Hamster vragen! wat wel en niet doen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 23:13

daantjuhhh schreef:
Traiectum schreef:
Goed idee om geen hoge kooi te kopen, kunnen ze alleen maar dieper vallen. Hamster gedurende het weekend alleen laten zou ik nooit doen. Wat als 'ie op zaterdagochtend ziek wordt? Dan ligt zo'n diertje dagenlang te lijden als je pas maandag weer kunt kijken.

Iets anders, wat wil je broer met de hamster? In de kooi laten, of ook oppakken? In het laatste geval kun je denk ik beter op zoek naar een groter dier. Hamsters zijn klein maar ontzettend snel, ziet je broer voldoende om een ontsnappende hamster zachtjes (!) te pakken? Dat kostte mij af en toe al moeite.

Ja en nee.
Mijn broertje vind een hamster echt leuk.
Een konijn of een cavia minder.
Het kan wel, maar hij moet er wel voor blijven zorgen en als ik nu al weet dat hij een konijn niet zo leuk vind, dan kan je daar ook beter niet aan beginnen.

Hij is echt heel voorzichtig.

Ik denk dat hij gevoeliger is in zijn vingertjes dan wie dan ook.
Dat is vaak zo bij slecht ziende mensen.

Oh, ik geloof je absoluut dat hij erg voorzichtig is. Maar een hamster met ontsnappingsplannen is binnen 1 tel van je hand af, en het is een sport om ze daarna nog te pakken te krijgen :D . Zelfs na 10 jaar hamsters houden moest ik er af en toe nog een bijna onder de bank vandaan plukken. Zeker m'n laatste was een echte raceduivel, ongelofelijk hoe druk zo'n ukkie kan zijn.

Ik zou je aanraden om naar een fokker te gaan, die hebben inzicht in het karakter van het specifieke dier. Dan kun je een rustig diertje uitzoeken. In de dierenwinkel zie je dat niet, omdat ze daar vaak suffig zijn (het zijn tenslotte nachtdieren). Een fokker weet hoe actief z'n dieren 's avonds zijn.

Connie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 23:14

Er is al veel goede informatie hier gegeven!

Twee hamsters samen is echt not done. Niet proberen dus, ook niet omdat dat er leuk uitziet.
Teveel vochthoudende groente als komkommer is juist niet goed. Hier kunnen ze diarree van krijgen en dat wil je zo'n beestje niet aandoen. Ook kan een hamster zeker niet alles hebben, op het hamsterforum staat een lijst van wat ze wel/niet mogen.
Chinchillazand is heel fijn voor een hamster! Hamsters zijn zindelijk en plassen altijd in 1 hoekje van de kooi. Als je er achter komt welk hoekje dit is, kun je het bakje met zand daar neer zetten en dan heb je kans dat het beestje voortaan zijn behoefte hierin doet. Ook rollen ze hierin om hun vacht schoon te houden.

Ik weet ook niet of een hamster geschikt is voor jouw broertje? Ze worden wel altijd aangeprijs als kinderhuisdieren, maar zijn hier niet geschikt voor eigenlijk. Je houdt ze snel al te ruw vast, vaak kunnen kinderen niet goed omgaan met zulke kleine dieren (als jouw broertje hier wel geschikt voor is, super +:)+ )
Ook zijn dit nachtdieren, dus overdag slapen ze en willen ze ook niet gewekt worden. Vaak worden ze pas tegen middernacht wakker dus grote kans dat je niet veel van je huisdier ziet.

Super goed dat je hier zo over na denkt en het beste voor de hamster wil :)
(als je vragen hebt mag je altijd PB-en!)

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 23:14

Dat is inderdaad een russische dwerghamster, als die wit was, dan is het de kleur pearl, was die met een gele vloed heb je nog andere kleuren die het zouden kunnen zijn.

Ik geef je wel als tip om een hamster bij een goede fokker te kopen. Daar zijn de hamsters vaak al goed tam gemaakt, wat het natuurlijk leuker maakt!

qua kooien heb je zoveel verschillende kooien, en je kan ze zo ver uit breiden als je zelf wil!

Surprise_

Re: Hamster vragen! wat wel en niet doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 23:27

Excuses naar de hamsterliefhebbers, maar zeker met kinderen zou ik voor een cavia gaan.
Die zijn veel tammer, hamsters kunnen heel 'lief' zijn, maar in mijn ervaring blijven ze vrij wild. Bij cavia's is dit imo niet het geval..

Connie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 23:30

Surprise_ schreef:
Excuses naar de hamsterliefhebbers, maar zeker met kinderen zou ik voor een cavia gaan.
Die zijn veel tammer, hamsters kunnen heel 'lief' zijn, maar in mijn ervaring blijven ze vrij wild. Bij cavia's is dit imo niet het geval..

Mee eens, maar vaak zijn kinderen na een tijdje hun huisdier zat. En dan zitten die arme cavia's daar, die zo oud kunnen worden.

Surprise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 23:31

xConnie schreef:
Surprise_ schreef:

Mee eens, maar vaak zijn kinderen na een tijdje hun huisdier zat. En dan zitten die arme cavia's daar, die zo oud kunnen worden.

Dat is misschien wel zo, maar verschilt ook weer per diertje.
Er zijn ook hamsters die 6/8 jaar oud worden.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 23:34

En een hamster (rus) leeft solitair, cavia's moeten samen...

Miesjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 23:34

Ts geeft aan dat hij een cavia niet leuk vind? dus dan zou ik zoiezo geen cavia of konijn ofzo geven.
Als hij echt een hamster wilt hebben, en er echt mee om kan gaan dan moet ze dat zeker doen.
Kunnen ook superlief zijn.

Wij weten ook niet wat haar broertje allemaal wel of niet kan.

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 23:36

Je kan hamsters fokken op karakter. Dat heb ik gedaan en met het nestje nu zijn 4 van de 6 heel rustig. Hamsters zijn leuk om naar te kijken voor kinderen, omdat ze spelen met buizen e.d. Daarnaast zijn dwerghamsters erg vriendelijk. Ze kunnen best 2 dagen met een voorraad eten. Je kan ze ook in het weekend makkelijk in een vervoersbakje mee naar huis nemen. Ze worden ongeveer twee jaar oud, dus ik denk dat het voor hem best leuk is.
Surprise, ik heb nog nooit meegemaakt dat een hamster zo oud wordt :') . Volgens mij ben je in de war met andere dieren?

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 23:36

Een cavia op de slaapkamer is niet echt aan te raden. Stof en er schijnt iets met cavia's te zijn waardoor het niet zo goed voor je is om in dezelfde ruimte slapen.
En ze zijn meer werk.
Maar haar broertje heeft al aangegeven cavia's en konijnen niet zo leuk te vinden dus dat is dan al geen optie meer lijkt mij.

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 23:40

Ze kunnen misschien wel 2 dagen met een voorraad eten (ze hamsteren tenslotte), maar dat wil niet zeggen dat je ze twee dagen alleen kunt laten! Dan zou ik er eerder voor kiezen om de hamster ieder weekend in z'n eigen vertrouwde kooi mee naar huis te nemen, zeker als je geen uren in de auto zit. Heb ik ook jarenlang gedaan, vaak waren ze de eerste ritjes wat onrustig (wakker worden, even kijken waarom de wereld beweegt), maar de meesten sliepen er gewoon doorheen.

Neptunus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 05:49

kijk anders eens op het hamsterforum daar kan je een boel informatie vinden.
een cavia kan ook wild zijn hoor, en maken ook onverwachte bewegingen .
natuurlijk bijten zij zelden tot nooit en als ze tam zijn heb je er geweldige dieren aan (dat zijn ze zoiezo , hier een groot caviafan ) maar wat ik wil zeggen hiermee ts geeft aan dat haar broertje liever een hamster heeft en dat haar broertje voorzichtig en rustig is met dieren.
en wij hebben het allemaal moeten leren toch , omgaan met dieren en het handteren van knagers.
ik heb zelf ook rusjes gehad en die zaten savonds gezellig mee op de bank op schoot, waren ook hartstikke lief en rustig.
kwamen trouwens wel van een fokker, dat raad ik je ook zeker aan TS.
die dieren komen al veel in de hand en zijn dus over het algemeen al rustiger .

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 00:16

Ik heb Russische dwerghamsters zoals op de foto in de beginpost staat en Syrische hamsters gehad.
Beiden hebben imo voor- en nadelen.
Russische zijn vaak wat sneller en erg klein, Syrische vind ik vaak wat rustiger en makkelijker vast te houden.
Beiden moet je solidair houden omdat er grote risico is dat ze elkaar anders aanvallen.
Qua hok is een kooi met buizen erg leuk, een radje zonder traliewerk hoort er imo bij. Radjes met traliewerk kan ervoor zorgen dat een pootje achter blijft haken en breekt.
Verder zijn lege wcrollen erg leuk en heb je in de dierenwinkel veel spullen dat je voor hamsters kunt kopen.
Ze leven vooral 's avonds en 's nachts, houd hierbij rekening met geluid en je broertjes nachtrust, niet iedereen kan tegen het geluid.
Chinchillazand is erg leuk voor hamsters om erin te rollen en te gebruiken als wc.
Ze worden gemiddeld 2,5-3 jaar en je kan ze het beste bij een goede fokker of knaagdierenopvang halen.
Op de hamsterforum kun je zien wat ze mogen eten.
Zelf zou ik een hamster niet alleen laten in vakanties/weekenden zonder toezicht.
Als je broertje wat langer thuis is dan kan hij de hamster makkelijk meenemen anders zou ik voor weekenden vragen of begeleiding een oogje op het diertje wil houden en voer/water geven, dit ivm eventuele stress bij het diertje als het telkens van kooi en omgeving veranderd.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 00:25

Zo'n dwerghamster heeft mijn dochter ook. Heel snel tam geworden. Vaak rolt ie hier in zijn bal door de kamer rond en komt ie zelf bij je buurten. De kinderen maken dagelijks een nieuw parcours voor hem met buisjes/wc rollen.

Hij is nogal druk met zijn radje. Heb al voorgesteld om daar een batterijoplader op aan te sluiten; kan ie mooi stroom opwekken. :+