dit is toch niet normaal meer??

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Talonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 16:55

He gadver, smerige beestjes en arme hond.

Die band van advantix, daar werd onze Setter erg beroerd van, die band bleef maar stinken. Heb nu net zoals voorgaande jaren de Scalibor band opgehaald bij de DA en dat gaat prima. Onze hond heeft de afgelopen 3 jaar geen enkele teek gehad terwijl ze toch vaak losloopt door het plassengebied en door het lange gras.

Sterkte met alles verwijderen en haal idd voor de zekerheid een prik.

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 16:56

Dit is het tekenseizoen dus je hond heeft er wel veel kans op.
Maar goed, vind het wel heel erg veel.
Super dat je je hond zo goed controleert!

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 16:58

Arme hond!!!
Volgens mij bestaat er ook speciale shampoo om dat ongedierte te vermoorden!!! >;)
Succes bij de DA!

Lieveranders

Re: dit is toch niet normaal meer??

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 17:04

Ow bah ik heb zo'n hekel aan die beesten.. Arme hond :(:)

Mijn hond en poezen hebben ook altijd een tekenbandje om, dat helpt ook altijd een beetje.. Het houd het niet helemaal tegen, maar in combinatie met een pipet kunnen we het aardig in bedwang houden..

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 17:04

zo kun ja maar zien dat het toch maar handig is als je een tekentang bij je hebt!
maar 40 dat is wel heel veel :o
een kind bij ons uit de klas die heeft ook een hond, die hond had een teek in zijn oor, die is er wel een maand in blijven zitten, en hij heeft het gehald!
en idd even naar de DA voor een spuitje.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 17:09

bleg ik krijg altijd de kriebels bij het idee van teken!!

goed dat je naar de da bent gegaan.
maar als je met alcohol ontsmet wees er dan wel zeker van dat alle onderdelen van de teek eruit is anders heb je kans dat wanneer niet alles van de teek eruit is dat er nog gifstoffen in je hond worden gedeponeert

_Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-11 19:51

super zoveel reacties, ze zijn voor mij erg nuttig daar kunnen we wat mee!
bedankt voor alle tips.

wij hebben pipets van advantix gekregen, hij heeft net gelijk de 1ste gehad.
het kan even duren voordat de rest van de teken eruit vallen (als deze er nog zijn).
DA vond een prikje niet nodig tenzij hij slomer word en niet meer eet.
mocht dat zo zijn neem ik weer contact op met de DA.

Wanneer ik er een teek uit had gehaald heb ik hem op een doekje gelegd en z.n. gedood, gelijk gecheckt of inderdaad alles was meegekomen.
hoofdje zat er gelukkig elke keer aan, daarna pas alcohol erop gedaan.
Via PB heb ik ook een goede shampoo aanbevolen gekregen, bedankt daarvoor!

ik ben alleen wel bang dat de paarden straks ook teken hebben.
Kan dat?? dat ze op mij zitten en ik ze weer overbreng naar de paarden??
tot nu toe heb ik nog niets ontdekt.

krijg nu ook wel een beetje de kriebels van alle berichtjes dat ik mezelf moet controleren :=
straks maar even onder de douche goed kijken.
Allemaal heel erg bedankt.!

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 19:52

Mandy_NY schreef:
Blue_Eyes schreef:
Dat is onzin. Een teek waar je het lijf vanaf rukt, is dood en groeit niet meer aan :n De kop 'zweert' er dan gewoon uit. Net alsof je een splinter hebt, zeg maar.

het is onzin dat het onzin is ;(

Als de teek niet goed verwijderd is

Als de teek niet goed verwijderd is, zodanig dat de teek gedeeltelijk verwijderd is, dan ligt het eraan hoe groot het deel is dat is blijven zitten. Als alleen de hypostoom (steeksnuit) of delen ervan achter blijft, dan zorgt dat waarschijnlijk niet of nauwelijks meer voor risico's op een infectie; wel kan het de huid irriteren. Verwijder dit zoals je een splinter zou verwijderen, bijv. met een gesteriliseerde pincet of naald. Door de beetplek nat te maken, kunnen de monddelen ook uit de huid komen.

Maar als de kop van de teek blijft zitten, dan kunnen zich daarin nog de speekselklieren bevinden, met mogelijk ziekteverwekkers. Er is dan dus nog steeds een potentieel risico op besmetting! Probeer het kopstuk daarom alsnog te verwijderen en als het niet lukt, raadpleeg dan een arts.

Ik bedoel niet dat het risico op infecties onzin is ;)
Maar dat de teek weer aan zou groeien als je zijn lijf eraf hebt getrokken - dat is wel degelijk onzin ;)

_Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-11 19:57

daar had ik ook nog nooit van gehoord inderdaad, dat het lijfje weer aangroeit.

nog 1 vraag.
veel mensen hoor ik hier over een tekenband.
draagt je hond dit het hele jaar? of is dit voor een paar maanden? kan hij meerdere malen gebruikt worden?
zijn er nog maanden waarneer er meer teken zijn? welke maanden zijn dit dan?

ik las iets over hoog gras waar een hond doorheen loopt, zitten hier ook teken in?
kan hij wanneer hij zwemt ook teken oplopen? of zitten er geen teken in het water?

sorry voor de vele vragen :P
maar dan heb ik wat meer informatie.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 20:39

ik gebruik voor mijn honden de scalibor tekenband die werkt 6 maanden. ik heb geen positieve ervaringen met druppels tegen teken. met de banden hebben ze heel af en toe nog een teek die is dan al dood. dus ik zou voor de tekenband kiezen. veel sterkte

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 22:36

VVDD > BB

_Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-11 22:43

callum schreef:
ik gebruik voor mijn honden de scalibor tekenband die werkt 6 maanden. ik heb geen positieve ervaringen met druppels tegen teken. met de banden hebben ze heel af en toe nog een teek die is dan al dood. dus ik zou voor de tekenband kiezen. veel sterkte

laat je deze dan 6 maanden de hele dag om?
of doe je dit alleen met uitlaten?
kunnen ze deze makkelijk afkrijgen?

Lieveranders

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 22:43

_Jordy_ schreef:
daar had ik ook nog nooit van gehoord inderdaad, dat het lijfje weer aangroeit.

nog 1 vraag.
veel mensen hoor ik hier over een tekenband.
draagt je hond dit het hele jaar? of is dit voor een paar maanden? kan hij meerdere malen gebruikt worden?
zijn er nog maanden waarneer er meer teken zijn? welke maanden zijn dit dan?

ik las iets over hoog gras waar een hond doorheen loopt, zitten hier ook teken in?
kan hij wanneer hij zwemt ook teken oplopen? of zitten er geen teken in het water?

sorry voor de vele vragen :P
maar dan heb ik wat meer informatie.

De tekenband werk een aantal maanden, volgens mij verschilt dat nog per merk. Ik dacht ongeveer 3 maanden, het staat vaak op de verpakking. Ik zou wel 1 speciaal hoor teken doen. Je hebt ook voor teken en vlooien, maar die werken minder goed tegen teken.
Ik heb toen 1 met reflectiebandje gekocht, is nog praktisch ook ;)

Wanneer de meeste teken zijn weet ik niet precies, ik zou zeggen als alles in bloei staat? In de herfst/winter hebben onze dieren er bijna geen last van, maar dat kan ook zijn doordat we dan minder buiten zijn..

Lynske78

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 22:48

_Jordy_ schreef:
callum schreef:

laat je deze dan 6 maanden de hele dag om?
of doe je dit alleen met uitlaten?
kunnen ze deze makkelijk afkrijgen?

scalibor band :j blijft de hele dag om. Werkt super. Die druppels werken maar iets van 6 weken tegen teken en zijn veel duurder en ze werken naar mijn ervaring minder goed. Ik vind de scalibor heel goed werken.

Lieveranders

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 22:50

Onze hond zwemt ook erg veel en ik heb het idee dat die pipetjes daardoor nog sneller uitgewerkt zijn. Zo'n band blijft gewoon werken..

AllstarLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 22:54

Onze honden rennen door de duinen en het bos, ze zaten onder de teken.
Na zo'n pipetje (bijna) géén gezien!
Ik had er eens 1 overgeslagen en die viel er na een paar dagen af omdat hij te groot was! Echt eng hoe groot ze dan zijn #)

Lieveranders

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 22:57

Ow bah dan zijn ze zo vies! Ik ben wel eens op 1 gaan staan met blote voeten.. Bah bah bah..

odilia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 23:02

Kom ik hier ook tegen die grote aantallen.
Ik gebruik daarom de tekenband scalbior, na 2 weken is de hond volledig beschermd tegen teken en jij ook! werkt 6 maanden en hij kan ermee zwemmen. heb er tot nu toe alleen maar positieve evaringen mee, en geloof me, hier in hongarije zijn er echt veel teken!
Hem even goed in de gaten houden, de besmette teken zijn er vooral in deze periode.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 23:06

Paarden kunnen ook teken krijgen :j ik draai er regelmatig een paar uit.
Let vooral goed op jezelf, teken gaan graag op genante plaatsen zitten :o

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 23:08

Houdt het goed in de gaten. eind mei/begin juni is de grootste kans op besmetting.

Ik pluk er ook heel wat van de hond af. Teckel dendert alleen maar door het gras/struiken. malthezer heeft nergens last van. Teckel gaat dan ook op de advantix.

Record van bekende is 48 teken van grote jachthond na een middagje jacht. Meer dan helft zat op de kop.

paarden kunnen ze inderdaad ook krijgen :) Zeker als ze onder bomen staan!

Zeker de holtes bij voorbenen en liezen vaak controleren!!!

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 23:11

Ik zou nog even aan je DA vragen of hij niet een shampoo ertegen heeft. Onze vorige hond heeft een keer in konijnenholen gezeten en toen leek het wel of in iedere porie waar het maar mogelijk was een teek zat. Met die shampoo waren ze zo weg, echt heel fijn was die shampoo.

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 23:12

Je hebt gelijk Justkid, het is het beste om je even te laten checken door iemand anders...(je kunt immers niet in je knieholtes, op je rug etc kijken...)

@Roosiris: volgens mij is inmiddels bewezen dat teken vooral in hoog gras zitten en dat bomen er juist niet zoveel mee te maken hebben.

Ik ben vanochtend ook een stuk of 15 teken van de kat gehaald, brr werd er ook een beetje naar van, zoveel waren het er.

@TS Sterkte met je hond, maar zo te horen komt het wel goed!

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 23:20

Rhys schreef:
Je hebt gelijk Justkid, het is het beste om je even te laten checken door iemand anders...(je kunt immers niet in je knieholtes, op je rug etc kijken...)

@Roosiris: volgens mij is inmiddels bewezen dat teken vooral in hoog gras zitten en dat bomen er juist niet zoveel mee te maken hebben.

Ik ben vanochtend ook een stuk of 15 teken van de kat gehaald, brr werd er ook een beetje naar van, zoveel waren het er.

Zitten zeker hoog in het gras, maar ook in de bomen!

Hoe komen ze anders onder mijn kaak en in mijn haar terecht? Ben allergisch voor gras, dus ik ga er niet in liggen :D

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 23:39

RoosIris schreef:
Rhys schreef:

Zitten zeker hoog in het gras, maar ook in de bomen!

Hoe komen ze anders onder mijn kaak en in mijn haar terecht? Ben allergisch voor gras, dus ik ga er niet in liggen :D

Klimmen? :Y)

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 23:55

1.70 is een beste klim voor zo'n klein k.t beest! :)