2 dagen voor mijn verjaardag)mijn liefste moeten laten gaan na bijna 11 jaar onvoorwaardelijke liefde en steun.
Ben vanaf mijn 13e jaar tot mijn bijna 24e met hem opgegroeid.. Hij was mijn alles, ik huil nog steeds iedere
dag om hem.
Verhaaltje in het kort:
In maart/april 2010 werd hij steeds wat stijver in zijn gangen maar niet kreupel.. van de ene op de andere dag
had hij op 1 voorbeen wat last van gallen. De DA op stal zei dat ik me niet druk moest maken en moest rijden
zolang hij niet kreupel liep. Ik heb toch +/- een maand alleen "gehobbeld" omdat ik hem niet meer op Z niveau
durfde te trainen.
De bultjes bleven, maar hij werd te baldadig.. hij moest wel werken.. in juni stond hij met een dik voorbeen, DA
erbij.. medicijnen.. paar dagen later was het weg.. paard jolig en vrolijk... liep prima.. gaf geen pijn aan.. dus
paar weken expres ernaast gelopen (hij liep altijd al overal doorheen tot hij niet meer kon) en daarna langzaam
opgepakt.
In juli weer langzaam opgepakt... met een dubbel gevoel.. heb in die tijd een tattoo laten zetten (hoefijzer met roos)
mn moeder snapte niet waarom.. ik reageerde zonder erbij na te denken met het antwoord "ik wil een herinnering nu die nog leeft"
Vanaf de eerste galoppas voelde ik het.. hij had rugpijn, hij gooide me scheef en kroop in elkaar maar bleef toch galloperen
om te werken.. ik zette hem terug in draf en hij kon niet meer normaal draven. Blijkbaar had hij ook op zijn nieuwe stal
vastgelegen.. en hij wou zijn zadel niet meer op.. die drukte precies op de plek. Dag erna was zn been weer gezwollen..
wij bang voor peesschade.. dus paard in de trailer (inmiddels was het al bijna september.. heb hem echt HEEL langzaam opgepakt)
Pees zag er op de scan goed uit, wel wat vocht.. bij het uitzuigen van het vocht kwam bloed mee.. DA was wel wat ongerust..
leek toch een dieper liggend probleem maar hij wist het niet zeker.. weer medicijnen mee.. weer revalideren, langzaam oppakken etc.
Ondertussen ik krakers gebeld, die vonden hem (16 jaar) te oud om nog te behandelen (+ dat slechte voorbeen waar hij al last van had
en we niet precies wisten wat het was) maar als ik het persee wou kon het wel.. maar ze vonden het wel oneerlijk moest ik weten.
Ik durfde het zadel niet meer op zn rug te leggen.. en ernaast zag ik de hele stal.. hij was zo vreselijk blij.. hij was zelfs losgebroken in
de binnenbak.. toen liep hij geweldig. Paar weken later klom ik er op.. zonder zadel.. stappen en draven opgepakt (langzaam) en van
de een op de andere dag was weer zijn voorbeen dik. DA gebeld en overlegd.. hij dacht toch aan artrose.. en in een ver stadium ook.
Een weidepaardje was mijn vriend niet.. die sprong over 1.50 met een fluitje en wandelde rustig naar stal. Met vriendjes bleef hij alleen
maar rondrennen.. op stalrust kwam hij boven zijn stal uit.. letterlijk.. en ernaast lopen en hem hersenspoelen tot een dood opaatje dat
iedere dag onder de doping zijn rondje mag stappen wou ik hem niet aandoen.. Ik moest 2 weken wachten.. dan lieten we een foto maken
van zn benen.. en mocht het heel erg zijn zou hij daar sterven.
Toen kwam er verschrikkelijk veel sneeuw (alsof het zo moest zijn) waardoor ik de afspraak moest verschuiven.. schoonfamilie heeft aan mij
niet zo'n gezellig meisje gehad
Omdat hij enkel wou werken en niet dom rondstappen toch maar op zn rug gegaan en hem nog evenlaten doen wat hij het liefste voor me wou. Hij heeft uit joligheid een paar keer met me gebokt en we hebben veel grondspelletjes gedaan,
heb hem lekker uit zijn plaat laten gaan in de paddocks enzo..
Over de dag dat ik hem wegbracht kan ik het helaas nog steeds niet hebben
Maar de DA had gelijk.. weke delen waren ernstig beschadigd..dat paardje zolang had gelopen en gevochten tegen de pijn stond hij verbaasd van.. en paardje heeft daarzo heel braaf meegewerkt terwijl
hij normaal een hekel had aan DA, spuitjes etc.. alsof hij er vrede mee had.

shoot in februari 2007

foto gemaakt door moeders in december 2010

Ik heb een nieuw paard, maar na het verlies van "mijn" Gentle weet ik niet of ik paardrijden/de paardensport
nog wel wil blijven doen. Heb bij dit paard meer een gevoel van moeten i.p.v. mogen..
Pff.. tranen..
Maar het verdriet wordt er niet minder om, ze zijn zo leuk en ik ben altijd binnen no time enorm aan ze gehecht. 

Je hart luchten helpt meestal wel!
Hij had zelfs nog een hooitje in zijn bek, dus zelfs op het laatste moment heeft hij nog geprobeert te eten.