Hond en kat samen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 00:36

Elma_ schreef:
Guttegut...

Ja opvoeden inderdaad. Een opgevoede hond zal je kat met rust laten. :j
Misschien corrigeer je op de verkeerde manier. Wat doe je precies?
En om wat voor pup gaat het eigenlijk?

Zodra ze erop wil duiken krijgt ze van mij een hand op dr schoft. met een ''NEE'' erbij. Dan wijkt ze en gaat ook meteen af. Ze weet het dus dondersgoed, als ze bezig gaat en ik sta op hoef ik maar te wijzen of ze loopt ervan weg. Maar die drang om erop te duiken wint het steeds, en het gaat er steeds groffer aan toe :([/quote]
dat heet uitproberen.
ze probeert nu om te kijken of jij blijft volhouden met straffen

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 00:37

Persoonlijk denk ik dat je de kat vanaf het begin had moeten beschermen. Wij hebben dat met onze honden zo gedaan en dat is altijd goed gegaan. Kat daagde de honden wel eens uit, maar ze zijn nooit boven op hem gedoken. Mocht n.l. niet van ons. Kat legt het n.l. af tegen een Golden.
Bij onze 1e Golden zat de kat een week boven met flink de pé in zin lijf. Toen hebben we hem naar beneden gehaald en heeft hij vanaf de rugleuning van de bank de pup in de gaten gehouden. Pup mocht niet op de bank.
Zodra de kat op de grond durfde te lopen hebben we hem beschermd als dat nodig was. Pup mocht wel interesse tonen, maar beslist niet spelen met de kat.
Ging uiteindelijk heel goed, onze kat liep 's avonds de laatste ronde mee met de honden en overdag daagde hij de honden flink uit om hem achterna te rennen. Kat maakte dan een schijnbeweging waardoor de honden te laat waren als de kat een boom (knotwilg) in racete.
Ik denk dat de enige oplossing is om de kat te beschermen. Hond moet leren voorzichtig te zijn met de kat. Dus beslist niet toestaan dat die ermee gaat spelen. Als de kat contact zoekt goed in de gaten houden en evt. de kat weghalen bij de pup.
Het is dus inderdaad opvoeden. En geloof mij als je rechtlijnig bent en blijft in wat je toestaat kan je heel ver komen. Onze honden hebben ook geleerd om het kattenvoer te laten staan. Mochten ze vanaf het begin niet aankomen, dus bleven ze er altijd af.

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-11 00:38

Sancha schreef:
Elma_ schreef:
wbt training, we trainen echt genoeg.

Kennelijk dus niet, of je hond zou dit gedrag niet vertonen :o
Plus het is iets dat je de komende maanden 100% moet gaan afleren, dus niet even dan 10 minuten oefenen en dan ermee ophouden voor die dag. Kat najagen mag gewoon pertinent niet. Klaar.

Even heel goed doorpakken. Ik snap je aanpak, maar dat heeft nu geen nut meer. Lang lijntje eraan en corrigeren. Heel duidelijk zijn. Beter eens te hard, dan 10 keer te zacht want daar leren ze geen reet van.

Je bedoelt aan de lijn in huis op de momenten dat de kat rondloopt?

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 00:40

quartel schreef:
Heb je niet een tuin waar je de hond lekker moe kan maken?
En is hij gek op bijv. een kluif?
De hondenschool raadde mij vroeger aan een mergpijp te halen bij de slager.
Groot genoeg om met de tong net niet in het midden te kunnen komen.
Vervolgens de mergpijp uitkoken, leeg maken en er leverpastei in doen.
Dan is de hond vreselijk druk met zijn leverwost/pastei en heeft geen tijd voor andere dingen.

Kan wel merken dat dit vroeger is geweest. Voortschrijdend inzicht heeft geleerd dat een mergpijp absoluut niet mag worden uitgekookt. Daarmee verandert de structuur en versplintert het bot sneller. Risico´s daarvan kan je vast wel voorstellen.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 00:40

Ja, een riem eraan of een lang dun koord. De hond is niet gek, die weet precies wanneer jij op hem afloopt om te corrigeren.

Plus, heb net gezien om wat voor hond het gaat...Dit zal je waarschijnlijk niet leuk vinden, maar een hond van dergelijk kaliber heeft een strakkere hand nodig dan de gemiddelde Golden.
Wen er dus maar vast aan om hem niet te laten uitproberen, want anders gaat dit van kwaad tot erger.

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 00:42

Sancha schreef:
Elma_ schreef:
wbt training, we trainen echt genoeg.

Kennelijk dus niet, of je hond zou dit gedrag niet vertonen :o
Plus het is iets dat je de komende maanden 100% moet gaan afleren, dus niet even dan 10 minuten oefenen en dan ermee ophouden voor die dag. Kat najagen mag gewoon pertinent niet. Klaar.

Even heel goed doorpakken. Ik snap je aanpak, maar dat heeft nu geen nut meer. Lang lijntje eraan en corrigeren. Heel duidelijk zijn. Beter eens te hard, dan 10 keer te zacht want daar leren ze geen reet van.

ik ben het hier niet mee eens.
dit valt niet onder trainen maar onder afleren.
bij iets dingen die niet mogen moet je het ze afleren.
bij dingen die ze moeten leren zoals zit af en volgen dat moet je trainen.
daar bij is een jonge pup ergeens snel op uitgekeken.
dus als je een paar keer perdag even traint is het eigenlijk better.
kies een speeltje zoals een bal uit die hij alleen mag waneer hij traint en iets goed doet.
dus zit ja goed geef hem zijn speeltje en wees heel vrolijk.
gaat het niet goed help hem dan met een zachte hand.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 00:43

Sancha schreef:
Ja, een riem eraan of een lang dun koord. De hond is niet gek, die weet precies wanneer jij op hem afloopt om te corrigeren.

Plus, heb net gezien om wat voor hond het gaat...Dit zal je waarschijnlijk niet leuk vinden, maar een hond van dergelijk kaliber heeft een strakkere hand nodig dan de gemiddelde Golden.
Wen er dus maar vast aan om hem niet te laten uitproberen, want anders gaat dit van kwaad tot erger.

Dan kan je beter fisher discs kopen. Daarmee rammel je op afstand ter correctie. Wel oppassen dat je alleen de hond leert wat dit inhoud. Ik gebruik ze ook voor mijn katten en helaas reageren ze allebei terwijl ik er meestal maar 1 wil corrigeren.
Mijn ervaring is n.l. dat dieren prima in de gaten hebben wanneer ze buiten bereik van je zijn. Verder vind ik het nogal link om een lijn achter de hond aan te laten slepen. Ze kan aan een tafelpoot vast komen te zitten.
Denk ook dat zo´n lijn aantrekkingskracht heeft op de kat om mee te willen spelen. Dat is niet helemaal wat je wilt.
Laatst bijgewerkt door BrankaZ op 29-05-11 00:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-11 00:43

Sancha schreef:

Dat ben ik zeker met je eens, maar aan de andere kant zijn het el heel gevoellige honden, en betekent dus niet dat je ze ''stomp moet schoppen'' Ik ben, zoals ik zij druk bezig met corrigeren, maar als ik het zo lees dus lang niet genoeg. Ik ga jou tip zeker toepassen.

Op dit moment liggen ze samen te slapen, letterlijk bovenop elkaar.. Tegenstrijdig toch :+

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 00:45

Je kan niet vragen de hond tijdens de train momentjes de kat met rust te laten, en als het train momentje over is de kat weer na te mogen jagen.
Hier zal je continue bovenop moeten zitten, anders komt het nooit goed.

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-11 00:45

BrankaZ schreef:
Sancha schreef:

Dan kan je beter fisher discs kopen. Daarmee rammel je op afstand ter correctie. Wel oppassen dat je alleen de hond leert wat dit inhoud. Ik gebruik ze ook voor mijn katten en helaas reageren ze allebei terwijl ik er meestal maar 1 wil corrigeren.
Mijn ervaring is n.l. dat dieren prima in de gaten hebben wanneer ze buiten bereik van je zijn. Verder vind ik het nogal link om een lijn achter de hond aan te laten slepen. Ze kan aan een tafelpoot vast komen te zitten.
Denk ook dat zo´n lijn aantrekkingskracht heeft op de kat om mee te willen spelen. Dat is niet helemaal wat je wilt.

Ik heb daar nog niet over gehoord, zal er eens wat over opzoeken :j

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 00:46

Nadeel is dat je Fisher Discs eerst moet aanleren. Het is het tegenovergestelde van de clicker, dus niet iets dat je zomaar naar de hond toe knikkert en het zou moeten werken

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 00:47

Sancha schreef:
Je kan niet vragen de hond tijdens de train momentjes de kat met rust te laten, en als het train momentje over is de kat weer na te mogen jagen.
Hier zal je continue bovenop moeten zitten, anders komt het nooit goed.

Helemaal mee eens. Het is heel zwart-wit: nu niet, straks niet, nooit niet. En dus niet nu wel en straks niet.

Sancha schreef:
Nadeel is dat je Fisher Discs eerst moet aanleren. Het is het tegenovergestelde van de clicker, dus niet iets dat je zomaar naar de hond toe knikkert en het zou moeten werken

Mijn ervaring is dat je het vrij snel hebt aangeleerd. En hoewel ik ook voorstander ben van positief trainen i.p.v. middels correcties lijkt mij een correctiemiddel hier wel handig. Zeker 1 die op afstand kan gebruiken.
Laatst bijgewerkt door BrankaZ op 29-05-11 00:49, in het totaal 1 keer bewerkt

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 00:49

geen enkele hond moet contuniu onder een strake hand staan.
daar heeft geen ras verschill in.
ze moeten van jongs af aan leren luister ik echt niet na een paar waarschuwingen dan krijg ik goed op me donder.
luister ik ben ik braaf dan krijg ik iets lekker of gaan we spelen.
hij moet gewoon leren rustig met de kat om tegaan.
en doet hij dat niet en heeft de TS een aantal waarschuwingen gegeven dan krijgt hij op zijn donder.
luisterd hij een keer wel en geloof me dat moment gaat komen dan is hij braaf.
en laat hem heel duidelijk merken dat hij dan heel braaf is en dat braaf zijn veel leuker is.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 00:50

Is het dan wel verstandig dat ze dan nu samen op elkaar liggen te slapen?
Tenminste, ik zou niet weten of het kwaad kan, maar dan raakt ie misschien in de war wat hij nu wel of niet mag bij de kat?
Of zou je hem dan nu juist heel erg moeten belonen dat ie zo rustig met de kat ligt?

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-11 00:52

hanny_jelke schreef:
geen enkele hond moet contuniu onder een strake hand staan.
daar heeft geen ras verschill in.
ze moeten van jongs af aan leren luister ik echt niet na een paar waarschuwingen dan krijg ik goed op me donder.
luister ik ben ik braaf dan krijg ik iets lekker of gaan we spelen.
hij moet gewoon leren rustig met de kat om tegaan.
en doet hij dat niet en heeft de TS een aantal waarschuwingen gegeven dan krijgt hij op zijn donder.
luisterd hij een keer wel en geloof me dat moment gaat komen dan is hij braaf.
en laat hem heel duidelijk merken dat hij dan heel braaf is en dat braaf zijn veel leuker is.

Ik waarschuw niet meer. Het gaat mij echt veel te hard momenteel, je moet het nou niet voor je zien dat ik haar heulemaal inelkaar beuk, maar zodra zei ook maar op ''die manier'' ernaar toeloopt, krijgt ze van mij een fikse hand tegen haar schoft, en een NEE. wat ze ook echt wel serieus neemt. helaas is ze dat na anderhalve seconde weer vergeten, en gaat ze weer net zo hard door..
In die hele tussentijd kan ik ook niet bedenken of ik haar dan moet belonen...

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-11 00:52

mika11 schreef:
Tenminste, ik zou niet weten of het kwaad kan, maar dan raakt ie misschien in de war wat hij nu wel of niet mag bij de kat?
Of zou je hem dan nu juist heel erg moeten belonen dat ie zo rustig met de kat ligt?

Dat is een hele goeie vraag!

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 01:00

Elma_ schreef:
mika11 schreef:

Dat is een hele goeie vraag!

hij doet lief met de kat en dus moet je hem belonnen.
het is net als klasiek balet met hiphop.
het zijn totale tegen polen van elkaar maar waneer je ze op de juiste manier combineert passen ze perfect in de juiste harmonie samen :j

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-11 01:12

Bedankt allemaal voor de reacties!! het ging ineens even heel snel, en ik dacht nee he, niet weer zoiets waarbij ik mezelf 20 paginas moet gaan verdedigen :+
Bedankt iedereen voor de tips, ik probeer het zo goed mogenlijk te doen, maar er zijn altijd dingen die weer anders en beter kunnen :j Ik ga er zeker mee aan de slag, en ga het ook nog voorleggen bij de hondenschool! :j

Don_Zhivago

Re: Hond en kat samen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 10:00

Ik zou ook indd je hond aan een lange lijn doen en dam corrigeren.
Je corrigeerd nu ook, maar net een fractie te laag. Je correctie van in de nek pakken is heel goed maar dit kan je pas doen NADAT ze de kat te pakken heeft.

Het is de bedoeling dat je haar een correctie geeft op het moment dat ze achter de kat jaagd. Dus het echte pakken voorgaan.
Op het moment dat zij op de correctie reageert kan je belonen als ze er niet achter aan gaat.
Het zal zeker tijd nodig hebben en je moet HEEL ERG consequent zijn! ;)

Niet voor straf naar een mand/bench sturen wat ik hier ook een paar x gelezen heb. Een bench/mand is een veilige plek voor de hond en geen straf plek!!
Wil je de even af laten koelen zet haar dan op de gang ofzo.

Succes ;)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 10:03

Hier nog 2 honden die samen met een kat wonen! Een Bulldog (Dub) en een mix (Duke).

Ik kreeg Duke met 1.5 jaar. Een hond met een sterke jachtdrang. Die ging dus de eerste dag aan de riem in huis. Hij mocht wel kijken, maar niet opstaan om actie te ondernemen.

Dit is onze regel: de kat hoort bij de roedel en is geen speelgoed. Wie te lomp omgaat met de kat krijgt een luid grommende Saskia (ik) met ontblootte tanden op zich af! En moet naar de plaats. (Een matras onder de trap waar ze zelf graag gaan liggen) Dan maar even helemaal geen lol.

Ik merk dat grommen velen malen beter werkt dan een stemcommando. Doordat je via hondentaal communiceert komen jouw intenties (grrr.... dat doe je NOOIT meer!) ook veel beter door.

Nu is het iets wat gewoon niet mag (net zoals aan de meubels knagen, trekken aan de riem etc.) terwijl het echt een verboden zone zou moeten zijn! Kat aanvliegen is een héftige overtreding!

Dat hij na een net door jou gegeven correctie het doodleuk nog een keer doet, betekent dat jouw correctie te soft was.

Ik weet niet of dat je de kat ook wat minder op schoot neemt/aanhaalt? Minder erbij laat zodat je even rust hebt?

Het is het beste de kat te laten doen wat hij normaal gesproken doet. Dus gewoon vrij rond laten lopen (hond aan de riem) en op schoot nemen. Niet het contact tussen hun 2 verminderen/vermijden, daar wordt het erger van. (Zeg niet dat je dit doet hoor, maar dat gebeurd vaak in dit soort situaties)

Hoop dat je er wat aan hebt!

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-11 10:16

Don_Zhivago schreef:
Ik zou ook indd je hond aan een lange lijn doen en dam corrigeren.
Je corrigeerd nu ook, maar net een fractie te laag. Je correctie van in de nek pakken is heel goed maar dit kan je pas doen NADAT ze de kat te pakken heeft.

Het is de bedoeling dat je haar een correctie geeft op het moment dat ze achter de kat jaagd. Dus het echte pakken voorgaan.
Op het moment dat zij op de correctie reageert kan je belonen als ze er niet achter aan gaat.
Het zal zeker tijd nodig hebben en je moet HEEL ERG consequent zijn! ;)

Niet voor straf naar een mand/bench sturen wat ik hier ook een paar x gelezen heb. Een bench/mand is een veilige plek voor de hond en geen straf plek!!
Wil je de even af laten koelen zet haar dan op de gang ofzo.

Succes ;)

Bedankt voor je tip! Volhouden dus, dat is het latstigst he, vooral als je correctie maar een seconde indruk maakt :+
Ik stuur haar overigens niet naar haar mand, enige wat ik doe is dat ze erbij wegloopt..

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-11 10:19

Sassol schreef:
Hier nog 2 honden die samen met een kat wonen! Een Bulldog (Dub) en een mix (Duke).

Ik kreeg Duke met 1.5 jaar. Een hond met een sterke jachtdrang. Die ging dus de eerste dag aan de riem in huis. Hij mocht wel kijken, maar niet opstaan om actie te ondernemen.

Dit is onze regel: de kat hoort bij de roedel en is geen speelgoed. Wie te lomp omgaat met de kat krijgt een luid grommende Saskia (ik) met ontblootte tanden op zich af! En moet naar de plaats. (Een matras onder de trap waar ze zelf graag gaan liggen) Dan maar even helemaal geen lol.

Ik merk dat grommen velen malen beter werkt dan een stemcommando. Doordat je via hondentaal communiceert komen jouw intenties (grrr.... dat doe je NOOIT meer!) ook veel beter door.

Nu is het iets wat gewoon niet mag (net zoals aan de meubels knagen, trekken aan de riem etc.) terwijl het echt een verboden zone zou moeten zijn! Kat aanvliegen is een héftige overtreding!

Dat hij na een net door jou gegeven correctie het doodleuk nog een keer doet, betekent dat jouw correctie te soft was.

Ik weet niet of dat je de kat ook wat minder op schoot neemt/aanhaalt? Minder erbij laat zodat je even rust hebt?

Het is het beste de kat te laten doen wat hij normaal gesproken doet. Dus gewoon vrij rond laten lopen (hond aan de riem) en op schoot nemen. Niet het contact tussen hun 2 verminderen/vermijden, daar wordt het erger van. (Zeg niet dat je dit doet hoor, maar dat gebeurd vaak in dit soort situaties)

Hoop dat je er wat aan hebt!

Ik heb niet het idee dat ik nog harder moet corrigeren, omdat ze nu al in elkaar duikt als ik voor - de - zoveelste - keer op haar afloop.. Ik wil ook niet dat ze bang voor mij wordt. Misschien is dat grommen wel een idee, kijken of ze dat serieus neemt.

Ik stuur de kat overigens niet weg voor haar. Als ik hem naar boven stuur staat hij gewoon aan de tussendeur te krabben en mauwen omdat hij bij mij wil. Logisch toch? je stuurt je ene kind ook niet weg omdat de andere niet normaal kan doen :+ Maar snachts gaat hij wel mee naar boven, en als ik overdags wegga zit hij ook boven als hij niet buiten is. Dat vind hij niet leuk maar alleen laten no way..
De kat is nu buiten, als hij zo komt te eten ga ik haar aanlijnen.

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 10:25

Elma_ schreef:
Guttegut...

Ja opvoeden inderdaad. Een opgevoede hond zal je kat met rust laten. :j
Misschien corrigeer je op de verkeerde manier. Wat doe je precies?
En om wat voor pup gaat het eigenlijk?

mag ik vragen wat voor ras het is
kan je de hond op tillen in zijn nek vel
ja ik weet dit doen ze bij katten als ze straf krijgen
maar mijn poedel deed dit ook bij haar pups als ze iets verkeerd deden
en ik deed dit ook na als ze op mijn katten spongen
had afgelopen jaar namelijk 6 honden en 4 katten in huis waar van 4 pups en die zijn zo opgevoed
en de mensen die de pups hebben genomen hadden ook katten en zijn hier heel blij mee
ze vallen zeker geen kat meer aan
dus even heel streng zijn (niet slaan of schoppen)of zo
maar de pup moet even weten dat hij dit echt niet mag
en dat kan wel even duren maag geef niet op

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 10:27

Wat ik me afvraag, als je haar corrigeert, hoe lang houdt je dat vol? Je schreef ergens dat je corrigeert, ze in elkaar duikt, en anderhalve seconde later duikt ze dan weer op de kat. Blijkbaar heb je de correctie nog niet afgerond, want blijkbaar is de hond nog steeds met zijn gedachte bij de kat.

Als je corrigeert en ze duikt in elkaar, blijf er dan bij tot ze volledig ontspant. Pas dan kan je weer verder gaan. Dus hou de correctie vol tot de hond de kat helemaal vergeten is.

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-11 10:37

Lalidan schreef:
Wat ik me afvraag, als je haar corrigeert, hoe lang houdt je dat vol? Je schreef ergens dat je corrigeert, ze in elkaar duikt, en anderhalve seconde later duikt ze dan weer op de kat. Blijkbaar heb je de correctie nog niet afgerond, want blijkbaar is de hond nog steeds met zijn gedachte bij de kat.

Als je corrigeert en ze duikt in elkaar, blijf er dan bij tot ze volledig ontspant. Pas dan kan je weer verder gaan. Dus hou de correctie vol tot de hond de kat helemaal vergeten is.

Die anderhalve seconde was ''figure speaking'' Zoals het nu gaat:
Als ze er opaf duikt ga ik meteen naar haar toe, ze krijgt druk op haar schoft, en een NEE. Soms gaat ze dan gewoon door en dan druk ik harder. Ik duw haar er dan bij weg, probeer oogcontact te maken en herhaal NEE. Ze krijgt dit dan door en wijkt, en als ze probeert er weer tussenuit te piepen naar de kat toe herhaal ik dit. Uiteindelijk wijkt ze dan echt en gaat af (ZUCHT) of loopt erbij weg. (ZUCHT) Dat is wat je wilt bereiken, is mij geleerd.
Een minuut later loopt de kat bijv weer langs en stuitert en dendert ze net zo hard weer bovenop hem, en begint het weer. Na een paar keer hoef ik alleen nog op te staan en met mijn hand richting haar schoft te gaan en ze wijkt direct met een zucht. Theoretisch gezien gaat het dus allemaal zoals het moet, alleen houd ze dus niet op.