(Afghaanse) windhonden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 10:40

Ik vind de zachtaardigheid van een Ier zo fijn. En het statige....
Ik hou van honden met een eigen willetje. Daarom hebben we nu ook een Bullmastiff en een kruising Whippet.
Weet je dat windhonden en dogachtigen een beetje hetzelfde zachte karakter hebben? Daar kan je de hele dag mee knuffelen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-11 10:41

Awwww die foto's, wat een schatjes :+:

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 10:54

wat een lekker stel <3
de meeste windhonden zijn heel zacht van karakter en hoe groter de hond des te zachter is het karakter vaak

fijn dat er goed gelet wordt op de leeftijd en dus gezondheid van het ras

onze duitse dog is 10.5 jaar geworden, was ook een schat van een hond

windhonden kunnen volgens mij prima 12 jaar worden
pipa is jong gegaan maar kwam uit Spanje en had al vanaf haar 6de jaar leismania

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 10:56

Vriend van me heeft een Galgo espanol x Barsoi en een volle Barsoi

Afbeelding
De barsoi hier ca 8 mnd oud

En de kruising tijdens een funcourse, ze is echt belachelijk snel ;)
Afbeelding

Ik vind het qua karakter geweldige honden! Het uiterlijk is niet mijn ding

Ragebol1977

Re: (Afghaanse) windhonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 11:15

Wauw die Barsoi.....wat een schoonheid.
Ze spreken haar toch wel met Majesteit aan he?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-11 11:23

Oew, die kruising is ook gaaf!

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 11:28

Dit is trouwens onze kruising whippet met? Tja doe maar een gok. Husky is het in elk geval niet. We hebben al aan Shiba Inu gedacht, aangezien ze uit Singapore komt. Vanwege haar nogal afwijkende gedrag kan het net zo goed een derde of vierde generatie wolfshybride zijn. Het is een vraagstuk waar niemand achter komt.

Afbeelding

Afbeelding

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-11 11:38

Goh wat een apart dier! Gave kleur, doet inderdaad aan husky denken.
Dat zal inderdaad een of andere grote, brede hond zijn geweest aan de nek en t hoofd te zien. :)) Echt zo'n brede stoere hond en dan met zo'n smalle pootjes er onder :D Grappig

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 22:55

ik vind veel lange honden echt prachtig. Voorkeur voor Galgo's en podenco's. Zelf wil ik ook erg graag een whippet of galgo erbij maar helaas wil die kerel van mij dat niet. Italianen vind ik ook wel heel gaaf vooral omdat die in de mooiste kleuren voor komen.

Die kruising lijkt trouwens wat op een Malamute, die zijn vrij aparte oerhonden. Maar ja met een chien de la rue kom je er nooit achter wie papa en mama zijn...

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 23:29

Een malamute? In singapore?
Ik heb daar veel gezien maar geen malamutes. Het is voorlopig nog een Singaporese knorhond.

Leliaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 23:37

OH, mijn lievelingshonden: windhonden. Wilde vroeger altijd een Afghaan (en een blonde bouvier :o ), maar tegenwoordig zou ik eerder voor de Barsoi gaan. Zo indrukwekkend!! Maar ja, we zijn te weinig thuis om een hond te hebben, dus de hele grap gaat vooralsnog niet door. :Y)

Ik zie in de Singaporese knorhond eigenlijk helemaal geen whippet terug. Wel inderdaad iets van een poolhond.

kiepejanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 23:45

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 23:59

ze lijkt aardig groot voor een kruising shiba whippet? zit er geen akita door? is 1 maatje groter, denk dat je wel aardig in de buurt zit, het type hond is idd populair in het verre oosten :j zou me ook niet verbazen als het wat fellere daar vandaan komt.
Afbeelding

hier helaas geen windhond, ik vind het te onpraktisch, kan ze hier nergens veilig loslaten zodat ze echt kunnen rennen en persoonlijk vind ik dat je er meteen twee moet hebben zodat ze een speelmaatje van gelijke snelheid hebben :o lijkt me voor in de toekomst wel erg gaaf, vind deerhounds ook errug gaaf, alleen de gezondheidsproblemen staan me tegen :o wil nog wel eens naar een saluki kijken als ik tijd en ruimte heb :j

Lena01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 00:06

Volgens mij heeft mijn tante een Galgo, (durf het niet eens met zekerheid te zeggen...) Hiervoor heeft ze honden opgevangen, die uit Spanje kwamen, Whippets, Galgo's, etc.

Tante heeft echt veel ervaring met honden, en 1e paar honden gingen goed, tot ze Oscar kreeg, een hele oude jongen, prachtige windhond, helemaal grijze kop, prachtig. Ze dacht om hem aan te houden, hij had zoveel meegemaakt, zijn laatste huisje. Maar hij greep iedereen, als hij voor een kast lag, en je moest bij de kast, greep hij je. Iedereen had bijtwonden, en ook mijn nichtjes zijn gegrepen. Ze hebben een nieuw huisje voor hem gevonden, waar hij het heel goed heeft (of had, geen idee of hij nog leeft ;) )

Ze heeft nu dus een Galgo (volgens mij), ze ging weer een windhond ophalen, die ze zou opvoeden en een vast huisje zoeken, en toen stond er op het vliegveld een nest met puppies, van een week of 7, en die waren gejat van zigeuners, en ze zijn overstag gegaan, ze hebben een teef meegenomen.
Wat heeft m'n tante spijt gehad, ze heeft nog nooit zo'n moeilijke hond gehad, ontzettend dominant, niet luisteren, gromde naar alles wat los en vast zit, liep altijd weg. Wat heeft tante spijt gehad!

Inmiddels is de hond bijna 4, en sinds een jaar begint ze op te drogen. Ze is heel zelfstandig, als ik haar meeneem naar het bos, loopt ze altijd weg, maar als ik mijn eigen hondje mee heb, en ik vraag haar de hond van m'n tante op te halen, gaat ze d'r zoeken en neemt ze d'r mee naar mij.

Binnen is ze lief, ontzettend lui, nog luier dan onze hond :P, maar nog wel dominant. Alles tot zichzelf eigenen. Ze mag bijvoorbeeld niet op de bank, soms mag ze op schoot, en dan duwt ze net zo lang met haar poten tegen je aan, dat ze haar eigen plek heeft op de bank.

Maar als je haar buiten ziet rennen, ga je overstag. Prachtig gezicht! Inmiddels heeft tante geen spijt meer, het gaat goed met de hond.

Ze heeft overigens verder nooit moeite gehad met windhonden, dit was zeker niet haar 1e windhond.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-11 07:13

kiepejanie schreef:
Hallo kijk hier maar eens op staan zeer mooie afghaanse windhonden op, is een goede kennis van

mij....http://wiljose11.hyves.nl/

Dat is het andere type, het amerikaanse showtype :j Heb ik zelf wat minder mee, net zoals met alles willen ze in Amerika veel overdrijven, en krijg je vaak van die extra lange nekken en kleine hoofdjes en honden die totaal uit verhouding zijn, en er wordt geen rekening meer gehouden met het oorspronkelijke doel van de afghaan; het jagen op groot wild in de bergen. Nee, ik hou meer van de compacte, wendbare, stoere bergafghaan :j :D
Voor degene die t interessant vind, het boek Koning der Honden van Ad van der Snee is echt een aanrader :)

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 08:18

lena naar voor je tante maar gelukkig goed gekomen
pups schijnen vaak moeilijk opvoedbaar te zijn, heb ik meer verhalen van gehoord

ik moet zeggen dat ik heel bewust let op karakters want er zitten schatten bij maar ook dominante honden en die hoef ik echt niet
bella de whippet is mij eigenlijk te fel maar ze was een jaar oud, al voor de tweede keer in een week tijd in het asiel beland, ze was loops, had pijn en voelde zich waardeloos
mijn dochter is gek op haar, twee handen op één buik

tellom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 08:32

Wauw, ik ben ook helemaal fan van de afghaan <3
Mijn vriendin had vroeger een afghaan en die vond ik zo imposant dat ik mezelf beloofde om later als ik groot ben mezelf er een cadeau te geven.
Het is er helaas nooit van gekomen, ik woon in de polder met heel veel land om me heen en ben toch bang dat hij/ zij er steeds vandoor gaat.
Want ze blijven natuurlijk ook een beetje eigenwijs :+
Ik blijf zeggen als ik later groot ben dan geef ik mezelf een afghaan cadeau :j

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 08:55

Onze Afghaan vroeger was ook een vrij groot fors type. Of dat leek zo, door al dat haar. :D
Mijn moeder vertelde me dat ze uit een koers-lijn kwam. Tja ik was nog heel jong dus ik kan me dat zo allemaal niet herinneren.
Vraagje: trekken jullie windhonden ook aan poten van de andere honden waar ze mee spelen? Onze knor trekt andere honden altijd onderuit in het spel en dan rent ze heel hard weg. Dat vindt ze het mooiste spelletje ever.

Ennuh Leliaardje, whippet is het enige waar ik vrij zeker van ben. Die zag je veel in Singapore en als ik kijk naar de lengte van de poten en de typische lange snuit dan denk ik dat 1 van de ouders een whippet was.
Onze knor kan ook vreselijk hard en vooral lang rennen.
Nu mag ze alleen bij een omheind meer los, maar in de winter hebben we achter ons huis een veld van een kilometer lang waar we gebruik van mogen maken.
Dit veld is superoverzichtelijk, dus ik kan eerst even goed kijken of er geen konijntjes of ander gespuis loopt.
Zo niet, dan mag ze daar even lekker helemaal los.
We fietsen trouwens ook elke dag met haar. Wij trappen ons een slag in de rondte en zij loopt voor haar doen op haar boerenfluitjes mee.

@Lena, wat herken ik dat gedrag in onze knor. Behalve het bijten dan, dat doet ze niet. Maar grommen joh. Echt we krijgen overal commentaar op. Ze mag hier wel op de bank, omdat ik haar hetzij onder commentaar van haar er weer af kan sturen als wij erop willen. Ze gaat er dus wel af, maar we worden uitgefoeterd joh, dat wil je niet weten. Hahaha en als je wat terug zegt, dan blijft ze dus grommen. Ze is gewoon heel verbaal.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 09:01

hier kunnen de honden gewoon los, ook in het bos
de whippet snapt niks van jagen, ja opjagen maar verder niks
onze overleden galga was een schat en deelde haar eten met de poezen, ook kuikens enz deed ze niks
de reu is een ander verhaal, tamme konijnen zijn de klos als hij ze ziet en ook is er een kalkoen kuiken gesneuveld
de kippen en poezen laat hij met rust en wilde konijnen krijgt hij niet te pakken

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-11 09:10

:') Dat grommen als ze iets niet aan staat heb ik ook gezien bij de fokkers ja :)) Als ie lekker op schoot ligt en ze willen em eraf hebben dan gaat ie uiteindelijk tegen zijn zin al grommend toch maar eraf :Y)

Pootje trekken heb ik nooit gezien :') haha grappig

Leuk tellom, das nog eens een kado om jezelf te geven he :)) Maar ze hebben me wel gewaarschuwd er goed over na te denken, want als je eenmaal een afghaan hebt gehad dan wil je nooooit meer een ander ras :Y)
Enige nadeel is inderdaad dat ze niet los kunnen. Al zijn er wel sommige honden die beter luisteren dan anderen en bijvoorbeeld op het strand wel eens los kunnen :)

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 09:14

Tja onze Knor is wel lief voor onze eigen katten en kippen. Dat geeft geen enkel probleem.
Ik ben gewoon ubervoorzichtig. Ze heeft in Singapore natuurlijk moeten jagen om te overleven, dus het genot van de kill kent ze.
Als ze leert dat ze hier ook wel een konijn te pakken kan krijgen ipv een rat of een muis, dan is het hek van de dam, dan kunnen we haar nooit meer loslaten.

Afgelopen winter liep mijn vriend nog met haar aan de flexilijn langs de sloot. Daar zat blijkbaar een rat. Nou hij kreeg de kans niet eens om op het remknopje te drukken, toen had ze de rat al vermoord. Zo snel is ze dus.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 09:26

Mijn buurvrouw heeft een saluki. Een zeer arrogante hond. Veel van die trekken vind ik in mijn hond terug. Dat is op zich niet zo raar, wanneer je weet dat mijn hond een kruising is uit heel veel rassen. De Saluki is kleinzielig als de pest en ook zo zwaar gewond. Ze fietst er elke dag mee en hij gaat natuurlijk met paardrijden mee. Hij draagt een band en wanneer hij wil gaan jagen krijgt hij een stroomstootje wanneer hij dat even vergeet. Een keer waren de batterijen op en in now time kwam hij met bebloede tong terug van een konijn, die we in de verte hoorde schreeuwen. Ze zijn echt snel.

tellom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 10:25

En dat soort arrogante maakt ze ook zoooo leuk <3

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-11 10:32

Ja precies, geweldig vind ik dat :)) Ze kijken vaak echt dwars door je heen :Y)

Saluki's vind ik echt van die oosterse sprookjeshonden <3

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-11 15:43

*schopt* O:)

Iemand trouwens nog een idee waar je leuke windhonden-spulletjes kan vinden online ofzo?
Op shows iig wel, jee daar heb je gave halsbanden enzo, van die echte, brede windhonden-halsbanden :D Is zoiets ook ergens in webshops ofzo te vinden?