Cavia's, 2 mannetjes? of 2 vrouwtjes?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Samiyah

Re: Cavia's, 2 mannetjes? of 2 vrouwtjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 14:43

Twee beertjes kunnen net zo goed veel kibbelen. Ik heb juist de ervaring dat het met zeugen vaker goed gaat. Maar je moet gewoon een beetje geluk hebben. :)

Degrotecavia is inderdaad een goede tip, staat erg veel info op. :j je kan ook eens op het caviaforum kijken: http://www.nhdp.nl/caviaforum3/forum.php

Irmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 14:44

Ik heb op dit moment 2 cavia zusjes (zeugjes).
Het gaat echt super, ze maken nooit 'ruzie' en vechten ook nooit. Maar het klikt ook heel goed tussen die 2, ze kunnen niet zonder elkaar.
Ik denk dat het ook aan het karakter ligt.

HubbaBubba

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 15:00

OldSkipper schreef:
Ben t eens met je stukje maar echt niet alle fokkers van t http://www.guinealounge.nl/ zijn betrouwbaar :n Er zit een hele hoop ellende tussen de caviafokkers in Nederland!

Ja sorry, misschien ook wel te direct neergezet, maar rotte appels heb je jammer genoeg overal.
Verder was het, in mijn tijd, ook een gezellig kletsforum dus haal je sowieso de mensen er wel uit die op een goede manier bezig zijn.

En nogmaals...
Het ligt echt aan het karakter van de diertjes hoor, niet aan het geslacht.
Een goed koppel beren zijn dikke vriendjes en een goed koppel zeugen zijn dikke vriendinnen.

Ik heb een groepje overgehouden van het fokken en deze bestaat uit 9 zeugjes (eergisteren nog 10) en 1 gecastreerde fokbeer.
Ze zitten allemaal bij elkaar, zijn stuk voor stuk gek op elkaar.
Al er ergens kibbelende dames hadden moeten zitten was het wel in deze groep maar gaat perfect.

En zeg nou eerlijk... Ze mogen toch best wel is zeggen dat ze het ergens niet mee eens zijn..
Dat is met ieder diersoort hetzelfde!!

OldSkipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 15:26

Inderdaad de rotte appels zitten overal, helaas zijn dat er in 'cavialand' meer dan dat er goede appels zitten... Al die forum's zitten vol info inderdaad heel leerzaam, maar ga er niet vanuit dat t allemaal goede fokkers zijn die daar op zitten. Ze doen zich allemaal voor als de beste maar ondertussen...

Ik raad je nog steeds een opvang of heeeeele kleine fokker aan. :j Ga gewoon eens kijken, dan weet je meteen waar ze vandaan komen, en dan zitten er vast kleintjes bij waar je gewoon verliefd op word. En word je verliefd op een beertje, zoek je er een 2de beertje bij... word je verliefd op een zeugje.. een 2de zeugje.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 15:58

Ik heb zelf twee beertjes, niet uit hetzelfde nest maar wel even oud. Helaas beide vrij dominant en ze hebben nog wel eens ruzie, maar meestal is dat vrij snel weer over. Toch zou ik liever de volgende keer een castraat en een zeugje (of twee zeugjes, wil dan een grotere kooi) nemen; dat gaat bijna altijd goed, volgens mij.
Stinken valt bij mij echt wel mee, ze staan op mijn slaapkamer waar ik ook studeer, en heb er zelden last van (wel kooi schoonhouden natuurlijk).

freyatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 16:02

ik heb zelf twee zeugjes,
super lief zijn ze. ze liggen bijna altijd samen te slapen en ik heb geen nadelen van hun.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 22:19

als je ze van kleins af aan hebt, maakt het niet uit, beren worden wat tammer, maar kunnen gaan vechten als er ook zeugen zijn, maar ik heb zelf 4 zeugen en die kunnen ook flink ruzie maken soms, probeer te kijken dat je niet 1 super dominante en een hele softe samen zet, want dan heeft de softe geen leven en is voor jou ook niet leuk, een goede fokker kan dit wel inschatten

Mareng

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 22:21

Mijn 2 beren zijn twee handen op 1 buik, eten samen, knuffelen, samen gezellig op schoot en hebben een megahok met 4 verdiepingen waar ze elkaar bij ruzie uit de weg kunnen gaan.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 22:22

Suzan_v_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 22:22

ChocoBesnier schreef:
Ik heb ook 2 beertjes samen. Vind niet dat ze stinken. Maar geurlos zijn ze ook niet.
Qua tam krijgen: De ene beer is wat moediger dan de andere. De ene schiet nog steeds in zijn hokje vanaf dat er beweging is. En de andere gaat juist gaan piepen omdat hij denkt dat er wat te eten valt. Met oppakken juist hetzelfde.

Hier het zelfde. Heb ook 2 beertjes, gaat heel goed samen. Geurloos zijn ze ook inderdaad niet, maar stinken doet het zeker niet. Ik maak na 5 á 6 dagen het hok weer schoon.

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 22:39

Miepie77 schreef:
Sophie_midas schreef:
je kan ook eens op het caviaforum kijken: http://www.nhdp.nl/caviaforum3/forum.php

Goed forum, veel fokkers en ook goede tips.

Klopt, ik heb twee van m'n cavia's via het forum. En al heel veel bruikbare tips gekregen daar. :j

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-11 07:29

bedankt voor alle ervaringen,tips etc.!
Hier heb ik echt wel iets aan :j

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 11:00

Als je 2x in de week ongeveer de kooi van de beren verschoond is er niks aan de hand :)
En ja mijn beren kibbelen ook wel eens, maar dat doet wij mensen ook toch :)

laurahi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 11:24

Wij hebben altijd vrouwelijke cavia's gehad. En deze kunnen prima met elkaar opschieten. (Het zijn ook zusjes)

Candace

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 11:26

Ik heb 2 beertjes, en die zijn helemaal verliefd op elkaar! Die beginnen echt keihard te gillen naar elkaar als ik er eentje uithaal haha :')

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-11 20:30

dan heb ik hier nog een vraagje.
wat zijn de voors en tegens van cavia's uit een dierenwinkel kopen?
en de voors en tegens van cavia's bij een fokker vandaan?

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 20:37

Dierenwinkel: Vaak verkeerde geslachten en dus zwangere beestjes. Ook vaak verkeerde informatie, hebben meestal geen groenvoer gehad. Vaak komen ze ook uit de broodfok.
Ik vind persoonlijk het enige voordeel dat ze goedkoper zijn dan bij een fokker..
Fokker: Je hebt er natuurlijk altijd verkeerde tussen zitten. Koop vooral geen satijncaven! (www.satijncavia.nl). Ze zijn iets duurder maar vaak als ze merken dat er iets niet goed zit in een lijn dan halen ze die uit de fok.

Dit betekend natuurlijk niet dat er geen goede dierenwinkels zijn en er zitten ook rotte appels tussen de fokkers. :j

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-11 20:38

mmm maar als redelijke 'leek' weet ik niet zo goed hoe ik een 'goede' dierenwinkel eruit zou kunnen filteren...

MickeyenVici

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 20:39

Ik had zelf twee mannetjes broertjes en dat ging echt super! :D

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 20:40

Dan zou ik voor een goede fokker gaan.
Opvangen zitten trouwens ook bomvol.. Zeker met de vakantie in aantocht!

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 20:45

Macs schreef:
Dierenwinkel: Vaak verkeerde geslachten en dus zwangere beestjes. Ook vaak verkeerde informatie, hebben meestal geen groenvoer gehad. Vaak komen ze ook uit de broodfok.
Ik vind persoonlijk het enige voordeel dat ze goedkoper zijn dan bij een fokker..
Fokker: Je hebt er natuurlijk altijd verkeerde tussen zitten. Koop vooral geen satijncaven! (http://www.satijncavia.nl). Ze zijn iets duurder maar vaak als ze merken dat er iets niet goed zit in een lijn dan halen ze die uit de fok.

Dit betekend natuurlijk niet dat er geen goede dierenwinkels zijn en er zitten ook rotte appels tussen de fokkers. :j

Zelfs dat is niet altijd zo! Ik heb nooit meer dan 15 euro voor een caafje betaald bij een fokker, bij de dierenwinkel zit die prijs daar meestal boven.

Ts, is de opvang geen optie? :)

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-11 20:53

hebben ze bij de opvang ook jonge cavia's dan?

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 20:53

Jazeker!! Genoeg zwangere cavia's die daar binnenkomen..

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-11 20:54

en ook in de buurt van utrecht?
hebben jullie misschien een website? want ik kan niet zo iets vinden op google

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 20:58