Hondenliefhebbers opgelet!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Blabla1980

Re: Hondenliefhebbers opgelet!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 14:43

Dat wist ik helemaal niet. Nu loopt mijn hond sowiezo nooit los, maar toch.
Ik zal in elk geval bekenden van mij die wel hun honden los laten lopen ook even inlichten :)

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 14:46

Had er ook al aan gedacht een topic te maken :)) Waarom mensen hun honden niet gewoon uit de landen kunnen houden en dit geld ook voor de mais, aardappel, bieten etc velden daar hebben ook de honden niets te zoeken :(

Als vriendin van een boer let je er onbewust blijkbaar meer op maar mijn honden leren vanaf pup je mag niet in t land komen helaas zijn andere mensen daar blijkbaar niet zo duidelijk in hier in de buurt zie je zovaak dat mensen de honden in de velden laten :( en worden dan boos als je er wat van zegt :(

Trouwens is niet alleen het poepen in een veld de oorzaak ook honden die bijv door een drol hebben gelopen kunnen het al door geven.

@blabla handig dus dit topic als mensen gewoon weten dat ze er niet over moten gaan zal het een stuk makkelijker zijn voor boeren :))

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 14:52

Toch lees ik in een stukje dat honden besmet kunnen raken door het eten van nageboorten. De gemiddelde huishond zal hier toch niet zo snel mee in aanraking komen lijkt mij. Overigens is mijn buurman veehouder en die heb ik er nog nooit over gehoord, hebben ook altijd gewoon een hond gehad op het erf.

Stukje wat ik las op google :

Neospora caninum is een parasiet die in honden en koeien leeft. Neospora heeft een ingewikkelde levenscyclus. Honden zijn eindgastheer van deze parasiet, koeien zijn tussengastheer. Honden kunnen zich besmetten met Neospora door contact met vruchtwater, nageboorte of verworpen vruchten van runderen. In de hond plant de parasiet zich voort en gaat eitjes produceren die met de ontlasting van de hond worden uitgescheiden. Koeien kunnen zich besmetten door het eten van voer wat in contact is geweest met uitwerpselen van de hond.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 14:54

de honden van veehouders zijn veelal ingeent, tenminste hier wel :))

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 14:58

Onze hond komt niet achter dankzij het dogwatch systeem. Wist trouwens niet eens dat ze kon inenten hiertegen, moeten we misschien ook eens naar kijken..

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 15:04

Maar honden kunnen zich besmetten met Neospora door contact met vruchtwater, nageboorte of verworpen vruchten van runderen.

Is er dan zo'n groot percentage honden dat hiermee besmet is ?

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 15:11

IK zal t eens navragen imd, ik heb hier gehoord dat je er wel tegen kunt enten maar volgens meerdere sites kan het dus niet ? :?

edit er is vanuit de us een medicijn maar of deze werkt tegen Neospora caninum is nog niet bekend, lastig

je kan zowiezo je hond laten testen op Neospora caninum dan weet je of deze positief of niet is

@ letsdunit
ook honden die barfen kunnen besmet raken door besmet rundvlees

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 16:04

Ik heb er dus ook nog nooit van gehoord, enten tegen neospora. Da's ook (een van de) reden dat wij dat Dogwatch systeem aan hebben laten leggen, anders hadden we net zo makkelijk (en goedkoper :)) ) kunnen enten. Maar als het kan is dat voor extra zekerheid nog een mooie optie :)

sMieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-11 16:47

dat is mij ook onbekend.
het kan overigens ook door ''stadse'' honden overgedragen worden en die eten ook geen nageboortes dacht ik zo (A)

Harmonie6

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 19:36

Nee ik heb daar geen onderbouwende info over , de Paarden/veearts die ons dat indertijd vertelde leeft ook niet meer ( DR Drees uit Papenburg ) .
Maar ik heb zijn raad toen wel ter harte genomen , ik zal eens spitten naar info hierover , ben eigenlijk ook wel benieuwd wat hij er mee bedoeld heeft.

GR M

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 09:10

Ik wil niet vervelend doen, maar als ik zie hoe mijn hond al reageert op bijvoorbeeld pedigree. Daar is ze echt allergisch voor. Bloed poepen, overgeven, ga maar door! Dan is het troep wat je je hond voert. Gemaktzuchtig als ik ben gaat er nu succesvol bonzo in, maar ik weet wel, dat alles wat wij mensen niet eten, wordt verwerkt in hondenvoer. En daar zit ook koe in. Het kan dus best zijn, dat je je hond gewoon dat soort dingen zit te voeren, zonder dat je het weet. Of je moet echt zelf het maal van je hond samenstellen, dan wordt het anders natuurlijk. Dus vragen hoeveel honden er met vruchtwater ed in inraking komen... Het kúnnen er meer zijn dan je denkt.
Ik blijf er ook bij dat je met je poten van andermans spullen moet afblijven. Is dat nou zo moeilijk?

Talsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 11:10

Bedankt voor het plaatsen! Ik had hier echt nog nooit van gehoord en zal hier dan ook zeker rekening mee gaan houden in de toekomst!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 20:48

idefix4 schreef:
Ik wil niet vervelend doen, maar als ik zie hoe mijn hond al reageert op bijvoorbeeld pedigree. Daar is ze echt allergisch voor. Bloed poepen, overgeven, ga maar door! Dan is het troep wat je je hond voert. Gemaktzuchtig als ik ben gaat er nu succesvol bonzo in, maar ik weet wel, dat alles wat wij mensen niet eten, wordt verwerkt in hondenvoer. En daar zit ook koe in. Het kan dus best zijn, dat je je hond gewoon dat soort dingen zit te voeren, zonder dat je het weet. Of je moet echt zelf het maal van je hond samenstellen, dan wordt het anders natuurlijk. Dus vragen hoeveel honden er met vruchtwater ed in inraking komen... Het kúnnen er meer zijn dan je denkt.
Ik blijf er ook bij dat je met je poten van andermans spullen moet afblijven. Is dat nou zo moeilijk?

Hondenvoer wordt verhit en dat dood bacteriën en virussen.
Het gaat juist om "verse" placenta en (net) verworpen kalveren.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 22:27

Ik wist dit ook niet. Nu laat ik haar nooit uit in weide gebied, maar als we bijvoorbeeld op vakantie zijn zal ik haar extra in de gaten houden dat ze geen weilanden in gaat. (laat ik normaal ook al niet toe, ik vind het onbeschoft om mn hond op andermans terein uit te laten, maar hondlief is weleens sneller als de baas).
Kunnen ze het krijgen van rauw vlees eten? Dat krijgt mijn hond namelijk altijd.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 19:41

Zo lang het geen placenta zijn? Ik heb al gezien dat hier heel wat honden zichzelf mogen uitlaten. Ik verheug me nu al op een stroomdraadje om mijn wei. Je wil niet weten hoeveel stront er ligt van andermans honden. Genoeg om er een hekel van aan honden te krijgen. Ook al zo'n irritante gewoonte. Als je niet van wandelen houdt, neem dan geen hond...

sMieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-11 21:51

sjonge idefix, het is ook wel eens gewoon onwetendheid..
Ik denk dat je beter begrip kan VRAGEN dan het EISEN.
De koeien van vriendlief hebben ook welleens neospora gehad van ''vreemde'' honden maar als we het gewoon vriendelijk uitleggen hebben ze veel meer begrip.
je hebt kans dat ze het straks gewoon expres doen als je zo onvriendelijk doet ;)

Ik val je niet aan het is alleen een tip