Kat tanden poetsen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Emytje

Re: Kat tanden poetsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 11:24

@ Saskiafire: In brokken zit heel veel spul dat tandplak veroorzaakt, al hebben sommige katten er gewoonweg aanleg voor. Wat betreft de losse tand. Hou het tandvlees erg goed in de gaten, maar ook of hij oogontstekingen krijgt. Een losse tand kan namelijk een kapotte tandwortel betekenen wat heel veel problemen kan veroorzaken. Zo op het oog kan het er nog goed uitzien, maar als je een rontgenfoto maakt, blijkt dat het toch niet zo goed is. Persoonlijk denk ik ook dat ik de tand uit voorzorg zou laten trekken, maar dat is natuurlijk eigen keuze.

Grappig trouwens die hondensticks bij die kat. Te hard lijkt het me niet, want hier eet Khalid (sphynx kat) veel bot. Dat is echt veel harder dan die hondensticks. ;)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 11:50

Die hondensticks haal ik bij de lidl vandaan. Ze hadden daar ook kattensticks maar die vreet ze in 1 seconde op, dus zocht ik iets waar ze iets minder gulzig van werd en meer moeite voor moest doen :P en ze bleek het nog lekker te vinden ook. Ze vind niet alle honden sticks lekker, maar deze in elk geval wel :P nu ik er aan denk, die harde zijn nu op := ga zo even inkopen doen :))

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 11:54

onze kat krijgt snel tandplak en daardoor tandvlees ontsteking of uiteindelijk tandsteen. al verschillende soorten voer geprobeerd maar niets helpt. onze dierenarts zegt dat het per kat heel verschillend is, de aanleg ervoor.

nu poets ik elke dag zijn tanden, 1 keer per dag. met een speciale tandenborstel en tandpasta met een lekker smaakje.
hij vind het poetsen zelf niet zo heel leuk, maar omdat hij daarna een snoepje krijgt komt hij elke dag als een bezetene aangerend voor het poetsen, hij weet niet beter.

SLS_Focus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 14:12

Wij hebben brokken van Hills voor onze katten , en dat houd al erg goed schoon !
Daarnaast kan je inderdaad de dentalsticks van honden geven aan je kat :j !
De ene van ons vind het lekker de andere niet :P , dus ligt deraan of je kat het wil hebben.
wij gaan gemiddeld met onze dieren 1x perjaar naar de da, dan laat ik ook de tanden goed controleren evt. wat tanplak weghalen maar dat komt bijna nooit voor :) !

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-11 14:49

Gelukkig ben ik niet de enige die nooit zijn tanden poetst. Ik dacht al, doe ik hier nu iets vreselijk fout .. :+

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 14:53

Doe ik echt nooit. Mijn katten krijgen rauwe voeding, dat is beter voor het gebit en de rest van lichaam. Voor meer informatie ku je pb'en :).

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 15:11

hm misschien heeft m'n kat ook wel zo'n slecht gebit omdat ze elke keer aan haar nagels trekt?

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 15:50

Nee, dat doet elke kat. Dat is gewoon schoonmaken en heeft daar niks mee te maken. :)

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 15:59

nee ze trekt echt heel hard aan haar nagels... dat heb ik een andere kat nog nooit zien doen. Ze kort ze zo zegmaar, het is eigenlijk begonnen omdat we geen krabplank hadden :o

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 16:57

ik zou zeggen koop een krabpaal :j kijken of het dan ophoud

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 17:03

Ik denk dat als ik mijn kat zijn tanden probeer te poetsen dat ik dan helemaal open lig :')
Ik vind het ook onzin hoor..

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 17:12

ja ze doet t nu al aan de deurmat en de boom buiten, knip haar nagels ook regelmatig bij.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 18:02

Slechte tanden sta ik niet van te kijken. Moet je eens op de ingredienten lijst kijken van de supermarkt voeren: Suiker staat er in 9 van de 10 gevallen incl alle andere rotzooi die een kat niet hoort te krijgen.
Het zelfde geld voor de paarden, zo kon de paardentandarts laatst zien dat mijn dieren geen krachtvoer kregen...ze hadden namelijk een mooi schoon en gezond gebit.

khalid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 22:36

sommige mensen staan er inderdaad voor open. En als je er aan begint is 't natuurlijk 't beste van kleins af aan. En geen mensen tandpasta gebruiken maar honden enof kattentandpasta met kipsmaak :P

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 12:07

Ach als je gezonde kat hebt met een gezond gebit, dus zonder problemen hoef je niet perse te poetsen.
Maar katten met probleem gebitten (en dat zijn er heel wat) kan het best heel handig zijn. (mits je dan zelf niet op de EHBO terecht komt, omdat katten nou eenmaal katten zijn.)

Ken katten zet met de meest vreselijke bekjes, brrrrr, die zouden baat hebben bij 1 x daags poetsen.
Scheelt uiteindelijk dierenarts kosten (of je moet gewoon wachten tot alles eruit is gerot) en stinkende kattebek voor je neus en leed bij de kat.
(Gebitsproblemen met name ontstekingen hebben niet alleen gevolgen in de bek van je kat, maar ook
bij de rest van het dier, hart, nieren etc. )

Mijn katten worden niet gepoetst, hond ook niet, gelukkig allemaal in bezit van net gebit.
Maar zou er een probleemgevalletje bij zitten dan ga ik poetsen.

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 14:17

Ik ben die probleemgevallen dus graag voor. Vandaar dus dat ik het de jonge kat wel heb aangeleerd. Stomme is dat hij het nog leuk vind ook. Ruim ik de tandenborstel niet goed op, vind ik em een halve dag later helemaal uitgekauwd terug. ;) Maar zijn tandjes zijn dan dus wel goed gepoetst. :D

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 22:32

Emytje schreef:
Ik ben die probleemgevallen dus graag voor. Vandaar dus dat ik het de jonge kat wel heb aangeleerd. Stomme is dat hij het nog leuk vind ook. Ruim ik de tandenborstel niet goed op, vind ik em een halve dag later helemaal uitgekauwd terug. ;) Maar zijn tandjes zijn dan dus wel goed gepoetst. :D

Ik poets dan wel niet, maar mijn dieren kan ik wel poetsen.
Zowel de katten als de hond, nagels knippen bij 1 van de katten is wel lollig drama.