Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Mandy_NY schreef:Blue_Eyes schreef:Dat is onzin. Een teek waar je het lijf vanaf rukt, is dood en groeit niet meer aanDe kop 'zweert' er dan gewoon uit. Net alsof je een splinter hebt, zeg maar.
het is onzin dat het onzin is![]()
Als de teek niet goed verwijderd is
Als de teek niet goed verwijderd is, zodanig dat de teek gedeeltelijk verwijderd is, dan ligt het eraan hoe groot het deel is dat is blijven zitten. Als alleen de hypostoom (steeksnuit) of delen ervan achter blijft, dan zorgt dat waarschijnlijk niet of nauwelijks meer voor risico's op een infectie; wel kan het de huid irriteren. Verwijder dit zoals je een splinter zou verwijderen, bijv. met een gesteriliseerde pincet of naald. Door de beetplek nat te maken, kunnen de monddelen ook uit de huid komen.
Maar als de kop van de teek blijft zitten, dan kunnen zich daarin nog de speekselklieren bevinden, met mogelijk ziekteverwekkers. Er is dan dus nog steeds een potentieel risico op besmetting! Probeer het kopstuk daarom alsnog te verwijderen en als het niet lukt, raadpleeg dan een arts.

callum schreef:ik gebruik voor mijn honden de scalibor tekenband die werkt 6 maanden. ik heb geen positieve ervaringen met druppels tegen teken. met de banden hebben ze heel af en toe nog een teek die is dan al dood. dus ik zou voor de tekenband kiezen. veel sterkte
_Jordy_ schreef:daar had ik ook nog nooit van gehoord inderdaad, dat het lijfje weer aangroeit.
nog 1 vraag.
veel mensen hoor ik hier over een tekenband.
draagt je hond dit het hele jaar? of is dit voor een paar maanden? kan hij meerdere malen gebruikt worden?
zijn er nog maanden waarneer er meer teken zijn? welke maanden zijn dit dan?
ik las iets over hoog gras waar een hond doorheen loopt, zitten hier ook teken in?
kan hij wanneer hij zwemt ook teken oplopen? of zitten er geen teken in het water?
sorry voor de vele vragen
maar dan heb ik wat meer informatie.

_Jordy_ schreef:callum schreef:ik gebruik voor mijn honden de scalibor tekenband die werkt 6 maanden. ik heb geen positieve ervaringen met druppels tegen teken. met de banden hebben ze heel af en toe nog een teek die is dan al dood. dus ik zou voor de tekenband kiezen. veel sterkte
laat je deze dan 6 maanden de hele dag om?
of doe je dit alleen met uitlaten?
kunnen ze deze makkelijk afkrijgen?
blijft de hele dag om. Werkt super. Die druppels werken maar iets van 6 weken tegen teken en zijn veel duurder en ze werken naar mijn ervaring minder goed. Ik vind de scalibor heel goed werken. 
Zeker als ze onder bomen staan!Rhys schreef:Je hebt gelijk Justkid, het is het beste om je even te laten checken door iemand anders...(je kunt immers niet in je knieholtes, op je rug etc kijken...)
@Roosiris: volgens mij is inmiddels bewezen dat teken vooral in hoog gras zitten en dat bomen er juist niet zoveel mee te maken hebben.
Ik ben vanochtend ook een stuk of 15 teken van de kat gehaald, brr werd er ook een beetje naar van, zoveel waren het er.
@TS Sterkte met je hond, maar zo te horen komt het wel goed!
RoosIris schreef:Rhys schreef:Je hebt gelijk Justkid, het is het beste om je even te laten checken door iemand anders...(je kunt immers niet in je knieholtes, op je rug etc kijken...)
@Roosiris: volgens mij is inmiddels bewezen dat teken vooral in hoog gras zitten en dat bomen er juist niet zoveel mee te maken hebben.
Ik ben vanochtend ook een stuk of 15 teken van de kat gehaald, brr werd er ook een beetje naar van, zoveel waren het er.
@TS Sterkte met je hond, maar zo te horen komt het wel goed!
Zitten zeker hoog in het gras, maar ook in de bomen!
Hoe komen ze anders onder mijn kaak en in mijn haar terecht? Ben allergisch voor gras, dus ik ga er niet in liggen