties heeft als je je dier los laat lopen. 's Nachts je kat naar buiten laten en/of hem een belletje aanbinden kan ook al helpen.

Overigens verbaast de reactie van het vogelrevalidatiecentrum me een beetje. Dat er 'absurde hoeveelheden vogels' worden binnengebracht.. zo gaat het nu eenmaal. En zo te lezen dragen ze er zelf aan bij dat steeds meer mensen vogels oprapen;

http://www.vrczundert.nl/nl/onze_organi ... denis.aspx

Citaat:
''Er zijn de afgelopen jaren hier ruim 50.000 vogels binnengebracht. Iedere vogel gaat door een paar handen en over iedere vogel wordt een gesprekje gevoerd. De vrijwilligers praten er thuis weer over, en met vrienden en op hun werk. Het heeft een inktvlekwerking. Het zorgt ervoor dat mensen een zieke of gewonde vogel niet meer zomaar laten liggen. Op die manier dragen we een steentje bij aan een betere balans tussen mens en natuur.”

Dat er ook gezonde vogels binnen worden gebracht hoort er nu eenmaal bij. Mensen zien het verschil vaak niet tussen een gezonde uitvlieger en een gewonde/zieke vogel.

Jade

Re: Laat jonge vogels liggen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 13:12

ik zie alleen niet helemaal in wat het uitmaakt of je je poezel overdag of snachts buitenlaat, de vogeltjes die nog niet goed kunnen vliegen kunnen dat snachts toch nog steeds niet, of zeg ik nu iets raars :+

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 13:17

Mijn kattenluik kan niet meer dicht, helaas. ;)

Tja, er zullen wat minder dieren worden doodgemaakt maar andere kant vind ik het ook het instinct van de kat. Ik begrijp dat de meningen verdeeld zijn daarover, maar die mening heb ik dan.

marielle231

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 13:24

Jonge vogels die netjes in de veren zitten en beetje rond hupsen op de grond laat ik idd zitten.
Al is het niet altijd fijn om te doen met al die rotkatten in de buurt :=
Pas geleden een jong mereltje gezien, ouders gewoon in de buurt dus loop mijn ronde af met de hond, kom terug op diezelfde plek rent er een kat langs met dat jong in de bek _-:(
Heb nog geprobeert om hem te redden, Kat bangmaken met de hond :P maar helaas er was niks meer aan te doen.

Maar 2 jaar geleden was er een heel nest met 2 eksters uit de boom gevallen door de storm , deze hadden nog niet alle veren en konden al helemaal niet rondlopen, deze heb ik meegenomen en zelf groot gebracht.

Snap dat er gezegt word laten liggen!, maar niet iedereen ziet het verschil.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 13:27

Ik blijf er normaal gesproken ook vanaf. Maar de neergestorte jonge zwaluwen in de stal van mijn paard zet ik meestal terug in hun nestje. Is niet de eerste keer dat ik platte zwaluwtjes vind in de stal.. Meestal lukt het ze bij een tweede poging wel om door de staldeur te vliegen :+

Vorige week zag ik een jonge merel door de tuin hupsen, maar helaas had een kat hem ook gezien. Is sneu maar goed, het hoort erbij denk ik dan maar.

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 13:32

Dat is waar Jade, maar 's nachts is er niet zo veel bedrijvigheid onder de vogels, dan slapen ze en zullen de ouders de kleintjes niet aansporen om actief te gaan doen.

MamboBeach, dat de kat het instinct heeft om een vogel te grijpen is zelfs een feit. :j Dat het gros van de jonge vogels hun eerste jaar niet overleeft is ook nu eenmaal zo, zo heeft de natuur het bedacht. Ik zie echter liever een vogel opgegeten worden door een sperwer dan door een kat. Maar dat is dan weer mijn mening en bovendien ook een beetje offtopic.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 13:34

Misschien offtopic maar het 1 heeft met het ander te maken, toch? Waarom dan liever een sperwer? Daar ben ik benieuwd naar. :)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 13:44

Het jonge vogel (ekster) dat hier nu dood in de tuin lag hebben mijn katten ook mee zitten spelen toen het nog leefde.
Kan ik niet erg vinden, dat is de natuur.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 13:46

MamboBeach schreef:
Misschien offtopic maar het 1 heeft met het ander te maken, toch? Waarom dan liever een sperwer? Daar ben ik benieuwd naar. :)

Lijkt me dat de sperwer thuis geen mens heeft die een hapje eten voor 'm neerzet. Hoe sneu ook zou ik ook liever zien dat zo'n vogeltje door een sperwer oid wordt meegenomen dan dat mijn kattebeest het als speeltje mee naar binnen neemt. Dan heeft dat vogeltje iig nog een goed doel (namelijk het leven van een ander dier) gedient. Poes speelt er alleen maar mee en legt ze dan naast de kliko.
Overigens laat ik vogels altijd wel met rust. Zie ik er eentje in de tuin, zo'n bijnavlieger, dan is het voor poeslief helaas even huisarrest. Gaan we wel binnen spelen. Helaas ben ik niet altijd op tijd...

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 13:54

Pluizebolpum schreef:
MamboBeach schreef:

Lijkt me dat de sperwer thuis geen mens heeft die een hapje eten voor 'm neerzet. Hoe sneu ook zou ik ook liever zien dat zo'n vogeltje door een sperwer oid wordt meegenomen dan dat mijn kattebeest het als speeltje mee naar binnen neemt. Dan heeft dat vogeltje iig nog een goed doel (namelijk het leven van een ander dier) gedient. Poes speelt er alleen maar mee en legt ze dan naast de kliko.
Overigens laat ik vogels altijd wel met rust. Zie ik er eentje in de tuin, zo'n bijnavlieger, dan is het voor poeslief helaas even huisarrest. Gaan we wel binnen spelen. Helaas ben ik niet altijd op tijd...

Mijn vraag was aan zwartwitje maar jij mag ook antwoorden hoor.

Mijn katten eten hun prooi vaak wel op namelijk.

marielle231

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 13:59

Chaos schreef:
Het jonge vogel (ekster) dat hier nu dood in de tuin lag hebben mijn katten ook mee zitten spelen toen het nog leefde.

Maar goed dat ik jou kat niet zag dan, die had een schop onder zijn kont gekregen :+

Maar hier word ik eerlijk gezegt wel misselijk van.

Katten horen niet in de natuurlijk dus er is niks natuurlijks aan :n

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 14:06

Zwartwitje schreef:
Dat is waar Jade, maar 's nachts is er niet zo veel bedrijvigheid onder de vogels, dan slapen ze en zullen de ouders de kleintjes niet aansporen om actief te gaan doen.

MamboBeach, dat de kat het instinct heeft om een vogel te grijpen is zelfs een feit. :j Dat het gros van de jonge vogels hun eerste jaar niet overleeft is ook nu eenmaal zo, zo heeft de natuur het bedacht. Ik zie echter liever een vogel opgegeten worden door een sperwer dan door een kat. Maar dat is dan weer mijn mening en bovendien ook een beetje offtopic.

als mijn kat snachts struikelt over een jonge merel onder een bosje denk ik niet dat het feit dat pluizenbollejte lag te slapen m tegenhoudt om vogeltje op te eten.. vogeltje wordt misschien iets minder snel gespot, maar gezien het enthousiasme van onze (ook jonge) katjes denk ik niet dat dat m gaat redden.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 14:07

Ik begrijp je laatste zin niet marrielle231...

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 14:46

marielle231 schreef:
Chaos schreef:

Maar goed dat ik jou kat niet zag dan, die had een schop onder zijn kont gekregen :+

Maar hier word ik eerlijk gezegt wel misselijk van.

Katten horen niet in de natuurlijk dus er is niks natuurlijks aan :n

genoeg katachtigen in de natuur hoor, alleen is het aantal door toedoen van mensen buitenproportioneel groot geworden (wat ten koste gaat van de vogels gezien het feit dat de meeste toch op jacht gaan ondanks dat ze worden gevoerd)

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 14:47

Of de kat eet het vogeltje op :9

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 14:47

MamboBeach schreef:

Wat PluizebolPlum zegt :)

Voor de roofvogelstand (en dus voor de rest van het ecosysteem) kan het nooit echt goed zijn als roofvogels en overigens ook andere wilde roofdieren de competitie moeten aangaan met katten voor hun voedsel. Katten bestrijken (gedeeltelijk) dezelfde niche als een aantal roofvogels en -dieren, en dat terwijl de meesten niet hoeven te jagen omdat ze door hun baasjes gevoerd worden. Maar gevoerd worden of niet, katten gaan vaak toch wel op jacht. Daarbij is de kattenpopulatie zo enorm dat ik nooit geloof dat de aanwezigheid van katten niets uitmaakt voor de vogelstand. Of katten nu wel of niet in ons ecosysteem thuishoren, er zijn er zo veel dat de balans wegraakt. Dat bedoelt marielle231 denk ik dan ook met haar laatste zin.

Edit: wat Jade zegt :))

marielle231

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 15:35

MamboBeach schreef:

Zie dat ik een typfout heb gemaakt

Citaat:
Katten horen niet in de natuurlijk dus er is niks natuurlijks aan

moet dus zijn

Katten horen niet in de natuur dus er is niks natuurlijks aan ;)

Maar goed die discussie is hier ergens op bokt nog wel te vinden, dus daar ga ik verder niet verder over zeuren, ieder een eigen mening :)
Vond het alleen niet erg prettig lezen dat kat met vogel speelt en eigenaar stond erbij en keek ernaar, daar kan ik gewoon echt niet tegen.
Laatst bijgewerkt door marielle231 op 05-06-11 15:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 15:38

Ik heb nog nooit een jong vogeltje op de grond gezien, en ik denk dat mijn eerste reactie ook een beetje ''aah sielugh'' zou zijn, eerlijk is eerlijk. Goeie info dus dit, mocht het een keer voor komen blijf ik ervanaf ;)

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 16:08

Meestal kan je de ouders wel in de buurt zien of anders wel horen.
Vooral dat horen, daar kan je niet omheen. Elke vogelsoort heeft zijn eigen alarmroep, qua melodie en stemgeluid is de alarmroep van elke vogel anders.
Maar de verschillende alarmroepen hebben 1 ding gemeen: ze zijn uiterst hard en doordringend van geluid.

Als je dat hoort , ben je vrijwel zeker dat de ouders heel dichtbij zijn.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 16:15

Zwartwitje, dan heb ik inderdaad een andere mening maar dat geeft niets. :)

Zo zag ik laatst dat een sperwer een duif te pakken had uit onze boom, genoeg te eten hier. ;)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 16:18

Is maar goed dat ik jou mijn kat niet zie schoppen, dan ben je echt niet jarig en heb je mij in alle staten. :D

Een kat is een beest, dat van nature jaagt. Prooi eten ze (meestal) helemaal op.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 16:20

marielle231 schreef:
MamboBeach schreef:

Zie dat ik een typfout heb gemaakt

Citaat:
Katten horen niet in de natuurlijk dus er is niks natuurlijks aan

moet dus zijn

Katten horen niet in de natuur dus er is niks natuurlijks aan ;)

Maar goed die discussie is hier ergens op bokt nog wel te vinden, dus daar ga ik verder niet verder over zeuren, ieder een eigen mening :)
Vond het alleen niet erg prettig lezen dat kat met vogel speelt en eigenaar stond erbij en keek ernaar, daar kan ik gewoon echt niet tegen.

Katachtigen spelen in de natuur ook wel eens met hun eten alvorens ze het afmaken.
En het is niet zo dat ik er bij sta te kijken, dan maak ik het beestje zelf dood, als het ligt te lijden.
Maar als ze met een dood beest in de bek aankomen ben ik trots op mijn poezels. <3

Solar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 16:22

Over jonge vogeltjes gesproken... Ik heb een vraag voor de vogelkenners onder ons.. ik heb zojuist een stelletje piepjonge eendjes zien zwemmen, mama of papa in de verste verte niet te bekennen. Wat moet ik doen? De DB bellen of laten gaan? Ik dacht namelijk dat eenden hun jongen niet zomaar alleen laten...

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 16:26

Ik ben geen echte vogelkenner maar hier zwemt ernog 1tje die over is van 5 maar die wordt ook wel eens alleen gelaten en later zijn de ouders er toch weer bij!

_Cher

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 15:43

Hier waren vd week mensen die een camper voor mijn vader kwamen brengen. Ze hadden achterop hun fietsen staan en deden het zeil eraf... wat bleek zat er een nestje met 4 jonge vogels op. Ouders waren natuurlijk achtergebleven heb maar de dieren ambulance gebeld en die hebben ze opgehaald wist zelf ook niet goed wat ik er mee aan moest. Ze waren ik denk nog maar een paar dagen oud.
Maar verder laten we hier de natuur zijn gang gaan.